طرز تهیه پشمک خانگی + همراه با عکس

طرز تهیه پشمک خانگی

یکی از خاطره انگیزترین و لذیذترین تنقلات موجود در بازار، پشمک است. احتمالاً این خوراکی لذیذ را بیشتر در پارک‌ها شهربازی‌ها و مکان‌های تفریحی که عمده طرفداران آن کودکان هستند زیاد مشاهده کرده‌اید. اما در این یادداشت ما می‌خواهیم به شما طرز تهیه پشمک خانگی را به صورت گام به گام آموزش دهیم تا اگر دسترسی به آن نداشتید به شکل ساده در منزل آن را تهیه کنید. ما را تا انتها همراهی کنید.

ضمنا در نظر داشته باشید که در ایام و اعیاد نیز می توان بجای خرید پشمک از بیرون، در خانه پشمک تهیه کرد. اما اگر نخواستید می توانید این شیرینی خوشمزه را از انواع فروشگاه های مربوط به گز و سوهان (چه اینترنتی و چه غیر اینترنتی) تهیه کنید. پشمک دارای خواص و طعم های مختلفی نیز هست که در ادامه به آن می پردازیم.

پشمک چیست و چه خواصی دارد؟

اغلب ما با دیدن پشمک یاد موهای بلند و می‌افتیم که می‌توان گفت اصلی‌ترین دلیل جذابیت آن هم شکل خاص آن است. تاریخچه ساختن پشمک به دهه ۸۰ میلادی باز می‌گردد.

این خوراکی که در دوران قاجاریه برای اولین بار وارد ایران شد. نخستین بار در لرستان مورد استقبال قرار گرفت و کارگاه‌های تولید پشمک تأسیس شد و به ساخت پشمک مشغول شدند.

کم‌کم پشمک معروف و محبوب شد و این همگانی شدن باعث شد که در اکثر شهرهای ایران کارگاه‌های تأسیس شود و استان یزد به یکی از مهم‌ترین شهرهای تولیدکننده پشمک ایران تبدیل شد به طوری که اکنون پشمک را از سوغات بارز یزد به حساب می‌آورند.

در فرایند تولید پشمک از رنگ‌های خوراکی و مجاز استفاده می‌شود. طعم‌های وانیلی شکلاتی، هندوانه، پرتقالی و… از محبوب‌ترین طعم‌های موجود در بازار هستند. هل موجود در پشمک علاوه بر تقویت کردن بدن باعث فعال شدن و باعث خوش بینی می‌شود. پشمک را می توان جزء تنقلات تولد به حساب آورد.

قند موجود در پشمک دارای کربوهیدرات‌های ساده است که به نسبت دیگر شیرینی‌ها از کالری کمتری برخوردار است. پشمک دارای کالری سدیم کمتری نسبت به دیگر تنقلات است که از آن می‌توان به عنوان یک شیرینی و دسر سالم استفاده کرد.

از آنجایی که در تهیه پشمک از آرد استفاده می‌شود، این ماده باعث جلوگیری از اسهال و اسهالی که از خوردن دارو به وجود می‌آید می‌شود و برای ترمیم خراش روده‌ها بسیار مفید و عمل می‌کند.

پشمک به شکل‌های مختلفی در ایران تولید و مصرف می‌شود. پشمک چوبی و لقمه‌ای از متداول‌ترین نوع‌های پشمکی هستند که در ایران تولید می‌شوند. ما در ادامه به شما روش تهیه هر دو نوع پشمک خانگی را آموزش خواهیم داد. بگونه ای که با هزینه اندک بتوانید در خانه به سادگی آن را تهیه کنید. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه پشمک خانگی

  • آب گرم یک لیتر
  • شکر یک کیلوگرم
  • روغن ۴۰۰ گرم
  • آرد سفید ۲۰۰ گرم
  • سرکه نصف قاشق غذاخوری

این طرز تهیه پشمک با قابلمه است. مواد مورد نیاز بالا را تهیه و بر روی میز خود چیده و یک قابلمه متوسط و سینی فر را هم در کنار این وسایل قرار دهید. پیش از تهیه پشمک از سالم بودن مواد اولیه‌تان اطمینان حاصل کنید؛ چرا که در طعم و بهداشت پشمک بسیار مؤثر است.

طرز تهیه پشمک خانگی به صورت گام به گام

طرز تهیه پشمک خانگی روش اول

گام اول

قابلمه را با آب داغ شسته و بر روی حرارت متوسط بالا قرار می‌دهیم؛ سپس آب و شکر را به‌طور پیوسته اضافه کرده و آن را را با یک قاشق مخلوط کنید تا محلول رقیقی به دست بیاید.

گام دوم

صبر کنید تا محلول به خوبی جوشیده شود و پنج دقیقه پس از آن، سرکه را به آن محلول اضافه کنید و آن را به آرامی به هم بزنید که به خوبی با محلول مخلوط شود. در این مراحل باید از حرارت متوسط رو به بالا استفاده کنید؛ چرا که برای قوام آمدن محلول نیاز به حرارت بالایی داریم.

گام سوم

حال باید آنقدر صبر کنیم تا شیرینی پشمک قوام بیاید و به شکل عسل، زرد رنگ و کشیده شود؛ پس از آن که شیره پشمک درست شد، شعله اجاق گاز را خاموش می‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا خنک شود.

گام چهارم

سینی فر را آماده کرده و کف آن را با فرچه‌ای به طور کامل با روغن چرب می‌کنیم. پس از چرب کردن سینی، آرد سفید را بر روی روغن‌ها ریخته و پس از آن شیره پشمک را روی آن می‌ریزیم و آن را با دست انقدر ورز می‌دهیم تا که نرم شود.

اگر قصد دارید پشمک شکلاتی درست کنید در همین مرحله باید مقداری پودر کاکائو به ترکیب اضافه کرده و با شیره پشمک آن را مخلوط کنید تا پشمک حاصل کاکائویی شود. سپس شیره پشمک را آنقدر ورز دهید تا رشته‌های شیره پشم کوچک شوند و هر بار آن را به روغن و آرد سفید آغشته کنید.

آنقدر رشته‌های شیره پشمک را ورز دهید تا به صورت کامل ریز شوند. چنان چه رشته‌های ریزی از کش دادن و ورز دادن مداوم از شیره پشمک به دست آمد، می‌توانید دست از کار بردارید و پشمکتان آماده سرو است.

تهیه پشمک در خانه کار بسیار ساده‌ای است و فقط کافیست صبر و حوصله به خرج دهید.

چگونه پشمک چوبی درست کنیم؟

عده‌ای علاقه به خوردن پشمک به صورت چوبی آن دارند. طرز تهیه پشمک چوبی بدون دستگاه کار دشواری است.

در طرز تهیه پشمک چوبی کافی است که تعداد چوب هم به همراه داشته باشید و با استفاده از یک چاقو یا قیچی پشمک را بریده و به دور چوب می‌پیچید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در ساخت پشمک باید دقت کنید این است که تا زمانی که از تهیه پشمک مطمئن نشده‌اید، نباید آن را با ابزاری برنده مانند چاقو یا قیچی ببرید. همانطور که در بالا معرفی کردیم یکی دیگر از محبوب‌ترین فرم‌های پشمک به صورت لقمه آن است که ما در ادامه روش تولید آن را هم به شما خواهیم گفت.

طرز تهیه پمشک خانگی به صورت قدم به قدم

طرز تهیه پشمک لقمه ای در خانه

برای طرز تهیه پشمک خانگی لقمه ای می‌توانید هم پشمک را به صورت مرحله قبل تولید کرده و آن را به شکل لقمه در بیاورید و یا می‌توانید آنها را به صورت آماده تهیه کنید و به صورت لقمه تبدیل کنید.

گام اول

برای این کار ابتدا پشمک‌ها را کامل از هم باز می‌کنیم تا رشته‌های بلندی که در داخل آن است به طور کامل از یکدیگر جدا شوند. در مرحله بعد شکلات را آب کرده و وقتی که آب شد با پشت قاشق دو تا دور داخل قالب‌های کوچک را کاکائویی می‌کنیم. قالب‌ها را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه درون فریزر قرار می‌دهیم تا خودش را بگیرد.

گام دوم

دوباره دور تا دور قالب‌ها را به شکلات آب شده آغشته می‌کنیم و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه درون فریزر قرار بدهیم. این کار را دو تا سه مرحله انجام می‌دهید تا تمام دیواره قالب به راحتی با شکلات پوشیده شوند.

حال مقداری از پشمک‌ها را که آن‌ها را از دیگر جدا کرده‌ایم، داخل قالب به صورت فشرده قرار می‌دهیم. باید سعی کنیم که درون قالب حفره ایجاد نشود و تا جایی که می‌توانید قالب‌ها را پر از پشمک کنید.

در نهایت یک لایه دیگر از شکلات آب‌شده را روی قالب‌ها می‌ریزیم. قالب‌ها را به مدت یک ساعت درون فریزر قرار می‌دهیم تا کاملاً ببندد و سپس پشمک‌های شکلاتی را از درون قالب‌ها خارج می‌کنیم. پشمک شکلاتی شما آماده است و می‌توانید آن را میل کنید.

چنانچه علاقه‌ای به پشمک شکلاتی ندارید و به طعم‌های دیگر آن مایل هستید مانند زعفران، می‌توان زعفران را با مقداری آب قاطی کرده و به همین شکل بالا تهیه کنید و نوش جان نمایید.

می‌توانید از قالب‌های مختلف و حتی عروسکی هم برای تهیه پشمک لقمه استفاده کنید. برای تغییر دادن طعم و رنگ شکلات‌های سفید شیری می‌توان با آنها مقداری کمی وانیل و زعفران نیز اضافه کنید که طعمی فوق‌العاده به پشمک می‌دهد.

برای ذوب کردن شکلات سعی کنید از روش بن ماری استفاده کنید. در این روش داخل یک ظرف فلزی آب می‌ریزیم؛ آن را بر روی حرارت کم قرار می‌دهیم؛ داخل ظرف فلزی دیگه شکلات‌ها را می‌ریزیم و آن را بر روی ظرف حاوی آب قرار می‌دهیم.

به این روش حرارت غیر مستقیم باعث ذوب شدن شکلات می‌شود، روش بن ماری گفته می‌شود. تهیه پشمک خانگی کاری بسیار ساده و سلیقه‌ای است و شما می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید مثلاً در تهیه شکلات از شکلات‌های شیری قهوه‌ای و قالب‌های مختلفی برای پشمک تا می‌توانید استفاده کنید تا جذابیت بیشتری را داشته باشد.

جمع‌بندی

اگرچه پشمک یک شیرینی و خوراکی خوشمزه است و می‌توانید در مهمانی‌ها برای پذیرایی از آن استفاده کنید؛ اما این نکته را غافل نشوید که پشمک که حاوی مواد قندی بسیار زیادی است که برای مبتلایان به دیابت ضرر زیادی دارد که ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. پس مقدار مصرف پشمک باید متناسب باشد، حتی برای کودکان چرا که میزان قند بالای این خوراکی به دندان‌ها آسیب می‌زند و باعث پوسیدگی دندان کودکان می‌شود. شما ترجیح می‌دهید پشمک را به صورت خانگی مصرف کنید یا آن را از بیرون تهیه کنید و چه روش‌هایی برای طرز تهیه پشمک خانگی استفاده می‌کنید؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط