پسته کدام شهرهای ایران معروف است؟

پسته

ایران از جمله مطرح ترین کشورهای تولید کننده پسته می باشد که مرغوب ترین انواع این آجیل را نیز تولید می کند. کیفیت نوع ایرانی این آجیل باعث شهرت جهانی آن شده است. اما اگر کنجکاو هستید که بدانید پسته کدام شهرهای ایران معروف است، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

پسته کدام شهرهای ایران معروف است؟

در اینجا به جواب سوال پسته کدام شهرهای ایران معروف است می پردازیم.از جمله آجیل های بسیار خوشمزه و با خواص فراوان می باشد که کاربرد زیادی نیز دارد. قیمت بالای این آجیل در ایران و عدم توانایی بسیاری از مردم در خرید آن باعث شده که بخش عمده آن به کشورهای دیگر صادر شود و تنها بخش بسیار کوچکی از آن مصرف داخلی دارد. البته نوع ایرانی این آجیل طرفداران بسیار زیادی در کشورهای دیگر دارد چرا که از کیفیت بالایی برخوردار است.

در ادامه به معرفی برخی از معروف ترین شهرهای تولیدکننده پسته در ایران می پردازیم:

معروف ترین شهرهای تولید کننده پسته در ایران کدامند؟

پسته از جمله قدیمی‌ترین انواع مغز در جهان به شمار می رود. ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان این آجیل بسیار خوشمزه می باشد. آمریکا نیز جزو تولید کنندگان این آجیل مفید محسوب می شود.

حدود ۹۰ گونه از این درخت در ایران کشت می‌شود که بعضی به صورت گسترده و جهت صادرات و انواع دیگر به صورت جزیی کشت می‌شوند.

برخی از معروف ترین شهرهای ایران در زمینه‌ی تولید پسته که تقریبا ۸۰ درصد این آجیل در این شهرها تولید می شود عبارتند از:

  • شهرستان بردسکن (خراسان رضوی)
  • شهرستان مه ولات (خراسان رضوی)
  • شهرستان خلیل آباد (خراسان رضوی)
  • شهرستان دامغان (سمنان)
  • شهرستان رفسنجان (کرمان)
  • شهرستان زرند (کرمان)
  • شهرستان سیرجان (کرمان)
  • شهرستان انار (کرمان)

مرغوب ترین انواع پسته در ایران مربوط به چه استان ها و چه شهرهایی است؟

شهر کرمان و مناطق اطراف آن از جمله مراکز اصلی تولید پسته درجه یک در دنیا می باشند و بخش عمده فروش صادراتی نیز مربوط به این مناطق است.

در حومه‌ی شهرستان رفسنجان که در استان کرمان واقع شده است، روستاها و باغاتی وجود دارند که در آنها نوع خاصی از این آجیل تولید می شود. به عنوان مثال پسته سفید ایران (احمد آقایی) عمدتا در منطقه نوق رفسنجان تولید می شود.

استان کرمان همچنین به قطب کشت پسته فندقی (اوحدی) که یکی از معروف ترین انواع این آجیل در ایران می باشد، مشهور است.

بعد از استان کرمان و شهرستان رفسنجان، استان خراسان و منطقه مه ولات را می توان به عنوان دومین تولید کننده این آجیل با کیفیت عالی به شمار آورد. روز به روز به کیفیت محصولات تولید شده در این منطقه افزوده می شود که یکی از دلایل آن تغییرات شرایط آب و هوایی است. رقم درجه یک بادامی را می توان به طور عمده از باغات حومه شهر فیض آباد تامین کرد.

کشت پسته در استان سمنان و شهر دامغان سابقه‌ی بسیار طولانی دارد. انواع تولید شده در این شهر نه تنها در ایران بسیار مطرح و پر طرفدار هستند، بلکه شهرت جهانی نیز دارند. شرایط رشد درختان در دامغان بسیار مناسب می باشد و روش‌های شیمیایی بسیار کمی برای نگهداری از این درختان مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله عوامل مهمی که باعث کیفیت بالای پسته دامغان شده است، می توان به هرس درختان و تقویت آنها، آبیاری کافی و شرایط آب‌وهوایی مناسب اشاره کرد. انواع پسته دامغان شامل اکبری، عباسعلی، خنجری و شاه پسند می شوند.

استان مرکزی توانسته رتبه اول میزان برداشت پسته در هکتار را در ایران کسب کند و به علت این بازده بالای برداشت از مناطق دیگر از جمله کرمان و رفسنجان پیشی گرفته است. بیشترین تولید این آجیل در استان مرکزی مربوط به شهرستان زرندیه می باشد و پسته زرندیه به یک برند صادراتی تبدیل شده است.

رونق کشت این آجیل در استان  مرکزی به حدی است که با گذشت ۲ ماه از شروع فصل برداشت، کشاورزان مزرعه پروین‌آباد در منطقه خشکرود زرندیه همچنان با تلاش فراوان در حال برداشت محصول از مزارع و باغات می باشند.

مزرعه پروین‌آباد خشکرود زرندیه با وسعتی به اندازه ۱۸۰ هکتار از جمله مهمترین مراکز تولید پسته‌ی مرغوب می باشد. انواع تولید شده در این مزرعه بسیار مرغوب و ارگانیک می باشند و در تولید آنها از سم و کود استفاده نمی شود. بنابراین به علت کیفیت بالا بعد از فرآوری مستقیما به اتحادیه اروپا صادر می‌شوند. این مزرعه رکورددار برداشت این آجیل در ایران می باشد و میزان برداشت آن ۱۳۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است.

کشت پسته متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه زرندیه انجام می شود و به علت مقاومت بالا در مقابل شوری خاک و سرمای زمستانی، نیاز آبی کم و درآمدزایی مورد توجه کشاورزان این منطقه قرار گرفته است.

استان های کرمان، خراسان، سمنان و مرکزی جزو مراکز اصلی تولید پسته در کشور هستند. بهترین و مرغوب ترین انواع این آجیل را می توان از شهرستان های رفسنجان، دامغان، مه ولات و زرندیه تامین کرد که به علت کیفیت بالا به کشورهای دیگر نیز صادر می شوند.

مقالات مرتبط