علت سیاه شدن توت خشک و برگه زردآلو چیست؟

علت سیاه شدن توت خشک

سالم بودن و خوش رنگ بودن مواد غذایی برای همه ما از اهمیت بالایی برخوردار است. خشکبار از آن دسته از میان وعده‌هایی هستند که ممکن است به راحتی تغییر رنگ و تغییر شکل دهند. توت خشک و برگه زردآلو مشخصاً از آن دسته از خشکبارهایی هستند که سیاه می‌شوند و جلوه خود را از دست می‌دهند که هنگام مصرف این خشکبار نامطبوع هستند. احتمالا شما هم بعدا از دیدن این صحنه به دنبال علت سیاه‌ شدن برگه زردآلو یا علت سیاه شدن توت خشک و خشکبار‌های دیگر بوده‌اید. در این یادداشت ما قصد داریم با شما علت سیاه‌ شدن توت خشک و برگه زردآلو را در میان بگذاریم و راه‌های جلوگیری از این کار را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

خشکبار

میوه خشک یا خشکبار از دیرباز مورد استفاده همگان بوده است و طرفداران بسیاری را دارد. از این خشکبارها معمولاً به شکل میان وعده یا ترکیب با وعده‌های اصلی استفاده می‌شود. این محصولات به عنوان تنقلات کم کالری کاربرد بسیار دارد.

خشکبارها حاوی مواد مغذی، ویتامین‌ها، مواد معدنی هستند که باعث شده خواص بسیاری را هم در خود جای دهند. به همین واسطه برای گروه‌های سنی مختلف به خصوص ورزشکاران، سالمندان و کودکان توصیه می‌شود تا به جای استفاده از میان وعده‌های ناسالم از این خوراکی لذیذ بهره ببرند.

همانطور که گفتیم یکی از مشکلاتی که در خشکبارها وجود دارد سیاه‌ شدن آن است که ما در ادامه می‌خواهیم با شما دلیل آن را در میان بگذاریم و راه‌های برطرف کردن آن را هم به شما بگوییم.

علت سیاه شدن توت خشک

توت سفید در فصل بهار به عمل می‌آید و خواص سرشاری نیز در این میوه کوچک و محبوب نهفته است. از نگاه طب چینی توت‌ها برای ریه بسیار مفیدند. این میوه رطوبت مناسب بدن را به مغز انسان منتقل می‌کند و از آنجا که مغز به رطوبت مناسب و متعادل نیازمند است، این مقدار رطوبت از طریق مصرف توت برطرف می‌گردد.

توت خشک غالباً از توت سفید تهیه می‌شود و به دلیل وجود مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن سهم بزرگی در سلامتی و پیشگیری‌ها از بیماری‌ها دارد. توت خشک بسیار پر خاصیت و پرکالری است و قند موجود در آن برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند بی ضرر است. به همین دلیل توصیه می‌شود این دسته از افراد به جای مصرف قندهای مصنوعی از توت خشک استفاده کنند.

علت سیاه ‌شدن توت خشک ریشه در روش خشک کردن آن دارد. خشک کردن میوه‌ها از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. به این شکل که برخی میوه‌ها محبوب که در فصل‌های مختلف کمیاب یا نایاب هستند را در فصل‌های فراوانی خشک کرده تا دیرتر فاسد شوند و خواص خود را از دست ندهند.

توت سفید هم از آن دسته میوه‌هایی هستند که طرفداران زیادی دارد. امروزه تکنولوژی به کمک بشر آمده تا فرایند خشک شدن میوه‌ها به راحتی و با صرف زمان کمتری صورت بگیرد. یکی از قدیمی‌ترین راه‌های خشک کردن توت سفید آن است که پس از چیدن محصول آن را در مقابل آفتاب گذاشته و بر روی آن پارچه می‌گذارند تا گرد و غبار یا حشرات موذی به آن نفوذ نکند.

چرا توت خشک سیاه می شود؟

پس از مدتی که توت‌ها نیمه خشک شد، آن را به سایه منتقل می‌کنند تا به طور کامل خشک شود. کیفیت، رنگ، طعم و بسیاری از فاکتورهای دیگر بستگی به نحوه خشک کردن توت دارد که بسیار اهمیت بالایی دارد. در روش خشک کردن توت خشک با استفاده از نور مستقیم آفتاب این‌کار ۳ الی ۴ روز طول می‌کشد؛ اما با پیشرفت تکنولوژی روش‌های جدیدتر و کم هزینه‌تر هم آمده است.

دستگاه‌های میوه خشک‌کن نیز یکی دیگر از راه‌های خشک کردن میوه است که در آن آب میوه به صورت خیلی آرام آهسته و با حرارت خیلی کم تبخیر می‌شود که به نسبت روش سنتی زمان کمتری را می‌برد.

برای درک علت سیاه ‌شدن توت خشک باید ابتدا روش‌های خشک کردن میوه‌ها را بررسی می‌کردیم که درباره این موضوع مطالبی را گفتیم. یکی از دلایل سیاه ‌شدن توت سفید بعد از خشک شدن این است که در روش سنتی توت را مطلقاً در سایه و نور مستقیم آفتاب خشک می‌کنند.

در حالی که جابجا کردن توت از آفتاب به سایه مانع تیره شدن توت خشک ها می‌شود. به طور کلی هوا باید آفتابی و بدون وزش باد باشد و رطوبت نسبی کمتر از ۶۰ درجه حاکم باشد. اگر حدس بزنید که ممکن است هوا شرایط ایده‌آل برای خشک کردن توت خشک را نداشته باشد پیشنهاد می‌کنیم از روش‌های دیگری به برای خشک کردن محصول استفاده کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

علت سیاه‌ شدن برگه زردآلو

زردآلو بدون شک یکی از خوش طعم ترین میوه‌ها در فصل گرم تابستان است که کمتر کسی می‌تواند آن را نادیده بگیرد و کاردبردهای زیادی نیز علاوه بر مصرف به صورت میان وعده دارد.

خشک‌شده این میوه که به نام قیسی هم از آن یاد می‌شود، بسیار لذیذ بوده و می‌تواند به عنوان یک میان وعده بسیار مغذی برای کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار بگیرد. به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای خشک کردن این میوه استفاده از نور آفتاب یا دستگاه خشک‌کن و یا فر باشد. خشک کردن زردآلو در منزل کار بسیار ساده‌ای است.

اما شما هم احتمالاً با این صحنه روبه‌رو شده‌اید که بسیاری از زردآلوها پس از خشک شدن سیاه شده و یا دچار تغییر رنگ می‌شوند. علت سیاه ‌شدن برگه زردآلو چیست؟

علت سیاه شدن برگه زردآلو

می‌توان گفت یکی از علت های اصلی این تغییر رنگ به دلیل این است که زردآلو به شکل سالم نبوده و لکه‌هایی بر روی آن موجود بوده است. یکی از ترفندهایی که می‌توان برای جلوگیری از سیاه ‌شدن قیسی استفاده کرد، آن است که آن را به مدت چند دقیقه در آب لیموی محلول بخیسانید و سپس آن را در مقابل آفتاب قرار دهید.

این کار مانع از تغییر رنگ زردآلو در مقابل نور مستقیم خورشید می‌شود. یکی دیگر از دلایلی که باعث سیاه‌ شدن زردآلو می‌شود به مدت طولانی ماندن در معرض آفتاب است. به طور معمول زمان مورد نیاز برای خشک کردن زردآلو بین ۳ تا ۴ روز است و هر چه این زمان بیشتر به طول بینجامد، باعث آفتاب سوختگی زردآلو می‌شود.

سعی کنید هنگام خشک کردن زردآلو و خشک کردن آلوچه و آلوبخارا هر از گاهی آنها را پشت و رو کنید تا به طور یکدست خشک شود. زمانیکه زردآلوها کاملاً چروکیده شوند می‌توان گفت به طور کامل خشک‌شده و دیگر نیازی به ماندن آنها در آفتاب وجود ندارد. برای خشک کردن زردآلو به وسیله خشک کن نیز به مدت بسیار کمتری نیاز داریم که بطور مداوم و آرام آب میوه موجود در آن را بخار می‌کند.

سخن آخر

همانطور که گفتیم علت سیاه‌ شدن توت خشک و برگه زردآلو، روش خشک کردن و رعایت نکردن نکات مهم است. لذا همانطور که گفتیم بهترین راه برای خشک‌کردن این میوه‌ها، استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن است. البته احتمال اینکه بتوانید یک دستگاه خشک‌کن برای خود پیدا کنید، بسیار کم است و برای یک خانواده صرفه اقتصادی ندارد؛ پس بهترین انتخاب ممکن خرید از یک برند مطمئن که توت خشک و برگه زردآلو را با دستگاه خشک کند، است.

مقالات مرتبط