خشکبار برای تقویت حافظه

خشکبار

عملکرد و توان حافظه را می توان با داشتن رژیم غذایی مناسب تا حدودی بالا برد. یک رژیم غذایی مناسب حاوی انواع خشکبار مفید می باشد که خشکبار برای تقویت حافظه نیز در آن وجود دارند. این خشکبار نقش مهمی در جلوگیری از مشکلات حافظه و نیز افزایش ظرفیت و کارایی حافظه دارند. از آنجا که خشکبار مواد بسیاری را شامل می شود ما در این مقاله به بررسی مهم ترین خشکبار برای تقویت حافظه می پردازیم.

خشکبار برای تقویت حافظه

خشکبار یکی از مفید ترین موادی است که از گذشته نیز توجهی خاصی به خود جلب کرده است. این مواد خشک سرشار از مواد مغذی و مفید می باشند که مصرف آنها در هر سنی خالی از فایده نیست. از طرفی برخی از خشکبار برای تقویت حافظه گزینه ی مناسبی هستند و می توانند گنجایش حافظه را افزایش دهند.

بسیاری از بیماری مرتبط با حافظه از جمله زوال عقل که در سنین بالاتر اتفاق می افتند با مصرف برخی مواد قابل پیشگیری هستند. خشکبار کاربرد وسیعی در زندگی روزمره دارد و می توان آنها را در انواع غذاها نیز استفاده کرد. گستردگی موارد استفاده از آنها می تواند دلیلی برای افزایش کارایی این مواد خشک شود. در ادامه ی بحث به بررسی مهم ترین خشکبار برای تقویت حافظه می پردازیم.

انواع خشکبار برای تقویت حافظه

خشکبار مواد خوراکی بسیار را شامل می شود، اما تنها برخی از آنها برای تقویت حافظه مفید می باشند. در صورت آگاهی از انواع خشکبار مفید برای حافظه می توان میزان مصرف آن را در طول شبانه روز افزایش داد. انواع خشکبار برای تقویت حافظه عبارتند از:

کشمش

کشمش یکی از خشکباری است که در تمام فصل ها در دسترس است و می توان آن را به راحتی تهیه کرد. کشمش می تواند به افزایش سلامت و کارایی حافظه کمک کند. یکی از خواص کشمش برای تقویت حافظه وجود آنتی اکسیدان موجود در آن است که مانع از اثر گذاری رادیکال های آزاد می شود. این خاصیت کشمش باعث محافظت از مغز در برابر تخریب سلول های مغزی ناشی از وجود رادیکال های آزاد در بدن می شود.

به این ترتیب کشمش می تواند باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری های مغزی شود. یکی دیگر از خواص کشمش برای حافظه وجود منیزیم و فسفر موجود در این خشکبار است که می تواند سبب افزایش کارایی، تقویت و بهبود عملکرد حافظه شود. کشمش جزء موادی است که می توان به همراه مواد خوراکی دیگر از جمله انواع مغز ها مانند بادام و گردو و نیز در انواع پلو ها و سالاد مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب می توان آن را در طول روز به میزان بسیار استفاده کرد.

توت خشک

از دیگر خشکبار مفید برای تقویت حافظه می توان به توت خشک اشاره کرد که انواع مواد مغذی موجود در آن باعث افزایش کارایی و بهبود عملکرد سیستم عصبی و مغزی می شود. این نوع خشکبار می تواند عملکرد حافظه را بهبود بخشد و به همین دلیل در زمان مطالعه می توان از آن استفاده کرد. از طرفی توت خشک نیز مانند انواع خشکبار دارای آنتی اکسیدان بسیاری است. وجود آنتی اکسیدان موجود در توت خشک نیز باعث تبدیل توت خشک به یکی از خشکبار مهم برای حافظه شده است.

مصرف توت خشک می تواند باعث تقویت عملکرد حافظه ی فعال یا همان حافظه ی کوتاه مدت فرد شود. حافظه ی کوتاه مدت حافظه ی هشیار ماست و می توان با تقویت این حافظه به راحتی به اطلاعات موجود در آن دست یافت. توت خشک می تواند مشکلات حافظه مانند آلزایمر و نیز مشکلات فیزیکی مغز مانند ورم مغز را کاهش دهد.

خرما

خشکبار نامبرده خشکبار شیرین هستند که قند طبیعی موجود در آنها یکی از مفیدترین مواد برای حافظه می باشد. خرما نیز دارای میزان قابل توجهی قند طبیعی است. مغز انسان مانند سایر اعضا برای ادامه ی فعالیت خود به غذا نیاز دارد و قند غذای مغز می باشد. فراهم کردن قند برای مغز با استفاده از مواد سالم باعث افزایش فعالیت و کارایی حافظه می شود.

بنابراین می توان خرما را جایگزین مواد مضر کرد و در طول روز به عنوان میان وعده ی سالم از آن استفاده کرد. این ماده می تواند در ابتدای روز و برای افزایش فعالیت فرد استفاده شود. تنها نکته ای که در خصوص مصرف خرما و سایر خشکبار وجود دارد این است که در مصرف آنها نباید زیاده روی کرد.

مطلب مرتبط:”خشکبار چاق کننده شامل چه چیزهایی می شوند؟”

نتیجه گیری

توت خشک، خرما، کشمش از جمله مهم ترین خشکبار برای تقویت حافظه می باشند که قند طبیعی بالایی دارند. این خشکبار با عملکرد و تاثیر خود بر سیستم عصبی باعث افزایش فعالیت مغز می شوند. این مواد را می توان در طول روز و نیز در زمان مطالعه مصرف کرد تا گنجایش حافظه و مدت نگهداری اطلاعات در حافظه را بالا برد. بنابراین اهمیت این نوع خشکبار را نباید فراموش کرد و مصرف آن را از اوایل کودکی باید جدی گرفت.

مقالات مرتبط