خواص انجیر خشک برای زنان

خواص انجیر خشک برای بانوان

انجیر Ficus carica میوه تابستانی خوش‌طعم و پرطرف‌داری است که خواص فوق‌العاده‌ای دارد. این میوه از صدها دانه ریز تشکیل شده که پوسته‌ای نازک به رنگ سبز یا سرخ آن را احاطه کرده ‌است. انجیر طعم شیرین و ملایمی دارد و به شکل تازه و خشک مصرف می‌شود. فیبر، منیزیم، کلسیم و امگا ۳ بخشی از مواد معدنی و مفیدی است که در این میوه، به مقدار زیادی یافت می‌شود. 

مواد مفید و ارزشمند موجود در انجیر خشک، فواید بالقوه‌ای برای سلامتی انسان دارند و از هضم غذا گرفته تا سخت‌ترین بیماری‌ها، توسط آن‌ها درمان‌شدنی است. مصرف انجیر خشک، به نسبت نوع تازه آن نقش مؤثری در بهبود مشکلات زنانه دارد. انجیر خشک می‌تواند درمانی مؤثر در فشارخون و دیابت بارداری، رفع تهوع صبحگاهی، کم‌خونی مادر و… باشد. اگر می‌خواهید از خواص انجیر خشک برای زنان بیش‌تر بدانید و با روش‌های مصرف آن آشنا شوید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

پیشنهاد: خرید انجیر خشک زربار

خواص انجیر خشک برای زنان

انجیر میوه‌ای مفید و سرشار از مواد مغذی همچون کربوهیدرات، پروتئین و فیبر است. وجود این مواد موجب فواید بیش از حد انجیر شده تا این میوه نقش اساسی در سلامت عمومی بدن زنان، کنترل و درمان بیمار‌های زنانه داشته باشد. از آن جایی که انجیر خشک برای درمان مشکلات و عارضه‌های بدن زنان مفید است، در ادامه به بررسی هریک از این خواص می‌پردازیم.

  • درمان ناباروری
  • رفع اختلالات قاعدگی
  • محافظت از سلول‌های جنسی
  • کمک به حفظ سلامت بارداری و جنین
  • افزایش شیر مادر 
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه

خواص انجیر خشک برای بانوان

 خواص انجیر خشک برای درمان ناباروری

انجیر در یونان باستان به عنوان نمادی از عشق و باروری شناخته شده و بر اساس تحقیقات فراوان روی این ماده، تأثیر شگفت‌انگیزی بر درمان ناباروری دارد. تأثیرات مصرف انجیر خشک در درمان ناباروری عبارتنداز:

تقویت بدن: مصرف انجیر به شکل خشک شده، ویتامین‌های مفیدی را به بدن رسانده و با تقویت آن، احتمال بارداری را افزایش می‌دهد؛ بنابراین درصورتی‌که قصد بارداری دارید، مصرف انجیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

سلامت رحم: مواد مفید مختلفی همچون ویتامین C  در انجیر خشک وجود دارد که وجود این ویتامین بر سلامت رحم و افزایش سیستم ایمنی آن، نقش اساسی دارد. وجود مس و روی در این میوه، سلول‌های تخمک و جنین را تقویت کرده و بدن را برای بارداری آماده خواهد کرد.

رفع اختلالات قاعدگی

 یکی از مشکلاتی که معمولاً خانم‌ها را به خود درگیر ‌می‌کند، خارج‌شدن از چرخه قاعدگی و نامنظم‌بودن آن است که می‌تواند عاملی مهم، برای ناباروری باشد. انجیر با آهن فراوانی که در ساختار خود دارد، به فرایند تخمک‌گذاری کمک کرده و به تنظیم چرخه قاعدگی می‌پردازد. مصرف این میوه به صورت خشک، در تأمین خون بدن مؤثر بوده و در زمان قبل و حین قاعدگی برای کاهش درد مؤثر خواهد بود.

محافظت از سلول‌های جنسی

 مواد مغذی موجود در انجیر خشک که شامل آنتی‌اکسیدان و ویتامین C  و E می‌شود، از آسیب سلول‌های جنسی همچون تخمک جلوگیری کرده و مانع ابتلا به بیماری‌هایی مانند تنبلی تخمدان خواهد شد.

افزایش خون‌رسانی به غدد جنسی: در ادامه مباحث خواص انجیر خشک برای زنان می‌توان به بهبود جریان خون در غدد جنسی اشاره داشت. زمانی که جریان خون در آلت تناسلی افزایش یابد، سلول تخمک به مواد مغذی و اکسیژن بیش‌تری نیاز پیدا می‌کند و در نتیجه عملکرد بهتر و سالم‌تری داشته و شانس لقاح و بارداری‌ بیش‌تر خواهد شد.

 خواص انجیر خشک برای بارداری و سلامت جنین 

مواد تشکیل‌دهنده موجود در این میوه پر خاصیت، کلکسیونی از مواد مغذی و ضروری برای سلامتی و رشد جنین است و نقش مهمی در سلامت بارداری دارد. مصرف انجیر خشک جذب کلسیم بدن را افزایش می‌دهد، سبب تقویت استخوان‌ها و دندان مادر می‌شود، از بروز دیابت و فشارخون بارداری جلوگیری می‌کند، تهوع صبحگاهی را کاهش می‌دهد و با دارابودن آهن و تولید گلبول قرمز خون، به مبارزه با کم‌خونی در مادر و جنین می‌پردازد.

 خواص انجیر خشک در شیردهی

همان‌طور که گفتیم انجیر منبعی غنی از فیبر، کلسیم و آهن است که می‌تواند میان‌وعده‌ای مفید برای مادران شیرده باشد. مصرف انجیر خشک به افزایش شیر مادر کمک کرده و مواد مغذی موردنیاز برای بدن مادر و کودک را تأمین می‌کند.

 افزایش تراکم استخوان و تقویت‌کنندگی مفاصل

پوکی استخوان به دلیل کمبود هورمون استروژن در زنان صورت می‌گیرد و جزء بیماری‌های شایع در زنان بالای ۶۰ سال است. مصرف انجیر خشک با تأمین کلسیم، پتاسیم و ویتامین K تراکم استخوان‌ها را تقویت کرده و از پوکی‌استخوان و شکستگی آن در زنان جلوگیری می‌کند‌.

جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه

سرطان سینه یکی از بیماری‌هایی رایج شناخته‌ شده که ابتلا به آن در بین زنان صد برابر مردان است. انجیر خشک با داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدسرطانی، با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند. همچنین وجود ویتامین C و بتاکاروتن در انجیر خشک، نقش اساسی در پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان دارد.

خواص انجیر خشک برای بانوان

چگونگی‌ مصرف انجیر خشک

انجیر خشک به روش‌های مختلفی قابل مصرف است که در هر مورد خواص خاص خود را دارد. روش‌های مصرف انجیر خشک به شرح زیر است:

  • انجیر خشک جوشیده
  • انجیر خشک خیس شده
  • انجیر خشک ناشتا

 مصرف انجیر خشک جوشیده

انجیر خشک به صورت جوشانده، منبعی غنی از آهن، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. جوشاندن انجیر علاوه بر نرم و لطیف کردن بافت آن، موجب طعم خوش و افزایش خواص و ارزش غذایی آن خواهد شد. برخی خواص انجیر خشک جوشیده شده شامل هضم بهتر، جلوگیری از بروز بیماری‌های مزمن و کنترل فشار خون است.

مصرف انجیر خشک خیس شده

خواص انجیر خشک برای زنان زیاد است، اما خیساندن یک شب انجیر خشک، ارزش غذایی آن را بیش‌تر کرده، هضم را آسان‌تر می‌کند. انجیر خشک با خیس شدن نرم‌تر شده و طیف گسترده‌ای از انواع ویتامین، فیبر و مواد معدنی در آن آزاد می‌شود. استفاده‌ از انجیر خشک به این صورت برای سلامت گوارش مناسب بوده، به کاهش وزن کمک می‌کند و تنظیم‌کننده قند خون است.

 مصرف انجیر خشک ناشتا

با مصرف انجیر خشک در ناشتا، بدن انرژی مورد نیاز خود را برای ساعت‌های زیادی کسب کرده، تا با مصرف آن مدت‌ها احساس سیری داشته باشید. همچنین مصرف انجیر خشک در ناشتا عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشیده، قند خون را تنظیم می‌کند، از پرخوری جلوگیری کرده و جذب مواد مغذی را افزایش می‌دهد.

سخن پایانی

انجیر میوه‌ای با طعم شیرین و مطبوعی است که در فصل تابستان برداشت می‌شود. این میوه علاوه بر داشتن طعمی خوش و محبوبیت میان مردم، فواید فوق‌العاده‌ای نیز دارد تا آن را به کلکسیونی از خواص تبدیل کند. انجیر سرشار از آهن، فیبر، کلسیم، منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سلامت بدن را تضمین کرده، از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند و در فرایند درمان نیز اثر فراوانی دارند. این میوه به شکل تازه و خشک مصرف می‌شود که مصرف نوع خشک آن، فواید فوق‌العاده‌ای را به همراه دارد. یکی از شگفت‌انگیز‌ترین مطالب درباره انجیر، خواص انجیر خشک برای زنان است. انجیر خشک در روزهای پیش از بارداری و زمان باروری بهترین مکمل غذایی برای مادر و جنین خواهد بود و نقش اساسی در تأمین سلامت بدن بانوان در طول چرخه زندگی دارد. در این مطلب به بیان برخی از خواص انجیر خشک برای زنان پرداختیم تا شما را با بخشی از فواید این میوه ارزشمند آشنا کنیم.

مقالات مرتبط