برترین انواع پسته را بشناسید

انواع پسته در ایران متنوع است.

پسته یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین آجیل ها به حساب می آید. این آجیل خوشمزه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و در نقاط مختلف دنیا می توانید انواع پسته را یافت کنید. در این مقاله می خواهیم شما را با انواع پسته آشنا کنیم.

درختان پسته در ایران بر دو پایه هستند این بدین معناست که روی یک درخت دو گل نر و ماده وجود ندارد و تنها یکی از این گل ها را بر روی درخت می توان مشاهده کرد. درخت پسته برای بارور شدن به پیوند زدن نیاز دارد.

در کشور ما ایران بیش از ۶۰ نوع پسته وجود دارد که از جمله معروف ترین آنها می توان به پسته اکبری، پسته کله قوچی، پسته احمد آقایی، پسته فندقی یا اوحدی، سفید پسته نوق، پسته ممتاز، پسته شاه پسند دامغان، پسته قزوینی و خنجری اشاره کرد.

بین این ارقام پسته چهار نوع اول صادراتی هستند و جزو معروف ترین و مرغوب ترین پسته های ایران به شمار می آیند. اما فقط چند نوع آن جزو معروف ترین و پرفروش ترین ها به حساب می آیند که در این مقاله قصد داریم انواع معروف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع پسته

اگر به طور کلی بخواهیم انواع پسته ایرانی معروف را معرفی کنیم عبارتند از: کله قوچی، احمد آقایی، بادامی، فندقی و اکبری. اما موضوع اصلی این است که این پسته ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ چه ویژگی هایی آنها را از یکدیگر متمایز می کند؟ و بسیاری سوال دیگر. به طور کلی انواع پسته در ایران از نظر شکل ظاهری به دو دسته پسته فندقی و پسته بادامی تقسیم می شوند.

پسته خواص فراوانی نیز دارد که می توانید در مقاله مهمترین خواص پسته در درمان بیماری ها  بخوانید. همچنین این آجیل برای کودکان نیز خواص زیادی دارد که می توانید در مقاله خواص پسته برای کودکان مطالعه نمایید.

انواع پسته زیاد هستند.

پسته فندقی

پسته های فندقی شکل ظاهری گرد و شبیه به فندق دارند. این نوع پسته ها تقریبا در تمام شهر های ایران کشت می شوند. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید پسته های فندقی در استان تهران نیز کشت می شوند.

 علاوه بر آن استان های کرمان، یزد، خراسان، فارس، مرکزی، قزوین و… جزو استان هایی هستند که انواع پسته فندقی در آن کشت می شود. اگر بخواهیم معروف ترین پسته های فندقی را ذکر کنیم، باید به پسته کله قوچی و پسته اوحدی اشاره کنیم. در بین تمام این استان ها می توان استان کرمان را به عنوان قطب اصلی کشت و تولید پسته فندقی دانست.

پسته های کله قوچی که از نظر ظاهر فندقی شکل هستند، جزو یکی از ارقام صادراتی به حساب می آیند. پسته اوحدی نیز جزو یکی از محبوب ترین پسته های فندقی شکل به حساب می آید که این نوع پسته را می توان هم به صورت تازه و هم به صورت خشک یافت کرد.

پسته بادامی

دسته دیگر پسته های بادامی شکل هستند. این نوع پسته ها نیز مانند پسته های فندقی شکل، بیشتر در شهرستان زرند کرمان کشت می شوند.

انواع پسته بادامی ظاهری کشیده مانند بادام دارند و از این نوع پسته ها برای پذیرایی بیشتر استفاده می شود. معروف ترین نوع پسته های بادامی پسته اکبری، پسته احمد آقایی و پسته سفید نوق می باشد. این نوع پسته ها نیز در اکثر شهرهای ایران کشت می شود.

معروف ترین انواع پسته

از معروف ترین ارقام پسته می توان به پسته اکبری، پسته احمد آقایی، پسته کله قوچی و پسته فندقی یا اوحدی اشاره کرد. بعضی از این نوع پسته ها زودرس و بعضی دیگر از آنها دیررس هستند.

معروف ترین انواع پسته در کشور ما جزو ارقام صادراتی به حساب می آیند. این پسته ها از نظر ویژگی با یکدیگر متفاوت هستند. نکته ای که در مورد تمام این پسته ها مشترک است، مرغوبیت و کیفیت بالای آنهاست. پسته های ایران در تمام دنیا از نظر طعم و مزه جایگاه بسیار ویژه ای دارند.

انواع پسته متنوع هست.

انواع پسته در اکثر شهر های و روستاهای ایران کشت می شود در ادامه این مطلب به بررسی ویژگی های این پسته های معروف ایرانی می پردازیم.

پسته اکبری

یکی از معروف ترین و مرغوب ترین انواع پسته در ایران پسته اکبری است. این پسته با نام پسته عبداللهی نیز شناخته می شود. پسته اکبری مغز درست و کشیده ای دارد و به دلیل ظاهر بسیار مجلسی که دارد یکی از اصلی ترین ارقام صادراتی به حساب می آید.

قطب اصلی کشت و کار پسته اکبری در رفسنجان است. پسته اکبری را می توان یکی از لوکس ترین آجیل ها دانست.

پسته کله قوچی

یکی دیگر از ارقام صادراتی و مرغوب پسته در ایران، پسته کله قوچی است. پسته کله قوچی به دلیل ظاهر درشتی که دارد یکی از بهترین پسته های صادراتی ایران به حساب می آید.

پسته کله قوچی کشیدگی ندارد و فقط ظاهر گرد و درشت دارد. همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم پسته کله قوچی جزو پسته های فندقی شکل به حساب می آید.

پسته احمدآقایی

پسته احمد آقایی یکی دیگر از انواع پسته های صادراتی و مرغوب به حساب می آید. پسته احمد آقایی در مقایسه با پسته اکبری کمی کوچک تر است و همچنین رنگ این نوع پسته به نسبت سایر پسته ها روشن تر و ارغوانی تر است.

تولید پسته احمد آقایی در ایران بسیار زیاد است و علت آن هم مرغوبیت بسیار زیاد این نوع پسته در پیوند زنی است. تمامی این چهار نوع پسته که در بالا به آن اشاره کردیم جزو مرغوب ترین و محبوب ترین اقلام صادراتی به حساب می آیند.

به طور کلی کشور ما ایران درصد بالایی از تولید سالانه پسته در دنیا را به خود اختصاص داده است و معروف ترین و مرغوب ترین انواع پسته را تولید و صادر می کند.

میزان صادرات پسته در ایران

انواع پسته در ایران کشت می شود. پسته در شهر های مختلف ایران کشت می شوند. مرغوبیت این پسته ها در حدی بالا است که جزو اصلی ترین اقلام صادراتی ایران به حساب می آید.

طبق آماری که از گمرک به دست آمده است ایران سالانه تقریبا حدود یک میلیارد و ۱۸۱ میلیون دلار صادرات انواع پسته داشته است و پسته های خود را به ۷۰ کشور مختلف صادر می کند.

به جرات می توان گفت طعم پسته های ایران به نسبت سایر کشورهای دیگری که در صادرات پسته فعالیت دارند، بسیار بهتر و مرغوبتر است.

کشور ما ایران فعالیت بسیار موفقی در صادرات انواع پسته به سایر کشورها دارد و امروزه پسته های صادراتی ایران در تمام دنیا محبوب و مشهور هستند. ما سعی کردیم در این مقاله شما را با انواع پسته آشنا کنیم تا در هنگام خرید آنها بتوانید راحت تر تصمیم گیری کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

مقالات مرتبط