انواع انجیر خشک کدامند؟

مقداری انجیر خشک

در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت انواع انجیر خشک بعنوان یک خشکبار و همچنین چگونگی دسته بندی آنها آشنا کنیم. بهتر است جهت اطلاع بیشتر در این باره همراه ما باشید. این مقاله به شما کمک می کند تا در خرید انجیر خشک با مشکل روبرو نشوید.

انواع انجیر خشک در بازار

همانطور که می دانید در بازار، چند نوع انجیر خشک با کیفیت متفاوتی وجود دارد. بیش از ششصد گونه درخت انجیر وجود دارد که اغلب زینتی یا وحشی هستند. با توجه به تفاوت بالا و زیاد در شکل ظاهری انجیر خشک، دسته بندی آنها صورت می گیرد.

انواع انجیر خشک با توجه به کیفیت، قطر دانه، رنگ، خندان بودن، تیره بودن و . . . بسته بندی می شوند. اما در واقع در بازار فروش برای دسته بندی کردن آنها از تقسیم بندی بیشتری استفاده می شود. باغداران بر این تلاشند که ضعیف ترین دانه های انجیر را سوا نموده و دو نمونه انجیر خشک داشته باشند. این دو نوع بسته بندی برای ارسال به بازار فروش و امکان قیمت گذاری لازم است به چندین دسته تقسیم شوند. در ادامه این مطلب می خواهیم مشخصات انواع انجیر خشک را شرح دهیم، پس با ما همراه باشید.

انواع انجیر خشک و ویژگی آنها

همانطور که در بالا ذکر کردیم انواع انجیر خشک گوناگونی وجود دارد که خواص یکسانی دارند اما ویژگی های مختلفی دارند. انجیر خشک یکی از انواع چیپس میوه به حساب می آید. خشک شده ی انجیر نسبت به تر و تازه ی آن محبوبیت بیشتری دارد.

این نوع میوه خشک علاوه بر اینکه طعمی دلنشین و خاص دارد دارای خواص فراوانی است. به همین علت بهترین میان وعده رژیمی و سالم به حساب می آید. چرا که نسبت به سایر میوه های خشک از فیبر بالاتری برخوردار است و در افراد احساس سیری به وجود می آورد.

تعدادی انجیر خشک

مهمترین ویژگی میوه خشک انجیر کیفیت بالای محصول، ارزش غذایی بالا، امکان نگهداری به مدت طولانی و عدم آلودگی به بیماری و آفات می باشد. رنگ، بو و مزه طبیعی از دیگر ویژگی انجیر خشک است که آنها را با هم متمایز می سازد. در هنگام برداشت انجیر خشک نباید از سموم استفاده کرد چرا که یکی از ویژگی های انجیر مرغوب عدم استفاده از سموم در هنگام برداشت است.

انواع انجیر خشک دارای ویتامین ها و املاح معدنی همچون کلسیم، آهن، فسفر، گوگرد، پتاسیم و . . . می باشد. این مواد معدنی برای جلوگیری از بیماری های خطرناک و درمان بیماری ها بسیار مفید است. درجه بندی انجیر خشک به عواملی همچون باز و بسته بودن آنها، درشتی و ریزی آنها، رنگ و . . . بستگی دارد. انواع انجیر خشک عبارتند از: انجیر خشک پرک و فوق پرک، انجیر خشک خندان، انجیر خشک ۱۰۱، انجیر خشک معمولی و انجیر خشک غنچه.

انجیر خشک پرک و فوق پرک

یکی از انواع انجیر خشک نوع پرک و فوق پرک آن است که در این مطلب به ویژگی های بارز آن می پردازیم. انجیر فوق پرک نسبت به انجیر پرک بازتر و خندان تر است. این دو نوع انجیر هیچ تفاوتی از نظر کیفیت و رنگ با هم ندارند. فقط انجیر فوق پرک خندان تر است. انجیر پرک و فوق پرک نسبت به سایر انجیرها بزرگ تر و به اصطلاح خندان تر است.

این نوع انجیر مرغوب ترین و باکیفیت ترین میوه درخت انجیر است. انجیر پرک و فوق پرک دارای رنگی سفید و زرد است. میزان تولید این نوع انجیر نسبت به سایر انجیرها کمتر است به همین علت قیمت بالاتری در مقایسه با دیگر انجیرها دارد. میزان این نوع انجیر خشک از ده درصد وزن دیگر انجیرهای یک باغ بیشتر نیست. البته مزه و طعم آن در مقایسه با مزه نوع معمولی آن متفاوت تر است.

انجیر صد و یک و انجیر غنچه

انجیر صد و یک یکی دیگر از انواع انجیر خشک است که ویژگی های منحصر به فردی دارد. انجیری که یک شکاف در آن ایجاد شده باشد انجیر صد و یک است. این نوع انجیر مخلوطی از انواع انجیر خشک A، انجیر AA، انجیر AAA و دست چین شده می باشد. اندازه دانه انجیر ۱۰۱ بین ۱۷ تا ۲۴ میلی متر است. این نوع انجیر از نظر رنگ بندی کرمی، زرد و قهوه ای روشن می باشد. خرید انجیر صد و یک به افرادی که به دنبال ظاهری زیبا هستند توصیه می شود.

انجیر غنچه یکی دیگر از انواع انجیر خشک است که کاملا با انجیر ۱۰۱ فرق دارد. انجیر غنچه همانطور که از اسم آن پیدا است مثل غنچه بسته است و شکافی در آن نیست. پس هرچه انجیر میزان شکاف خوردگی متوسطی داشته باشد به ۱۰۱ معروف است. انجیر ۱۰۱، انجیر خشک قاقو، انجیر خرمنی و انجیر خشک منگ از انجیرهای باغات استهبان در استان فارس محسوب می شوند.

مطلب مرتبط:”برترین خواص انجیر خشک را بدانید”

در پایان این مقاله می خواهیم به نکته مهمی در مورد انواع انجیر خشک اشاره کنیم. نکته مهم این است که ممکن است عدم شناخت دقیق محصولات و شفاف نبودن موارد مرتبط با انجیر دسته بندی شده تابع استاندارد خاص نباشد. با این وجود افراد با تصور خاص خودشان از اسم های مرسوم برای محصولات خود استفاده می کنند. این گونه مشکلات در باغ های تولیدی به علت تفاوت بسیار در کیفیت محصول یک بوستان با بوستان دیگر چشمگیرتر است.

مقالات مرتبط