علت سیاه شدن برگه زردآلو چیست؟

علت سیاه شدن برگه زردآلو

زردآلو یکی از میوه‌های خوش‌طعم و مقوی تابستان است که فواید بسیار زیادی دارد. علاوه‌بر میوه تازه، شما می‌توانید زردآلو را به صورت خشک نیز مصرف کنید. میوه خشک شده زردآلو با نام قیسی نیز شناخته می‌شود و بسیار خوشمزه و با خاصیت است که می‌توانید به عنوان میان‎‌وعده مصرف کنید.

گاهی‌ اوقات ممکن است برگه زردآلویی که خریداری یا خشک کرده‌اید، تیره و سیاه شده باشد و شما با دیدن آن به دنبال علت سیاه شدن برگه زردآلو بگردید یا اینکه بخواهید با روش‌های جلوگیری از سیاه شدن برگه زردآلو آشنا شوید. در هر صورت بهتر است تا انتهای این مطلب در کنار ما باشید؛ چرا که در ادامه به سوال‌های شما درباره سیاه شدن برگه زردآلو پاسخ خواهیم داد.

چرا برگه زردآلو سیاه می‌شود؟

چند علت مختلف برای سیاه شدن برگه زردآلو وجود دارد که اگر شما خودتان بخواهید این میوه را خشک کنید می‎توانید با در نظر گرفتن موارد زیر، از سیاه شدن برگه زردآلو جلوگیری کنید. اولین عامل مربوط به آسیب میوه است؛ یعنی اگر میوه تازه صدمه دیده باشد، احتمال اینکه برگه زردآلو شما تیره و سیاه شود زیاد است.

مورد بعدی مربوط به بیماری‌ها یا عفونت‌های درخت زردآلو است؛ همانطور که می‌دانید درختان میوه نیز یک سری آفت و بیماری دارند که اگر کود دهی و سمپاشی نشوند، کیفیت میوه‌ها چندان خوب نخواهد بود. اگر میوه زردآلو نیز آفت داشته باشد، برگه خشک شده آن کیفیت و رنگ مطلوبی نخواهد داشت.

عامل بعدی مربوط به کم بودن عناصر مغذی میوه است؛ یعنی اگر میوه زردآلو عناصری مثل آهن، ویتامین c و… را کم داشته باشد، احتمال اینکه برگه زردآلو شما تیره و سیاه شود، زیاد است. یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر رنگ برگه زردآلو مربوط به شرایط و دمای محیطی است که میوه را در آن خشک می‌کنید. یعنی شما بعد از اینکه میوه با کیفیتی را برای خشک کردن انتخاب کردید باید محیط مناسبی نیز برای خشک کردن آن انتخاب کنید. این محیط می‌تواند دستگاه خشک کن، فر یا جلوی نور خورشید باشد. در هر صورت بهتر است میوه را به مدت خیلی زیاد داخل دستگاه خشک کن یا در مقابل نور آفتاب قرار ندهید. همچنین بهتر است برگه‌هایی که خشک می‌کنید را در حین خشک شدن، پشت و رو کنید تا به‌صورت یکنواخت خشک شوند.

اگر برگه زردآلو را به صورت آماده و از بیرون تهیه می‌کنید، هنگام خرید به رنگ و کیفیت برگه‌ها توجه داشته باشید و برگه‌ها را در محیط خشک و خنک نگهداری کنید.

برگه زردآلو مرغوب

روش های خشک کردن زردآلو

برای جلوگیری از سیاه شدن برگه زردآلو یکی از بهترین کارها این است که خودتان دست‌ به کار شوید و در خانه میوه‌های با کیفیت را خشک کنید. برای این کار بهتر است میوه‌های مرغوب و خوش رنگی را انتخاب کنید که هیچ گونه آسیب یا خرابی ندارند. سپس می‌توانید آن‌ها را به چند روش مختلف خشک کنید. از جمله: استفاده از فر، استفاده از دستگاه خشک کن، در نور مستقیم آفتاب، با استفاده از گوگرد و…!

برای خشک کردن میوه زردآلو در فر یا مایکروویو ابتدا میوه‎ ها را بشویید و به دلخواه برش بزنید سپس روی سینی فر قرار داده و به مدت چند ساعت بگذارید داخل فر بماند. در حین خشک شدن حتما میوه‎‌ها را چک کنید و زمان‌که به میزان مناسبی خشک شدن آن‌ها را از فر بیرون بیاورید.

خشک شدن جلوی نور آفتاب، بعد از شستن زردآلوها آن‌ها را برش بزنید، (حتی می‎‌توانید به‌صورت کامل نیز زردآلوها را خشک کنید و هسته آن را خارج نکنید) روی یک سطح تمیز آن‌ها را بچینید و اجازه دهید خشک شوند. می‎‌توانید برای جلوگیری از تغییر رنگ زیاد زردآلوها روی آن‌ها کمی آبلیمو بزنید.

روش دیگر خشک کردن زردآلو که رنگ بسیار روشن‌تری نسبت به روش‌های قبلی دارد، دود دادن آن با گوگرد است. در این روش زردآلوهای شسته و آماده شده را در محلی مناسب قرار دهید و با مقداری گوگرد دود دهید. در این روش کیفیت رنگ و مزه زردآلو تا حد زیادی حفظ می‎‌شود و ماندگاری آن نیز بیشتر است.

نکات پایانی درباره دلایل سیاه شدن برگه زردآلو

در مطلب فوق دلایل سیاه شدن برگه زردآلو را بررسی و نکاتی هم برای جلوگیری از سیاه شدن برگه زردآلو بیان کردیم. برگه زردآلو باکیفیت می‌توانید یک میان‌وعده بسیار مقوی و پرخاصیتی برای کودکان و بزرگسالان باشد. شما می‌توانید به راحتی در خانه نیز برگه زردآلو تهیه کنید که در این مطلب مواردی در این پیرامون نیز ذکر کرده‌ایم. همچنین توجه داشته باشید که برگه زردآلوها را در محیط و شرایط مناسب نگه‌داری کنید و از خرید برگه زردآلو کهنه بپرهیزید. شما یمتوانید با کیفیت ترین برگه زردآلو را به صورت اینترنتی از فروشگاه آنلاین آجیل و خشکبار زربار تهیه کنید.

مقالات مرتبط