مهم ترین خواص دارچین برای سرماخوردگی

خواص دارچین برای سرماخوردگی

دارچین یکی از محبوب‌ترین انواع ادویه است که به واسطه طعم و عطر بی‌نظیر خود شناخته شده و در قالب چوب یا پودر به عموم مشتریان عرضه می‌گردد. علاوه بر مصارف غذایی این ادویه، معمولا در طب سنتی نیز از آن به عنوان درمانی برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی استفاده می‌شود. به عنوان‌مثال در ایام سرد سال، در حکم تسکین‌دهنده علائم سرماخوردگی و سرفه به شیوه موثری عمل نموده و علاوه بر این، با استفاده از آن به عنوان کنترل‌کننده قند خون، می‌توان نتایج مثبتی را در دراز مدت مشاهده نمود. بنابراین دارچین به واسطه ترکیبات تشکیل‌دهنده مفید خود همچون آمیدون، موسیلاژ، تانن، اگزالات کلسیم، قند، مانیت، سینامومین، اسانس، رزین و… قابلیت اثرگذاریِ بالایی را به دست آورده است. در همین‌راستا؛ در ادامه متن به طور دقیق‌تری، خواص دارچین برای سرماخوردگی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مصرف دارچین چه فوایدی دارد؟

هر قاشقِ دارچین، حاوی یک میلی‌گرم آهن و بیش از یک گرم فیبر و مقدار زیادی ویتامین C، K و منگنز بوده و میزانِ کربوهیدرات آن را نیز می‌توان در حدود ۲.۱ گرم دانست. علاوه بر این موارد، دارچین با خواص ضد التهابی‌ خود به کاهش التهابِ موجود در ناحیه‌ تنفسی نیز کمک بسیاری می‌کند. بنابراین عصاره دارچین به واسطه خواص ضد عفونی‌کننده خود، مانع از رشد بیشترِ باکتری‌ها و ویروس‌های پدید آمده در مجرای تنفسی گشته و به این‌صورت، عوارض سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. جالب است بدانید حتی بوی دارچین نیز به عنوان نوعی آرامش‌بخش عمل نموده و به مرور زمان، به کاهش استرس و اضطرابِ ناشی از سرماخوردگی کمک می‌کند. بنابراین مصرف دارچین برای سرماخوردگی می‌تواند فواید بسیاری را به دنبال داشته باشد.

خواص چای دارچین برای سرماخوردگی چیست؟

در صورتی که به دنبال یافتن یک راه‌حل طبیعی برای درمان سرماخوردگیِ خود هستید؛ چای دارچین به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های پیش‌رویِ شما به شمار می‌رود! دارچین به واسطه قدرت ضد باکتری و ضد ویروسیِ خود به کاهش علائم سرماخوردگی مانند سرفه، آبریزش بینی و التهاب حلق کمک می‌کند. بنابراین مصرف دارچین در سرماخوردگی در تسکین درد و التهاب گلو و حلق موثر بوده و به مرور زمان، تغییرات مثبتی را در شرایط فرد ایجاد می‌سازد.

چای دارچین برای سرماخوردگی

همچنین، دارچین دارای خواص ضد افسردگی و تقویت سیستم ایمنی نیز می‌باشد. زمانی که سرما می‌خوریم؛ سیستم ایمنی‌مان ضعیف شده و به علت افزایش التهابات و عفونت‌ها، احساس افسردگی و کاهش انرژی هم به سراغمان می‌آید! در چنین شرایطی، مصرف دارچین به تقویت سیستم ایمنی بدن پرداخته و منجر به بهبود شرایط روحی‌مان می‌شود. به طور کلی، مصرف چای دارچین برای سرماخوردگی به عنوان یک راه‌حل طبیعی و موثر برای کاهش علائم سرماخوردگی توصیه می‌شود.

طرز تهیه چای دارچین برای سرماخوردگی

جهت تهیه چای دارچین برای درمان سرماخوردگی، تنها کافی‌ است یک عدد قاشق چای‌خوری از پودر دارچین را در یک لیوان آب جوشانده قرار داده و آن را برای چند دقیقه جوش بدهید. سپس چای را صاف نموده و با افزودن عسل یا شیرین‌کننده دلخواه خود آن را مصرف کنید. به طور کلی؛ با استفاده از چای دارچین، می‌توانید به صورت طبیعی و بدون بروز هیچگونه عوارض جانبیِ خاصی، به بهبود سرماخوردگی و افزایش سیستم ایمنی بدن خود کمک نمایید.

طبیعتا اگر چای دارچین را به میزان مناسبی مصرف کنید، به مرور زمان از خواص بسیار آن برای سلامتی‌ خود و به ویژه درمان سرماخوردگی نیز بهره‌مند خواهید شد. اما در این ‌بین، بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد آن، می‌تواند منجر به بروز سوزش در گلو و ایجاد زخم در ناحیه دهان شود! بنابراین توصیه می‌شود قبل از اقدام به مصرف آن، از عدم حساسیت خود نسبت به مصرف چای دارچین به خوبی اطمینان یابید.

آیا دارچین برای سرماخوردگی خوب است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت « بله » دارچین برای سرماخوردگی خوب است؛ چرا که خواص ضد التهابی، ضد عفونی‌کننده و ضد باکتری داشته و به همین‌‌دلیل به کاهش علائم سرماخوردگی مانند سرفه، آبریزش بینی و التهاب حلق کمک می‌کند. همچنین، مصرف دارچین به واسطه خواص ضد افسردگی و تقویت‌کنندگیِ سیستم ایمنی بدن نیز پیشنهاد می‌شود. چرا که به واسطه ترکیبات تشکیل‌دهنده خود، می‌تواند منجر به بهبود حالت روحی و تقویت سیستم ایمنیِ بدن در مقابل عفونت‌های مختلف شود. با این حال، قبل از استفاده از هرگونه مکمل یا درمان طبیعیِ این‌چنینی، بهتر است با پزشک معالج خود نیز مشورت داشته باشید. در این‌صورت متوجه میزان مصرف آن و همچنین هرگونه تداخل داروییِ احتمالی نیز خواهید گشت.

جمع بندی

به طور کلی؛ مصرف دارچین در تسکین برخی از علائم سرماخوردگی بسیار مفید است؛ به این نکته نیز توجه داشته باشید که دارچین باید تنها به عنوان یک تکمیل‌کننده درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار گرفته و طبیعتا به تنهایی، قادر به درمان کامل آن نخواهد بود! برای مصرف این عصاره گیاهی در درمان سرماخوردگی، راه‌های متفاوتی پیش‌رویتان قرار دارد. یکی از رایج‌ترینِ این راه‌ها، تهیه چای دارچین است. برای این کار می‌توانید یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین را در یک لیوان آب جوشانده قرار داده و به مدت حدود ۱۰ دقیقه آن را بجوشانید.

برای بهره‌گیری از خواص بی‌نظیر این عصاره گیاهی، می‌توانید آن را به مواد غذایی خود اضافه کنید. مثلاً دارچین را به ماست، دسر یا میوه‌های پخته و… بیفزایید. با این کار در مدت زمان کوتاهی از خواص بی‌نظیر دارچین برای تسکین علائم سرماخوردگیِ خود بهره‌مند خواهید شد. معمولا بسیاری از افرادی که با سرماخوردگی و عوارض رایج آن درگیر هستند، عطر دارچین را با استنشاق آن تنفس می‌کنند. برای انجام این کار، می‌توانید چند قطره عطر دارچین را به آب جوشانده اضافه کرده سپس حوله‌ای را بر روی سر خود گذاشته و بخار عطر دارچین را تنفس نمایید.

شما میتوانید تازه ترین ادویه ها از جمله دارچین را از فروشگاه اینترنتی زربار تهیه کنید.

مقالات مرتبط