کالری کره بادام زمینی چقدر است؟

کالری کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یک خوراکی پرطرف‌دار، خوشمزه و سالم است و به دلیل عطر و طعم خوبی که دارد یک پیشنهاد عالی برای صبحانه محسوب می‌شود. این خوردنی به دلیل اینکه فاقد هرگونه قند یا کلسترول است برای بیماران دیابتی و افرادی با رژیم لاغری، نیز مناسب است. البته لازم به ذکر است که کره بادام زمینی یک خوراکی پرچرب است و مصرف نادرست آن به‌سلامتی آسیب می‌زند. در این مقاله به بررسی این که کره بادام زمینی چقدر کالری دارد و میزان مصرف آن می‌پردازیم.

کره بادام‌ زمینی چند کالری دارد؟

فقط یک گرم کره بادام زمینی ۵ کالری دارد که میزان قابل توجهی است. در جدول زیر میزان کالری دو قاشق کره بادام زمینی و ۱۰۰ گرم از آن قابل مشاهده است. این مقادیر برای کالری کره بادام زمینی خالص آورده شده است و محصولات فراوری شده و دارای شکر ممکن است کالری بیشتری داشته باشند.

مقدار ماده

میزان انرژی

۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی

۱۹۱ کالری

۱۰۰ گرم کره بادام زمینی

۵۹۷ کالری

همان‌طور که در جدول کالری کره بادام زمینی نیز قابل‌مشاهده است کره بادام زمینی جزء غذاهای پرکالری به‌حساب می‌آید؛ اما بااین‌حال بسیار مفید و مغذی است. یکی از دلایلی که باعث می‌شود از کالری بالای کره بادام زمینی چشم‌پوشی کنیم و آن را مفید بدانیم عناصر معدنی مفید موجود در این خوراکی است. به همین دلیل کارشناسان تغذیه حذف آن از برنامه غذایی را به کسی توصیه نمی‌کنند؛ درحالی‌که درمورد مواد پرکالری دیگر به‌راحتی پیشنهاد قطع مصرف می‌دهند.

کره بادام زمینی برای لاغری

شاید این سؤال برای شما هم پیش‌آمده باشد که اگر کره بادام زمینی کالری و چربی بالایی دارد پس چرا در رژیم‌های لاغری و برنامه غذایی ورزشکاران قرار می‌گیرد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که کره بادام زمینی به دلیل ویژگی سیرکنندگی، باعث می‌شود که پس از مصرف آن تا مدت‌زمان طولانی احساس گرسنگی به سراغ شما نیاید. همچنین این خوراکی خوشمزه می‌تواند انرژی موردنیاز روزانه‌ی یک فرد ورزشکار را تأمین کند و به همین دلیل در برنامه غذایی افراد ورزشکار و بدنساز قرار داده می‌شود.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی برای چاقی

کره بادام زمینی همان‌طور که برای لاغری مفید است، به افرادی که سوءتغذیه یا لاغری بیش از حد دارند نیز کمک می‌کند. تفاوت مصرف افراد ورزشکار یا کسانی که رژیم لاغری دارند این است که آن‌ها این خوراکی را برای سیری و انرژی‌گرفتن برای ورزش میل می‌کنند. اما متخصصین تغذیه کره بادام زمینی را به افرادی که نیاز به کالری بیشتر دارند نیز توصیه می‌کنند و آن را با مقدار نسبتاً بیشتر در رژیم غذایی آنها قرار می‌دهند.

خواص کره بادام زمینی

کره بادام زمینی علاوه بر کالری بالا دارای مواد مغذی بسیاری همچون ویتامین E، منیزیم، فولویک اسید، منگنز، مس، فسفر و نیاسین است که هریک خواص بی‌نظیری برای بدن دارند. همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد کره بادام زمینی به دلیل سیرکننده بودن و انرژی فراوانی که دارد برای لاغری و بدنسازی مفید است. همچنین این خوراکی خوشمزه به کنترل قند خون و سلامت قلب نیز کمک می‌کند. 

یکی از جالب‌ترین خواص کره بادام زمینی جلوگیری از نوعی سرطان سینه در بانوان به نام BBD است. گفتنی است که مصرف کره بادام زمینی حتی برای کسانی که سابقه‌‌ی خانوادگی این بیماری را دارند مفید است و از ابتلایشان به سرطان سینه کمک می‌کند.

روزانه چه مقدار کره بادام زمینی بخوریم؟

مصرف کره بادام زمینی در عین مفیدبودن اندازه دارد. از نظر کارشناسان تغذیه مصرف هرروزه این خوراکی اشکالی ندارد؛ اما درصورتی‌که با حساسیت یا هرگونه مشکل سلامتی مواجه شدید مصرف آن را کم کنید. همچنین به گفته متخصصین تغذیه روزانه یک الی دو قاشق غذاخوری کره‌ی بادام زمینی مصرف کنید و به دلیل میزان کالری کره بادام زمینی از مصرف بیشتر از این مقدار خودداری نمایید.

خطرات مصرف بیش از حد کره بادام زمینی

می‌دانیم که هر ماده‌ی غذایی هرچقدر هم که خواص و فایده داشته باشد، مصرف آن به‌صورت نادرست و بی‌رویه باعث آسیب می‌شود. این موضوع درمورد کره بادام زمینی هم صدق می‌کند و باتوجه‌به کالری و چربی بالایی که دارد مصرف نادرست آن نه‌تنها به لاغری کمک نمی‌کند، بلکه موجب اضافه‌وزن و چاقی می‌شود. افزایش توده‌های چربی در بدن تنها موجب چاقی نمی‌شود؛ بلکه اشباع چربی برای قلب نیز خطرآفرین است. همچنین مصرف بیش از حد آن ممکن است موجب ایجادشدن جوش‌های بزرگ و سرسفید در صورت شود که دلیل ایجاد شدنشان بالارفتن چربی است. 

یکی از نکات دیگر درمورد کره بادام زمینی این است که مصرف بیش از حد آن می‎تواند باعث ایجاد حساسیت یا بالارفتن گرمی بدن شود. این مسئله موجب خارش و تورم در نواحی گوش، لب و دیگر نقاط بدن می‌شود و در موارد جدی تنگی نفس نیز به همراه خواهد داشت. 

ورزش‌های مناسب برای سوزاندن کالری کره بادام زمینی

گفتیم که احساس سیری پس از مصرف کره بادام زمینی باعث می‌شود توان بیشتری برای ورزش‌کردن داشته باشید. اما چه میزان ورزش و چه نوع ورزش‌هایی پس از خوردن کره بادام زمینی توصیه می‌شوند؟ پیاده‌روی برای افراد بالای ۳۰ سال اولین ورزشی است که مورد انتخاب قرار می‎گیرد. پیاده روی از بهترین روش‌ها برای لاغری است که اگر هر روز به طور متداول انجام شود واقعاً تأثیر خوبی دارد. 

حدوداً یک ساعت و نیم پیاده‌روی می‌تواند تمام کالری ۲ قاشق کره‌ی بادام زمینی را از بین ببرد در حالی که پروتئین و مواد معدنی آن جذب بدن می‌شوند. اما برای افرادی که دویدن را برای لاغری یا بدن سازی انتخاب می‌کنند ۳۰ دقیقه دوی بدون وقفه برای سوزاندن کالری این مقدار کره بادام زمینی کفایت می‌کند. همچنین دوچرخه سواری نیز ورزش مناسبی است که بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دوچرخه سواری کالری ۲ قاشق از این خوراکی را کاملاً محو می‌کند.

سخن پایانی

باتوجه‌به مطالب گفته شده کره بادام زمینی ماده غذایی بسیار مفید و خوشمزه‌ای است که کالری بالایی دارد؛ اما به لاغری و تناسب‌اندام کمک می‌کند. به‌علاوه باید بدانید که مصرف بیش از اندازه آن توصیه نمی‎شود و لازم است که به گفته‌های کارشناسان تغذیه در مصرف این خوراکی توجه نشان دهید. به‌طورکلی کره بادام زمینی خواص بسیاری دارد و مصرف آن در صبحانه یا میان‌وعده پیشنهاد خوبی است.

شما میتوانید بهترین و مرغوب ترین کره های آجیلی را از فروشگاه اینترنتی زربار تهیه کنید.

مقالات مرتبط