برترین خواص انجیر خشک را بدانید

ظرف انجیر خشکی در عکس دیده می شود و بهتر است بدانیم خواص انجیر خشک فراوان است.

میوه انجیر مقوی و نیرو بخش بوده و بهترین غذایی است که می تواند در بهبود افرادی که به دلیل بیماری طولانی دچار ضعف بنیه شده اند؛ مؤثر واقع گردد.در این مطلب می خواهیم درباره خواص انجیر خشک بعنوان یک خشکبار خوب صحبت کنیم.با ما همراه باشید تا بیشتر بدانید.

درباره انجیر

انجیر یک میوه مغذی است که به رنگ های زرد، سبز، مسی و یا بنفش در بازار مصرف عرضه می شود.  میوه انجیر به شکل خشک، تازه، کمپوت، مربا و مارمالاد به مصرف می رسد. انجیر را در فروشگاه های عرضه خشکبار نیز به شکل خشک شده برای مصرف عرضه می کنند که این نوع انجیر، خاصیت انجیر تازه را دارد.

اگر قصد تهیه انجیر به شکل تازه را دارید، سعی کنید پس از خرید، ظرف مدت یک تا دو روز انجیرهای تازه را میل و مصرف کنید. برای خرید انجیر خشک شده، از انجیرهایی با بوی خوب و طعم مناسب بهره ببرید و در هنگام خرید دقت کنید، انجیرهای خشک شده بافتی نرم، بو و عطری ملایم داشته و بوی ترشی ندهند.

از انجیرهای خشک شده می توانید در تهیه صبحانه بهره ببرید. از میوه های خشک انجیر می توانید در تهیه انواع سوپ ها، طبخ گوشت مرغ و بره استفاده کنید. انجیر خشک یکی از عالی ترین مواد در تهیه انواع کیکها، کلوچه ها و کیک های پنیری می باشد.

انجیر تازه به شکل طبیعی منبعی عالی و غنی از قندهای طبیعی محسوب می شود. انجیر خشک در واقع، منبع مواد معدنی و ویتامینهای متمرکز شده است.

انجیر منبع بسیار خوبی از مواد معدنی، ویتامینها و آنتی اکسیدان ها است. در واقع، میوه های خشک منبع متمرکزی از انرژی است، ۱۰۰ گرم انجیر خشک ۲۴۹ کالری را فراهم می کند.

در هریک صد گرم از انجیر تازه بیش از ۲۳۲ میلی گرم پتاسیم وجود دارد؛ اما در یک صدگرم از انجیر خشک شده سه برابر یعنی ۶۸۰ میلیگرم پتاسیم موجود است.

خواص دارویی انجیر خشک

در طب سنتی از انجیر برای درمان و کاهش سطح کلسترول خون، درمان دیابت و مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما استفاده می شود. در طب نوین از میوه آن شربتی با نام فیجن تهیه شده که برای رفع یبوست به کار می رود.

دقت داشته باشید که مصرف بیش از اندازه انجیر سبب بروز اسهال در بدن شده و به علت قند بالا ممکن است، سبب افزایش پوسیدگی در دندان ها شود.

کمک به بهبود بیماری های قلبی

کمک به بهبود بیماری های قلبی از جمله خواص انجیر خشک است. انجیر محتوی ترکیبات آنتی اکسیدان با نام فنل است. با مصرف غذاهای حاوی این ماده، حملات و بیماریهای قلبی و سطح تخریب رادیکال های آزاد بدن کاهش می یابد.

این تصویر شامل ظرفی از انجیر خشک است که خواص زیادی دارد.

انجیر خشک شده یکی از گیاهان با فیبر بالا محسوب می شود.  فیبر موجود در انجیر سبب کاهش سطح کلسترول خون، پیشگیری از بروز بیماریهای قلبی در بدن می شود.  مطالعات نشان میدهد انجیر به علت داشتن ترکیبات اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ سبب کاهش سطح کلسترول خون می شود.

کمک به کاهش وزن

یکی دیگر از خواص انجیر خشک، کمک به کاهش وزن است. با مصرف انجیر در کنار وعده های اصلی غذا زودتر سیر شده و میزان کاهش وزن، افزایش می یابد.

انجیر به دلیل این که به شکل طبیعی فاقد چربی، سدیم و کلسترول است و منبعی غنی از فیبر محسوب می شود، یک غذای ایده آل برای کسانی محسوب می شود که قصد کاهش وزن دارند.

بهبود عملکرد مغز و استخوان و کلیه

از خواص دیگر انجیر خشک این است که موجب بهبود عملکرد بدن می شود. پتاسیم یک ماده معدنی و ضروری برای عملکرد صحیح بدن است که سبب تعادل در انقباضات عضلانی، افزایش عملکرد قلب و افزایش انتقال پیام های عصبی در بدن می شود.

امروزه تحقیقات نشان داده است که مصرف پتاسیم در رژیم غذایی روزانه می تواند سبب کاهش بروز سکته های مغزی شده و از بروز پوکی استخوان و سنگهای کلیوی پیشگیری می کند. مطالعات نشان می دهد مصرف پتاسیم در رژیم غذایی روزانه سطح فشار خون را در بدن کاهش می دهد.

جلوگیری از سرطان روده بزرگ

از دیگر خواص انجیر خشک این است که از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. دو نوع فیبر غذایی در میوه ها وجود دارد، که با نام فیبرهای محلول و نامحلول شناخته می شوند. غذاهای محتوی فیبرهای نامحلول، عمل دفع و گوارش را در بدن تسهیل بخشیده و سبب افزایش عملکرد سیستم گوارشی بدن می شوند.

فیبرهای نامحلول پس از مصرف آب در بدن از طریق روده ها دفع شده و امروزه تحقیقات زیادی نشان میدهد، مصرف غذاهای حاوی فیبرهای نامحلول سبب پیشگیری از بروز سرطان روده بزرگ در بدن می شود. مصرف گیاهانی که هر دوی این فیبرها را دارند مانند انجیر مزایای فراوانی داشته و سبب افزایش طول عمر می شود.

ضد عفونی کننده قوی

از خواص انجیر خشک، ضد عفونی کننده قوی می باشد. انجیر منبعی غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی مانند فنل است که سطح آن در انجیر نسبت به سایر میوه ها بالاتر می باشد. فنل در بدن مانند یک ضد عفونی کننده قوی عمل کرده و سبب کاهش و نابودی میکرو ارگانیسم های مضر بدن می شود.

انجیر خشک موجود در ظرف درون عکس،خواص فراوانی دارد.

کمک به بیماران دیابتی

یکی دیگر از خواص انجیر خشک، کمک به بیماران دیابتی می باشد. مطالعات نشان می دهد مصرف انجیر به علت داشتن اسید کلروژنیک سبب کاهش سطح قند خون و کنترل آن در بیماران دیابتی نوع دوم می شود.

کمک به بیماران در دوران نقاهت

از جمله خواص انجیر خشک این است که به بیماران در دوره نقاهت کمک می کند تا وزن از دست رفته خود را باز یابند به خصوص اگر انجیر را همراه با شیر مصرف نمایند.

انجیر میوه ای سرشار از کلسیم است و سبب تقویت استخوان های بدن می شود، مصرف غذاهای شور و غنی از سدیم سبب از دست رفتن کلسیم بدن می شود. انجیر به علت داشتن پتاسیم از بروز این فرآیند در بدن جلوگیری می کند.

محافظ گلو

همانطور که گفتیم خواص انجیر خشک زیاد است. مثلا لعاب بالای انجیر، سبب بهبود و محافظت از گلو در برابر بیماریها و تورم می شود.

کمک به کبد

انجیر غذایی عالی برای تصفیه کبد است و به علت این که به شدت قلیایی می باشد؛ سبب تنظیم PHبدن شده و به کبد کمک می کند. انجیر قند بالایی دارد و از کاهش قندخون جلوگیری می کند.

در این مطلب در مورد انواع خواص انجیر خشک صحبت کردیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی به شما ارائه دهیم. از این اطلاعات استفاده کنید تا بتوانید سلامت بیشتری داشته باشید. ضمنا اگر دوست دارید در مورد خواص سایر خشکبار بدانید، حتما مقاله “خشکبار چیست؟ خواص خشکبار چیست؟” را بخوانید. لطفا در صورت علاقه مندی این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط