طرز تهیه لوکوم عروس به چه صورت است؟

تعدادی لوکوم عروس

لوکوم یکی از بهترین تنقلات می باشد که می توانید آن را برای مهمانی یا مجلس های مختلف مصرف کنید. این خوراکی می تواند بسیار خوشمزه و عالی باشد. به همین دلیل در ادامه به بررسی طرز تهیه لوکوم عروس برای شما می پردازیم.

طرز تهیه لوکوم عروس

لوکوم عروس یا سلطان مظهر هنر و سنت ترکی است. ترکیب بافت آن، رنگ سفید و طعم میوه ای که همراه با گردو مورد استقبال قرار می گیرد. این یک شیرینی عالی در کنار چای یا سایر نوشیدنی های دلخواه شما است.

مواد لازم برای تهیه لوکوم عروس

  • شکر
  • نشاسته ذرت
  • آب
  • آب انار
  • گردو
  • تکه های نارگیل

طرز تهیه لوکوم عروس بسیار راحت می باشد و شما می توانید این نوع لوکوم را مطابق با دستورالعمل های موجود برای تهیه دیگر انواع لوکوم درست کنید.

انواع لوکوم ترکی- لوکوم عروس

لوکوم یک دسر کوچک است که می توانید انواع و اشکال مختلف آن را پیدا کنید و یا خودتان درست کنید. این شیرینی ترکی اولین بار در استانبول دیده شد، سپس در امپراتوری عثمانی شناخته شد و بعدها به یکی از معروف ترین دسرهای ترکیه تبدیل شد و در نهایت بدون از دست دادن هویت ترکی خود در سراسر جهان به شهرت رسید.

با وجود اینکه طرز تهیه لوکوم ترکی در طول سالیان متمادی تغییر کرده است، اما طعم آن ثابت مانده است. این شیرینی در آن زمان در امپراتوری عثمانی رایج بود و اکنون در ترکیه رایج است و نه تنها یک دسر است بلکه ارزش فرهنگی نیز دارد.

لوکوم ترکی نوعی شیرینی نرم است که از آب، نشاسته، شکر و برخی محصولات اسیدی تهیه می شود. طعم ها و آجیل های مختلف را می توان به این شیرینی اضافه کرد. گاهی اوقات به عنوان یک خوراکی شیرین در کنار قهوه یا چای سرو می شود و بخش مهمی از برخی مناسبت های خاص مانند تعطیلات است.

انواع مختلفی از لوکوم ترکی با توجه به مواد، طعم و شکل آنها وجود دارد. تقریبا برای انواع سلیقه های مختلف گزینه هایی وجود دارد و شما فقط با امتحان کردن آنها می توانید متوجه شوید که کدام یک را دوست دارید. پس اگر با بافت نرم این شیرینی مشکلی ندارید، سعی کنید همه انواع آن را امتحان کنید. در زیر برخی از محبوب ترین انواع لوکوم ترکی آورده شده است.

مقداری لوکوم

لوکوم ترکی سلطان

لوکوم سلطان که به علت رنگ آن به لوکوم عروس نیز مشهور است، با سایر لوکوم های ترکی که به شکل رول یا مکعبی هستند، متفاوت بوده و به شکل توپ است. شیر زیادی در آن وجود دارد، از این رو رنگ آن سفید است.

لوکوم ترکی پرنده

به دلیل کوچک بودن این نوع لوکوم ترکی به آن پرنده می گویند. به شکل مکعب بوده و به اندازه ای کوچک است که بین دو انگشت شما قرار می گیرد. معروف است که لوکوم پرنده توسط ایرانیان به امپراتوری عثمانی آمده است و در بدو ورود از آن برای موارد پزشکی استفاده می شده است.

در دوره ‌های امپراتوری عثمانی، شکر به اندازه امروز رایج نبود، بنابراین از عسل و ملاس در تهیه شیرینی استفاده می‌ کردند. همچنین میوه های مختلف باعث به وجود آمدن طعم ها و رنگ های مختلف در این نوع لوکوم می شدند. به این نوع لوکوم می توان پسته هم اضافه کرد.

لوکوم ترکی دو بار بو داده

علت نام گذاری این شیرینی به لوکوم ترکی دوبار بو داده، طرز تهیه آن است. این نوع لوکوم معمولا با پسته درست می ‌شود و دلیل نامگذاری آن به دوبار بو داده این است که پسته‌ های از قبل برشته شده را در لوکوم گذاشته و یک بار دیگر در لوکوم برشته می‌ شوند. به عبارت دیگر پسته دو بار تفت داده می شود.

لوکوم ترکی با آجیل

انواع آجیل را می توان به لوکوم ترکی اضافه کرد و با توجه به نوع آجیل نام آن تغییر می کند. رایج ترین انواع لوکوم ترکی با پسته، فندق و گردو است.

لوکوم با گردو در منطقه بورسا شهرت خاصی دارد. در بورسا از لوکوم ترکی با فندق در مناسبت های خاص مانند عروسی و تعطیلات استفاده می شود. لوکوم ترکی با گردو با لوکوم پرنده فرق می کند و به شکل رول سوشی است و با پودر نارگیل پوشانده می شود.

لوکوم ترکی با فندق یکی از محبوب ترین خوراکی های آجیلی در ترکیه است. شکل آن به صورت مکعب یا مستطیل است و می توانید آنها را در اندازه های مختلف مشاهده کنید. می تواند به اندازه یک تاس تخته نرد کوچک باشد یا می تواند به اندازه طول کف دست شما باشد. آنها معمولا با شکر نارگیل پوشانده می شوند.

لوکوم ترکی با طعم گل رز

نوعی از لوکوم که در کاخ های عثمانی به کرات مصرف می شد، لوکوم گل سرخ بود. رنگ آن صورتی مایل به قرمز است و گاهی در آن پسته هم می ریزند.

مقاله مرتبط :”طرز تهیه کیک لوکوم چگونه می باشد؟”

نتیجه گیری

با یادگیری طرز تهیه لوکوم عروس می توانید یکی از خوشمزه ترین و زیباترین شیرینی ها را به خانواده و دوستانتان هدیه دهید. لوکوم عروس بافتی نرم، ظاهری جذاب، طعم میوه ای همراه با آجیل دارد که ترکیبی فوق العاده می باشد.

مقالات مرتبط