انواع تنقلات برای کم خونی کدامند؟

انواع آجیل از جمله گردو، بادام هندی،بادام و پسته

چقدر با تنقلاتی که برای کم خونی مناسب هستند آشنا هستید؟ ما در این مقاله سعی کرده ایم تعدادی از تنقلات برای کم خونی را ذکر کرده و درمورد خواص آن توضیح دهیم. ضمنا برای اینکه اطلاعات بهتری داشته باشید، در مورد کم خونی نیز توضیحاتی را داده ایم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت کافی ببرید.

کم خونی چیست؟

کم خونی یکی از شایع ترین عارضه هایی است که در بین اکثریت خانم ها و بسیاری از جوانان دیده می شود. در کم خونی افراد با کمبود هموگلوبین رو به رو هستند. اکسیژن مورد نیاز اندام ها به کمک هموگلوبین دریافت می شود. زمانی که آهن در بدن کم شود هموگلوبین ساخته نمی شود و در نهایت کم خونی بروز پیدا می کند.

گاهی کم خونی ناشی از فقر ویتامین ها پدید می آید؛ به طوری که با کمبود فولیک اسید و یا ویتامین ب ۱۲ سلامت بدن در خطر قرار می گیرد. این نوع کبود در بدن باعث ساخته شدن گلبول های قرمزی می شود که توانایی حمل اکسیژن را ندارند.

برخی از بیماری ها نیز در بدن باعث ایجاد کم خونی می شوند. کسانی که دیالیز انجام می دهند و مشکلات کلیوی دارند متاسفانه گرفتار بیماری کم خونی نیز می شوند.

البته ابتلا به کم خونی می تواند دلایل دیگری هم مانند بروز بیماری های خود ایمنی، ابتلا به عفونت های ویروس، در معرض شیمی درمانی قرار گرفتن، استفاده از داروها و… داشته باشد.

تنقلات برای کم خونی

برخی از افراد مشکل کم خونی حاد تری دارند که حتما باید زیر نظر پزشک متخصص معالجه شوند. علاوه بر قرص ها و دارو های شیمیایی خیلی از خوراکی ها نیز در خون سازی و بهبود کم خونی به کمک آن ها می آید. مثلا برخی تنقلات برای کم خونی مفید هستند.برخی از افراد هم تنها با رعایت رژیم غذایی وضعیت کم خونی خود را بهبود می بخشند و تندرستی شان را حفظ می کنند. برخی تنقلات برای کم خونی عبارتند از:

کشمش:

 یکی از تنقلات برای کم خونی که  در بهبود وضعیت کم خونی موثر می باشد، کشمش است. در کشمش مقدار زیادی آهن نهفته است که با مصرف آن گلبول های قرمز و پلاکت ها رشد می کنند.

کشمش بعنوان تنقلات برای کم خونی

آلو:

 آلو نیز بعنوان یکی از تنقلات برای کم خونی، سرشار از آهن بوده که مصرف روزانه ی آن تا حد زیادی مشکلاتی نظیر کم خونی را رفع می کند.

زردآلو:

زردآلو بعنوان یکی از تنقلات برای کم خونی، چه به صورت تازه چه خشک شده غنی از آهن است و در طول درمان یکی از خوشمزه ترین تنقلاتی است که به هیچ وجه نمی توان از خیر نوش جان کردنش گذشت.

موز:

همان طور که اشاره شد کمبود فولیک اسید نیز از عاملان بروز کم خونی محسوب می شود. بهتر است از موز بعنوان یکی از تنقلات برای کم خونی استفاده کنید. از ریز مغذی های موز باید به فولیک اسید آن اشاره کرد. فولیک اسید مورد نیاز بدن را می توان با خوردن موز تا حدودی برطرف نمود.

سیب:

 سیب که یکی از تنقلات برای کم خونی است با خاصیتی که دارد می تواند جذب آهن را برای بدن راحت تر کند. بنابراین در طول روز به خوردن سیب تازه و یا سیب خشک توجه داشته باشید.

پرتقال:

پرتقال ها دارای ویتامین ث هستند که رابطه ی مستقیمی در کاهش بروز کم خونی دارند.

انار:

انار بعنوان یکی از تنقلات برای کم خونی شهرت دارد و آوازه ی آن در خونسازی و تصفیه آن در گوش همه ی ما پیچیده است. این میوه ی خوشمزه برای بدن و دستگاه گردش خون بسیار مفید است.

شاه دانه:

شاه دانه یکی از تنقلات سرگرم کننده و لذیذی است که برای رفع کم خونی می توان به آن گوشه چشم داشت.

کنجد:

کنجد از مهم ترین تنقلاتی است که می توان گفت به جذب آهن بسیار کمک می کند. این ماده از تنقلات برای کم خونی است که  اگر آن را را با عسل مصرف کنیم آهن دریافتی بدن را چندین برابر می کند، ضمن این که طعم خوبی نیز خواهد داشت و برای حفظ سلامت ما موثر است.

تخمه کدو:

تخمه یکی از انواع تنقلات برای کم خونی است. در بین تخمه ها تخمه کدو از همه بیشتر دارای عنصر آهن است بنابراین آن را نیز باید در برنامه ی غذایی خود گنجاند.

بادام زمینی:

بادام زمینی یکی از پر خواص ترین تنقلات برای کم خونی به شمار می رود. اگر بادام زمینی را به اندازه مصرف کنید مشکلاتی نظیر کبود آهن و کمبود کلسیم در بدن را بهبود می بخشید.

گردو:

گردو با داشتن ریزمغذی ها تولید هموگلوبین را در بدن افزایش می دهد. توصیه می شود مقدار مشخصی گردو را در روز مصرف کنید و از بروز بیماری های زیادی جلوگیری به عمل بیاورید. اگر این ماده را بعنوان یکی از تنقلات برای کم خونی، خارج از غذاها و در واقع به صورت خام مصرف کنید بسیار مناسب تر است.

گردو بعنوان تنقلات برای کم خونی

پسته:

پسته ی تازه سرشار از ریزمغذی ها از جمله آهن، پتاسیم و ویتامین ب ۱۲ است که کم خونی را تا حد زیادی کاهش می دهد. گرچه تا حدودی هضم این ماده غذایی سخت است اما کالری آن از سایر مغز ها کمتر است.

میوه های خشک:

میوه های خشک با داشتن طعمی هوس برانگیز و میزان زیادی ریز مغذی در کاهش بروز بیماری ها موثر هستند. انواع میوه های خشک از جمله میوه های قرمز در رفع کم خونی تاثیر گذار است.

برگ سبز سبزیجات:

بسیاری از سبزیجات مانند کاهو، اسفناج و… دارای ویتامین ب ۹ یا همان اسید فولیک هستند که عاملی برای رفع کم خونی به شمار می آیند.

آیا از اطلاعاتی که در مورد کم خونی بدست آورید راضی هستید؟ ما سعی کردیم در این مقاله در مورد کم خونی و تنقلات برای کم خونی صحبت کنیم. چنانچه تمایل دارید می توانید این مقاله را برای استفاده دیگران با آنها به اشتراک بگذارید. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت کافی برده باشید.

فهرست محتوا

مقالات مرتبط