شکلات کاکائویی برای کودکان؛ خوب یا بد؟

انواع مختلفی از تکه های شکلات

کودکان علاقه زیادی به خوردن شکلات دارند، به همین دلیل والدین باید به خوبی در مورد خواص و مضرات شکلات کاکائویی برای کودکان اطلاعات زیادی داشته باشند. در این صورت می توانند مصرف شکلات را تنظیم کنند. اگر کودکان اندازه مناسبی از شکلات را میل کنند خواص شکلات را را دریافت می نمایند و مضرات شکلات به بدن آنها نمی رسد. والدین باید از میزان مجاز مصرف شکلات برای کودکان آگاه باشند.

مصرف شکلات کاکائویی برای کودکان

اگر می خواهید در مورد خواص و مضرات شکلات کاکائویی برای کودکان اطلاعات بیشتری داشته باشید باید بدانید که مصرف شکلات برای هر کودکی به عوامل متنوعی بستگی دارد. اگر شما می خواهید به کودک خود در طول روز شکلات کاکائویی بدهید؛ باید به خوبی برخی از نکات را در نظر داشته باشید که این نکات عبارت هستند از :

  • زمانی که کودک شما بدغذا است، باید بدانید مصرف شکلات اشتهای او را پایین می آورد. به همین دلیل باید به میزان بسیار کمی شکلات به او بدهید تا بتوانید اشتهای او را جهت خوردن غذاهای دیگر حفظ کنید.
  • آلرژی کودک خود به کاکائو را باید به خوبی بررسی کنید. برخی از کودکان به کاکائو آلرژی دارند، به همین دلیل باید به خوبی مواد درون کاکائو را روی بسته بندی مشاهده کنید. در واقع برخی از مواد درون کاکائو برای کودکان به عنوان یک عامل حساسیت شناخته می شود.
  • دقت داشته باشید که سال اول به دنیا آمدن کودک اصلا برای شکلات خوردن سن خوبی نیست. تغذیه ای که مادر در سال اول به کودک خود می دهد الگوی سال های بعد را مشخص می کند. شما نمی توانید در یک سال اول ذائقه فرزند خود را با شیرینی آشنا کنید.
  • در صورتی که بعد از هربار خوردن شکلات کودک تان بسیار پر تحرک می شود باید به جای شکلات هایی که قهوه ای هستند، شکلات سفید به کودک خود بدهید.

میزان استفاده مجاز شکلات کاکائویی برای کودکان

آن دسته از کودکانی که بالای سه سال دارند می توانند از شکلات استفاده کنند. البته که باید بدانید آنها روزانه بیشتر از ۲۵ گرم نباید شکلات میل کنند. اثرات منفی مصرف شکلات در صورتی روی بدن کودک خود را نشان می دهد که مصرف شکلات بیشتر از ۲۵ گرم در طول روز باشد. شما بعد از یک سالگی کودک باید با احتیاط زیادی این خوراکی را به کودک خود دهید. برخی از والدین برای اینکه کودک خود را سرگرم خوردن کنند شاید تعداد زیادی شکلات به کودکشان دهند. این کار بسیار اشتباه است و میزان مصرف شکلات باید کنترل شود.

خواص شکلات کاکائویی

مصرف کردن شکلات کاکائویی به صورت اصولی برای کودکان مزیت های زیادی دارد که برخی از این مزیت ها عبارت است از :

  • آنتی اکسیدان های بسیار زیادی درون شکلات وجود دارد، بنابراین باید بدانید سلامتی کودکان با شکلات تضمین می شود.
  • درون شکلات ویتامین های بسیار زیادی وجود دارد که تمامی این ویتامین ها برای بدن کودک ضروری می باشد. همچنین مواد معدنی درون شکلات هم مزیت های زیادی، به بدن کودکان می رساند.
  • چربی درون کاکائو موجب افزایش کلسترول بدن کودک نمی شود. اگر بهترین برند کاکائو را برای کودک خود خریداری کنید نیازی نیست که نگران کلسترول درون کاکائو باشید.
  • ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین های درون کاکائو می باشد، که برای سلامتی کودکان مزیت های زیادی به همراه دارد.
  • سرخوشی و شادمانی کودک با استفاده از شکلات بیشتر می شود که همین مورد به عنوان یکی از مهمترین مزیت های شکلات شناخته می شود.
  • کالری بسیار بالایی درون شکلات وجود دارد و به همین دلیل به کودکان که در حال جنب و جوش هستند انرژی بیشتری می دهد.
  • شکلات هایی که تیره هستند آنتی اکسیدان های بیشتری دارند و سیستم ایمنی کودک را قوی تر می نمایند.

فنجانی با شکلات به همراه تکه های شکلات و یک تیکه پارچه

عوارض مصرف زیاد شکلات کاکائویی برای کودکان

اگر شکلات کاکائویی بیش از اندازه توسط کودک مصرف شود عوارض زیادی به همراه دارد. برخی از مهمترین این عوارض عبارت است از :

  • اگر مواد کاکائو بیش از اندازه وارد بدن کودک شود روی رفتار او تاثیر منفی می گذارد.
  • افزایش خطر چاقی در صورت استفاده بیش از اندازه شکلات یکی دیگر ازعوارض مربوط به استفاده از این ماده انرژی زا می باشد.
  • برخی از شکلات ها که مواد نگهدارنده دارند عوارض زیادی را به بدن کودک می رسانند.
  • در صورتی که شکلات بیش از اندازه مصرف شود، کودکان خواص دیگر خوراکی ها را دریافت نمی کنند.

مقاله مرتبط”خواص شکلات تلخ چیست؟

کلام پایانی

مصرف شکلات اگر به صورت اصولی و بر اساس نیاز بدن کودک باشد؛ بدون شک فواید زیادی به بدن کودک می رساند، پس می توان گفت شکلات کاکائویی برای کودکان بسیارخوب است اما باید بدانید؛ که اگر مصرف شکلات در سن مناسب انجام نشود و همچنین بیش از اندازه میل گردد، مضرات زیادی برای بدن کودک خواهد داشت. بر همین اساس شما باید تنها به کودکانی که بالای ۳ سال سن دارند شکلات بدهید و باید دقت کنید که مصرف روزانه آن نباید بیشتر از ۲۵ گرم شود.

مقالات مرتبط