طرز تهیه شکلات تخته ای به طور کامل

شکلات تخته ای تیکه شده

مزه شکلات تخته ای و طعم و خوشمزه گی آن بستگی به طرز تهیه آن دارد. برای اینکه با طرز تهیه شکلات تخته ای آشنایی داشته باشید باید در مورد موادی که جهت تهیه شکلات تخته ای به کار برده می شود اطلاعات بیشتری کسب کنید. پودر کاکائو که برای تهیه شکلات تخته ای به کار برده می شود، یکی از مهمترین موادی است که باید با کیفیت ترین و بهترین نوع آن را انتخاب نمایید. در صورتی که پودر کاکائو خریداری شده شما مرغوب باشد شکلات تیره تر می گردد.

آشنایی با مواد مورد نیاز طرز تهیه شکلات تخته ای

روش تهیه شکلات تخته ای متفاوت است. هرکس با توجه به سلیقه برای تهیه کردن این شکلات روش های متنوعی را به کار می برد. شکلات تلخ از جمله شکلات های بین المللی می باشد که بسیار خوشمزه است. به همین دلیل برخی از افراد تمایل دارند که خودشان این شکلات را تهیه کنند. به دو صورت این شکلات را می توانید تهیه نمایید. یکی از روش ها استفاده از شکلات های کارخانه ای می باشد و روش دیگر شکلات کاملا خانگی است. مواد لازم برای تهیه شکلات تخته ای عبارت است از :

  1. کره کاکائو به اندازه ۳.۵ قاشق غذاخوری یعنی حدود ۴۸ گرم
  2. پودر کاکائو به اندازه ۳.۵ قاشق غذاخوری که حدود ۲۶ گرم می شود
  3. شکر به اندازه ۱ قاشق غذاخوری که می شود ۱۴ گرم
  4. به اندازه نصف قاشق غذاخوری یعنی ۳ میلی لیتر باید از عصاره وانیل استفاده شود.

مراحل طرز تهیه شکلات تخته ای

با انجام مراحل زیر به صورت گام به گام، شکلات تخته ای خوشمزه و کاملا خانگی به عنوان تنقلات، درست کنید. این مراحل به شرح زیر است:

 آماده کردن قابلمه برای بخار

شما باید درون قابلمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. شما می توانید روی قابلمه یک کاسه فلزی و یا شیشه ای بگذارید و از آن به عنوان قسمت بالای دیگ بخار استفاده نمایید. دقت داشته باشید که کف کاسه نباید به آب بخورد. در صورت خوردن کف کاسه به آب شکلات شما می سوزد.

شکلات رنده شده

 رنده کردن کره کاکائو

در طرز تهیه شکلات تخته ای در صورتی که شما کره کاکائو را رنده کنید، ذوب آن سریعتر انجام می شود. بسیاری از افراد ترجیح می دهند که به جای رنده کردن کره کاکائو آن را خرد کنند. بعد از اینکه آب به جوش آمد باید کره کاکائو را در ظرفی ریخته و آن را بالای کتری بگذارید.  از یک قاشق فلزی استفاده کنید و به صورت مرتب کره کاکائو را که در حال ذوب است هم بزنید.

دقت داشته باشید که به هیچ عنوان از قاشق چوبی برای هم زدن کره کاکائو نباید استفاده کنید. می توانید به جای کره کاکائو از روغن نارگیل استفاده کنید. اما باید بدانید که استفاده از روغن نارگیل موجب روغنی شدن شکلات می گردد. با استفاده از روغن نارگیل شکلات تخته ای شکل یکدست و مناسبی به خود نمی گیرد.

 اضافه کردن مواد دیگر

بعد از ذوب شدن کره کاکائو، باید پودر کاکائو را به آن اضافه کرده و هم بزنید. زمانی که پودر کاکائو ظاهر براق و زیبایی به خود گرفت آن را باید به خوبی هم بزنید تا خامه ای و نرم شود. در صورت براق شدن شکلات خامه ای می توانید وانیل و شکر را هم اضافه کنید. حرارت و هم زدن بعد از اضافه کردن پودر کاکائو باید ادامه پیدا کند تا به خوبی شکر ذوب شود. در صورتی که مایل باشید می توانید از عسل و هر یک از شیرین کننده های دیگر که مایل هستید استفاده کنید.

شکلات ها را در قالب بریزید

بعد از ذوب و ترکیبت تمامی مواد باید مخلوط به دست آمده را درون یک قالب مشخص بریزید. در صورتی که نیاز است می توانید با استفاده از کاردک شکلات ها را از درون کاسه به قالب مورد نظر خود بریزید. بعد از اینکه قالب پر شد موادی که برای تزئین آماده کرده اید را می توانید درون قالب ها بریزید. بسیاری از افراد از آجیل و یا میوه خشک برای تزئین استفاده می کنند. دقت داشته باشید که شما بهتر است مواد را به صورت یکنواخت روی قالب بریزید.

شما می توانید هر یک از قالب هایی را که بیشتر دوست دارید را برای تهیه شکلات تخته ای استفاده کنید. بسیاری از افراد قالب های قلبی شکل و یا مستطیلی شکل را انتخاب می کنند. شما می توانید از شکلات آماده شده خود برای تهیه کردن چیپس شکلات و ترافل استفاده نمایید. این نکته که قالب مناسبی را برای ریختن شکلات آماده کنید یکی از مهمترین نکات در مورد طرز تهیه شکلات تخته ای است.

خنک کردن شکلات

شکلات آماده شده را باید کنار بگذارید تا به خوبی در دمای اتاق خنک گردد. خیلی زود سفت شدن شکلات اصلا گزینه مناسبی برای آماده سازی شکلات تخته ای نمی باشد. زمانی که شکلات به دمای اتاق رسید باید آن را درون یخچال بگذارید تا یک ساعت بعد شکل بگیرد.

دقت داشته باشید که شکلات را به هیچ عنوان نباید زود درون یخچال بگذارید امکان دارد که بلوری شود. مات و رگه دار شدن شکلات در صورتی که زود به درون یخچال برود مشاهده می شود. بسیاری از افراد شاید به این مرحله دقت نداشته باشند و ظاهر شکلات تخته ای شان زیبا نشود.

شکلات خرد شده

خارج سازی شکلات از درون قالب

پس از اینکه شکلات سفت شد باید آن را از درون یخچال خارج سازید. برای خارج سازی شکلات باید قالب را برعکس کنید و روی یک سطح صاف بگذارید، سپس باید شکلات ها را جدا نمایید. اگر قالب شکلات بیش از اندازه سفت شده باشد باید آن را به مدت ۱۰ دقیقه درون فریزر قرار دهید و یکبار دیگر خارج سازی آن را امتحان کنید.

جمع بندی

شما به راحتی می توانید با طی کردن مراحل مربوط به طرز تهیه شکلات تخته ای که بیان کردیم، شکلات تخته ای را در خانه برای خود آماده کنید. امروزه بسیاری از افراد به شکلات علاقه زیادی دارند و به همین دلیل مایل هستند که خودشان در خانه شکلات آماده کنند.

مقالات مرتبط