روش کامل خشک کردن انجیر، آلبالو و لیمو ترش

 روش کامل خشک کردن انجیر، آلبالو و لیمو ترش

استفاده از میوه‌های خشک شده در فصلی به جز فصلی که تازه آن‌ها وجود دارد، از قدیم الایام با ما بوده و از آن استفاده می‌شده است. هر چند که امروزه روند استفاده از خشکبار کمتر از قبل شده. سه میوه انجیر، آلبالو و لیمو در خشک‌کردن از محبوب‌ترین‌ها هستند. در ادامه قصد داریم روند خشک کردن انجیر، خشک کردن آلبالو و خشک کردن لیمو را به چندین روش برای شما مطرح کنیم. با این مقاله از بلاگ فروشگاه اینترنتی آجیل و خشکبار زربار با ما همراه باشید.

خشک کردن انجیر

انجیر از میوه‌های بهشتی و معجزه‌آسا با خواص درمانی فوق‌العاده و سرشار از انواع ویتامین‌ها و مقدار بالای کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم و فیبر بالا می‌باشد.

انجیر را به دو صورت خشک و تازه مصرف می‌کنند. هر چند که برای نگهداری دراز مدت آن معمولاً روش خشک کردن انجیر متداول است.

انجیر خشک‌شده به نسبت انجیر تازه از ارزش غذایی و کالری بالاتر و طعم شیرین‌تری برخوردار است. میزان قند بالای موجود در انجیر خشک نکته‌ای است که باید در مصرف آن به خصوص توسط افراد دیابتی مورد توجه قرار گیرد.

اکنون به معرفی برخی از راهکارهای خشک کردن انجیر می‌پردازیم.

توجه داشته باشید که برای خشک کردن لازم است از انجیری استفاده کنید که زرد و خوش‌رنگ بوده و طعم شیرین آن اطمینان حاصل کنید و توجه کنید که به اشتباه انجیر با طعم و مزه‌ترش و نارس استفاده نکنید. پوست انجیر تازه باید کمی نرم باشد؛ البته نرمی بیش از حد نیز باعث افت کیفیت سر خواهد شد.

خشک کردن انجیر با نور آفتاب

اگر شرایط لازم و فضای مورد نیاز برای خشک کردن انجیر را در منزل دارید، می‌توانید با استفاده از نور آفتاب و جریان هوا انجیر را خشک کنید.

برای این کار ابتدا انجیرهای مرغوب تهیه شده را شسته و آن را بر روی پارچه نخی که بر روی توری مشبک پهن شده است، قرار دهید.

برای بهبود روند خشک شدن انجیرها، آن‌ها را با فاصله مناسب از هم چیده تا نور و هوای کافی در قسمت‌های مختلف آن‌ها جریان پیدا کرده و انجیرها به هم نچسبند.

سپس بر روی انجیرها را با یک توری نازک پوشانده تا از گزند حشرات و همچنین گرد و غبار موجود در هوا مصون بمانند.

انواع روش خشک کردن انجیر

هنگام تاریک شدن هوا لازم است انجیرها را جمع کرده و به داخل خانه انتقال دهید و سپس با طلوع آفتاب آن‌ها را به بیرون منتقل کنید.

این روند را حدوداً دو تا سه روز در پیش بگیرید. پس از این مدت انجیرها چروکیده می‌شوند و شیره موجود در انجیر اولیه خود را می‌گیرد و اصطلاحاً انجیر خشک و آماده شده می‌باشد.

می‌توانید انجیرها را از وسط نصف کرده و بر روی پارچه‌ای که در سینی توری فر شده است، قرار داده و ضمن برقراری فاصله بین آن‌ها در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که انجیر نباید آنقدر نرم باشد که دچار آفت و فساد شود و نه آنقدر خشک شده باشند که نرمی نسبی و مزه مطلوب خود را از دست دهند.

خشک کردن انجیر در فر و مایکروفر

برای خشک کردن انجیر با مایکروفر لازم است مایکروفر را از قبل گرم کرده و دمای آن را بر روی ۱۴۰ درجه فارنهایت بگذارید.

سپس انجیرهای شسته‌شده را در جایی قرار داده تا آب آن‌ها کشیده شود و سپس بر روی صفحه توری یا سینی مایکروفر پهن کرده و داخل آن قرار دهید.

بهتر است درب مایکروفر را کاملاً نبندید تا رطوبت انجیرها از دستگاه خارج شده و به خوبی خشک شوند.

زمان لازم برای انجام این کار حدوداً ۲۰ ساعت می‌باشد و بهتر است در میانه این زمان انجیرها را پشت و رو کرده تا به صورت یک دست خشک شوند؛ البته می‌توانید این کار را به صورت چند مقطع انجام دهید تا مایکروفر به مدت طولانی روشن نماند.

خشک کردن انجیر با دستگاه خشک کن

انجیرهای از قبل شسته‌شده را بر روی صفحه خشک‌کن پهن کنید.

دمای دستگاه را بر روی ۱۱۰ درجه تنظیم کرده و به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت به آن زمان بدهید.

به یاد داشته باشید که انجیرهای خشک شده لازم است در ظروف دربسته نگهداری شوند تا جریان هوا به آن نفوذ پیدا نکند.

ضمن اینکه می‌توانید انجیرها را فریز کرده و در یخچال نگه دارید.

خشک کردن آلبالو

آلبالو از میوه‌های تابستانی بسیار خوشمزه است که سرشار از آنتی اکسیدان و آنزیم‌های ضروری بدن است.

آلبالو منبع غنی ویتامین A بوده و برای سلامت قلب و تسکین التهاب و درد معجزه آست. این میوۀ پرخاصیت موجب بهبود سلول‌های مغزی شده و از زوال عقل پیشگیری می‌کند.

آلبالو خشکه نسبت به آلبالوی تازه دارای کالری و خواص بیشتری می‌باشد و تقریباً پنج برابر آلبالوی تازه در آلبالوی خشک شده کالری وجود دارد.

این به دلیل آن است که رطوبت موجود در آلبالو خشک یک دهم آلبالوی تازه بوده و از چگالی انرژی بالاتری برخوردار است.

خواص درمانی فوق‌العاده و طعم بسیار لذیذ و ملس آن باعث شده که در فصل تابستان برخی از مردم به صورت خانگی اقدام به خشک کردن آن برای استفاده در فصول دیگر سال می‌کنند.

در ادامه چند روش خشک کردن آلبالو را با شما به اشتراک می‌گذاریم. یکی از نکاتی که در در مورد خشک کردن آلبالوها باید به آن توجه کنید این است که از آلبالوهای نارس برای خشک کردن استفاده نکنید؛ زیرا طعم محصول نهایی به تلخی می‌زند. بهتر است آلبالوها مقداری آب‌دار و خوش‌رنگ بوده و از مزۀ مطلوبی برخوردار باشند باشد.

انواع روش خشک کردن آلبالو

خشک کردن آلبالو با استفاده از نور آفتاب

پس از شستن آلبالوها و نمک اندود کردن آنها (میزان نمک مورد استفاده به سلیقه و ذائقه خودتان بستگی دارد) آن‌ها را بر روی پارچه‌ای نخی پهن کرده و به مدت سه روز در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا چروکیده شود.

پس از این مدت آلبالوها را آبکشی کرده و به آن ها نمک بزنید و یک تا دو ساعت دیگر در معرض تابش خورشید قرار دهید تا آلبالوی خشک مهیا شود.

روش دیگر خشک کردن آلبالو با استفاده از نور آفتاب این است که آنها را بدون شستشو در معرض تابش مستقیم آفتاب پهن کرد و به مدت دو روز به آن زمان دهید.

سپس آن‌ها را جمع‌آوری کرده و با آب سرد آبکشی کنید؛ سپس به آلبالوها زمان دهید تا آب موجود در آن بر چیده شود. برای این کار می‌توانید از پارچه‌های نخی استفاده کنید.

پس از آن مجدداً آلبالوها را در سینی پهن کرده و در فضای خانه و با کمک جریان هوا و خشک کنید (بهتر است از توری محافظ استفاده کنید تا غبار نگیرند.)

خشک کردن آلبالو با مایکروویو

پس از شستن آلبالوها یک فویل آلومینیومی را بر روی سینی آن قرار داده و آلبالوها را ده تا بیست دقیقه در دمای ۱۰۰ درجۀ فارنهایت (۳۸ درجه سانتی گراد) قرار دهید تا آب آلبالوهای تازه مقداری چیده شود.

سپس آنها را نمک اندود کرده و حدوداً ۲ ساعت زمان دهید تا آماده شود. بهتر است آن قدر مدت زمان خشک‌کردن آلبالو را ادامه دهید که آلبالوها مقداری آب‌دار بیفتد.

مشاهده عینی و تست آلبالوها ضمن خشک شدن، معیار مناسب‌تری برای سنجش آلبالوی خشک مرغوب می‌باشد.

خشک کردن لیموترش

لیموترش منبع غنی ویتامین ث، آنتی اکسیدان‌های ضروری بدن و اکسیر زیبایی و سلامت پوست است. لیموترش را می‌توان به دو صورت لیمو عمانی و یا به اسلایس کردن آن خشک کرد.

خشک کردن لیمو و تهیه لیمو عمانی

برای خشک کردن لیمو و تهیه لیمو عمانی، ابتدا لیموی سبز و تازه موجود را در سایه و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب پهن کنید تا آب روی پوسته لیمو برچیده شود و پوست آن خشک و نازک گردد (در صورت دلخواه می‌توانید نمک اندود کنید).

سپس در قابلمه تفلون و یا هر قابلمه لعابی آب را جوش آورده و یک استکان سرکه به آن اضافه کنید. سپس لیموها را در قابلمه ریخته و مجال دهید تا کمی قل بخورد و آنها را به داخل صافی بریزید و با آب سرد آبکشی کنید.

مجدداً روند ذکر شده را تکرار کنید؛ اما این بار از آبکشی با آب سرد خودداری کرده و اجازه دهید لیموها خودشان به مرور سرد شوند.

بعد از سرد شدن لیموها بر روی آن‌ها از با استفاده از چاقو یا چنگال سوراخ ایجاد کنید و بر روی پارچه تمیز پهن کنید. سپس به مدت یک هفته تا ۱۰ روز لیموها را در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار داده و پس از آن حدوداً یک ماه آ‌نها زمان دهید تا در سبد و در سایه روند خشک شدن آنها تکمیل گردد.

انواع روش خشک کردن لیموترش

خشک کردن لیمو با اسلایس کردن آن‌ها

با استفاده از دستگاه میوه خشک کن می‌توان لیموترش را خشک کرده و برای استفاده در سالاد و پخت و پز در طول سال استفاده کرد.

ابتدا لیموترش سبز و تازه را شسته و به صورت حلقه‌ای برش دهید (توصیه می‌شود این کار را با حوصله و وسواس خاصی انجام دهید تا حلقه‌ها به صورت یکنواخت برش خورده و به صورت یک دست خشک شوند).

حلقه‌ها را در دستگاه خشک‌کن قرار داده و بر روی ۶۰ درجه سانتی‌گراد (معادل ۸۶ فارنتهایت) تنظیم کنید. برای اینکه لیموها زیادی خشک نشوند، در ۲۴ ساعت اول هر ۶ ساعت به آنها سر بزنید و با دست لیموها را امتحان کنید تا متوجه میزان دقیق خشکی آن آشنا شوید.

همچنین می‌توانید لیموهای اسلایس‌شده را بر روی شوفاژ و یا بخاری و در سینی‌های رویی خشک کنید و به مرور روند کاهش آب آن را کنترل کنید تا به حد مطلوب برسند. البته واضح است که این کار زمان بیشتری را می‌گیرد.

تکه‌های خشک شدۀ لیمو را یا در ظروف سربسته و یا به صورت فریز کردن در یخچال نگهداری کنید تا دچار فساد نشود. به صورت کلی لیموترش خشک‌شده را به دلیل دارا بودن مواد فراری که عامل ایجاد عطر و بوی آن است، حتماً باید در محل خشک، خنک و در ظروف دربسته و به دور از نور مستقیم نگهداری کنید.

همچنین توجه داشته باشید، لیموی خشک شده در اثر عمل تخمیر، کمی تلخ می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از تلخ شدن غذا پیشنهاد می‌کنیم قبل از افزودن، تخم‌های آن را درآورید.

جمع‌بندی

در این مطلب روش‌های متفاوتی درباره خشک کردن انجیر، آلبالو و لیمو ترش را بررسی کردیم. رعایت کردن زمان خشک کردن و تست کردن میوه در زمان انجام این فعالیت از اصلی‌ترین نکات مهم برای رسیدن به بهترین کیفیت میوه خشک شده است. برای هر میوه گفتیم که باید چه مقدار آبدار باشد و در چه کیفیتی باشد که تمام این موارد روی کیفیت انتهایی خشکبار تاثیرگزار است.

آجیل و خشکبار زربار

مجموعه تولیدی آجیل و خشکبار زربار از زیر مجموعه های شرکت گز آنی تک اصفهان به عنوان اولین و بزرگترین خط تولید آجیل و خشکبار در دید عموم بر آنست تا مسیر تازه ای را در صنعت آجیل و خشکبار زیر باز نماید. این مجموعه به عنوان اولین و بزرگترین خط تولید آجیل و خشکبار در دید عموم بر آنست تا مسیر تازه ای را در صنعت آجیل و خشکبار ایجاد نماید. فروشگاه آنلاین این مجموعه به آدرس اینترنتی www.zarbarnuts.com امکان ارسال به کلیه نقاط ایران (به صورت رایگان) و همچنین خارج از ایران را فراهم نموده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *