چه تنقلاتی باعث چاقی می شود؟

انواع میوه های خشک شده از جمله سیب و آلو

چه تنقلاتی باعث چاقی می شود؟ما در طول روز با تنقلات گوناگونی مواجه می شویم که احتمالا از مقدار کالری آن ها بی اطلاع هستیم؛ بنابراین بدون توجه به این موضوع مقدار غیر استانداردی از خوراکی را مصرف می کنیم و در نهایت با چاقی و یا اضافه وزن مواجه می شویم.

البته در این بین، خوراکی هایی هم پیدا می شوند که برای بدن ضروری و سالم هستند؛ و افرادی که باید وزن اضافه کنند می توانند زیر نظر پزشک از این تنقلات استفاده کنند.

مغز ها: سالم اما به اندازه

اما برای اینکه بدانیم چه تنقلاتی باعث چاقی می شود باید مغزها را هم بررسی کنیم.مغز ها از میزان کالری بالایی برخوردار هستند؛ انواع ویتامین ها چون ویتامین آ، کا، ب و ث در مغز های مختلف یافت می شود. امگا ۳ و فیبر نیز از دیگر ریز مغذی های ضروری هستند که باید به بدن منتقل شوند. قسمت بد ماجرا اینجاست که خوردن این خوراکی بسیار ساده و راحت است بنابراین بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی متوجه می شوید بیش از نیازتان به بدن کالری رسانده اید. مغز ها اگر به اندازه مصرف شوند باعث افزایش سوخت و ساز و حفظ تناسب اندام نیز می شوند.

برای افزایش وزن می توانید از ترکیب مغز ها با دیگر مواد خوراکی مثل بستنی، میوه و… کمک بگیرید.

گرانولا + میوه خشک: تقریبا سالم

در پاسخ به این سوال که چه تنقلاتی باعث چاقی می شوند گرانولا را نیز باید در نظر بگیریم. گرانولا که ترکیبی از جو دو سر پرک، مغزیجات و انواع میوه خشک است اگر به اندازه و بدون مواد قندی مصنوعی مثل شکر و شکلات مصرف شود سالم است و بدن را دچار اضافه وزن نمی کند. این خوراکی خوشمزه را می توان با عسل و یا شیرینی میوه جات لذیذ تر کرده و استفاده نمود. گرانولا را با شیر یا ماست نوش جان کنید.

اگر نیازی به رعایت رژیم خاصی ندارید می توانید گرانولا را با تکه های شکلات و یا شربت شکر قهوه ای به همراه وانیل تهیه و مصرف کنید. البته که استفاده از این شیرینی جات باید محدود شوند وگرنه چاقی مفرط می آورند.

گرانولا یک غذای صبحانه و میان وعده وعده شامل جو پوست کنده و مغز و عسل است.

شکلات ها: هر چه تلخ تر، بهتر

صنعت شکلات در این سال ها پیشرفت بسیاری کرده و تنوع آن ها زیاد و زیاد تر شده است. شکلات ها هرچقدر درصد بیشتری کاکائو داشته باشند سالم تر هستند و مصرف به اندازه ی آن باعث لاغری نیز می شود. اما شکلات هایی که شیرین هستند و یا انواع شکلات سفید باعث چاقی می شوند.

خوراکی های انرژی زا: تقریبا ناسالم

خوراکی های انرژی زا در این اواخر تنوع زیادی پیدا کرده است. به طوری که نه تنها نوشابه ها و نوشیدنی ها بلکه شکلات و آبنبات های انرژی زا نیز به بازار روانه شده اند. این خوراکی ها مملو از شکر هستند و کالری زیادی را به بدن منتقل می کنند. بنابراین باید مصرف این خوراکی ها را بسیار محدود کرد. متاسفانه خیلی از این تنقلات بعد از مدتی مصرف مکرر، باعث پیدایش اعتیاد می شوند که این مقوله در هیچ رفتار و موادی اعم از خوراکی ها توجیه پذیر نیست. البته در روز های به خصوصی که نیاز به انرژی زیادی داریم این تنقلات اولین گزینه ی مناسب خواهند بود.

سس کچاپ: تقریبا سالم

سس کچاپ یکی از محبوب ترین سس ها بین ما ایرانیان است. این سس از پوره ی گوجه فرنگی تهیه شده است که ویتامین آ و ث دارد. همچنین دارای کالری بسیار کمتری نسبت به مایونز است. اما کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که تنها یک قاشق غذاخوری اجازه ی مصرف از آن را داریم! اما چرا؟ زیرا این سس با ترکیب نمک و شکر خوشمزه می شود بنابراین اگر بیش از حد مجاز از آن استفاده کنیم در بدن باعث چاقی و بروز بیماری هایی مثل فشار خون می شود.

میوه ها: سالم اما به اندازه

احتمال شما هم از این که در مصرف میوه نیز باید محدودیت ها را تحمل کنید شگفت زده شده اید؛ اما باید گفت که میوه ها با آن که برای بدن ضروری و بسیار مفید هستند، اما مصرف بیش از اندازه ی آن بسیار چاق کننده است. میوه ها دارای ریز مغذی هایی چون فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. برخی از میوه ها مثل گیلاس، موز، انبه، انجیر و انگور به طور طبیعی دارای شیرینی بیشتری هستند، پس کالری بیشتری نیز دارند که مصرف بی رویه و خارج از اندازه ی آن باعث چاقی و اضافه وزن می شود.

کره بادام زمینی: نوع صنعتی آن ممنوع

کره بادام زمینی در دو نوع نرم که شامل کره است و نوع دوم که با تکه های خرده شده بادام زمینی است تولید می شود.

چه تنقلاتی باعث چاقی می شوند؟ مجددا این سوال را تکرار می کنیم و به بررسی کره بادام زمینی می پردازیم. کره بادام زمینی یکی از خوشمزه ترین پیشنهاد ها برای صبحانه و یا میان وعده ها است. این خوراکی لذیذ و در عین حال مقوی باعث تقویت بدن و حفظ سلامتی می شود. اگر به اندازه ی صحیح مصرف شود باعث لاغری و کاهش وزن نیز می شود.

تهیه کره بادام زمینی در منزل

بهترین گزینه برای دوستداران کره بادام زمینی این است که با خرید بادام زمینی تازه خودشان این خوراکی را در منزل تهیه کنند؛ زیرا در کره بادام زمینی که از کارخانه جات برای فروش به بازار می آیند مقادیر زیادی شکر، نمک و یا مواد نگهدارنده استفاده شده است که نه تنها سلامت انسان را به خطر می اندازد بلکه او را به سمت چاقی مفرط نیز می کشاند.

فهرست محتوا

مقالات مرتبط