خوشمزه ترین طرز تهیه چای ماسالا

طرز تهیه چای ماسالا

چای ماسالا یک چای آسیایی بسیار پرطرف‌دار است که از مخلوط چای سیاه و چندین ادویه و گیاه دیگر درست می‌شود. این چای به یک چای هندی معروف بوده و تاریخچه‌ای بسیار قدیمی دارد. ماسالا به زبان هندی به معنی ادویه و چای ماسالا همان ترکیب چای و ادویه است. گفته شده در زمان‌های قدیم پادشاهان و اشراف به دلیل خواص دارویی از این چای استفاده می‌کردند.

جالب است بدانید این چای در غرب به عنوان چای لاته هم سرو می‌شود با این تفاوت که طعم آن شیرین‌تر بوده و تندی‌اش کمتر شده است. درحقیقت همان چای ماسالا محسوب می‌شود اما با کمی تغییر در ترکیباتش آن را برای ذائقه‌ی غربی آماده کرده‌اند. در این مطلب چند روش بسیار ساده و جذاب از طرز تهیه چای ماسالا را به شما آموزش خواهیم داد.

انواع طرز تهیه چای ماسالا

در کافه‌ها و چایخانه‌های مختلف در سراسر دنیا این چای سرو می‌شود اما طرز تهیه‌ی مشخص و ثابتی برای آن وجود ندارد. همان‌طور که ذکر شد حتی برخی مواقع با توجه به ذائقه‌ی منطقه در ترکیبات آن تغییر ایجاد می‌کنند. برخی ترکیبات اصلی چای ماسالا هل سبز، چای سیاه، دارچین، رازیانه، جوز هندی، میخک و وانیل است که در خیلی از دستورها از این موارد استفاده می‌شود.

چای ماسالا هندی
چای ماسالا هندی

پودر آماده‌ی چای ماسالا هندی و نمونه‌های عربی و غربی آن با نام‌های چای بلک و لاته در بازار یافت می‌شود که درست کردن آنها بسیار ساده است. در ادامه با ۴ روش مختلف درست کردن چای ماسالا در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.

ادویه های لازم برای درست کردن چای ماسالا

برای درست کردن چای ماسالا به ادویه‌های زیر احتیاج دارید. البته شما به سلیقه‌ی خودتان می‌توانید این مواد را کم، زیاد یا حتی حذف کرده تا به طعم و بوی دلخواهتان دست پیدا کنید.

  • سه عدد هل سبز
  • یک عدد چوب دارچین متوسط
  • نصف قاشق چایخوری دانه رازیانه
  • دو عدد انیسون ستاره‌ای
  • یک عدد جوز هندی
  • دو قاشق چایخوری چای سیاه
  • نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل
  • دو دانه میخک
  • سه دانه فلفل سیاه

 لازم به ذکر است که مقدارهای داده شده مناسب برای ۲ نفر می‌باشند و با توجه به مزاج و طبع ایرانیان داده شده‌اند.

چای ماسالا هندی

برای تهیه چای ماسالا به این دستور به یک و نیم فنجان شیر، یک و نیم فنجان آب جوش و مقدار دلخواه شیرین‌کننده احتیاج دارید. بسته به سلیقه‌تان می‌توانید از شکر، عسل یا هر شیرین‌کننده‌ای برای چای ماسالای خود استفاده کنید.

برای درست کردن چای ماسالا ابتدا باید چای سیاه را با آب جوش مخلوط کنید و حدود ده دقیقه آن را روی حرارت قرار داده و اجازه دهید قل بخورد. سپس ادویه‌ها را با آسیاب پودر کنید یا به صورت دستی آنها را در هاون بکوبید. البته نیازی نیست که ادویه‌ها کاملاً پودر شوند و همین که کمی خردتر شدند آنها را در شیرجوش یا هر ظرفی که قصد دارید در آن چای ماسالا را درست کنید بریزید. ظرف را روی حرارت بگذارید و ادویه‌ها را بدون اضافه کردن هیچ‌چیزی تفت دهید. وقتی عطر ادویه‌ها بلند شد چای را به آنها اضافه کنید و همچنین شکر یا شیرین‌کننده مد نظرتان را هم به مخلوط بیفزایید.

چند دقیقه بعد می‌توانید شیر را هم اضافه کنید و پس از اضافه کردن شیر باید صبر کنید که مخلوطتان به جوش بیاید و بوی شیر به آرامی از بین برود. چند دقیقه بعد زیر ظرف را خاموش کرده و اجازه دهید یکی دو دقیقه روی اجاق گاز بماند. سپس فنجان‌هایتان را آماده کرده و چای ماسالایتان را از یک صافی ریز رد کرده و درون فنجان‌ها بریزید. 

چای ماسالا سرد

چای ماسالای سرد دقیقاً شبیه آیس کافی تهیه می‌شود. برای تهیه این چای یک و نیم فنجان آب را جوش بیاورید و چای و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید. فرقی نمی‌کند که ادویه‌ها نیم کوب باشند یا کامل پودر شده باشند. حدود بیست دقیقه اجازه دهید ظرفتان روی حرارت ملایم بماند تا چای آماده شود. سپس شعله را خاموش کرده و شیرین‌کننده‌تان را به ظرف اضافه کنید. حدود چند دقیقه هم بزنید تا هم شیرین کننده کامل حل شود و هم مخلوط شما کمی سرد شده باشد.

حالا نوبت این است که چای را از صافی رد کرده و تا نصفه‌ی لیوان‌ها را با آن پر کنید. بقیه‌ی لیوان‌هایتان را شیر سرد بریزید و چند تکه یخ نیز به این ترکیب اضافه کنید. چای ماسالای سرد شما حاضر است.

چای ماسالا سرد
چای ماسالا سرد

چای ماسالا با دستگاه اسپرسوساز

در این روش برخلاف دستور قبلی مواد حتماً باید کاملاً پودر شده باشند، حتی چای سیاه هم باید پودر شود. شما می‌توانید از پودر‌های آماده‌ی ادویه‌ها نیز استفاده کنید. به علاوه در این دستور تهیه بهتر است به جای دو فنجان شیر از دو قاشق غذاخوری شیر خشک استفاده شود چرا که شیر ممکن است در دستگاه رسوب کند و عملکرد اسپرسوسازتان را پایین بیاورد. البته اگر از شیر استفاده کردید پیشنهاد می‌شود پس از تهیه‌ی چای ماسالا مخزن دستگاهتان را تمیز بشویید.

در این روش اگر از شیر خشک استفاده می‌کنید ۳ فنجان آب در مخزن دستگاه ریخته ومخلوط تمام پودرها را در سبد بریزید. سپس فنجان‌هایی که آماده کردید را زیر خروجی دستگاه گذاشته و دستگاه را روشن کنید. اگر از شیر استفاده می‌کنید مقدار آب را نصف و به ازای نصف آن در مخزن شیر بریزید. پس از تهیه شدن چای به مقدار دلخواه شیرین‌کننده اضافه کنید و سرو کنید.

چای ماسالا بدون شیر

اگر می‌خواهید بدون شیر این چای را آماده کنید باید مقدار آب را دو برابر نموده و بگذارید جوش بیاید. سپس چای سیاه را به آن اضافه کنید و اجازه دهید کمی قل بخورد. ادویه‌های نیم کوب شده را در مرحله‌ی بعد اضافه کنید و پس از حدوداً ۱۵ دقیقه شعله را خاموش کنید. در این روش به دلیل اینکه از شیر استفاده نمی‌کنید چای‌تان طعم تند و تیزتری خواهد داشت، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از شیرین‌کننده‌ی بیشتری استفاده کنید تا طعم چای‌تان بهتر شود. چای ماسالا را بعد از اینکه کمی سرد شد از صافی رد کنید و درون فنجان‌های دلخواهتان سرو کنید.

چای ماسالا بدون شیر
چای ماسالا بدون شیر

طرز تهیه چای ماسالا با پودر آماده

ساده‌ترین روش تهیه چای ماسالا استفاده از پودرهای آماده است. برای این کار بسته به ذائقه خودتان از آب و یا شیر استفاده کنید. مقدار ۱۲۵ میلی لیتر آب یا شیر جوشیده را در فنجان ریخته و یک قاشق پودر آماده چای ماسالا را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. به همین سادگی چای ماسالای شما آماده است. نوش جان!

خواص چای ماسالا

چای ماسالا علاوه بر اینکه طعم منحصر به فرد و محبوبی دارد به خاطر ادویه‌هایش که ریشه همه‌شان گیاهان دارویی است، فواید بسیار زیادی نیز دارد. برخی فواید چای ماسالا:

  • کاهش اشتها
  • کمک به لاغری
  • تنظیم قند خون و فشار خون
  • سلامت قلب مفید
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش درد قاعدگی
  • ضد سرطان
  • انرژی زای قوی
  • کمک به درمان سرماخوردگی
  • کمک به هضم بهتر غذا
  • رفع تهوع در خانم‌های باردار

موارد نامبرده فقط بخشی از فواید این چای بی‌نظیر هستند که اثبات می‌کنند این چای برای سلامتی چقدر لازم است. البته در برخی افراد خاص این چای ایجاد حساسیت کرده و ممکن است مضر باشد. پیشنهاد می‌شود در صورت بروز هرگونه حساسیت استفاده از این چای را کنار بگذارید.

سخن پایانی

چای ماسالا یکی از نوشیدنی‌های محبوب در سراسر جهان است که تهیه‌ی آن و پیچیدن عطر و بویش در محیط لذتی مخصوص به خود دارد. اگر علاقه‌مند به کشف عطر و طعم ادویه‌های مختلف هستید می‌توانید این چای خوش طعم و عطر را با ترکیبات مورد علاقه خودتان درست کنید. اما اگر وقت کافی برای این کار را ندارید استفاده از پودر آماده چای ماسالا کار شما را راحت کرده است. 

 

مقالات مرتبط

خواص چای سبز

۱۴ خواص چای سبز برای سلامتی

چای سبز، یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است که از برگ‌های گیاه Camellia sinensis استخراج می‌شود. این نوع چای در طول قرن‌ها به عنوان یکی از چای‌های محبوب و مفید شناخته شده است. برخلاف چای سیاه که بر اثر فرایند تخمیر بیشتری تولید می‌شود، چای سبز با حفظ خواص طبیعی برگ‌های گیاه تهیه می‌شود. این خصوصیت باعث می‌شود که چای سبز دارای مقداری بیشتری از ترکیبات فعال مانند پلی فنول‌، کاتچین‌ و فلاونوئیدها باشد.

مطالعه بیشتر »