۱۰ آجیل برای کم خونی که نمی دانید!

آجیل مفید برای کم خونی

آجیل‌ها مغزهای خوراکی سرشار از انواع مواد و املاح معدنی ضروری، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها هستند که استفاده از آن‌ها در میان مردم بخصوص در گردهمایی‌ها، مهمانی‌ها و اعیاد مختلف بسیار مرسوم می‌باشد. مصرف روزانۀ آجیل از بهترین و مؤثرترین راه‌های پیشگیری و درمان کم‌ خونی و فقر آهن است. بیماری خاموشی که فراتر از آنچه بروز می‌دهد، در میان مردان و علی الخصوص بانوان وجود داشته و جولان می‌دهد. با ما همراه باشید تا بهترین آجیل ها برای کم خونی آشنا شوید.

آیا آجیل برای کم خونی مفید و مناسب است؟

جالب است بدانید با جایگزین کردن مغزهای خوراکی و آجیل ‌های خون‌ساز که سرشار از منابع غنی آهن، ویتامین B12 و سایر ویتامین‌های لازم برای بهبود روند رشد گلبول‌های قرمز هستند، می‌توان کم‌خونی را درمان و از ابتلای به آن پیشگیری کرد. همچنین آجیل‌ها سرشار از چربی‌های غیر مستقیم و ضروری و انواع فیبرهای خوراکی برای بدن بوده و سطح انرژی و وزن شما را متعادل نگه می‌دارد. در این مطلب ضمن اشاره به چند نوع آجیل برای کم خونی، توصیه می‌کنیم که برای حفظ سلامت خود و مقابله با کم‌خونی و فقر آهن و تأمین مواد ضروری لازم برای سلامت بدن، مصرف آن‌ها را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

آجیل های خون ساز کدامند؟

خواص بادام هندی برای از بین بردن فقر آهن

بادام هندی منبع غنی آهن، کلسیم، زینک، منیزیم، انواع ویتامین‌های E، B1، B2 همچنین سرشار از امگا ۳ و امگا ۶ است. از نظر میزان ارزش غذایی از بادام هندی می‌توان به عنوان بهترین آجیل برای کم خونی نام برد که می‌تواند هموگلوبین‌های خون را به صورت چشمگیری افزایش داده و بدن را به سطح متعادل رساند. هر اونس (حدود ۲۸ گرم) بادام هندی حدود ۱٫۸۹ میلی‌گرم آهن را در خود جای داده است. بنابراین، هر زمان که احساس گرسنگی کردید، می‌توانید تعداد زیادی از آن را مصرف کنید و از خواص آهن آن بهره ببرید. همچنین، می‌توانید بادام هندی را به سالاد خود اضافه کرده و به رژیم غذایی خود تنوع ببخشید.

درمان کم خونی با مصرف پسته

مزایا بی‌شمار پسته برای سیستم ایمنی، آن را به یک آجیل محبوب تبدیل کرده است. این آجیل یکی از بهترین منابع برای بهبود کمبود آهن مورد توجه بسیاری از جوامع در سراسر جهان قرار گرفته است.  پسته به طور روزانه در دسرها، شیرینی‌ها و حتی وعده‌های غذایی مختلف استفاده می‌شود. خواص پسته برای کودکان و فواید آن برای بارداری بسیار زیاد ذکر می‌شود. به همین دلیل، پزشکان همیشه تاکید می‌کنند که کودکان و زنان باردار حتماً پسته را در رژیم غذایی خود قرار دهند. به علاوه، پسته به عنوان یک تنظیم کننده فشار خون هم شناخته می‌شود.

بهبود کم ‌خونی با مصرف کشمش

کشمش به عنوان یک میان وعده ساده، منبعی عالی از مواد مغذی ضروری، مواد معدنی و آهن است. معمولاً توصیه می‌شود که در رژیم غذایی کودکان، کشمش را قرار دهید زیرا حاوی مقدار زیادی آهن است. بنابراین، اگر می‌خواهید از دریافت تمام مواد مغذی ضروری برای کودک‌تان اطمینان حاصل کنید، می‌توانید انواع کشمش را در میان وعده‌های فرزندتان قرار دهید.

کشمش نه تنها برای بچه‌ها، بلکه برای مصرف در ماست و انواع سالادها نیز مناسب است. همچنین، می‌توانید کشمش را در بسیاری از غذاهای پخته شده و گرانولا نیز مورد استفاده قرار دهید. شما می‌توانید خرما و کشمش را ترکیب کرده و از مزایای آن‌ جهت کمک به رفع کمبود آهن در بدن خود کمک بگیرید.

گردو

این آجیل خون ‌ساز سرشار از انواع اسیدهای چرب غیر مستقیم و مفید، روی، مس، امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ بوده و نوع خام آن به دلیل دارا بودن مقادیر فراوان آهن برای رفع کمبود آهن بدن بسیار مؤثر است. خوردن گردو در وعده صبحانه ضمن کاهش کلسترول‌های بد LDL و وجود انواع آنتی اکسیدان‌ها و آهن برای خون‌سازی در زنان باردار بشدت توصیه می‌گردد.

گردو یک آجیل مناسب برای کم خونی

بادام زمینی

بادام زمینی از بهترین آجیل ‌های خونساز و حاوی آهن مقادیر فراوان زینک، مس و ویتامین‌های B1 و B6 و E می‌باشد. مصرف بادام زمینی در زنان با وجود میزان آهن بالا در دوران بارداری به دلیل احتمال بروز آلرژی در نوزادان لازم است با احتیاط و تحت نظارت پزشک صورت گیرد.

بهبود کم‌ خونی با مصرف بادام درختی

در ایام قدیم مادربزرگ‌ها معمولاً ما را تشویق می‌کردند که روزانه بادام خیس خورده مصرف کنیم. آن‌ها بر این باور بودند که بادام منبعی مناسب از مواد مغذی است. در حقیقت این آجیل می‌تواند بهترین آجیل برای کم خونی محسوب شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که هر اونس (حدود ۲۸ گرم) بادام حدود ۱٫۰۵ میلی‌گرم آهن را در خود جای داده است. بادام به عنوان یک آجیل محبوب و بسیاری از افراد شیر بادام را در وعده صبحانه مصرف یا با نان کره بادام میل می‌کنند. بادام نه تنها طعم بسیار خوبی دارد، بلکه یک منبع غنی از مواد مغذی، به ویژه آهن شناخته می‌شود.

انجیرخشک

در میان میوه‌های خشک انجیر خشک شناخته‌شده‌ترین منبع آهن و فسفر بوده و ترکیب آن با ویتامین C علاوه بر درمان کم‌خونی و فقر آهن، التهابات تنفسی و ریوی را تسکین می‌بخشد. انجیر خشک شاید یک خشکبار باشد ولی در بین آجیل‌ها استفاده می‌شود. آهن موجود در انجیر قوای جسمانی را بالا برده و میزان انرژی زیادی را به بدن هدیه می‌کند. ضمن اینکه انجیر خشک علاوه بر درمان یبوست و التهابات از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و گوگرد موجود در آن ریشه مو را متوقف می‌سازد.

برگه زردآلو

برگه زردآلو یا زردآلو خشک یکی دیگر از میوه‌های خشک شده موجود در آجیل است که سطح بالایی از کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم و همچنین ویتامین‌های و C را داراست. برگه زردآلو علاوه بر کمک به تولید هموگلوبین‌های خون برای ایجاد تعادل وزن درمان بیماریهای تنفسی سرماخوردگی و همچنین بهبود بدن زنان بعد از خونریزی پس از زایمان و عفونت واژن بسیار مؤثر است. ضمن اینکه برگ زردآلو باعث افزایش شیر مادر شده و در دوران بارداری استخوان‌ها را از پوکی ناشی از فقر کلسیم حفظ می‌کند.

برگه زردآلو مفید برای خون سازی

سیب خشک

سیب خشک حاوی انواع فیبرهای خوراکی و آنتی اکسیدان های مختلف است. آهن موجود در سیب خشک علاوه بر کمک به درمان فقر آهن به استخوان‌ها و دندان‌ها استحکام بخشیده و همچنین متابولیسم طبیعی بدن را متعادل می‌سازد و از کبد و معده محافظت می‌کند. سیب خشک هم مانند دیگر خشکبار جزو انواع آجیل خون ‌ساز نیست؛ اما این خشکبار به وفور در مخلوط آجیل‌ها دیده می‌شود.

توت خشک

توت خشک منبع بسیار غنی از آهن و پروتین است و می‌تواند در رفع کم‌خونی و نیز افزایش انرژی موردنیاز بدن، بدون نگرانی از چاقی و اضافه وزن مؤثر باشد. همچنین دارای آنتی اکسیدان، فیبر، انواع ویتامین، تانن، املاح معدنی، پکتین و البته پرکالری است. جالب است بدانید که هر فنجان توت حاوی ۰.۹ گرم پروتئین است. توت بهترین قند طبیعی، کاهنده کلسترول بد خون، ضد سرطان و بیماری قلبی، سرشار از فیبر و ملین است. دشمن اضطراب و عصبانیت، حاوی آهن و داروی کم‌خونی است. بهتر است توت خشک را جایگزین قند کنید.

سخن آخر

در این مقاله از زربار به بررسی بهترین آجیل برای کم‌خونی پرداختیم. به طور کلی، آجیل‌هایی همچون بادام، پسته، کشمش و گردو  با تامین مواد مغذی مهم مانند آهن، ویتامین C، مس، روی و منیزیم، به بهبود وضعیت کم‌خونی کمک می‌کنند. با این حال، مهم است تا به مصرف آجیل‌ با سایر مواد غذایی غنی از ویتامین C و مواد مغذی دیگر توجه کنید تا جذب موثرتر آهن توسط بدن را تضمین شود. همچنین، در صورتی که با کم‌خونی شدید دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا وضعیت شما را بررسی و راهنمایی‌های مناسب برای درمان کم‌خونی به شما ارائه دهند.

مقالات مرتبط