۱۹ خواص چای ماسالا برای سلامتی

خواص چای ماسالا

چای ماسالا یک نوشیدنی گرم و معطر است که از ترکیبی از چای سیاه، ادویه‌های گرم و شیر تهیه می‌شود. این نوشیدنی معروف در کشور هند ریشه دارد و به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص چای ماسالا به دلیل ترکیب منحصر به فرد ادویه‌ها و چای سیاه، بسیار متنوع و جذاب است. این چای علاوه بر آرامش‌بخش بودن، اثرات ضد التهابی بسیار را نیز در خود جای داده است. در این مقاله سعی داریم تا شما عزیزان را با انواع خواص چای ماسالا آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

خواص چای ماسالا چیست؟

در مورد خواص چای ماسالای هندی باید گفت که چای ماسالا یک نوشیدنی معروف و خوشمزه است که از ترکیب چای سیاه، ادویه‌های گرم و شیر تهیه می‌شود. این نوشیدنی دارای خواص بسیار متنوع و مفیدی است که در ادامه به بررسی برخی از خواص چای ماسالا اشاره خواهیم کرد:

خواص چای هندی ماسالا

چای ماسالا اصل و منشأ خود را در جنوب آسیا، به خصوص هند، به دست آورده است و به همین دلیل در برخی از کشورهای اروپایی با نام چای هندی شناخته می‌شود. واژه “ماسالا” در زبان هندی به معنای مخلوطی از ادویه‌ها است و احتمالاً ترکیب این واژه با نام این نوع چای به ارتباط آن با کشور هند اشاره می‌کند. همانطور که از نام آن پیداست، چای ماسالا از ترکیب چندین نوع ادویه تهیه می‌شود. همچنین، در فرهنگ هندی رایج است که به چای ماسالا شیر اضافه شود. این موضوع بدین دلیل است که خواص چای ماسالا با شیر در واقع ریشه در فرهنگ بریتانیایی دارد که در هند رواج یافته است.

masala tea

خواص ضد التهابی قوی

 خوب است بدانید که در تهیه این نوشیدنی، از ادویه‌جات مختلف استفاده می‌شود و از جمله ادویه‌های برجسته آن زنجبیل است. به همین دلیل، چای ماسالا خواص ضد التهابی بسیار مهم و قوی دارد. پژوهشگران تأثیر مثبت زنجبیل در کاهش التهاب بدن انسان را تأیید کرده‌اند. یکی دیگر از مواد استفاده شده در چای ماسالا میخک است. از آنجا که میخک التهاب را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد، در موارد بسیاری به عنوان مسکنی عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه، چای ماسالا حاوی ادویه‌هایی مانند دارچین و هل نیز است که خواص ضد التهابی قوی دارند. این ادویه‌ها می‌توانند در کاهش التهاب‌ها و دردهای مفاصل موثر باشند

 خواص ضد اکسیدانی

چای سیاه از مواد اصلی تشکیل دهنده چای ماسالا است و خواص آنتی اکسیدانی بسیاری دارد. استفاده از گل سرخ و هل در این نوشیدنی به طور طبیعی با سطح بالای کلسترول مبارزه می‌کند. این اقدام باعث کاهش تشکیل پلاک‌هایی می‌شود که مسبب اصلی ایجاد مسدودی رگ‌ها و بیماری قلبی عروقی هستند. مواد موجود در چای ماسالا فشار خون و ضربان قلب را تحت کنترل نگه می‌دارند. از این رو از خواص چای ماسالا برای فشار خون نباید غافل شد و آن را به طور منظم در برنامه روزانه خود جای دهید. به علاوه، در مورد خواص دمنوش ماسالا خوب است بدانید که زنجبیل، هل و دارچین موجود در چای ماسالا دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند و به بازشدن رگ‌های کرونری کمک می‌کنند.

خواص ضد میکروبی و تقویت کننده سیستم ایمنی

چای ماسالا به این دلیل که حاوی دارچین و گل سرخ است، برای تقویت سیستم ایمنی فواید بسیاری دارد. زمانی که این دو ماده با هم ترکیب و استفاده می‌شوند، تأثیر دارویی هر کدام از آن‌ها تقویت می‌شود. همکاری آن‌ها یک خط دفاعی ایجاد می‌کند که اجازه نمی‌دهد عفونت‌ها به سیستم ایمنی آسیب برسانند. می‌توان ادعا کرد که چای ماسالا دارای خاصیت دارویی بسیاری است. در حقیقت، برخی از ادویه‌های موجود در چای ماسالا، مانند زنجبیل و دارچین، دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی هستند. این خواص می‌توانند در مبارزه با عفونت‌ها و حفظ سلامتی دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن مفید باشند.

چای ماسالا آرامش بخش است

خواص چای ماسالا هندی موجب آرامش و تقویت روحیه شما نیز می‌شود. ادویه‌هایی مانند ریحان، هل و زنجبیل در چای ماسالا قابلیت آرامش بخشی و کاهش استرس را دارند. مصرف این نوشیدنی می‌تواند به شما کمک کند تا روحیه و آرامش بیشتری داشته باشید.

برای سلامت قلب مفید است

خواص چای ماسالا برای مردان و زنان موارد متعددی را از جمله پیشگیری از بیماری‌های شامل می‌شود. ترکیب چای سیاه و ادویه‌های گرم موجود در چای ماسالا می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند. مصرف مداوم این نوشیدنی می‌تواند در کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی مؤثر باشد.

مواد مورد استفاده در چای ماسالا مانند ریحان، هل و گل سرخ، در فرآیند گوارش کمک کننده هستند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که زمانی که زنجبیل را نیز به این ترکیب اضافه می‌کنید، تأثیر آن بیشتر و عمیق‌تر می‌شود. ناگفته‌ نماند که محققان در مورد خواص چای ماسالا برای معده ادعا می‌کنند که این ماده اثر تقویت کننده و مهمی روی بدن دارد. اگر با مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می‌کنید، حتماً از چای ماسالا با هل استفاده کنید زیرا باعث افزایش تولید ترشحات دهانی می‌شود.

چای ماسالا از سرطان پیشگیری می‌کند

تحقیقات مطالعاتی گسترده نشان داده است که خواص ضد اکسیدان قوی چای ماسالا می‌تواند از بروز سرطان نیز جلوگیری کند. مطالعاتی درباره دارچین، زنجبیل و هل نشان داده‌اند که این ترکیبات قادر به جلوگیری از سرطان هستند.

masala chai

خواص چای ماسالا ناشتا

مؤلفه اصلی همه انواع چای ماسالا چای سیاه است که حاوی مقادیر زیادی کافئین است. مطالعات نشان داده‌اند که کافئین به طور طبیعی سطح انرژی فرد را افزایش می‌دهد. اگرچه کافئین تأثیرات جانبی محدودی نیز دارد، اما ادویه‌های دیگر موجود در چای ماسالا با هم همکاری کرده و تأثیرات بد آن‌ها را متعادل می‌کنند. طعم قوی چای ماسالا همراه با مقدار زیاد کافئین، شما را با انرژی لازم برای شروع روزتان به نحوی مثبت تحریک خواهد کرد.

خواص چای ماسالا برای زنان

چای ماسالا برای زنان خواص متعددی دارد، از جمله تأثیرات مثبت آن در دوران پریود، ناباروری و غیره اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص چای ماسالا برای زنان اشاره می‌شود:

خواص چای ماسالا برای پریودی

مصرف چای ماسالا قبل از آغاز دوره قاعدگی، به ویژه در زنانی که از سندرم پیش از قاعدگی شدید رنج می‌برند، بسیار سودمند خواهد بود. این به دلیل تأثیر آرامش‌بخش آن بر اعصاب و عضلات است که می‌تواند به تسکین گرفتگی‌ها و دردهای عضلانی در این دوره کمک کند. درد و ناراحتی‌های مرتبط با قاعدگی از مشکلات آزاردهنده‌ای هستند که خانم‌ها با آن مواجه می‌شوند. این مشکل در بسیاری از زنان با درد شدید همراه است و می‌تواند منجر به اختلال در فعالیت‌های روزانه آن‌ها شود. اما خوشبختانه، چای ماسالا می‌تواند به تجربه آرامشی قابل توجه در اعصاب، عضلات، گرفتگی‌ها و اسپاسم‌های عضلانی در این دوره کمک کند. به مرور زمان، این مشکل ممکن است در آن‌ها کاهش یابد.

برخی ادویه‌ها مانند زنجبیل و دارچین که در ترکیب چای ماسالا استفاده می‌شوند، خواص ضد التهابی و آرام‌بخشی بسیاری دارند. این خواص می‌توانند در کاهش درد و عوارض مرتبط با دوران پریودی کمک کنند. همچنین، برخی ادویه‌ها مانند ریحان و هل می‌توانند به تنظیم سطح هورمون‌ها در بدن کمک کنند و عوارض ناشی از تداخل هورمونی در دوران پریود را کاهش دهند.

خواص چای ماسالا برای ناباروری

 تعدادی از تحقیقات نشان داده‌اند که برخی ادویه‌های موجود در چای ماسالا می‌توانند به بهبود ناباروری کمک کنند. به عنوان مثال، میخک و دارچین خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی دارند که می‌تواند به بهبود سلامت رحم و تنظیم گردش خون در ناحیه تولید مثلی کمک کند. همچنین، برخی ادویه‌های دیگر مانند گل سرخ و هل می‌توانند به تعادل هورمونی کمک کرده و عوامل ناباروری را کاهش دهند.

شایان ذکر است که در دوران بارداری، مصرف ادویه‌ها باید با احتیاط انجام شود و خانم‌های باردار بهتر است از مصرف چای ماسالا خودداری کنند. این چای ممکن است بر روی هورمون‌های بدن تأثیرات نامطلوبی داشته باشد و تعادل هورمونی در دوران بارداری را به خطر بیندازد. این موضوع می‌تواند خطری برای جنین ایجاد کند.

خواص چای ماسالا برای تنبلی تخمدان

چای ماسالا یک نوع چای هندی است که معمولاً با ترکیبی از ماسالا (مخلوط ادویه‌های هندی) و چای سیاه ساخته می‌شود. ادعاها وجود دارد که برخی از ترکیبات موجود در چای ماسالا می‌توانند بر برخی از مشکلات تنبلی تخمدان تاثیر گذار باشند. با این حال، فعالیت‌های آن به طور علمی تأیید نشده است و نیاز به بررسی‌های بیشتر و تحقیقات علمی دارد. تنبلی تخمدان یک مشکل عمومی در زنان است که می‌تواند با تخمک‌های نامناسب یا عدم تخمک‌گذاری منظم همراه باشد. درمان تنبلی تخمدان معمولاً به وابستگی به علت اصلی مشکل است و ممکن است شامل داروها، تغییرات در سبک زندگی و تغذیه مناسب باشد

خواص چای ماسالا برای لاغری

خواص گرمازای چای ماسالا ممکن است به افزایش سرعت متابولیسم بدن و کاهش وزن کمک کند. هر یک از ادویه‌های موجود در ماسالا نیز به نوعی می‌توانند در کاهش وزن مفید باشند. علاوه بر این، حضور فیبر فراوان در چای ماسالا می‌تواند تا حدود زیادی به لاغری و جلوگیری از مشکل یبوست کمک کند. اما بهتر است توجه داشت که نباید انتظار معجزه از این چای داشته باشید و در کنار آن از تغذیه خوبی استفاده کنید.

فواید چای ماسالا

خواص چای ماسالا با جینسینگ

ترکیب چای ماسالا با جینسینگ می‌تواند خواص و اثرات مفید چای را تقویت کند. جینسینگ به طور کلی می‌تواند به تقویت انرژی و آرامش اعصاب کمک کند. همچنین، این گیاه ممکن است نقش موثری در کنترل سطح کلسترول و کاهش قند خون داشته باشد. ناگفته نماند که خواص چای ماسالا فوری با جینسینگ می‌تواند به افزایش میل جنسی در افراد نیز کمک کند.

خواص چای ماسالا برای کبد چرب

به تازگی مقاله‌ای با موضوع خواص چای ماسالا برای کبد توسط دکتر پل ین و همکارانش در دانشگاه دوک آمریکا منتشر شد و در نشریه هپاتولوژی (علم کبد) به چاپ رسید، اعلام شده است که مصرف چای و قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به کبد چرب کمک کند.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف چای و قهوه، که حاوی مقادیر قابل توجهی کافئین هستند، می‌تواند به طور قابل توجهی از ابتلا به کبد چرب جلوگیری کند. این نتیجه به این معنی است که مصرف چای و قهوه ممکن است به کبد کمک کند و از آسیب‌های ناشی از کبد چرب محافظت کند. از آنجا که چای ماسالا از چای سیاه تشکیل شده است، می‌توان نتیجه گرفت که چای ماسالا نیز ممکن است برای کبد مفید باشد و به همان اندازه که چای سیاه خواص محافظتی دارد، چای ماسالا نیز می‌تواند به کبد کمک کند. خوب است بدانید که خواص چای ماسالا برای سودا نیز مفید بوده و از عوارض کبدی جلوگیری می‌کند.

خواص چای ماسالا برای دیابت

شاید برایتان جالب باشد بدانید که خواص چای ماسالا بدون شکر برای درمان دیابت معجزه می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف خواص دمنوش ماسالا می‌تواند به کنترل انسولین و گلوکز خون کمک فراوانی کند و این قابلیت را دارد تا علائم بیماری دیابت را کاهش دهد. علاوه بر این، دارچین که در ترکیب چای ماسالا وجود دارد، می‌تواند مقاومت انسولین و سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد. بنابراین، مصرف چای ماسالا می‌تواند به طور قابل توجهی در کنترل قند خون افراد موثر باشد.

خواص چای ماسالا برای سرماخوردگی

چای ماسالا و خواص آن، ضد التهاب، ضد قارچ و ضد باکتری است و به عنوان یک گزینه مناسب برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و گرفتگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چای حاوی میخک و زنجبیل است که میتوانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و درمان سرفه را تسهیل کنند. به این ترتیب، خواص چای ماسالا برای سرفه را نادیده نگیرید، چرا که این چای می‌تواند به طور موثری در درمان سرفه مفید باشد.

خواص چای ماسالا برای میگرن

میخک یکی از ترکیبات مفید موجود در بیشتر ترکیبات چای ماسالا است که در تولید آن در ایران و برخی از برندهای معروف هندی استفاده می‌شود. میخک می‌تواند به عنوان یک روش درمان خانگی برای سردرد ناشی از میگرن مورد استفاده قرار گیرد زیرا خاصیت تسکین دهنده قوی‌ای دارد. خواص ضد درد میخک باعث شده است که آن را برای کاهش درد دندان نیز استفاده کنند. اصلی‌ترین عامل فعال میخک، یعنی اوژنول، باعث استفاده آن در داروهای مسکن دندان شده است.

خواص چای ماسالا برای کودکان

چای ماسالا به طور کلی برای بزرگسالان مناسب است و برای کودکان کمتر توصیه می‌شود. این موضوع به دلیل ترکیباتی مانند کافئین موجود در چای ماسالا است  که می‌تواند بر روی سیستم عصبی کودکان تأثیر گذاشته و مشکلاتی مانند اضطراب و بی‌خوابی را تشدید کند. همچنین، تعدادی از ترکیبات چای ماسالا ممکن است برای کودکان به عنوان مصرف محدود یا غیرمجاز تلقی شوند. از این رو، مصرف افراطی چای ماسالا همانند هر ماده غذایی دیگر، ممکن است برای کودکان مشکلاتی ایجاد کند. اما گفتنی است که در صورت استفاده معقول، چای ماسالا می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روی سلامت کودکان نیز داشته باشد. برای تهیه چای ماسالا مناسب برای کودکان، می‌توان از ترکیبی از ادویه‌های معطر مانند زنجبیل، دارچین، چای سبز، هل و شکر استفاده کرد. به این ترتیب، مقدار کافئین در چای کاهش می‌یابد و همچنین فواید سلامتی سایر ادویه‌ها برای بدن کودک فراهم می‌شود.

با مصرف چای ماسالا، چندین دارو را در یک ترکیب مصرف کنید

در این مقاله به بررسی خواص چای ماسالا پرداخته شد و اکنون به این نکته پی بردید که چای ماسالا چه خواصی دارد. بدین ترتیب با توجه به خواص چای ماسالا، می‌توان نتیجه گرفت که این نوشیدنی به عنوان یک جایگزین سالم و مفید برای نوشیدنی‌های دیگر می‌تواند در بهبود سلامت عمومی بدن و افزایش روحیه و انرژی مؤثر باشد. البته ناگفته نماند که هرچند خواص و مزایای چای ماسالا بسیار زیاد هستند، اما مصرف زیاد هر نوع ماده غذایی می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. این قاعده در مورد چای ماسالا هم صدق می‌کند. بنابراین توجه داشته باشید که بهترین روش مصرف آن در حد متعادل است تا به بدن آسیبی نرساند.

به‌ویژه افرادی که طبع بسیار گرمی دارند، باید مصرف چای ماسالا را با احتیاط انجام دهند. در واقع، چای ماسالا به دلیل عسل و ادویه‌های موجود در آن، طبیعت گرمی بالایی دارد. بنابراین، مصرف بیش از حد آن توسط افراد با طبیعت بسیار گرم، ممکن است باعث تهوع شود. در نهایت باید گفت که اگرچه چای ماسالا دارای ارزش غذایی بالایی است و می‌تواند به تقویت سیستم دفاعی بدن در مقابل بیماری‌های مختلف کمک کند، اما در حال حاضر با بروز بیماری کرونا، مصرف آن بیشتر از گذشته توصیه می‌شود.

 

مقالات مرتبط