خواص میوه خشک چیست؟ شناخت خواص ۸ میوه خشک برتر

مقداری توت خشک کشمش انجیر فندق

اگر به دنبال تنقلات و میان وعده‌های خوشمزه برای بهبودی سلامت عمومی هستید، خشکبار و میوه‌های خشک به جرات یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. خشکبار همان میوه تازه است که به دلیل کم حجم بودن و حفظ خواص خود و فاسد نشدن، آب خود را دست می‌دهد. در قدیم میوه‌ها را بیشتر به سبک سنتی یعنی در برابر نور خورشید قرار می‌دادند تا خشک شود. این روش همچنان طرفدارانی دارد؛ اما به دلیل کمبود وقت و نبودن آفتاب در برخی از شهرها، میوه‌های خشک را با ابزارهای متنوع خشک می‌کنند. در این یادداشت ما قصد داریم تا خواص میوه‌ خشک را به شما نشان دهیم تا آن را جایگزین تنقلات و هله‌هوله‌های مضر برای بدن کنید. پس ما را تا انتها همراه کنید.

خواص خشکبار

میوه‌ها چه تازه باشند و چه خشک مغذی و خوشمزه‌اند. هر دو حالت انواع خشکبار دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد که برای بدن بسیار ضروری است. قرار ندادن آنها در رژیم غذایی فرد باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

با این حال خشک کردن میوه باعث می‌شود که بسیاری از مواد مغذی و همچنین کالری افزایش یابد. البته ممکن است روند خشک کردن نیز باعث شود که بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین ث از بین برود یا میزان آن به نسبت حالت تازه آن کمتر شود.

میوه‌های خشک سنتی مانند خرما کشمش، انجیر و زردآلو از دیرباز در کشورمان و کشورهای همسایه مورد استفاده قرار می‌گرفت. درصد آب کالری و مقدار ویتامین‌ها و مواد معدنی بسته به نوع میوه متفاوت است؛ اما به طور کلی می‌توان گفت نصف فنجان میوه خشک برابر با یک فنجان میوه تازه حساب می‌شود.

برخی معتقدند میوه خشک باعث افزایش وزن می‌شود و البته برخی نیز این ادعا را رد می‌کنند؛ اما حقیقت این است که زیاده روی در خوردن هر چیزی باعث می‌شود که فرد دچار اضافه وزن شود.

مقداری میوه خشک در ظرف

نکته قابل توجهی که باید در مورد میوه‌های خشک در نظر بگیریم این است که خشک کردن میوه باعث می‌شود که آب میوه از دست برود و حجم آن کاهش یابد. این موضوع به این معنی است که اگر روزانه یک موز مصرف می‌کنید، برای دریافت کالری به همان مقدار باید به صورت خشک شده دو موز مصرف شود.

میوه‌های خشک حاوی انرژی و ارزش غذایی بالایی هستند. میوه‌های خشک شده سرشار از پلی کونول و سایر آنتی اکسیدان‌ها هستند که بدن شما برای مقابله با استرس اضطراب و جبران اثرات مضر آن به این مواد مغذی احتیاج دارد.

یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان موجب می‌شود که از التهاب و استرس فرد بکاهد، قدرت مغز را تقویت کند و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود ببخشد. در ادامه ما خواص میوه‌های خشک برتر را به طور جداگانه با شما در میان خواهیم گذاشت.

خواص میوه خشک موز

موز، یکی از محبوب‌ترین میوه‌های دنیا به شمار می‌رود. از مواد معدنی موجود در این میوه می‌توان به پتاسیم، ویتامین، B6، ویتامین ۳، منیزیم، مس، منگنز، کربوهیدرات و فیبر اشاره کرد. مقدار زیادی فیبر و چندین نوع آنتی اکسیدان دارد.

یک عدد موز متوسط حدود ۱۱۵ کالری دارد. از خواص این میوه خشک می‌توان به بهبودی کلیه اشاره کرد. پتاسیم موجود در موز برای کنترل فشار خون و عملکرد صحیح کلیه بسیار ضروری است.

موز خشک یک منبع طبیعی برای پتاسیم است. تحقیقات انجام شده بر روی زنان نشان می‌دهد که در طول سیزده سال آنهایی که ۲ تا ۳ بار در هفته موز می‌خورند، ۳۳ درصد کمتر به بیماران کلیوی مبتلا می‌شدند.

خواص موز خشک

این میوه می‌تواند مکمل خوبی برای ورزشکاران به شمار بیاید؛ چرا که مواد معدنی زیادی دارد. همچنین کربوهیدرات‌های موجود در موز به راحتی قابل هضم می‌باشد.

خوردن موز برای ورزشکاران که از درد رنج می‌برند، مفید است؛ چرا که می‌تواند دردها و گرفتگی‌های ماهیچه‌ای ناشی از ورزش را کاهش دهد. از دیگر خواص این میوه خشک می‌توان به مبارزه با پیری اشاره کرد. مواد مغذی موجود در این میوه به مبارزه با چین و چروک کمک می‌کند و پوست را شفاف و جوان نگه می‌دارد.

خواص میوه خشک سیب

حتماً این جمله را زیاد شنیده‌اید که خوردن یک سیب در روز باعث می‌شود که از انواع بیماری‌ها در امان بمانیم. البته گفتن این جمله اغراق هم نیست؛ چرا که این میوه سرشار از مواد معدنی و املاح است و نیاز بدن را به آن‌ها را رفع می‌کند.

سیب سرشار از ویتامین ث و آنتی اکسیدان هاست. یکی از فواید خوردن سیب باعث می‌شود که بدن شما توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد که برای بدن مفید نیستند را به دست می‌آورد.

خواص سیب خشک

سیب یکی از بهترین دشمنان بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت است. کسانی که از اضافه وزن رنج می‌برند، خوردن سیب خشک با شکم خالی (البته به مقدار مشخص) در کم کردن وزن آن‌ها کمک می‌کند؛ چرا که سیب دارای کالری کم و فیبر بالا است.

از دیگر خواص میوه خشک تولید هموگلوبین خون است که باعث رفع کم خونی در بدن می‌شود؛ چرا که سیب منبع غنی از آهن به شمار می‌رود و این عنصر حیاتی برای بدن بسیار ضروری است. از این خشکبار می‌توانید در کیف کودکان قرار داده، تا هنگام تفریح یا مدرسه استفاده کنند.

خواص پرتقال خشک

پرتقال یکی از محبوب‌ترین میوه‌های فصل‌های سرد سال به شمار می‌رود. خشک شده آن نیز یکی از قدیمی‌ترین میوه‌هایی است که بشر از آن استفاده می‌کرد. طبق تحقیقات انجام شده در آمریکا دانشمندان دریافتند که علت اینکه سرطان معده در آمریکا نسبت به دیگر نقاط جهان کمتر شیوع دارد، آن است که مردم آمریکا در تمام مدت سال پرتقال خشک مصرف می‌کنند.

پرتقال کلسترول خون را پایین می‌آورد و از سرطان لوزالمعده جلوگیری می‌کند. پوست سفید پرتقال خشک بین قسمت‌های داخل پرتقال، یکی از بهترین داروها برای کاهش کلسترول خون به شمار می‌رود.

خواص پرتقال خشک

از دیگر خواص این میوه خشک می‌توان به تمیز کردن خون اشاره کرد. شادابی و حذف چین و چروک‌های صورت نیز از نتایج مصرف پرتقال خشک است. کسانی که قصد کم کردن وزن دارند، می‌تواند یک عدد پرتقال خشک و سه عدد لیموترش را پوست کنده و به قطعات کوچکتر تقسیم کنند و آن را به صورت دمنوش بجوشانند و از این نوشیدنی در روز میل کنند تا وزنشان به مقدار ایده آل برسند.

خواص کیوی خشک

اگر علاقه چندانی به خوردن و مصرف کیوی نداشته‌اید، احتمالاً با خواندن این قسمت نظرتان عوض می شود؛ چرا که کیوی بهترین منابع تأمین ویتامین ث است. املاح موجود در کیوی همراه با انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نظر از کیوی میوه‌ای سرشار از مواد مغذی ساخته است.

این میوه خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد. بالغ بر ۲۰ ماده مغذی ضروری را در خود جای داده است و با داشتن کالری پایین سرشار از انرژی است و همین نکات کیوی را به گزینه عالی برای کم کردن وزن تبدیل کرده است.

کیوی خشک با داشتن مقدار بالای فیبر و ویتامین کا برای سلامت قلب بسیار مفید بوده و همچنین می‌توان علائم بیماری‌های مرتبط با عفونت دستگاه تنفسی و بیماری‌های گوارشی را به طور چشمگیری کاهش دهد.

خواص کیوی خشک

کلاژن یکی از فراوان‌ترین پروتئین‌ها در بدن انسان است که واحد سازنده پوست عضلات و استخوان‌ها به شمار می‌رود. با افزایش سن کلاژن در بدن کاهش می‌یابد.

این میوه ‌ترش می‌تواند تولید کلاژن در بدن را زیاد کرده و از تجزیه شدن آن جلوگیری کند که می‌تواند کمک شگفت انگیزی را به سلامت پوست و مو کند. پرتقال و کیوی هر دو منبع غنی از ویتامین ث به شمار می‌روند که ویتامین ای حیاتی برای بدن محسوب می‌شود. با این تفاوت که کیوی از قند بیشتری برخوردار است و در مبارزه با پیری و علائم آن نسبت به پرتقال خشک بهتر عمل می‌کند.

خواص میوه خشک انبه

انبه دارای طبعی گرم است. انبه خشک دارای مواد مغذی فراوانی است. ویتامین آ موجود در این میوه خشک به تنظیم متابولیسم، کلسیم و آهن بدن کمک می‌کند و معمولاً از آن به عنوان میان وعده یا دسر استفاده می‌شود.

هسته و برگ این میوه منبع مناسبی از خواص مفید برای بدن است. هسته انبه دارای چربی فراوان اسید گالیک است. این میوه خشک سبب کنترل اشتها می‌شود، بنابراین برای کسانی که قصد کم کردن وزن دارند میان وعده‌ای عالی به شمار می‌رود. البته باید این نکته را یادآور شویم که این میوه خشک دارای کالری بالایی است. پس نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

از دیگر خواص این میوه خشک می‌توان به بهبود در هضم غذای مصرفی اشاره کرد. همچنین این میوه سرشار از ویتامین ای بوده که باعث مبارزه با کم‌خونی و افزایش گردش خون در بدن می‌شود.

انبه خشک از از پوست محافظت می‌کند؛ چرا که سرشار از آنتی اکسیدان و چند عنصر فعال است که از التهابات پوست جلوگیری و به شفافیت و لطافت پوست کمک می‌کند. از گنجاندن این خشکبار در رژیم غذایی خود غافل نشوید.

خواص توت فرنگی خشک

این میوه که در آسیا از آن به عنوان ملکه میوه‌ها یاد می‌شود، به کاهش کلسترول خون کمک شایانی می‌کند و از ابتلا به سرطان نیز جلوگیری می‌کند. این میوه لطیف برای زنان باردار بسیار مفید است.

در توت فرنگی مقدار زیادی آهن، ید، آهک وجود دارد و منبع غنی از ویتامین‌های آ، ب و ث به شمار می‌رود. خوردن این میوه خشک فرد را از ابتلا به مرض قند مصون می‌دارد. خوش‌رویی و طبع خوش یکی دیگر از خواص این میوه خشک است.

خواص میوه خشک توت فرنگی

خواص نارگیل خشک شده

نارگیل خشک می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نارگیل می‌تواند مانع از افزایش قابل توجه آلزایمر شود و این دلیل قدرت آن در ارتقا سلامت مغز شماست.

از دیگر خواص این میوه خشک می‌توان به کاهش سطح کلسترول خون اشاره کرد. نارگیل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و خواص ضد پیری دارد. نارگیل ترشح انسولین و استفاده از گلوکز خون را بهبود می‌بخشد که باعث باعث افزایش سطح قند خون می‌شود. از دیگر خواص فوق‌العاده این خشکبار می‌توان به کاهش حالت استفراغ و تهوع اشاره کرد.

خواص میوه خشک گوجی بری

شاید اسم این میوه کمی برایتان ناآشنا باشد. گوجی بری ابتدا در پزشکی سنتی و همچنین غذاهای چینی به کار می‌رفته است. گذشتگان از این میوه به عنوان معجون افزایش طول عمر یاد می‌کردند. اکنون مصرف این میوه در سراسر دنیا رواج دارد.

گوجی بری خشک‌شده، سرشار از کالری، کربوهیدرات، قند، پروتئین و مواد معدنی است که فواید سلامتی بخش زیاد و مهمی را برای بدن به ارمغان می‌آورد. پیشگیری از دیابت، کنترل کلسترول خون، خواص ضدسرطانی و بهبودی و مراقبت از پوست از شاخص‌ترین فواید این میوه خشک به حساب می‌آیند.

گوجی بری با داشتن آنتی اکسیدان فراوان به تقویت بینایی بسیار کمک می‌کند. چینیان در طب سنتی خود از این میوه برای افزایش قوای جنسی استفاده می‌کنند که این موضوع به اثبات دانشمندان نیز رسیده است.

یکی دیگر از فواید این میوه افزایش کیفیت خواب است که بسیار مورد توجه طب سنتی چینی قرار گرفته است. اگر خوابی نامنظم و با کیفیت پایین دارید، حتماً این خوراکی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سخن آخر

در یادداشت بالا سعی کردیم خواص میوه خشک های برتر را که طرفداران زیادی دارد را برای شما بازگو می‌کنیم. دیدیم که بسیار از این خواص با خواص میوه تازه آن‌ها یکسان بود. در واقع تغییر خواص میوه خشک‌شده نسبت به میوه تازه به شیوه خشک کردن آن بستگی دارد. خشک کردن با آفتاب خواصی را از میوه خشک می‌گیرد و خواصی اضافه به آن می‌دهد. این موضوع در شیوه خشک‌کردن با گوگرد و دستگاه‌های صنعتی هم یکسان است؛ اما خواصی که جا‌به‌جا می‌شود با روش دیگر متفاوت است. نکته قابل توجه این است که زیاده روی در مصرف هر یک از میوه‌های خشک نه تنها مفید نیست بلکه ضررهایی را برای شما خواهد داشت.

مقالات مرتبط