برترین خواص دمنوش عناب برای سلامتی

خواص دمنوش عناب

عناب نوعی میوه شبیه خرما است که طعمی شیرین دارد و سرشار از ویتامین A، ویتامین C، پروتئین، پتاسیم، آهن، کلسیم و…. است. دمنوش عناب نیز که که از عناب خشک شده تهیه می‌شود، از این ویتامین‌ها برخوردار است. در طب سنتی به خواص دمنوش عناب بسیار تأکید شده است.

اگر شما هم علاقه‌مند به مصرف دمنوش هستید این نوشیدنی می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای حفظ سلامتی شما باشد. در این مقاله قصد داریم به شرح خواص دمنوش عناب بپردازیم، با ما همراه باشید.

خواص دمنوش عناب برای سلامتی

میوه عناب دارای طعمی شیرین، کالری کم و سرشار از فیبر است. دمنوش این میوه حاوی مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان است که برای سلامتی کاربرد زیادی دارد. برخی از خواص دمنوش عناب به شرح زیر است:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • خاصیت ضد سرطانی
  • بهبود سرماخوردگی و سرفه
  • بهبود عملکرد مغز
  • بهبود کیفیت خواب و مؤثر در درمان بی‌خوابی
  • پیشگیری از مشکلات قلبی
  • بهبود دستگاه گوارش و کاهش یبوست
  • مؤثر در تثبیت وزن و پیشگیری از افزایش آن
  • ضد میکروب و مقابله با عفونت‌ها
  • خواص عناب برای کبد

در ادامه به صورت جزئی‌تر به معرفی خواص دمنوش عناب می‌پردازیم تا با ارزش غذایی این دمنوش خوش عطر و طعم و تأثیر آن بر سلامتی آشنا شوید:

تقویت سیستم ایمنی

یکی از خواص دمنوش عناب، تقویت سیستم ایمنی است. طبق یک تحقیق، پلی‌ساکاریدهای موجود در عناب می‌توانند در دفع رادیکال‌های آزاد مؤثر باشند و سلول‌های آسیب زننده را خنثی سازند؛ و به این ترتیب التهاب را کاهش دهند. کاهش التهاب و رادیکال‌های آزاد می‌تواند از ابتلا به انواع بیماری‌ها مانند دیابت نوع ۲ جلوگیری کند.

خاصیت ضد سرطانی

با توجه به اینکه میوه عناب حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث است مصرف دمنوش آن از خواص ضدسرطانی برخوردار باشد. در این خصوص، مطالعه‌ای روی موش‌ها صورت گرفته است که در نتیجه تزریق دوز بالای ویتامین ث، سلول‌های سرطانی تیروئید از بین رفته‌اند. همچنین برخی دیگر از تحقیقات حاکی از این هستند که دمنوش عناب می‌تواند در از بین بردن سلول‌های سرطانی تخمدان، دهانه رحم، سینه، کبد، روده بزرگ و پوست مؤثر باشند. محققان این خواص را ناشی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی اکسیدان موجود در عناب دانسته‌اند.

دمنوش عناب
دمنوش عناب

بهبود سرماخوردگی و سرفه

مصرف دمنوش عناب با تقویت سیستم ایمنی می‌تواند در پیشگیری یا حتی بهبود سرماخوردگی، آنفولانزا و علائم آن مؤثر باشد. در واقع ویتامین C موجود در عناب می‌تواند سبب تولید سلول‌های سفید خون و ایجاد خط دفاعی برای بدن شود. اگر هنگام سرماخوردگی علائمی مثل خشکی سینه، سرفه و گرفتگی صدا رو تجربه می‌کنید، دمنوش عناب می‌تواند دارویی مناسب برای التیام وضعیت شما باشد.

بهبود عملکرد مغز

برخی مطالعات بیانگر این هستند که مصرف دمنوش عناب می تواند سبب بهبود عملکرد حافظه شود و از سلول‌های مغز در برابر عوامل تخریب‌کننده اعصاب حفاظت کند. در واقع این دمنوش می‌تواند عاملی برای پیشگیری از آلزایمر باشد.

بهبود کیفیت خواب و مؤثر در درمان بی‌خوابی

عناب میوه‌ای شناخته شده برای بهبود کیفیت خواب است که احتمالاً این خاصیت به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ماده غذایی باشد. در واقع خاصیت آرام‌بخشی دمنوش عناب است که سبب افزایش کیفیت خواب فرد یا درمان بی‌خوابی او می‌شود. همچنین وجود ترکیباتی مانند سروتونین و ملاتونین موجود در عناب، تنظیم الگوهای خواب و آرامش‌بخشی را امکان‌پذیر می‌کند. علاوه بر این، این دمنوش دربردارنده ساپونین‌هایی است که به شما احساس آرامش و خواب‌آوری می‌دهند.

پیشگیری از مشکلات قلبی

عناب سرشار از پتاسیم و حاوی مقادیری سدیم است. بنابراین مصرف صحیح دمنوش عناب می‌تواند با توجه به پتاسیم موجود، رگ‌های خونی را شل کرده و فشار خون را در سطح مناسبی نگه دارد. علاوه بر این، ترکیبات موجود در دمنوش عناب می‌تواند مانع رسوب چربی و گرفتگی عروق بدن شوند.

بهبود دستگاه گوارش و کاهش یبوست

با توجه به فیبر بالای میوه عناب، مصرف صحیح دمنوش آن می‌تواند سبب هضم بهتر مواد غذایی در بدن شود. در این صورت حرکت غذا در دستگاه گوارش سریع‌تر شده و یبوست و علائم آن کاهش می‌یابد. با توجه به این موارد، دمنوش عناب می‌تواند سبب تقویت پوشش معده و روده و کاهش زخم و خراش‌ها شود. در واقع فیبر موجود در عناب سبب تقویت باکتری‌های مفید روده و از بین رفتن باکتری‌های مضر روده می‌گردد.

مؤثر در تنظیم گردش خون

گردش خون هر فرد زمانی مناسب است که اندام‌های بدن دارای اکسیژن کافی باشند و احساس شادابی و انرژی در بدن وجود داشته باشد. مصرف دمنوش عناب همان چیزی است که می‌تواند به این مسئله کمک کند؛ چرا که میوه عناب به عنوان غنی‌سازی خون مشهور است. در واقع وجود آهن و فسفر موجود در عناب تأثیر زیادی در این زمینه دارد.

مؤثر در تثبیت وزن و پیشگیری از افزایش آن

آنتی اکسیدان‌‌های موجود در دمنوش عناب می‌توانند سبب افزایش متابولیسم شوند و به این شکل در راستای رسیدن به وزن مناسب مؤثر باشند‌.

ضد میکروب و مقابله با عفونت‌ها

با توجه به اینکه میوه عناب از فیتوکمیکال‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن برخوردار است، مصرف این دمنوش برای عفونت میتواند موثر باشد. همچنین فلاونوئیدهای موجود در دمنوش این میوه، از خاصیت ضد میکروبی برخوردارند. عصاره اتانولی دمنوش عناب در بهبود عفونت کودکان مؤثر است. همچنین؛ بر اساس تحقیقات تجربی، اسید بتولینیک موجود در عناب برای مقابله با عفونت HIV و ویروس آنفولانزا تأثیرگذار بوده است.

خواص عناب برای کبد

هر گونه آسیب به کبد می‌تواند سبب اختلال در سیستم اندام بدن شود که خود ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. طبق یکی از تحقیقات، دمنوش عناب قرمز خشک شده با داشتن آنتی‌اکسیدان می‌تواند سبب محافظت کبد در برابر مواد سمی شود.

فواید دمنوش عناب

استحکام استخوان‌ها و کاهش درد مفاصل

با توجه به اینکه میوه عناب حاوی آهن، کلسیم و فسفر است، مصرف صحیح دمنوش آن می‌تواند سبب بهبود وضعیت تراکم مواد معدنی استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان شود. بنابراین، دمنوش عناب یک نوشیدنی مفید برای افرادی که است که به تقویت استخوان‌های خود اهمیت می‌دهند. همچنین عناب می‌تواند سبب کاهش التهاب و درد مفاصل شود. بنابراین دمنوش عناب می‌تواند نوشیدنی مفیدی برای مبتلایان به آرتروز نیز باشد.

خواص عناب برای زنان

طبق تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران، مشتقات میوه عناب در درمان کیست تخمدان مؤثر بوده است. در طی این آزمایش، محققان متوجه شدند که این ماده غذایی می‌تواند به اندازه قرص ضدبارداری در درمان کیست تخمدان کمک‌کننده باشد و همچنین عوارض جانبی آن را هم کمتر کند. علاوه بر این، نتایج تحقیق داخلی دیگری نشان داد که زنان شیردهی که دمنوش عناب مصرف کرده بودند در مقایسه با گروهی که مصرف نکرده بودند، سطوح کمتری از سرب و کادمیوم را در شیر خود داشتند.

این دمنوش برای تقویت رحم زنان و پیشگیری از بیماری‌های رحم بسیار مؤثر است. وجود آنتی‌اکسیدان‌های فراوان در این دمنوش آن را به نوشیدنی بسیار مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان تبدیل کرده است. به‌طوری‌که از بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان رحم پیشگیری می‌کند. یکی دیگر از خواص دمنوش عناب برای زنان درمان تنبلی تخمدان است. به علاوه این نوشیدنی در تنظیم قاعدگی بسیار مؤثر است.

بهترین زمان مصرف دمنوش عناب

اینکه چه زمانی دمنوش عناب را مصرف کنید تا حد زیادی بستگی به هدف شما از مصرف این نوشیدنی دارد. مثلاً اگر قصد شما از مصرف دمنوش عناب، کاهش فشار خون است می‌توانید آن را در زمان ناشتا یا بعد از مصرف غذاهای چرب یا شور استفاده کنید. اگر هم قصد شما داشتن خوابی راحت‌تر است، می‌توانید این دمنوش را قبل از خواب مصرف کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی مهم‌ترین خواص دمنوش عناب پرداختیم که شامل تقویت سیستم ایمنی، خاصیت ضدسرطان، بهبود سرماخوردگی و سرفه، بهبود عملکرد مغز، بهبود کیفیت خواب و مؤثر در درمان بی‌خوابی، پیشگیری از مشکلات قلبی، بهبود دستگاه گوارش و کاهش یبوست، استحکام استخوان‌ها و کاهش درد مفاصل می‌شود. بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که به سلامتی خود اهمیت می‌دهید مصرف این دمنوش می‌تواند برای شما مفید باشد. 

 

مقالات مرتبط