طرز تهیه شکلات خانگی چگونه است؟

شکلات خانگی طرز تهیه آسانی دارد.

در همه جای دنیا شکلات یکی از  محبوب ترین تنقلات شیرین است. تقریبا می توان گفت همه آدم ها در هر سن و سالی از خوردن انواع شکلات لذت می برند. بسیاری از افراد شکلات خانگی و بسیاری دیگر شکلات آماده تهیه می کنند و آن را برای پذیرایی از مهمان ها آماده می کنند. در این مقاله قصد داریم تا طرز تهیه شکلات خانگی، این تنقلات خوشمزه، را با روش بسیار آسان به شما آموزش دهیم.

شکلات محبوب ترین خوراکی دنیا

 امروزه شکلات ها نقش بسیار مهمی در پذیرایی از مهمان ها دارند. شکلات ها در انواع مختلفی تهیه می شوند. طعم های بی نظیر شکلات باعث شده تا این خوراکی لذیذ و شیرین یکی از خوراکی های محبوب دنیا شود. همانطور که میدانید این خوراکی خوشمزه و شیرین مضراتی نیز در بر دارد. مصرف بیش از اندازه شکلات می تواند برای بدن آسیب هایی به همراه داشته باشد. به خصوص در کودکانی که در سن رشد قرار دارند.

 با توجه به این مورد تهیه شکلات خانگی می تواند ضرر کمتری برای افراد به همراه داشته باشد. شما می توانید به راحتی در منزل خود شکلات تهیه کنید. در این مقاله قصد داریم تا طرز تهیه شکلات را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شکلات خانگی

  • کره کاکائو ۴۸ گرم
  • پودر کاکائو ۲۶ گرم
  • شکر ۱۴ گرم
  • وانیل یک دوم قاشق چایخوری

مراحل تهیه شکلات خانگی

مرحله اول

در ابتدا یک قابلمه متوسط را پر از آب کنید و روی شعله زیاد قرار دهید تا به جوش آید. بعد از اینکه آب به جوش آمد یک کاسه استیل یا شیشه ای را روی قابلمه قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که آب قابلمه درون کاسه نمی ریزد.

مرحله دوم

در این مرحله کره کاکائو را در داخل کاسه بریزید و به روش بن ماری آن را ذوب کنید. برای اینکه کره زودتر ذوب شود می توانید آن را رنده کنید و سپس در کاسه بریزید تا ذوب شود.

مرحله سوم

زمانی که کره کاکائو کاملا ذوب شد کاکائو را به آن اضافه کنید و به خوبی به هم بزنید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که یک مایع رقیق و براق به دست بیاورید. پس از اینکه شکلات خانگی کاملا رقیق شد، در این مرحله شکر و وانیل را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه مواد را با هم مخلوط کردید به خوبی آن را به هم بزنید تا دانه های شکر کاملا حل شوند.

طرز تهیه شکلات خانگی آسان است.

مرحله پایانی

پس از اینکه تمام اقدامات بالا را به خوبی انجام دادید، یک قالب سیلیکونی آماده کنید و مایع رقیق شده را درون قالب سیلیکونی بریزید. در این مرحله باید قالب را در دمای محیط قرار دهید تا شکلات ها کمی سفت شوند. سپس می توانید آنها را در یک ظرف در دار بریزید و به مدت یک ساعت درون یخچال قرار دهید تا حسابی ببندد.

شما می توانید به جای استفاده از قالب سیلیکونی، از یک کاغذ روغنی استفاده کنید و مایع شکلات خانگی را به صورت لایه های نازک بر روی کاغذ روغنی بریزید تا شکلات چیپسی تهیه کنید. این مورد کاملا به سلیقه و خلاقیت شما بستگی دارد.

توجه داشته باشید زمانی که مواد شکلات رقیق است حتی یک قطره آب هم نباید درون آن بریزد زیرا باعث وا رفتن شکلات می شود. به همین آسانی شما توانستید شکلات خوشمزه خانگی تهیه کنید.

نکات مهم در تهیه شکلات خانگی

برای تهیه شکلات خانگی شما باید در نظر داشته باشید که مواد شکلات در معرض رطوبت و یا نفوذ آب قرار نگیرند، زیرا باعث آسیب رساندن به بافت شکلات می شود. شما می توانید به جای استفاده از کره کاکائو از کره معمولی و یا روغن نارگیل خوراکی نیز استفاده کنید.

اگر تمایلی به استفاده از شکر در تهیه شکلات ندارید، می توانید از افرا و یا عسل استفاده کنید. شما می توانید در تزیین شکلات ها کاملا خلاقیت به خرج دهید. زمانی که شکلات رقیق است قبل از ریختن آن داخل قالب سیلیکونی، می توانید از مغز بادام و یا فندق برای تزیین شکلات استفاده کنید.

طرز تهیه شکلات خانگی نکات زیادی دارد.

یکی دیگر از نکاتی که باید بدانید این است که اگر احساس کردید شکلات به راحتی از قالب سیلیکونی خارج نمی شود، می توانید آن را به مدت ۱۵ دقیقه در فریزر قرار دهید و سپس آن را از قالب به راحتی جدا کنید.

 اگر متوجه شدید شکلات ها به سختی به قالب سیلیکونی چسبیده اند، می توانید آن را به یک سطح صاف بکوبید تا شکلات ها جدا شوند. توجه داشته باشید که باید این کار را به آرامی انجام دهید.

اگر شما قصد دارید تا شکلات شیری تهیه کنید می توانید به ترکیبات شکلات خانگی خود ۲۶ گرم شیر خشک، اندکی نمک، و ۳۰ گرم پودر کاکائو اضافه کنید. به همین سادگی می توانید شکلات کاکائویی را به شکلات شیری تبدیل کنید.

زمانی که شکلات به صورت ذوب شده است شما می توانید آن را به شکل و فرم دلخواهتان تبدیل کنید. در صورت تمایل می توانید شکلات تخته ای تهیه کنید. به طور کلی شکلات طرز تهیه بسیار آسانی دارد و شما می توانید بدون نیاز به مهارت خاصی در آشپزی، شکلات خوشمزه و خانگی در منزل خود تهیه کنید.

مضرات استفاده بیش از حد از شکلات

شکلات ها یکی از خوراکی های پرطرفدار هستند. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، شما می توانید به راحتی در منزل خود شکلات تهیه کنید. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در مصرف شکلات نباید زیاده روی کرد.

البته ناگفته نماند مصرف شکلات خانگی و مصرف به اندازه آن می تواند برای بدن بسیار مفید نیز باشد. اما به طور کلی باید در مصرف آن احتیاط کرد. مصرف بیش از حد شکلات می تواند باعث افزایش کلسترول خون شود. به همین علت خوردن آن برای کسانی که بیماری های قلبی دارند در حد بسیار کم توصیه می شود.

مضرات شکلات برای کودکان

زیاده روی در مصرف شکلات در کودکان باعث کم خونی می شود. معمولا طرفداران پروپاقرص شکلات، کودکان هستند. شما باید به عنوان پدر و یا مادر بر میزان مصرف شکلات در کودکانتان نظارت داشته باشید. در ارتباط با این موضوع بهتر است مقاله شکلات تلخ، چاق کننده یا لاغرکننده؟ را نیز مطالعه نمایید.

با تهیه شکلات در منزل شما می توانید قدری از مضرات آن را کاهش دهید. اگر قصد دارید تا در منزل شکلات تهیه کنید، حتما بر کیفیت مواد غذایی که در آن استفاده می کنید نظارت داشته باشید.

دراین مطلب در مورد شکلات صحبت کردیم. همچنین طرز تهیه شکلات خانگی را به شما آموختیم. اگر دوست دارید این ماده خوشمزه را مصرف کنید، حتما میزان تعادل را رعایت کنید. این خوشمزه دوست داشتنی را مصرف کنید تا لحظات شادتری داشته باشید.

مقالات مرتبط