نگهداری میوه خشک چگونه باید باشد؟

 نگهداری میوه خشک چگونه باید باشد؟

همانطور که می دانید هر میوه مخصوص فصل خاصی از سال است بنابراین چنانچه قصد نگهداری میوه ها در تمام سال را دارید باید آن را خشک کنید. در این مطلب می خواهیم در مورد نگهداری میوه خشک صحبت کنیم. اگر به کسب اطلاعات در این زمینه بعنوان یک خشکبار خوب علاقه مندید حتما با ما همراه باشید.

نگهداری انواع میوه خشک

روش نگهداری میوه خشک برای حفظ آن تا زمان های طولانی بسیار مهم است. همچنین به این ترتیب خواص آن بهتر حفظ می شوند. اگر دوست دارید خواص میوه خشک را بدانید، می توانید مقاله “خواص میوه خشک چیست؟ شناخت خواص ۸ میوه خشک برتر” را بخوانید.

برای نگهداری آن بسیاری از افراد به سراغ مواد نگهدارنده می روند. مواد نگهدارنده برای سلامتی جسم انسان مضر است پس برای خشک کردن میوه ها چه اقدامی نیاز است؟ نگهداری آنها در مکان خنک یکی از نکات مهم است که باید توجه شود. با نگهداری آنها در محیط های مرطوب حشرات ایجاد می شوند و میوه ها را از بین می برند.

برخی افراد در خانه انواع میوه های مورد علاقه خود و خانواده را خشک و بسته بندی می کنند و برخی دیگر به صورت آماده انواع میوه های خشک را خریداری می نماید. میوه خشک یا چیپس میوه یکی از خوراکی های خوشمزه و جذاب است که توسط مغازه های آجیل و خشکبار به فروش می رسد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش خرید اینترنتی می توانید میوه های خشک را به صورت اینترنتی از فروشگاه های آنلاین خریداری کنید.

فروشگاه های اینترنتی، میوه های خشک شده را در بسته بندی های وکیوم شده قرار می دهند تا به هیچ وجه رطوبت و هوا در آن نفوذ نکند. برای خرید اینترنتی میوه های خشک کافی است وارد سایت فروشگاه های میوه خشک شوید و روی بسته بندی مورد نظر کلیک کند. با پرداخت واریزی سفارش شما ثبت شده و پس از گذشت چند روز میوه های خشک جذاب به دست شما خواهد رسید.

نگهداری میوه خشک که در تصویر می بینید مهم است.

برای نگهداری میوه خشک چه دمایی مطلوب است؟

برای حفظ تازگی میوه ها باید آن را در محیط های خنک و دمای پایین نزدیک به صفر قرار داد. چنانچه میوه ها به درستی خشک نشوند و رطوبت در آن باقی مانده باشد پس از مدتی کپک می زند. خشک کردن دقیق میوه ها و نگهداری آنها در محیط خنک بسیار مهم است.

قرار دادن میوه ی خشک در محیط باز موجب حمله حشرات می شود. برای جلوگیری از کپک زدن حتما میوه ها را کامل خشک کنید. اگر میوه خشک را از بازار تهیه کرده اید می توانید در یخچال قرار دهید. با نگهداری میوه ای که خشک کردیم در یخچال، ماندگاری آن را حتی تا یک سال افزایش دهید.

 

همانطور که پیشتر گفته شد روش نگهداری میوه ها به مدت طولانی، خشک کردن آن به شیوه های مختلف است. با خشک کردن میوه، عمر و ماندگاری آن را افزایش دهید. البته ماندگاری و دوام میوه های خشک شده نیز به عواملی بستگی دارد که در ادامه شرح خواهیم داد. چنانچه نکات مربوط به نگهداری آنها را رعایت کنید مدت بیشتری میوه های خشک شده سالم باقی می مانند.

چنانچه شما میوه های خشک شده را در محیط سر باز قرار دهید به سرعت آلوده و کثیف می شوند بنابراین روش درست نگهداری  میوه های خشک بسته بندی کردن آن است. پلاستیک های زیپ دار و هر ظرف درب دار برای بسته بندی میوه های خشک مناسب است. به دلیل خشک بودن میوه ها اندک رطوبت را در خود جذب می کنند بنابراین نباید بگذاریم به هیچ وجه رطوبت در آن نفوذ کند.

نکات قابل توجه

  • پس از خشک کردن میوه ها به سرعت به سراغ بسته بندی نروید زیرا این کار موجب تعریق میوه ها شده و رطوبت ایجاد می شود. رطوبت موجب خراب شدن میوه های خشک می شود.
  • پلاستیک و یا ظرف انتخابی برای نگهداری میوه ای که خشک کردیم باید کاملاً تمیز و خشک باشد.
  • به هنگام استفاده از میوه های خشک پس از باز کردن درب ظرف و یا پلاستیک سریعاً درب آن را ببندید. میوه های خشک نباید در معرض هوا قرار گیرند زیرا موجب کاهش کیفیت میوه های خشک می شود.

میوه خشک شامل برگه زرد آلو و انجیر خشک

چه ظرف و یا وسیله ای برای بسته بندی کردن میوه های خشک مناسب است ؟

ظرف انتخابی برای نگهداری میوه بسیار مهم و قابل توجه است. در واقع این ظرف انتخابی می تواند در نگهداری میوه های خشک تاثیرگذار باشد. ما شما را در این زمینه راهنمایی خواهیم کرد.

ظروف پلاستیکی درب دار یا همان ظروف فریزری درب دار یکی از گزینه های مناسب برای نگهداری انواع میوه خشک است. کیسه فریزر زیپ دار نیز وسیله مناسب برای نگهداری آنها است.

برای چه مدت می توان میوه های خشک را سالم نگهداری نمود؟

میوه های خشک را می توان از یک تا ۴ سال سالم نگهداری نمود، البته نحوه نگهداری در سالم باقی ماندن میوه های خشک بسیار موثر است. برای سالم نگهداشتن میوه های خشک حتما آن را در محیط خنک و خشک قرار دهید در غیر این صورت به سرعت خراب شده و قابل استفاده نیست.

دما یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار روی سالم باقی ماندن میوه های خشک است. در صورت انتخاب دمای نامناسب میوه های خشک زودتر از آنچه که فکر کنید خراب می شود. دمای یخچال یعنی دمای نزدیک به صفر برای نگهداری میوه های خشک بسیار مناسب است.

چنانچه میوه های خشک در معرض نور خورشید قرار گیرند از کیفیت میوه کاسته شده و به مرور زمان خراب می شوند. رطوبت  و خیس شدن یکی از عوامل مخرب میوه های خشک است.

در این مطلب درباره نگهداری میوه خشک سخن گفتیم. این مسئله برای همه ما مهم است زیرا دوست داریم میوه های خشک را تا زمان طولانی تری سالم نگاه داریم. خوشحالیم که این مطلب را خواندید و امیدواریم مفید واقع شود. سلامتی و صحت شما را خواهانیم !

آجیل و خشکبار زربار

مجموعه تولیدی آجیل و خشکبار زربار از زیر مجموعه های شرکت گز آنی تک اصفهان به عنوان اولین و بزرگترین خط تولید آجیل و خشکبار در دید عموم بر آنست تا مسیر تازه ای را در صنعت آجیل و خشکبار زیر باز نماید. این مجموعه به عنوان اولین و بزرگترین خط تولید آجیل و خشکبار در دید عموم بر آنست تا مسیر تازه ای را در صنعت آجیل و خشکبار ایجاد نماید. فروشگاه آنلاین این مجموعه به آدرس اینترنتی www.zarbarnuts.com امکان ارسال به کلیه نقاط ایران (به صورت رایگان) و همچنین خارج از ایران را فراهم نموده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *