خواص درمانی نبات چه هستند؟

دو شاخه نبات سفید

نبات یکی از تنقلات شیرین مزه می باشد که موارد مصرف مختلفی دارد. این ماده به ظاهر ساده خواص زیادی دارد که از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. در اینجا قصد داریم به بیان خواص درمانی نبات بپردازیم و همچنین نحوه استفاده از آن را بیان خواهیم کرد.

خواص درمانی نبات

از خواص درمانی نبات می توان به درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال، درمان سرفه های خشک و شدید، درمان خستگی های مفرط و خواب آلودگی، تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز، کاهش درد پهلو و معده، درمان بی حالی، رفع بلغم، درمان تکرر ادرار، درمان تپش قلب بالا و …. اشاره کرد. برخی از مهمترین خواص نبات عبارتند از:

درمان اسهال

یکی از خواص درمانی نبات، درمان اسهال می باشد. به عبارت دیگر این ماده شیرین دارای خاصیت ضد التهابی بوده و به عنوان ملین از آن یاد می شود، در نتیجه به درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال کمک می کند.

درمان سرفه های خشک و شدید

از دیگر خواص درمانی نبات می توان به درمان سرفه های خشک و شدید اشاره کرد. برای قطع شدن سرفه و همچنین تسکین آن تنها کافی است تکه ای از نبات را مانند شکلات در دهان قرار دهید.

رفع خستگی های مفرط

 نبات را می توان برای رفع خستگی مورد استفاده قرار داد. البته برای رفع خستگی ناشی از فعالیت های روزانه و همچنین رانندگی طولانی مدت بهتر است از نبات داغ استفاده شود. نبات را می توانید در آب جوش و یا چایی داغ حل کنید و سپس مورد استفاده قرار دهید.

چند عدد نبات رنگی

تقویت حافظه

از نبات داغ می توان برای تمرکز حواس و همچنین تقویت حافظه استفاده کرد. به عبارت دیگر نبات داغ برای افراد کهن سال که به کم حواسی مبتلا شده اند گزینه مناسبی می باشد.

تسکین درد

از دیگر خواص درمانی نبات، درد شکن بودن آن می باشد. به عبارت دیگر از این ماده مقوی می توان برای درد دل، درد پهلو، درد پا، درد سر و ….. استفاده کرد. در حقیقت نبات داغ نوعی دردشکن طبیعی می باشد.

نشاط آور

از نبات می توان به عنوان ماده ای نشاط آور و انرژی زا استفاده کرد.

درمان بلغم

 بلغم یکی از مشکلاتی می باشد که سبب بروز بسیاری از بیماری ها و مشکلات مانند فلج شدن قسمتی از بدن، پیسی و  …. می شود. در نتیجه از نبات داغ می توان برای درمان بلغم استفاده کرد.

درمان تکرر ادرار

از نبات می توان برای درمان تکرر ادرار استفاده کرد. در حقیقت این ماده باعث درمان ضعف مثانه و همچنین تکرر ادرار می شود.

هضم بهتر غذا

از دیگر خواص درمانی نبات می توان به هضم بهتر غذا اشاره کرد.

در مجموع می توان گفت که خواص درمانی نبات شامل درمان کم خونی، درمان بی حالی و خواب آلودگی، درمان مشکلات گوارشی، درمان تکرر ادرار، درمان بلغم، تقویت حافظه و ….. هستند. توجه کنید که مصرف بی رویه نبات مشکلات متعددی ایجاد می کند. از اینکه این مطلب را خواندید سپاسگزاریم.

مقالات مرتبط