خشکبار چاق کننده شامل چه چیزهایی می شوند؟

یک کیسه حاوی آجیل و خشکبار

خشکبار مواد خشک بسیاری را شامل می شود که از نظر تاثیری که بر وزن افراد دارند به دو دسته ی خشکبار چاق کننده و خشکبار لاغر کننده تقسیم می شوند. بسته به میزان مصرف خشکبار این مواد خوراکی می توانند تاثیر خود را بر بدن بگذارند. انواع خشکبار دارای قند طبیعی می باشند و اگر به منظور افزایش وزن مصرف شوند می توانند در کوتاه مدت باعث اضافه وزن افراد شوند. در ادامه ی این مقاله به معرفی مهم ترین خشکبار چاق کننده خواهیم پرداخت.

خشکبار چاق کننده

خشکبار چاق کننده به آن دسته از خشکبار گفته می شود که کالری موجود در آنها باعث افزایش وزن می شود. در واقع انواع خشکبار اگر به مقدار بسیار زیاد و نیز به طور مکرر استفاده شوند می توانند باعث افزایش وزن شوند. مصرف خشکبار به عنوان یکی از میان وعده ها در میان مردم رایج است و خواص آن از گذشته تا به امروز مورد توجه تمام افراد بوده است.

خشکبار چاق کننده کدامند؟

خشکبار شامل انواع میوه های خشک، انجیر خشک، خرما، انواع کشمش و غیره می باشد. این مواد خواص بسیاری دارند و می توانند جایگزین موادی باشند که هیچگونه خاصیتی برای فرد نداشته و صرفا باعث چاقی نامناسب در افراد می شوند. خشکبار طیف وسیعی از مواد را شامل می شود، اما تنها برخی از آنها می توانند باعث افزایش وزن شوند. برخی از میوه های خشک در اولویت قرار دارند و برای کسانی که تمایل به چاقی دارند گزینه ی کاملا مناسبی هستند.

یکی از دلایل خاصیت چاق کنندگی خشکبار میزان قند موجود در این مواد است. از طرفی چربی، پروتئین، فیبر و دیگر مواد موجود در خشکبار در صورتی که با آگاهی مصرف شوند می توانند باعث چاقی در برخی نواحی مانند صورت شوند. مهم ترین و بهترین خشکبار چاق کننده عبارتند از:

موز خشک

موز جزء میوه هایی است که در زمان خشک شدن خواص آن دو چندان می شود. موز خشک یک خشکبار شیرین با قند بالا است و مصرف آن می تواند باعث اضافه وزن در افراد شود. از طرفی کربوهیدرات موجود در موز عامل دیگر تبدیل شدن این خشکبار به خشکبار چاق کننده است. بنابراین در صورتی که در استفاده از این میوه خشک افراط شود اضافه وزن و چاقی را به دنبال خواهد داشت.

هلو و شلیل خشک

دو نوع از میوه های خشک تابستانی خوشمزه که می توانند در لیست خشکبار چاق کننده قرار گیرند شلیل و هلو خشک می باشند. این مواد دارای فیبر می باشند و در صورت مصرف بسیار می توانند چاق کننده باشند. زمانی که افراد رژیم های لاغری خاصی دارند باید در مصرف این مواد احتیاط لازم را به عمل آورند.

همانطور که گفته شد قند موجود در میوه های خشک یکی از عوامل اصلی چاقی است. بنابراین در مصرف آنها باید بسیار دقت کرد، زیرا ممکن است مشکلات دیگری اعم از فشار خون در افراد ایجاد شود. قند این مواد همچنین می تواند باعث افزایش قند خون شده به همین دلیل باید با نظر پزشک مصرف شود.

یک ظرف حاوی آجیل و خشکبار

 

انبه خشک

انبه خشک یکی از خشکبار بسیار لذیذ و پرکاربرد است. این خشکبار کالری بسیاری دارد و زمانی که به عنوان میان وعده استفاده شود می تواند به افزایش وزن کمک کند. از طرفی انبه خشک مانند اغلب خشکبار دارای فیبر است که می تواند باعث چاقی در افراد شود. در واقع بسیاری از افرادی که نیاز به افزایش وزن دارند مصرف مکرر این خشکبار می تواند برای آن ها افراد مفید باشد.

کشمش

یکی از اصلی ترین خشکبار کشمش است که همراه با موادی مانند گردو، بادام و نیز با انواع غذاها و سالاد قابل استفاده می باشد. انواع کشمش به دلیل داشتن قند های طبیعی باعث افزایش وزن در افراد می شود. این خشکبار جزء خشکبار پرکالری است که به عنوان میان وعده برای افرادی که فعالیت بدنی بسیاری دارند استفاده می شود. از طرفی وجود انواع ویتامین و سایر مواد در کشمش به جذب مواد غذایی سالم کمک می کند.

کمک به جذب مواد مختلف از جمله پروتئین یکی از دلایل اصلی خاصیت چاق کنندگی کشمش می باشد. بنابراین افراد می توانند برای افزایش وزن سالم، این خشکبار را در رژیم غذایی خود قرار دهند. افرادی که به دلیل نوع کار خود مجبور به ساعت ها کار فشرده هستند می توانند از کشمش به عنوان ماده ی مغذی و میان وعده ای با انرژی بسیار بالا استفاده کنند.

مقاله مرتبط :”خشکبار چیست؟ خواص خشکبار چیست؟

نتیجه گیری

اکثر میوه های خشک که بخش بزرگی از خشکبار را شامل می شوند جزء خشکبار چاق کننده می باشند. این مواد در صورتی که به طور مداوم استفاده شوند به دلیل قند موجود در آنها می توانند باعث چاقی شوند. می توان گفت موادی مثل انبه خشک، کشمش، هلو و شلیل خشک، و … به عنوان خشکبار چاق کننده می توان مصرف کرد؛ بنابراین اینکه خشکبار دارای چه خاصیتی باشند بستگی به نوع مصرف آن دارد.

مقالات مرتبط