کدام آجیل آهن بیشتری دارد؟

سه ظرف دارای آجیل بر روی یک تکه سنگ و یک پارچه سفید در کنار آن ها

آجیل ها همیشه بسیار مفید هستند و مصرف آنها پیشنهاد می شود. بهتر است شما قبل از مصرف انواع آجیل، فواید آنها را به خوبی بدانید. یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما به وجود بیاید، این می باشد که کدام آجیل آهن بیشتری دارد که در این مقاله به بررسی و پاسخ به این سوال می پردازیم.

آشنایی با آجیل هایی که منبع آهن هستند

در این محتوا تمام تلاش ما بر این است شما را با دانستن اینکه کدام آجیل آهن بیشتری دارد و همچنین خواص آنها آشنا کنیم. آهن جهت ساخت پروتئین RBC و هموگلوبین بسیار ضروری و مهم است. همانطور که می دانید آجیل ها و مغزها از بهترین و مقوی ترین مواد مغذی برای بدن ما به حساب می آیند. برخی از این مواد مغذی علاوه بر داشتن ویتامین ها دارای آهن کافی هستند که برای بدن ما بسیار ضروری است.

شاید خیلی از افراد از کمبود آهن در بدن خود اطلاعی نداشته باشند. اگر علائمی همچون سرگیجه، خستگی شدید، سردرد، رنگ پریدگی، درد زبان و ناخن های شکننده را دارید باید بدانید که از فقر آهن رنج می برید. برای درمان فقر آهن به جای داروهای شیمیایی می توانید آجیل های آهن دار، گوشت و سبزیجات را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

همه ی ما می دانیم که مصرف مرتب و روزانه آجیل های آهن دار برای ما چقدر مفید و ضروری است. بنابراین مصرف مرتب و منظم مغزها و آجیل ها از بهترین و موثرترین راه های جلوگیری از فقر آهن است. مصرف برخی از این مواد مغذی کم خونی شدید را در افراد به خوبی درمان می کند چرا که سرشار از آهن هستند. فقر آهن یک بیماری خاموش است که در مردان و خصوصا بانوان دیده می شود. با ما همراه باشید تا به سوال کدام آجیل آهن بیشتری دارد پاسخ دهیم.

آیا می دانید کدام آجیل آهن بیشتری دارد؟

با دانستن این که کدام آجیل آهن بیشتری دارد می توان گزینه های مناسبی را برای تامین این ماده معدنی، مورد استفاده قرار داد. پس خوب است بدانید برای این که آهن مورد نیاز بدن تامین شود باید آجیل های آهن دار را مورد استفاده قرار داد. خوردن روزانه و مرتب آجیل سرشار از آهن شما را در دستیابی به این هدف کمک می کند. پس بهتر است بدانید که از مهمترین راهکارهای از بین بردن کم خونی مصرف تغذیه مناسب است.

پس در جواب این پرسش که کدام آجیل آهن بیشتری دارد باید به آجیل هایی همچون پسته، کشمش، فندق، خرما و غیره اشاره کرد. از دیگر آجیل های سرشار از آهن، می توان به بادام هندی، بادام زمینی، بادام درختی، گردو، تخمه آفتابگردان و . . . اشاره کرد. آجیل هایی همچون برگه زردآلو، انجیرخشک، تخم کتان، دانه کنجد، توت خشک، تخمه کدویی، نخودچی و . . . نیز سرشار از آهن هستند.

آجیل هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم آجیل های آهن دار محسوب می شوند. با این که این محصولات همه سرشار از آهن هستند اما مقدار آهن موجود در آنها فرق دارد. یعنی ممکن است در یک نوع آجیل مقدار آهن بیشتری وجود داشته باشد. انرژی این آجیل ها بسیار بالا بوده و مصرف صحیح و درست آنها برای افراد پیر، کودکان و بانوان شیرده و باردار توصیه شده است. این افراد بهتر است آجیل خام مصرف کنند چرا که آجیل خام مفیدتر و مغذی تر است.

یک ظرف دارای بادام به همراه چند بادام بر روی زمین

 

پسته، بادام و خرما از مهمترین آجیل های آهن دار

همانطور که در مطلب بالا انواع آجیل های آهن دار را معرفی کردیم در این قسمت می خواهیم برخی از آنها را بررسی کنیم.

پسته

پسته از مهمترین آجیل های آهن دار است که مصرف مرتب آن کم خونی را به طور کامل رفع می کند. این نوع مغز به آجیل خون ساز معروف است و غنی از انواع ویتامین و مواد معدنی است. پسته در بین آجیل های آهن دار بیشترین میزان آنتی اکسیدان زاگزانتین و لوتئین را دارد.

بادام

انواع بادام سرشار از آهن هستند اما در این میان بادام درختی بیشترین مقدار آهن را در خود جای داده است. بادام درختی نیز از پروتئین بیشتری برخوردار بوده و علاوه بر آهن کافی حاوی زینک و انواع ویتامین است.

خرما

خرما از دیگر آجیل های سرشار از آهن است که می تواند فواید زیادی برای بدن انسان داشته باشد. خرما سرشار از منیزیم، کلسیم، مس و آهن کافی است. مصرف روزانه پنج تا هشت عدد خرما می تواند از کم خونی پیشگیری کند.

مقاله مرتبط :”کدام آجیل منیزیم دارد؟”

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم به سوال کدام آجیل آهن بیشتری دارد پاسخ دهیم. شما با دانستن این پاسخ و شناخت کافی در مورد انواع آجیل می توانید از فواید بسیاری زیادی که آن ها دارند برای خود استفاده کنید. مقدار آهنی که در آجیل های گفته شده وجود دارد آنها را به عنوان آجیل های آهن دار مطرح می کند. برخی از این آجیل ها مانند بادام، پسته و… هستند که همگی آن ها برای رفع این مشکل می توانند به شما بسیار کمک کنند.

مقالات مرتبط