خواص شکلات تلخ چیست؟

شکلات

شکلات تلخ در بین انواع شکلات ها مزیت های بیشتری را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل بسیاری از افراد به دلیل خواص شکلات تلخ روزانه از این شکلات استفاده می‌ کنند. شما برای استفاده از شکلات های تلخ باید مزیت‌ ها و خواص آن را بشناسید و سپس از آن استفاده نمایید. در این مطلب در مورد خواص شکلات تلخ صحبت می کنیم.

معرفی خواص شکلات تلخ

شکلات تلخ را به نام شکلات سیاه نیز می شناسند. با استفاده از کره کاکائو این مشکلات را تولید می‌ کنند. هر چه که میزان کاکائو در انواع شکلات ها بیشتر باشد باید بدانید که شکلات، تلخ تر می شود. برخی از خواص شکلات تلخ که موجب محبوبیت شکلات تلخ شده است عبارت است از :

 افزایش شادی و نشاط

یکی از مهمترین خواصی که شکلات تلخ دارد این است که به عنوان یک میان وعده همیشگی مورد استفاده قرار می گیرد تا خستگی هایتان را از بین ببرد. طبق بررسی‌ هایی که روی شکلات تلخ انجام شده محققان به این نتیجه رسیده اند که اندورفین درون شکلات تلخ برای نشاط و شادی مزیت ‌های زیادی دارد.

 استرس و اضطراب شما با استفاده از این شکلات از بین می رود. به همین دلیل اگر شما در طول روز احساس ناراحتی زیادی می کنید بهتر است یک تکه از شکلات تلخ را میل نمایید تا بیشتر استرس‌ ها و ناراحتی هایتان را از بین ببرید.

تقویت کردن سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن شما با میل کردن شکلات تلخ تقویت می شود. آنتی اکسیدان هایی که درون شکلات تلخ وجود دارد به عنوان بهترین عامل برای مبارزه کردن با عوامل داخلی و درونی بیرون شناخته می‌ شود. عوامل خارجی موجب کاهش قدرت ایمنی بدن و همچنین ضعیف کردن سلول ‌های سیستم ایمنی می شود.

 اما شکلات تلخ از آنجایی که رادیکال‌ های آزاد را از بین می ‌برد می ‌تواند عوامل خارجی و عوامل درونی به وجود آمده در بدن را از بین برده و سیستم ایمنی را تقویت کند.

از بین بردن اشتها

یکی از مهم ترین خواص شکلات تلخ در این است که مقداری زیادی فیبر درون خود دارد. اگر شما مایل هستید که زودتر کاهش وزن داشته باشید و لاغر شوید بهتر است که معده تان را سیر کنید. ترکیباتی که درون شکلات تلخ وجود دارد سیری کاذب در معده افراد به وجود می‌ آورد.

 شما کافی است که مقداری از شکلات تلخ را پیش از غذا میل نمایید تا اشتهایتان از بین برود و غذای کمتری را در طول روز بخورید. همچنین شما می توانید از شکلات تلخ به عنوان یک میان وعده جهت کاهش اشتها استفاده کنید.

بهبود کم خونی

شکلات تلخ سرشار از آهن می باشد و به همین دلیل باید بدانید که برای تامین کردن گلبول های قرمز خوراکی مورد نیاز شما خواهد بود. همچنین استفاده کردن از شکلات تلخ به دلیل دارا بودن آهن موجب می گردد که لخته های خون در رگ کاهش پیدا کند. به همین دلیل توصیه می ‌شود که افراد کم خون به جای استفاده کردن از شکلات های پر قند شکلات های تلخ را میل نمایند.

مقداری شکلات تلخ

درمان کردن سرفه های مزمن

سرفه در برخی از موارد نگران کننده می ‌شود. میل کردن قطعه‌ ای از شکلات تلخ می تواند سرفه های مزمن شما را درمان کند. التهاب پیدا کردن گلو یکی از عواملی می باشد که موجب سرفه می گردد. مواد مغذی که درون شکلات تلخ قرار گرفته التهاب گلو را درمان می نماید. به همین دلیل شما باید از پزشک خود درخواست کنید که شکلات تلخ را به عنوان یکی از بهترین روش های درمان سرفه های مزمن به شما توصیه نماید.

مطلب پیشنهادی:”بهترین برند شکلات ایرانی کدام است؟”

بهبود استقامت بدن

استفاده کردن از شکلات تلخ می تواند تاثیر زیادی روی استقامت بدن داشته باشد. یکی از مهمترین خواص شکلات تلخ این است که مقاومت بدن را افزایش می دهد. شما به راحتی می توانید وزنه‌ های سنگین را بردارید و حرکات دشوار را انجام دهید. به همین دلیل از شکلات تلخ ورزشکاران برای دریافت پروتئین کافی استفاده می ‌کنند. ورزشکاران با استفاده از شکلات تلخ قدرت عضلات خود را افزایش می‌ دهند تا بتوانند ورزش های سنگین را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

سلامت عضلات قلب

هر یک از متخصصان تغذیه بر این باور هستند که مصرف شکلات تلخ موجب افزایش سلامت قلب و عروق خواهد شد. شکلات تلخ فرآیند جریان خون در بدن را بهبود می‌ بخشد. شکلات تلخ مواد مغذی بسیار زیادی دارد که از لخته شدن خون جلوگیری می نماید. بنابراین احتمال بروز سکته و گرفتگی رگ ها در بدن کاهش پیدا خواهد کرد. با این وجود دقت داشته باشید که در مصرف هر یک از خوراکی ها باید اعتدال را رعایت کنید. پیش از مصرف روزانه انواع شکلات تلخ برای سلامت قلب بهتر است که با پزشک خود مشورت نمایید تا توصیه های لازم را به شما ارائه دهد.

تامین پروتئین

در هر ۱۰۰ گرم از شکلات تلخ ۷ گرم پروتئین وجود دارد. پروتئین موجود در شکلات تلخ برای افرادی که مایل هستند به بدن خود پروتئین برسانند بی نظیر می باشد. به همین دلیل استفاده از شکلات تلخ به ورزشکاران توصیه می گردد. بسیاری از ورزشکاران از خواص شکلات تلخ جهت تامین کردن پروتئین و انرژی بدنشان پس از ورزش استفاده می نمایند.

 شما می توانید مصرف کردن شکلات تلخ را در کنار شیر انجام دهید تا پروتئین بیشتری را دریافت نمایید. در مورد میزان کالری درون شکلات تلخ نگران نباشید چرا که هر یک از انواع شکلات های تلخ در دسته بندی غذاهای کم کالری قرار می گیرند.

بهترین منبع آنتی اکسیدان

یکی از مهمترین خواصی که شکلات تلخ دارد این است که دارای آنتی اکسیدان زیادی برای تامین سلامتی افراد می باشد. آنتی اکسیدان ترکیبی است که در بسیاری از مواد غذایی مفید یافت می گردد. آنتی اکسیدان به عنوان یک عامل ضروری برای مبارزه کردن با سرطان شناخته می شود. آنتی اکسیدان‌ها وظیفه شان این است که سموم شیمیایی، باکتری ها و رادیکال های آزاد درون بدن را از بین ببرند.

به همین دلیل مصرف کردن شکلات تلخ می تواند بروز سرطان را کاهش دهد و همچنین از پیری زودرس جلوگیری کند. تا جایی که استفاده کردن از شکلات تلخ برای شما مشکل‌ساز نمی شود بهتر است که از این شکلات استفاده کنید تا سلامتی تان را تضمین نمایید.

متعادل سازی قند خون

بسیاری از افراد شاید بر این باور باشند که شکلات میزان قند خون را افزایش می دهد. اما شما باید بدانید یکی از مهمترین خواص شکلات تلخ در این است که تعادل قدرت خون را در بدن شما به همراه می آورد. شاخص گلایسمی یکی از مهم ‌ترین نشانه‌ های سرعت جذب قند خون در روده ها می باشد.

 اگر شاخص گلایسمی در بدن شما رو به افزایش باشد مصرف کردن مواد غذایی قندی موجب دیابت و تشدید عوارض آن خواهد شد. شما باید به خوبی بدانید که مواد قندی درون شکلات تلخ وجود ندارد. به همین دلیل برای سلامتی ‌تان ضرری نخواهد داشت. شما می توانید با استفاده از شکلات تلخ قند خون خودتان را متعادل سازید.

قطعه ای شکلات تلخ

سلامت دهان و دندان

مصرف کردن شکلات همیشه برای دندان ها و دهان مضرات زیادی داشته است. اما باید بدانید که مصرف شکلات تلخ موجب افزایش سلامتی دندان و دهان می شود. برخلاف بسیاری از شکلات هایی که شیرین هستند و مقدار زیادی شکر دارند شما باید بدانید که شکلات تلخ دارای شیرینی می‌ باشد. شکلات تلخ ماده‌ ای به نام تئوبرومین دارد که موجب می ‌شود سلامت دهان و دندان تضمین شود.

 این ماده به عنوان یکی از عوامل مهم برای مبارزه کردن با پوسیدگی دندان به شمار می رود. میل کردن شکلات تلخ موجب کاهش انواع مضرات باکتری های درون دندان و دهان می شود تا سلامتی دهان و دندان را تضمین نماید. دقت داشته باشید که بعد از خوردن شکلات تلخ باید دندان هایتان را مسواک بزنید.

کاهش ریزش مو

یکی دیگر از خواص شکلات تلخ این است که برای کاهش پیدا کردن ریزش مورد استفاده قرار می ‌گیرد. یکی از مهمترین دلایل ریزش مو کاهش پیدا کردن جریان خون در ریشه مو می باشد. جهت جلوگیری کردن از ریزش مو باید جریان خون در ریشه مو را افزایش دهید. خواصی که انواع شکلات های تلخ دارند در این است که می ‌توانند گردش خون در بدن را افزایش دهند. به همین دلیل ریزش مو تا حد زیادی کاهش پیدا می‌ کند.

علاوه بر بهبود جریان خون به وسیله شکلات تلخ، تامین کردن مواد مغذی درون ریشه مو یکی دیگر از مزیت های شکلات تلخ برای کاهش پیدا کردن ریزش مو می باشد. اگر شما احساس کردید که ریزش مو دارید بهتر است که از شکلات تلخ استفاده بیشتری داشته باشید.

 افزایش انرژی بدن

استفاده و میل کردن شکلات تلخ به عنوان یکی از مهمترین عواملی شناخته می ‌شود که میزان انرژی بدن را افزایش می دهد. یکی از مهمترین خواص شکلات تلخ در این است که مقدار زیادی کاکائو دارد به همین دلیل خستگی روزانه با استفاده از این شکلات کاهش پیدا می ‌کند. شما از شکلات های تلخ می توانید به عنوان یکی از مهم ترین خوراکی های رژیم غذایی استفاده کنید. پیش از ورزش کردن تکه ای از شکلات تلخ را میل نمایید تا بتوانید به راحتی وزنه های سنگین را بردارید.

در این مطلب در مورد خواص شکلات تلخ صحبت کردیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شود. با توجه به خواص گفته شده، سعی کنید شکلات تلخ را در برنامه غذایی خود قرار دهید. سالم و سرحال باشید!

مقالات مرتبط