عوارض شکلات چیست؟

یک بسته شکلات

شکلات یک ماده ی انرژی زا و بسیار عالی می باشد،که خاصیت های فراوانی دارد. اما شما باید با عوارض شکلات هم آشنا باشید؛ تا مصرف آن را کنترل کنید، و زیاد آن را مصرف نکنید چراکه مصرف زیاد هر ماده غذایی عوارض خودش را به همراه دارد. در ادامه به شما می گوییم شکلات چه مضراتی دارد.

معرفی عوارض شکلات

اگر شما به خوبی با عوارض شکلات آشنا باشید، مصرف آن را به صورت روزانه در حد مشخص شده در برنامه رژیم غذایی تان قرار می دهید. برخی از مهمترین مضرات شکلات عبارت است از :

ورم معده

یکی از مهمترین ویژگی های شکلات این است که پوشش درونی معده را تا حدودی تحریک می نماید. در صورتی که بیش از اندازه شکلات استفاده کنید امکان دارد دچار ناراحتی معده، سوزش سر معده و درد شکم شوید. درد شکم و حالت هایی مانند تعریق یکی از مهمترین مشخصات ورم معده می باشد. آن دسته از افرادی که پوشش درونی معده شان حساس است با استفاده بیش از اندازه شکلات این ورم را افزایش می دهند.

اگر می خواهید بیماری ورم معده شما شدت پیدا نکند نباید از شکلات بیش از اندازه استفاده کنید.شکلات های تلخی که بالای ۷۰ درصد هستند؛ عوارضشان برای این دسته از افراد بیشتر است. پوشش درونی معده آنها با استفاده از شکلات های تلخ به طور کلی از بین می رود. به همین دلیل است که متخصصان تغذیه به تمامی افرادی که دچار زخم معده شده اند توصیه می کنند که به هیچ وجه نباید از شکلات استفاده کنند.

تاثیر آن بر ریفلاکس معده

یکی از مهمترین عوارض شکلات که بیان نمودیم تحریک کردن پوشش درونی معده است. در واقع شما باید بدانید که اگر دیواره های معده تحریک شوند شیره های گوارشی هم بعد از تحریک به سمت مری باز می گردند و همین مورد بیماری ریفلاکس معده را شدیدتر می کند. در این حالت فرد امکان دارد دچار تعریق بیش از اندازه، حالت تهوع و … شود. در صورتی که شما ریفلاکس معده دارید نباید بیش از اندازه شکلات استفاده کنید.

بسیاری از افرادی که طبع سرد دارند سریعاً دستانشان یخ می زند، که باید از مواد غذایی مناسب برای درمان طبع سرد خود استفاده کنند. یکی از عوارض شکلات یخ زدن و سرد شدن دست و پا می باشد که این مورد نشانه‌ای از رفلاکس معده است.

بی خوابی

شکلات یکی از مواد غذایی به شمار می رود که برای مغز مفید است. همچنین آنتی اکسیدان های زیادی درون شکلات وجود دارد. اما در صورتی که شما بیش از اندازه شکلات را استفاده کنید ویتامین های شکلات در کنار دیگر عملکردهای مغز نمی توانند تنظیم شوند. اثرات جانبی مصرف بیش از اندازه شکلات در این است که شما نمی توانید سیستم خواب خود را تنظیم کنید.

تئوفیلین و کافئین از جمله مهمترین و اصلی ترین موادی می باشند که درون شکلات وجود دارند. برای اینکه سیستم خواب شما درست باشد و بتوانید به خوبی بخوابید؛ باید از مصرف بیش از اندازه شکلات در شب ها خودداری کنید. آشفتگی ذهنی یکی از عوارض بیش از اندازه شکلات می باشد. عارضه های متنوعی مانند سردرد، حالت تهوع و …. بعد از مصرف بیش از اندازه شکلات برای افراد به وجود می آید.

آریتمی قلب

زمانی که قلب انسان به درستی کار نمی کند و ضربان قلب بالا و پایین می شود باید بدانید که دچار آریتمی قلبی شده اید. در صورتی که درصد خالص بودن شکلات زیاد باشد باید بدانید که سیستم عصبی و عروقی را تحریک می کند. آریتمی قلبی یکی از عوارض شکلات می باشد.

 کافئین و تئوبرومین از جمله موادی هستند که موجب آریتمی قلبی می شوند. در واقع شما باید به خوبی بدانید که علاوه بر آریتمی قلبی، لرزش دست و اضطراب هم از جمله عوارض بیش از اندازه شکلات می باشد.  هر یک از افرادی که دچار بیماری آریتمی قلبی هستند نباید از شکلات بیش از اندازه استفاده کنند.

به وجود آمدن آکنه

خوردن بیش از اندازه شکلات موجب می شود که فرد دچار آکنه های پوستی گردد. البته که طبق تحقیقات متخصصان تغذیه باید بدانید تنها شکلات روی آکنه های به وجود آمده ی پوست تاثیر نمی گذارد. بلکه عوامل دیگری هم روی به وجود آمدن آکنه نقش دارند. برخی از افرادی که دچار آکنه های پوستی هستند باید رعایت کنند که بیش از اندازه از شکلات استفاده نکنند، تا آکنه های پوستی شان شدت نیابد.

چاقی بیش از اندازه

آن دسته از افرادی که مستعد اضافه وزن هستند به هیچ وجه نباید از شکلات بیش از اندازه استفاده کنند. در واقع باید بدانید که اگر آنها از شکلات تلخ استفاده کنند می توانند وزن خود را کنترل نمایند. ولی استفاده از شکلات شیرین با درصد بالای شیرینی موجب اضافه وزنشان می شود.

شما نیاز است که به بدن خود قند برسانید ولی باید بدانید که با مصرف بیش از اندازه شکلات میزان قند دریافتی بدن زیاد می شود و تبدیل به بافت چربی خواهد شد. آن دسته از افرادی که برایشان مهم است اضافه وزن نداشته باشند از شکلات در حد اندازه استفاده می کنند. درصد خالص بودن شکلات اگر بیشتر باشد عوارض چاقی به همراه دارد.

چند تکه شکلات آب شده

خرابی دندان ها

پوسیدگی دندان ها یکی دیگر از عوارض شکلات می باشد که شما باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید. اگر می خواهید کودک شما دچار پوسیدگی دندان نشود و در آینده دندان های سالمی داشته باشد بهتر است که مصرف شکلات را در حد اندازه و مشخص شده تعیین کنید. در این صورت دندان های زیبای فرزند شما سالم تر باقی می ماند.

 توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه شکلات عوارض زیادی برای خرابی و پوسیدگی دندان ‌ها دارد. در صورتی که شما شکلات استفاده می کنید باید بعد از خوردن آن سریعاً دندان‌های خود را مسواک بزنید تا مواد شکلات درون دندان های شما باقی نماند. استفاده بیش از اندازه شکلات در طول روز بدون شک، مینای دندان را از بین می برد.

مقاله مرتبط :”شکلات کاکائویی برای کودکان؛ خوب یا بد؟

یبوست

یکی دیگر از عوارض مصرف بیش از اندازه شکلات یبوست می ‌باشد. اگر شما مشکل یبوست و ورم معده دارید بهتر است که بیش از اندازه از شکلات استفاده نکنید. شکلات تلخ میزان یبوست فرد را افزایش می ‌دهد. هر یک از افرادی که در دوره رژیم و کاهش وزن هستند باید مصرف شکلات تلخ را بر اساس اصول مشخص شده انجام دهند. آن دسته از افرادی که دچار ورم معده و یبوست می‌ شوند بهتر است که تنها از مواد غذایی مناسب استفاده کنند تا به میزان یبوست خود شدت نبخشند.

جمع بندی

اگر شما برای مصرف هر یک از انواع خوراکی ها زیاده روی کنید باید عوارض آنها را هم در نظر بگیرید. عوارض شکلات در صورت استفاده بیش از اندازه برای بدن خطرات زیادی دارد. ضرر هایی مثل پوسیدگی دندان ها، بوجود آمدن اختلال در خواب شما، آریتمی قلب و چند مورد دیگر که بیان کردیم؛ تا شما مصرف این ماده را تنظیم نمایید.

مقالات مرتبط