خواص پسته برای کم کاری تیروئید چه می باشد؟

یک ظرف دارای مقداری پسته

کم کاری تیروئید یکی از مشکلاتی است که در اثر عدم ترشح هورمون کافی از غده ی تیروئید ایجاد می شود و نشانه های آن برای افراد بسیار ناخوشایند می باشد. شاید در مورد خواص پسته برای کم کاری تیروئید مطالبی شنیده باشید، زیرا در طب سنتی نیز به اهمیت پسته در رفع کم کاری تیروئید اشاره شده است. در این مقاله به توضیحات کامل تری در خصوص خواص پسته برای کم کاری تیروئید و رفع نشانه های این مشکل می پردازیم.

خواص پسته برای کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید می تواند باعث اضافه وزن، احساس بی حالی و خستگی بسیار، مشکلاتی مانند خشکی پوست و نازک شدن تار مو ها و غیره شود. این نشانه ها در صورتی که ادامه داشته باشند باعث مشکلاتی در انجام فعالیت های روزمره ی فرد می شوند. مصرف برخی از مواد غذایی در صورت مشورت با پزشک می تواند باعث کاهش نشانه ها و رفع این مشکل شود.

پسته از جمله مغز هایی است که به دلیل مواد مغذی موجود در خود به یکی از مواد غذایی موثر در درمان کم کاری تیروئید تبدیل شده و تحقیقات نقش این ماده ی غذایی را در کم کاری تیروئید تایید کرده اند. برای مشخص شدن نقش خواص پسته در کم کاری تیروئید ابتدا می بایست به دلایل بروز این مشکل اشاره شود.

کم کاری تیروئید ممکن است در اثر کمبود ید شدید، بیماری های خود ایمنی، کمبود آهن، کمبود ویتامین ها و غیره در بدن بروز پیدا کند. مصرف مواد غذایی حاوی این مواد می تواند باعث جلوگیری از این مشکل و نیز کاهش نشانه های ناشی از کم کاری تیروئید شود. پسته با وجود مواد مغذی موجود در خود می تواند نیاز بدن به آهن، ید، انواع ویتامین ها و غیره را تامین کند و نقش قابل توجهی در کاهش این مشکل داشته باشد. بنابراین دلایل خواص پسته برای کم کاری تیروئید عبارتند از:

خواص پسته برای کم کاری تیروئید با تامین ید

در مناطق جغرافیایی که رژیم غذایی افراد فاقد ید است شاهد بزرگ شدن غده تیروئید در افراد خواهیم بود. در واقع کمبود ید یکی از دلایل اصلی بزرگ شدن غده ی تیروئید و به تبع آن کم کاری تیروئید است. پسته از آن جهت برای کم کاری تیروئید مهم است که می تواند نیاز بدن به ید را تا حدودی برطرف کند و مانع از بزرگ شدن غده ی تیروئید شود.

خواص پسته برای کم کاری تیروئید با تقویت سیستم ایمنی

بیماری های خودایمنی از دیگر دلایل کم کاری تیروئید هستند. در این بیماری بدن به سلول های خود حمله می کند و مانع عملکرد درست آنها می شود. زمانی که فرد مبتلا به بیماری های خود ایمنی باشد سلول ها و آنزیم های ترشح شده از غده ی تیروئید نیز نمی توانند عملکرد صحیح خود را داشته باشند.

پسته مانند اکثر مغز ها دارای مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان موجود در این مغز مانع ورود رادیکال های آزاد (که از عوامل اصلی بروز بیماری های خود ایمنی هستند) می شود. از طرفی پسته با داشتن انواع ویتامین ها می تواند سیستم ایمنی فرد را تقویت کند و از بروز بیماری ها و مشکلات در فرد جلوگیری کند.

از دیگر تاثیرات پسته بر کم کاری تیروئید کاهش التهاب های موجود در غده ی تیروئید است. التهاب غده تیروئید ممکن است در اثر ورود رادیکال های آزاد به بدن ایجاد شود. پسته می تواند در کاهش التهاب های موجود در اندام های مختلف بدن تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

مقداری مغز پسته

 

تامین ویتامین ها و آهن بدن

یکی دیگر از دلایل اصلی کم کاری تیروئید کمبود ویتامین در بدن است. بسیاری از پزشکان و متخصصان افراد را به خوردن انواع میوه ها و مکمل ها برای تامین نیاز بدن به ویتامین ترغیب می کنند تا مشکلات کمتری در فرد بروز کند. زمانی که بدن با کمبود ویتامین هایی مانند ویتامین های گروه B مانند ویتامین B6، و سایر ویتامین ها مانند ویتامین E و A مواجه شود انواع مشکلات از جمله کم کاری تیروئید ایجاد می شوند.

پسته با داشتن تمام این ویتامین ها می تواند به میزان بسیار مانع این بیماری شود و مصرف این مغز پس از مبتلا شدن به کم کاری تیروئید می تواند باعث کاهش نشانه های آن مانند مشکلات پوستی و غیره شود. از دیگر دلایل اهمیت مصرف پسته وجود مقادیر بالای آهن موجود در این مغز است که باعث شده پسته به عنوان آجیل خون ساز شناخته شود. وجود آهن به میزان مناسب در بدن می تواند باعث سلامت و کارکرد صحیح غده تیروئید شود.

مقاله مرتبط :”مهمترین خواص پسته در درمان بیماری ها”

نتیجه گیری

خواص پسته برای کم کاری تیروئید طبق تحقیقاتی به اثبات رسیده است و مصرف آن به همه افراد توصیه می شود. دلیل اهمیت پسته برای این مشکل تامین نیاز بدن به انواع ویتامین ها، آهن، ید، سلنیوم و غیره است. کمبود هر کدام از این مواد می تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد و باعث کم کاری تیروئید شود. همچنین پسته در تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید می باشد. بنابراین با مصرف پسته می توان مانع کم کاری تیروئید شد.

مقالات مرتبط