بهترین خشکبار برای کم خونی چیست؟

 بهترین خشکبار برای کم خونی چیست؟

کم‌خونی یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در میان مردان و زنان رخ می‌دهد. البته نرخ ابتلا به کم‌خونی در میان زنان بیشتر است. ابتلا به کم‌خونی دلایل مختلفی دارد، ولی می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین دلایل آن تغذیه نامناسب فرد است. میوه در برنامه غذایی تمام افراد هست و در بعضی اوقات خشک شده این محصولات هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی از انواع خشکبار باعث تولید هموگلوبین در بدن می‌شوند که در نتیجه خون‌سازی را به همراه دارند. اما کدام دسته از خشکبارها خون ساز هستند؟ و می‌توانیم آن‌ها را برای رفع کم‌خونی استفاده کنیم؟ در این یادداشت قصد داریم تا شما را با انواع خشکبار برای کم خونی آشنا کنیم تا با گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی خود دچار کم‌خونی و مشکلات آن نشوید. ما را همراهی کنید.

کم‌خونی چیست؟

کم‌خونی با نام علمی آنمی، بیماری که در آن گلبول‌های قرمز خون برای رساندن اکسیژن به سایر بافت های بدن به مقدار کافی وجود ندارد. کم‌خونی شامل شاخه‌ها و شکل‌های مختلف می‌باشد که هر کدام دلایل مختلفی دارد. اگر احساس می‌کنید به کم‌خونی مبتلا هستید، ابتدا به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که ممکن است نشانه یک بیماری جدی و سرسخت باشد. پیشگیری از بعضی از انواع کم‌خونی با یک رژیم غذایی سالم و متنوع به راحتی ممکن است.

پریدگی رنگ صورت، بی‌حالی، ضعف، سرگیجه و تنگی نفس ظاهر می‌شود که این علائم به دلیل اختلال در خون‌رسانی به ارگان‌های مختلف بدن است. بنابراین افرادی که از کم‌خونی رنج می‌برند معمولاً احساس خستگی، بی‌حالی و ضعف دارند. همانطور که در بالا نیز کردیم یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز کم‌خونی نداشتن رژیم غذایی سالم و نرسیدن مواد غذایی به بدن است؛ پس می‌توان با اصلاح کردن آن پیشگیری و حتی به درمان آن نیز کمک کرد.

لیست بهترین خشکبار برای کم خونی:

خشکبار یا خشکه‌بار همان میوه‌های خشک شده هستند که سابقه مصرف آن به سالیان گذشته باز می‌گردد. گذشتگان برای حفظ و نگهداری میوه‌هایی که در فصل‌های کمیاب استفاده می‌شدند، میوه‌ها را خشک و استفاده می‌کردند و از خواص میوه خشک بهره می بردند.

امروزه نیز خشکبار جزو پرطرفدارترین میان وعده‌ها و تنقلات محسوب می‌شود؛ اما خشکبار چه خواصی دارد و آیا خشکبار برای کم خونی نیز مناسب است؟ بله همانطور که بسیاری از میوه‌ها باعث خون‌سازی و تقویت بدن فرد می‌شود، خشک شده آن نیز مناسب درمان کم‌خونی است؛ اما آیا می‌توان گفت تمام خشکبارها برای کم‌خونی مناسب هستند؟ خشکبار مفید برای کم‌خونی چه خشکباری است؟ ما در ادامه این موضوع را با شما در میان خواهیم گذاشت.

خشکبار مفید برای کم خونی

کشمش یک خشکبار برای کم خونی

کشمش که همان خشک‌شده میوه انگور است دارای مواد غذایی متعددی برای بدن است. این خشکبار که جزو محبوب‌ترین نوع خشکبار محسوب می‌شوند، دارای آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های گروه ب هستند.

کشمش دارای مواد معدنی است و کسانی که از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند. این خشکبار آب اضافی بدن را از شما خارج می‌کند و باعث خوشبو شدن دهان می‌شود. کشمش خوراکی پرفایده و مقوی است و خواص فراوان دارد که همگی آن‌ها را نمی‌توانیم به طور کامل در این مقاله بگنجانیم. کسانی که دچار بیماری کم‌خونی هستند، کشمش را برای رفع کم‌خونی می‌توانند استفاده کنند.

کشمش ویتامین‌های مورد نیاز برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون را فراهم می‌کند که دارای ویتامین ب کمپلکس است. همچنین در کشمش آهن و مس به وفور یافت می‌شود. کسانی که می‌خواهند آینده دچار کم‌خونی نشوند، می‌توانند کشمش را در رژیم غذایی خود قرار دهند. استفاده از کشمش به همراه چای در پلو و یا موارد دیگر می‌تواند مصرف این خشکبار را تنوع ببخشد.

موز خشک یک خشکبار مناسب برای کم خونی

موز خشک‌شده که از خوشمزه‌ترین و پرمصرف‌ترین میوه‌های خشک محسوب می‌شود، می‌تواند به عنوان یک میان وعده سالم برای گروه‌های سنی و افراد مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. کودکان و ورزشکاران می‌توانند به جای استفاده از تنقلات با ارزش غذایی پایین از موزهای خشک که کم حجم و مقوی است، استفاده کنند.

این میان وعده از طرفی تأمین کننده ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم بدن است که بسیار برای کودکان، ورزشکاران و افراد مسن مفید است و حالت خشک آن سرشار از پتاسیم و کلسیم و غنی از فیبر فراوان برای روده کم کار است. کربوهیدرات را در موز به دو شکل کربوهیدرات ساده و کربوهیدرات پیچیده وجود دارد که بسیار مفید است.

از خواص موز و خشک شده آن می‌توان به داشتن آهن و فولیک اسید اشاره کرد که برای درمان کم‌خونی بسیار مفید است. برخی از خانم‌ها به دلیل داشتن عادت ماهیانه دچار کم‌خونی شدید می شوند؛ موز خشک به همراه مقداری از سیاه دانه را مصرف کنید تا معجزه این خشکبار را به خوبی ببینید. پس موز خشک شده یک خشکبار برای کم خونی محسوب می شود.

 زردآلو خشک برای کم خونی

زردآلو از جمله میوه‌های خوش‌طعم فصل تابستان به شمار می‌رود که جذابیت قابل توجهی را به مغازه‌های میوه فروشی می‌دهد. مصرف این میوه خوش‌طعم خالی از فایده نیز نمی‌باشد.

زردآلو برای کسانی که مبتلا به ورم مفاصل و کم‌خونی ناشی از آن‌ها هستند، توصیه می‌شود. ضمن اینکه در درمان کم‌خونی نیز توسط دانشمندان مفید تشخیص داده شده است.

زردآلو از آن جمله میوه‌هایی است که فقط مختص فصل تابستان است و به دلیل پرکاربرد بودن و محبوب بودن آن به صورت خشک شده نیز در بقیه ماه‌های سال از آن استفاده می‌کنند.

آلو خشک برای کم خونی

آلوی خشک منبع غنی از آهن به شمار می‌رود که این خشکبار برای درمان کم‌خونی بسیار مفید است. آنتی اکسیدان موجود در این میوه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با تب و عفونت مبارزه می‌کند.

این خشکبار برای درمان کم‌خونی تاثیر بسزایی دارد؛ همچنین فیبری که در این ماده وجود دارد باعث می‌شود که باکتری‌های مضر در معده و روده از بین برود. کنترل قند خون جلوگیری از یبوست و بهبود عملکرد دستگاه گوارشی از جمله دیگر خواص است.

آلو سرشار از آهن و فسفات است و به همین دلیل کم‌خونی را از بین می‌برد و عملکرد مغز را به خوبی تقویت می‌کند. بهتر است اگر سلامتی خود را دوست داریم، از گنجاندن آلو در رژیم غذایی خود پرهیز نکنیم.

سیب خشک برای کم خونی

سیب خشک

سیب دارای مواد معدنی کلیدی برای سلامت و بهداشت فرد به شمار می‌رود. پتاسیم، سدیم، آهن از جمله موادی هستند که در سیب به وفور یافت می‌شوند. آهن موجود در این ماده باعث ایجاد گلبول‌های قرمز در خون شده که در نتیجه اکسیژن موجود در خون را به قسمت‌های مختلف بدن منتقل می‌کند.

مقدار آهن موجود در یک سیب می‌تواند ۳ تا ۸ درصد از نیاز روزانه شما را برطرف کند. در ضمن این میوه محبوب سرشار از مس و منگنز است که برای پوست مو هم بسیار مفید است. در نتیجه سیب خشک یک خشکبار برای کم خونی می باشد.

انجیر خشک

انجیرها را می‌توان به صورت تازه یا خشک شده مصرف کرد. بسیاری از افراد انجیر تازه را به خشک شده آن ترجیح می‌دهند؛ اما در انجیر خشک مزیتی نسبت به انجیر تازه وجود دارد. این مزیت این است که انجیر خشک همیشه در دسترس بوده و از نظر خواص تفاوت چندانی با حالت تازه آن ندارد.

انجیر خشک شده حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است که از جمله می‌توان به ویتامین‌های B6، B12، آهن منگنز و پتاسیم اشاره کرد. همچنین انجیر منبع خوبی از بتاکاروتن است که می‌تواند منبع خوبی برای کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و فیبر غذایی باشد.

قرار دادن روزانه ۳ تا ۴ انجیر خشک در رژیم غذایی می‌تواند به افزایش تا ۲۵ درصدی هموگلوبین خون کمک کند. علاوه بر این مواد معدنی موجود در این میوه سموم بدن را دفع می‌کند و باعث انتقال اکسیژن به اندام‌های مختلف خون می‌شود.

مغزیجات

بسیاری از مغز جات نیز منبع آلی از آهن هستند که بسیار برای کم‌خونی سودمند و توصیه می‌شوند. بادام زمینی، فندق و پسته از جمله خشکبارهایی هستند که سرشار از آهن پتاسیم و فسفر هستند که باعث درمان کم‌خونی می‌شود.

مغزهای خوراکی می‌توانند میان وعده‌های فوق العاده‌ای باشند. این تنقلات باعث بهبود سطح هموگلوبین در بدن می‌شوند. آن‌ها نه تنها خوشمزه هستند، بلکه گزینه سالمی نیز برای میان وعده‌ها و تنقلات محسوب می‌شوند. مصرف ۳۰ گرم از مغزهای خوراکی می‌تواند ۳ میلی‌گرم آهن در روز را تأمین کند که درصد قابل توجهی از نیاز بدن است.

سخن آخر

در مقاله بالا سعی کردیم تا شما را با بهترین خشکبار برای کم ‌خونی آشنا کنیم؛ البته دیدیم که نمی‌توان یک خشکبار برای کم خونی تعریف کرد و تعداد موراد پیشنهادی بالاتر از یک است. نکته قابل توجه این است که بسیاری از کم‌خونی‌ها ممکن است زمینه‌ساز بیماری‌های دیگر باشد که باید با تشخیص پزشک صورت بگیرد و اینکه زیاده روی در مصرف خشکبار نیز باعث بروز مشکلاتی می‌شود. می‌توانید با پزشک خود میزان اندازه مصرفی خشکبار را مشورت بگیرید. خشکبارها مناسب برای کم‌خونی، گزینه‌های خوبی برای جایگزینی قرص‌های آهن و تجویزهای پزشکان محسوب می‌شوند.

آجیل و خشکبار زربار

مجموعه تولیدی آجیل و خشکبار زربار از زیر مجموعه های شرکت گز آنی تک اصفهان به عنوان اولین و بزرگترین خط تولید آجیل و خشکبار در دید عموم بر آنست تا مسیر تازه ای را در صنعت آجیل و خشکبار زیر باز نماید. این مجموعه به عنوان اولین و بزرگترین خط تولید آجیل و خشکبار در دید عموم بر آنست تا مسیر تازه ای را در صنعت آجیل و خشکبار ایجاد نماید. فروشگاه آنلاین این مجموعه به آدرس اینترنتی www.zarbarnuts.com امکان ارسال به کلیه نقاط ایران (به صورت رایگان) و همچنین خارج از ایران را فراهم نموده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *