راحت ترین طرز خشک کردن آلو زرد در خانه

آلو زرد خشک

خشک کردن آلو زرد در خانه روشی ساده و موثر برای حفظ این میوه ارزشمند است. با خشک کردن آلو زرد، می‌توانید به طور طبیعی ماندگاری آن را افزایش داده و از این میوه لذیذ در طول سال بهره‌برداری کنید. فرایند خشک کردن آلو زرد در خانه شامل شستشو، برش و خشک کردن  میوه است. این کار باید به‌روشی صورت پذیرد که تمام ارزش‌های غذایی و طعم طبیعی آلو زرد حفظ شود. بدین ترتیب با این روش، شما می‌توانید از طعم و مزه شیرین و معطر آلو زرد در طول سال لذت ببرید. در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با طرز خشک کردن آلو زرد در خانه آشنا کنیم.

چگونه آلو زرد را در خانه خشک کنیم؟

آلو زرد به عنوان یک میوه تابستانی مقادیر بسیار زیادی مواد غذایی متنوع، آنتی‌اکسیدان، فیبر، ویتامین A و ویتامین C را دارد. خشک شده این میوه در فصل پاییز و زمستان  محبوبیت زیادی دارد. به این علت که نمی‌توان میوه تازه آن را به مدت طولانی در یخچال یا فریزر نگهداری کرد، یکی از روش‌های مورد استفاده برای نگهداری طولانی‌ مدت آلو زرد، خشک کردن آن است. آلو زرد یکی از تنقلات و خوراکی‌های محبوب در فرهنگ ایرانی بوده که در همه خانه‌های ایرانی وجود دارد و ارزش غذایی آن با آلو زرد تازه برابری می‌کند. در ادامه به بررسی این موضوع که آلو زرد را چگونه خشک کنیم اشاره خواهیم کرد.

روش خشک کردن آلو زرد در آفتاب

طرز خشک کردن آلو زرد در آفتاب یک روش سنتی و موثر برای حفظ و ذخیره‌سازی این میوه است. برای شروع، آلوها را شسته و خشک کنید. سپس آن‌ها را به دو قسمت ببرید و هسته‌های آن‌ها را بیرون بیاورید. آلوها را با کمی فاصله داخل سینی یا سبد پارچه ای نخی و تمیز پهن نمایید. توصیه می‌شود که روی آلو زردها با پارچه توری تمیز پوشانده شود. لازم است تا سینی حاوی آلو زرد را در مکانی بگذارید که تنها روزی یک ساعت در معرض مستقیم نور آفتاب باشد و باقی اوقات در سایه قرار داشته باشد. چرا که اگر آلو زردها در مدت زمان طولانی در معرض نور آفتاب باشد، آلو زردها سیاه می‌شوند. همچنین، روزی یک مرتبه نسبت به پشت و رو کردن آلو زردها اقدام نمایید. چرا که آفتاب طولانی مدت آلو زردها را سیاه خواهند کرد. نگذارید آلو زردها زیاد خشک شوند، این بدین دلیل است که اگر این محصولات به مدت زمان زیادی در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند، سیاه، سفت و‌ بد رنگ می‌شوند.

طرز خشک کردن آلو زرد در خانه

اطمینان حاصل کنید که سینی در محلی با تهویه مناسب قرار داده شده است تا هوا به خوبی در اطراف آلو زردها جریان داشته باشد. بعد از اتمام فرایند روش خشک کردن آلو زرد با پوست، آلو زردها را در ظرفی مناسب قرار داده و در محیطی خشک و خنک همچون فریزر نگهداری کنید.

خشک کردن آلو زرد در فر

طریقه خشک کردن آلو زرد در فر بدین صورت است که مانند مرحله قبل آلو زردها را بشویید و هسته آن را جدا کنید و سپس آن‌ها را به چند قسمت تقسیم نمایید. این نکته را مد نظر داشته باشید آلو زردها را با کمی فاصله روی صفحه سیمی فر بگذارید. قبل از قرار دادن میوه‌ها درون فر، آن را با دمای ۱۵۰ درجه فارنهایت گرم کرده و میوه‌ها را به طور تقریبی ۱۲ ساعت درون فر رها کنید. هر چند ساعت یکبار میوه‌ها را به دقت بررسی و آن‌ها را برعکس کنید. چنانچه قصد افزایش سرعت خشک کردن را داشتید، می‌توانید دمای فر را تا ۲۰۰ درجه فارنهایت نیز افزایش دهید.

نحوه خشک کردن آلو زرد در ماکروویو

اکنون به پاسخ این سوال میرسیم که با استفاده مایکروویو چطور آلو زرد خشک کنیم. در این روش، مراحل آماده‌سازی آلو زردها همچون مراحل قبل است. برش‌های آلو زرد را در سینی ماکروویو قرار داده و آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنید که هوا بتواند در آنها جریان پیدا کند. سپس تنظیم ماکروویو را بر روی حالت یخ زدایی قرار داده و مدت زمان ۳۰ دقیقه را تنظیم نمایید. با استفاده از این روش، زمان خشک شدن آلو زردها کمتر از دو روش دیگر خواهد بود. البته ناگفته نماند که، ممکن است هنوز برخی از برگه‌ها دارای رطوبت باشند یا برخی از آن‌ها دچار سوختگی شوند.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی طرز خشک کردن آلو زرد در خانه پرداخته شد. به طور کلی خشک کردن این میوه محبوب باعث ماندگاری طولانی مدت آن می‌شود و این امکان را به شما می‌دهد تا در تمامی فصول سال از آن استفاده کنید. نیاز است تا این مراحل را به دقت طی کنید تا بتوانید آلو زرد را به خوبی خشک کنید. شما می توانید بهترین و خوشمزه ترین میوه های خشک را از آجیل و خشکبار زربار تهیه کنید.

مقالات مرتبط