تنقلات سالم و خانگی برای کودکان چیست؟

تنقلات سالم

بدون شک تغذیه سالم جزو دغدغه‌های هر انسانی به شمار می‌رود. چرا که باعث می‌شود هم به سلامت جسم و رشد آن کمک کند و هم به فعالیت مغزی و ذهنی فرد. اکثر ما در طول روز به طور میانگین سه وعده اصلی غذا مصرف می‌کنیم و گاهاً پیش آمده که در سرکار یا مدرسه دچار احساس گرسنگی شده‌ایم و نیاز به رفع این احساس داریم. تنقلات سالم از جمله آن میان وعده‌هایی هستند که می‌توانند این احساس را به خوبی برطرف کنند و نیاز بدن را به مواد معدنی و ویتامین‌ها برطرف کنند. در این بخش قصد داریم تا شما را با تنقلات سالم و خانگی برای کودکان و بزرگسالان آشنا کنیم، تا به داشتن بدنی سالم و ذهنی آماده برای فعالیت و کار آماده کند. ما را تا انتها همراه کنید.

تنقلات سالم چیست و باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

تنقلات خوراکی‌های سبک و کم حجم هستند که معمولاً به صورت میان وعده‌هایی مصرف می‌شوند. مصرف آن‌ها صرفا جهت برطرف کردن گرسنگی موقت است. اما تنقلات سالم باید دارای چه ویژگی داشته باشد که بتواند فرد را سیر کند و آیا تنقلات ناسالم هم وجود دارد؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

به آن دسته از تنقلاتی که دارای ارزش غذایی پایین و ضررهای زیادی برای بدن را دارند، تنقلات نا سالم گفته می‌شوند؛ مانند چیپس و پفک‌ها که متاسفانه طرفداران بسیاری را هم دارد که با مصرف، در آینده باعث مشکلاتی ازجمله چاقی، فشار خون و مشکلات کبد می‌شود.

اما چه راهکاری وجود دارد که از باعث خوردن تنقلات ناسالم پرهیز کرد؟ کودکان به دلیل رشد و فعالیت زیادی که دارند جزو گروه‌های سنی حساس به شمار می‌روند؛ پس تغذیه آنها بسیار مهم باید مورد توجه قرار بگیرد.

از این رو تنقلات سالم برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. تنقلات سالم باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ این تنقلات باید علاوه براین احساس سیری کاذب به فرد دست بدهد، باید شامل ویتامین‌ها مواد معدنی و املاح سرشاری باشد که تقویت و رشد بدن فرد کمک کند؛ اما در ادامه چند تنقلات سالم و خانگی که جزو تنقلات با ارزش غذایی بالا هستند را با شما در میان خواهیم گذاشت.

تنقلات سالم چیست؟

پاپ کورن، یک تنقلات سالم

این میان وعده بسیار پرطرفدار، محبوب و نمکی به انرژی و بهبود خلق و خوی تان کمک می‌کند؛ البته می‌توانید آن را به شکل‌های مختلفی تهیه کنید. مثلاً با اضافه کردن مقداری پنیر رنده‌شده به ذرت بوداده، آن را به میان وعده بسیار محبوب و دیوانه‌کننده تبدیل کنیم.

این میان وعده علاوه بر اینکه از کالری پایینی در حدود ۱۵۰ برخوردار است، کودکان نیز بسیار آن را دوست دارند و زمان درست کردن آن بسیار کوتاه و کم هزینه است. ترکیب با سس گوجه فرنگی و سرکه باعث می‌شود کودکان بیشتر به این خوردن آن مشتاق شوند.

میوه و میوه خشک از برترین تنقلات سالم

جزو قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین تنقلات به شمار می‌رود. چنانچه سر کار مدرسه یا باشگاه احساس گرسنگی کردید، کافیست چند تکه میوه را با خود برده باشید و از خوردن آن انرژی مضاعف دریافت کنید؛ البته یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که کودکان امروزی علاقه چندانی به خوردن میوه‌ها ندارند که این بسیار خطرناک است؛ چرا که میوه‌ها بخش عظیمی از ویتامین و مواد معدنی بدن آن‌ها را تأمین می‌کند و حتی آب بدن آنها را نیز تأمین می‌کند که باعث می‌شود در عملکرد مغز و ضریب هوشی آنها بسیار مؤثر باشد.

سعی کنید با ترفندهایی ساده کودکان را به خوردن میوه‌ها عادت دهید؛ مثلاً می‌توانید آن‌ها را به شکل‌های خاصی برش داده و یا به شکل‌های خاصی تزیین کنید تا به خوردن آن علاقه مند شوند.

اگر در سفر هستید و به تفریح علاقه دارید سیب، موز، انبه یا هر میوه‌ای که توانایی حمل کردن آن را دارید با خود ببرید. هر روز میوه‌ای متفاوت بردارید و آن را تغییر بدهید تا باعث می‌شود که دچار یکنواختی و زدگی نشوید. این کار باعث می‌شود انواع مواد مغذی را به علاوه فیبر به بدنتان برسانید.

یک میوه متوسط حدود ۷۰ کالری دارد و کنار یک فنجان شیر بدون چربی برای دریافت پروتئین و کلسیم یک میان وعده خوب می‌سازد. این ترکیب باعث جلوگیری از خوردن بدون فکر می‌شود؛ پس سعی کنید، هیچ وقت میوه‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید که کار بسیار اشتباهی است.

آجیل و خشکبار، محبوب ترین تنقلات سالم

از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین تنقلات سالم ایرانی می‌توان به آجیل و خشکبارها اشاره کرد که طرفداران فراوانی را دارد و در صورت مصرف مناسب و درست جزء تنقلات رژیمی به حساب می آید.

آجیل‌ها را می‌توان به بادام، پسته، گردو و دیگر مغز که در مناسبت‌ها همچون یلدا و نوروز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره کرد و خشکبار نیز در اصل همان میوه‌های خشک‌شده هستند که برای حفظ مواد معدنی و خاصیت خود آن‌ها را به صورت طبیعی یا سنتی خشک می‌کنند.

آجیل یک تنقلات سالم

این کار  باعث کاهش قابل توجهی از آب موجود در میوه می‌شود. آجیل‌ها خاصیت‌های فراوانی دارند که در مقاله‌ای دیگر مفصل آن را برای شما شرح دادیم؛ اما می‌توان به خواص مشترکی که در همه آنها موجود است، به داشتن فیبر بالا، ویتامین دی، آهن، کلسیم که هر یک وظایف بسیار مهمی را در بدن دارند و کمبود آن باعث بروز مشکلاتی در فرد می‌شود، اشاره کرد.

می‌توانید هر یکی از این مواد را در خانه تهیه کنید و آن‌ها را تفت دهید؛ یا اگر علاقه ندارد به صورت خام مصرف کنید. خشکبارها نیز از آجیل‌های ایرانی محبوب محسوب می‌شوند که به دلیل کم حجم بودن و دارای خواص بالا می‌تواند جایگزین خوبی برای میوه‌ها شود. برگه هلو، برگه زردآلو، موز خشک انبه خشک، آلبالو خشک از جمله خشکبارهای پرطرفدار هستند که برای آن سر دست می‌شکنند!

فلسفه خشکبار این است که برای اینکه بسیاری از میوه‌ها منحصر به یک فصل خاص هستند و در همه فصل‌های سال موجود نیستند، آنها را خشک می‌کنند تا بتوانند در همه فصلها از آن استفاده کنند؛ البته اگر بتوانیم هر میوه را به طور طبیعی در فصل خودش مصرف کرد، مزیت بهتری نسبت به حالت خشک‌شده آن دارد؛ چرا که خواص و املاح بیشتری دارد.

آجیل سویا

یکی از محبوب‌ترین تنقلات سالم ایرانی سویاست. سویا منبع غنی از کلسیم است که به جذب این ماده برای استخوان‌هایتان نیز کمک می‌کند و برای کودکان در سنین رشد عالی است. می‌توانید سویا را در طعم‌های مختلف نمکی، گل پر و فلفلی عرضه کرد.

به دلیل وجود میزان بالای املاح معدنی مانند پتاسیم و کلسیم، این آجیل باعث حفظ تعادل عصبی می‌شود و بدنتان را از اطلاع به عفونت حفظ می‌کند. یکی دیگر از مزایای آجیل سویا کاهش کلسترول خون و کمک به سلامت قلب است. این آجیل که بسیار خوشمزه بوده را می‌توانید به سادگی در خانه تهیه کنید.

کیک‌های خانگی

کیک‌ها که بخش عمده‌ای از تنقلات را تشکیل می‌دهند، انواع مختلفی دارند. کیک‌ها بسیار کم هزینه هم هستند. کیک‌های تک نفره، کیک‌های اسفنجی و… از انواع کیک‌ها باعث شده که جزو پر مصرف‌ترین تنقلات به شمار برود که کودکان و بزرگسالان نیز علاقه وافری به آن دارند. مصرف یک نوشیدنی لذیذ در کنار کیکتان می‌تواند به یک میان وعده مطبوع و دلپذیر تبدیل شود.

جمع‌بندی

در مقاله بالا سعی کردیم تعداد کوچکی از تنقلات سالم و خانگی مناسب برای کودکان را که می‌تواند جایگزین تنقلات ناسالم با ارزش غذایی پایین باشند را به شما معرفی کنیم. البته ما به طور کامل استفاده از تنقلات ناسالم را منع نمی‌کنیم؛ اما آنچه که واضح است این است که تغذیه امری بسیار مهم در زندگی هر فرد به شمار می‌رود که حتی می‌تواند بر روح و روان و فرد تاثیرگذار باشد. پس بدیهی است با مصرف تنقلات سالم می‌توان به زندگی سالم و ایده آل و خود دست پیدا کنیم.

مقالات مرتبط