طرز خشک کردن آلوچه و آلو بخارا رو به طور کامل بیاموزید

 طرز خشک کردن آلوچه و آلو بخارا رو به طور کامل بیاموزید

آلوها یکی از پرطرفدار ترین میوه‌ها در فصل تابستان هستند. با این تفاوت که این میوه‌ها صرفا محدود به این فصل نیستند و با استفاده از روش‌های فرآوری و خشک‌سازی این نوع محصولات، می‌شود آن‌ها را برای مدت‌های طولانی و حتی سالیان بعد مورد استفاده قرار داد. آلوچه خشک و آلو بخارا یکی از محبوب ترین انواع خشکبار می باشند. اگر می‌خواهید طرز خشک کردن آلوچه و آلو بخارا رو به طور کامل بیاموزید با ما همراه باشید.

 

آلو بخارا

طرز خشک کردن آلو بخارا

آلو بخارا یک نوع آلو خوشمزه هست که نامش را به این دلیل که در شهر بخارا (خراسان) در مقادیر زیادی کشت می‌شده بخارا نامیدن. خشک کردن آلو بخارا روش‌های متفاوتی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

خشک کردن آلو بخارا با استفاده از نور خورشید

در این روش پس از خریداری آلو بخارا باید ابتدا آلوها را به خوبی مورد شست و شو قرار داد؛ سپس باید یک سطح مسطح ایجاد کنید و آلوها رو بر روی سطح پخش کنید.

استفاده از حصیرهای چوبی برای انجام این کار می‌تواند به بالاتر بودن کیفیت خشک‌سازی محصول کمک کند. نکته‌ای که باید به آن حواستان باشد این است که در آب و هوای مناسب این کار را انجام دهید؛ زیرا در صورتی که هوا نامساعد باشد علاوه بر خاکی شدن محصولات امکان آلوده شدن و یا حتی فاسد شدن محصولات نیز هست.

در صورتی که محیطی که این کار در آن انجام می‌دهید پاکیزه باشد، این روش سالم‌ترین روش است و به این دلیل که از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود، می‌تواند برالی کودکان و افراد سالمند بسیار مناسب باشد.

نکاتی درباره خشک کردن آلو با نورخورشید

توجه داشته باشید استفاده از این روش ارتباطی زیادی با شرایط اقلیمی محیط زندگی شما دارد. به طور دقیق تر در فضایی که درآن اقدام به این کار کرده اید، هوا نباید ابری بوده و یا رطوبت زیادی داشته باشید؛ زیرا این کار باعث می‌شود تا بافت آلو تغییر حالت داده و در زمان طبخ مزه اصلی خود را از دست دهد. در این روش ممکن است نور آفتاب باعث تغییر رنگ و همچنین از دست دادن مقدار کمی ویتامین ث در آلوها شود.

 لازم به ذکر است چون سر زدن به آن ها در فضای باز دائما میسر نیست؛ امکان وجود آلودگی های شهری برگفته از ماشین هاو … سطح پوسته آن ها را فرا گیرد پس اگر فضای کافی برای این کار را ندارید و یا به قرار دادن آلو‌ها در فضای آزاد حساس هستید، پیشنهاد می کنیم از پنکه برای خشک کردن استفاده کنید.

طرز خشک کردن آلو بخارا

خشک کردن آلو بخارا با دود

برای این کار باید آلوهای گوشتی را انتخاب کنید. یک محفظه ایجاد کنید و آلوها را بر روی محفظه بچینید.

سپس باید مقداری گوگرد داشته باشید، گوگردها را در زیر آلوها آتش بزنید و با استفاده از دود آن آلوها را دودی کنید.

پس از گذشت نیم ساعت آتش را خاموش کنید. آلوها را بر روی یک سطح مناسب پهن کنید و با استفاده از نور خورشید مدت کمی خشک کنید.

این روش به این دلیل که از مواد شیمیایی برای فرآوری آلوها استفاده می‌شود تا حدودی برای سلامتی مضر است و حتی باعث احتمال به وجود آمدن سرطان در بدن می‌شود. اما آلوهایی که با این روش خشک می‌شوند دارای شیره هستند و برخلاف آلوهایی که با آفتاب خشک می‌شود مات نیستند و ظاهر بهتری دارند.

خشک کردن آلو بخارا با دستگاه‌های میوه خشک‌کن

یکی از بهترین روش‌هایی که موجود است، استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن است. این دستگاه‌ها با تنوع زیادی که در نوع و سایز دارند می‌توانند برای کاربری‌های مختلفی مناسب باشند.

در بعضی از این دستگاه‌ها محفظه‌های خاصی برای استفاده از گوگرد وجود دارد که کار شما را در گوگرد اندود کردن بسیار راحت می‌کند. این روش بالاترین کیفیت را ارائه می‌دهد و آلوی خروجی از دستگاه به هیچ عنوان گرد و خاک ندارد و کاملاً بهداشتی است.

در سالهای اخیر شرکت‌های ایرانی قوی و خوبی دست به تولید این دستگاه زده‌اند که از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.

خشک کردن آلو بخارا با روش تیزابی

یکی دیگر از روش‌های خشک کردن انواع آلوبخارا، روش تیزابی است. استفاده از این روش بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی مرسوم بوده و بیشترین درصد استفاده را در بین مابقی روش‌های خشک کردن به خود اختصاص داده است.مواد لازم برای به‌کار بردن این روش آب،پودرپتاسیم خوراکی و روغن سبزه است. مواد ذکر شده را با هم ترکیب نموده و به ترکیب حاصل از آن‌ها محلول تیزاب می‌گویند.پس از تشکیل این محلول آلوها را به طور کامل در ظرف حاوی محلول قرار داده و به طوری که تمامی آن‌ها را در برگیرد. با گذشت زمان آلوهای مورد نظر به طور کامل خشک می شوند.

در این روش به دلیل خاصیت‌های اسیدی موجود در محلول تیزآب، پوست موجود روی آلوها به تدریج نازک شده و باعث ایجاد منافذ کوچکی روی بافت آلوها می شود. در این روش با استفاده از این منافذ و پس از قرار دادن آلوها در معرض تابش خورشید، خشک شدن تدریجی آن ها را مشاهده خواهیم کرد.

طرز خشک کردن آلوچه خشک
طرز خشک کردن آلوچه خشک

طرز خشک کردن آلوچه

آلوچه نیز یکی از میوه‌های جذاب تابستان هست که می‌شود در تمامی فصول آن را در رنگ‌های مختلف با شیوه‌های مختلف فراوری پیدا کرد. این محصول را هم می‌توانید به تمامی شیوه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد خشک کنید و مورد استفاده قرار دهید. اما در ادامه می‌خواهیم یک روش خانگی و بسیار خوشمزه را به شما آموزش دهیم.

طرز خشک کردن آلوچه با نمک و آفتاب

ابتدا آلوچه‌ها را خوب بشویید؛ سپس همانطور که خیس هستند پهنشان کنید و بر روی آن‌ها نمک بپاشید.

آن‌ها را به هم بمالید و مخلوط کنید تا به خوبی نمکی شوند. نمک علاوه بر اینکه باعث خوشمزه شدن آلوچه می‌شود با خاصیت خود باعث نمک‌سود شدن می‌شود که در نتیجه محصول خروجی از کیفیت و سلامت بالاتری برخوردار خواهد بود.

سپس آلوچه‌ها را بر روی یک سطح مناسب پهن کنید، ترجیحاً بهتر است سطح حصیری باشد. دو بار در روز آلوچه‌ها را برگردانید و رویشان نمک بپاشید پس از اینکه آلوها خشک شدند آن‌ها را به خوبی بتکانید تا نمک‌هایشان بریزند.

آلوها انواع مختلفی دارند. انواع آلو عبارتند از: آلو خورشتی،آلو ملس،آلو ترش و آلبالو. همانطور که گفتیم بعضی از آنها را می توان خشک کرد و سپس مورد استفاده قرار داد. البته انواع آلوهای دیگری هم وجود دارند مثل آلو رسمی و آلو طلایی. آلوها برحسب شهرشان می توانند اسمهای مختلفی داشته باشند.

در این مطلب طرز تهیه آلوچه خشک و آلوبخارا خشک اشاره کردیم. در این مراحل سعی کنید از روش‌های خانگی استفاده کنید. این روش‌ها علاوه بر اینکه سالمتر هستند معمولاً از هزینه کمتری هم برخوردار هستند. اگر می‌خواهید آلو بخارا خشک و یا آلوچه خشک خریداری کنید، آلوهایی که از چهره بهتری برخوردار هستند معمولاً با استفاده از گوگرد خشک شده‌اند این نوع آلوها طعم آلو تازه را می‌دهند. در طرف مقابل آلوهایی که با آفتاب خشک می‌شوند، رنگ تیره دارند و طعمشان به علت نمک سود کردن کمی شور است.

آجیل و خشکبار زربار

مجموعه تولیدی آجیل و خشکبار زربار از زیر مجموعه های شرکت گز آنی تک اصفهان به عنوان اولین و بزرگترین خط تولید آجیل و خشکبار در دید عموم بر آنست تا مسیر تازه ای را در صنعت آجیل و خشکبار زیر باز نماید. این مجموعه به عنوان اولین و بزرگترین خط تولید آجیل و خشکبار در دید عموم بر آنست تا مسیر تازه ای را در صنعت آجیل و خشکبار ایجاد نماید. فروشگاه آنلاین این مجموعه به آدرس اینترنتی www.zarbarnuts.com امکان ارسال به کلیه نقاط ایران (به صورت رایگان) و همچنین خارج از ایران را فراهم نموده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *