طرز تهیه گز خانگی

گز پسته ای ، یکی از انواع پسته

گز چیست و چگونه تهیه می شود؟ چقدر در زمینه آن اطلاع دارید؟ آیا دوست دارید بیشتر در مورد این مطالب بدانید؟  در این مقاله در مورد تاریخچه گز و طرز تهیه خانگی آن صحبت می کنیم و علت شل شدن گز را بیان می کنیم. با ما همراه باشید تا بتوانیم اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

تاریخچه گز

گز یکی از قدیمی‌ترین شیرینی ها و دسرهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که قدمتی دیرینه دارد. این شیرینی برای اولین بار در دوران صفویه مورد استفاده قرار گرفت و امروزه سوغات شهرهای اصفهان، یزد، کرمان و بسیاری از شهرهای دیگر ایران به شمار می‌رود. این شیرینی در میان ایرانیان از محبوبیت و معروفیت ویژه‌ای برخوردار است و در مناسبت های مختلف از آن استفاده می‌شود. شهر اصفهان خاستگاه این خوراکی می باشد؛ به طوری که با شنیدن نام اصفهان، گز یکی از اولین خوراکی هایی است که در ذهن می‌آید. برای اولین بار گز توسط فردی اصفهانی اختراع و به تولید رسید و هم اکنون نیز ۹۰ درصد از گز کشور در اصفهان تولید و به تمام نقاط ایران و جهان صادر می‌شود. تنوع طعم این شیرینی بسیار بالاست که از جمله آن ها می‌توانیم به گز آردی، سوهانی، شکلاتی و غیره اشاره کنیم.

طرز تهیه گز خانگی

این روزها بسیاری از زنان خانه‌دار ایرانی علاقه دارند که این دسر مغذی را در خانه و با ساده‌ترین مواد تهیه کنند. در این مطلب به شما طرز تهیه گز خانگی را آموزش می‌دهیم؛ چرا که هم از نظر اقتصادی به صرفه است و هم کاری بسیار لذت بخش به شمار می‌رود. همچنین در ادامه، دلایل خراب شدن بعضی گزها و نکاتی که باید حین پخت رعایت شود را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز در طرز تهیه گز خانگی

سفیده تخم مرغ دوعدد

 شکر یک لیوان

گلوکز مایع (بادکا) یک دوم لیوان

گلاب نصف لیوان

 پسته خرد شده ۲ لیوان

 آرد به مقدار لازم

در طرز تهیه گز بادکا آمده است. بادکا یا گلوکز، مایعی چسبنده و بدون بو است که یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده گز به شمار می‌رود. این ماده در دو رنگ زرد و سفید موجود می باشد و برای تهیه بسیاری از شیرینی ها و دسرها مانند سوهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که باعث انسجام و یک‌دست شدن بافت شیرینی و بسیاری از کیک ها می‌شود. شما می‌توانید گلوکز مایع را از شیرینی فروشی ها و فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. یکی دیگر از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده و شیرین کننده گز، ماده‌ای به نام انگبین یا گزانگبین است که از درختچه هایی در کوه های زاگرس و مناطق چهارمحال و بختیاری به دست می‌آید.

گز سنتی اصفهان

طرز تهیه گز

برای شروع طرز تهیه گز خانگی ابتدا دو عدد تخم مرغ را که از قبل، زرده آن را جدا کرده‌ایم آنقدر با همزن می‌زنیم تا پف کند و فرم بگیرد؛ تا زمانی که با برعکس کردن ظرف، سفیده تخم مرغ از آن بیرون نریزد. پس از آن سفیده تخم مرغ پف کرده را در یخچال می‌گذاریم تا استراحت کند و خنک شود.

در مرحله بعدی از طرز تهیه گز باید شکر و گلاب را در یک قابلمه بریزیم و روی حرارت کم، مرتب هم زنیم. زمانی که شکر حل شد، گلوکز را به طور آرام و پیوسته به ترکیب اضافه می‌کنیم و هم زدن روی حرارت ملایم را تا زمانی که شهد، کشدار و غلیظ شود ادامه می‌دهیم. توجه کنید که مایه به دمای جوش نرسد و فقط داغ شود؛ چرا که این مواد در دمای حدود ۸۰ درجه می‌سوزند. برای اینکه متوجه شوید شهد آماده شده است می‌توانید از این ترفند استفاده کنید که اگر مقداری از آن را بین دو انگشت شست و اشاره خود بگذارید، باید حالت چسبنده و کشدار داشته باشد. در غیر این صورت هنوز نیاز به حرارت و هم زدن دارد.

 

در مرحله بعدی که در طرز تهیه گز آمده است، پس از آماده شدن مایه گز، دو قاشق غذاخوری از آن را به سفیده تخم مرغ که در یخچال بوده اضافه و خوب مخلوط می‌کنیم. زمانی که ترکیب مایه و سفیده کاملاً یکدست شد مخلوط را روی شعله ملایم گاز قرار داده، گلاب را اضافه و با استفاده از همزن مواد را به خوبی با هم ترکیب می‌کنیم.

در صورت امکان از همزن برقی استفاده کنید؛ چرا که مرحله ترکیب شدن مواد، پیوسته و سریع‌تر انجام می‌شود. در غیر این صورت می‌توانید از کفگیر چوبی نیز استفاده کنید و تا زمانی که مخلوط غلیظ و کشداری به دست آید، ترکیب را به طور پارویی و رفت و برگشتی هم بزنید که البته فرایند زمان‌گیری می‌باشد. یکی از نشانه های آماده شدن گز این است که ترکیب، مانند یک خمیر منسجم، وسط ظرف جمع می‌شود، از کف ظرف به راحتی جدا شده و به همان ترتیب دوباره کف ظرف می‌افتد.

در مرحله از طرز تهیه گز ، مغز پسته را به ترکیب اضافه کرده، خوب هم می‌زنیم و سپس از روی حرارت برمی‌داریم تا خنک شود. اضافه کردن مغزها در این قسمت اختیاری است؛ شما می‌توانید از مغز بادام، گردو و سایر آجیل ها یا ترکیبی از همه آن ها استفاده کنید.

اکنون در این مرحله که در طرز تهیه گز آمده، در یک ظرف پیرکس کمی روغن می‌ریزیم و کل ظرف را چرب می‌کنیم. پس از خنک شدن گز آن را به صورت یکنواخت کف ظرف پهن می‌کنیم، روی ظرف را با سلفون می‌پوشانیم و آن را به مدت ۳ الی ۴ ساعت در یخچال گذاشته و اجازه می‌دهیم خوب خنک شود و خودش را بگیرد. بعد از این مدت ظرف را از یخچال بیرون آورده، روی یک پلاستیک پهن می‌کنیم و مقداری آرد روی آن می‌ریزیم. حال با نوک یک چاقوی تیز به شکل و اندازه های دلخواه برش می‌دهیم. نوش جان.

در صورتی که به گز آردی علاقه دارید می‌توانید تمام مراحل فوق را انجام داده و تنها در مراحل پایانی، کف ظرف پیرکس را با یک لایه ضخیم آرد بپوشانید. زمانی که مایه خنک شد آن را به صورت یکنواخت در ظرف پهن کرده، روی آن را با سلفون بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود، سپس میل کنید.

چرا گز خانگی شل می‌شود؟

یکی از اتفاقاتی که در فرایند طرز تهیه گز خانگی رخ می‌دهد و بسیاری از افراد به همین خاطر از تهیه آن به صورت خانگی سر باز می‌زنند این است که گز پس از مدتی شل می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل شل شدن گز خانگی بعد از قرار گرفتن در دمای محیط، این است که مایه گز روی حرارت به مقدار کافی هم زده نشده است. کم بودن غلظت شربت گز نیز یکی دیگر از دلایل شل شدن گز خانگی به شمار می‌رود. با رعایت این دو نکته می‌توانید گز خانگی مطلوبی تهیه کنید و از آن لذت ببرید. مقدار استفاده از مغزها در تهیه گز کاملا سلیقه‌ای است و شما می‌توانید از هیچگونه مغزی در آن استفاده نکنید، هرچند می‌دانید که استفاده از مغزیجات باعث مغذی‌تر شدن و خوشمزه‌تر شدن گز خواهد شد.

لازم به یادآوری است که پس از مصرف گز، استفاده از مسواک را فراموش نکنید.

در این مقاله در مورد تاریخچه گز و طرز تهیه آن صحبت کردیم . اکنون سوال این است که آیا شما ترجیح می دهید گز را در خانه بپزید یا از بیرون تهیه کنید؟ امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و بتوانید گز خوبی را تهیه کنید. اگر تمایل دارید می توانید برای استفاده دیگران آن را به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط