چگونه آجیل را تفت دهیم؟

تفت دادن انواع آجیل

یکی از اصلی ترین سوال های مخاطبان تفت دادن آجیل در منزل است. چگونگی انجام این کار نیازمند رعایت یک سری نکات ساده است که در ادامه به آن می پردازیم. آجیلی که تفت داده می شود خامی آن گرفته می شود؛ در آجیل های خام امکان وجود و یا رشد بعضی از باکتری ها وجود دارد اما حرارت باعث از بین رفتن آن می شود. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به سوال چگونه آجیل را تفت دهیم پاسخ دهیم.

یکی از نکات بسیار مهم در تفت دادن آجیل این است که مقدار مشخصی از آن را برای این کار استفاده کنیم. زیرا مدت نگهداری آجیل تفت داده شده با توجه به تغییرات شیمیایی که در آن رخ می دهد، کمتر از آجیل خام است. برای آن که خشکبار شما خوشمزه تر شود می توانید از روغن، شکر و نمک نیز استفاده کنید.

تفت دادن آجیل در فر یا ماکروفر:

یکی از پاسخ ها به سوال چگونه آجیل را تفت دهیم؟ بو دادن آجیل در فر یا ماکروفر است. برای این کار سینی فر را با مقدار اندکی روغن چرب کنید و سپس مغز مورد نظر خود را روی آن پهن کنید.(دقت کنید که خشکبار به صورت فشرده قرار نگیرند) پس از آن کمی نمک یا شکر را با توجه به طعمی که مد نظر دارد روی آن بپاشید و از یک فرچه ی مخصوص روغن برای چرب کردن روی آجیل نیز کمک بگیرید.

نکات مهم:

  • دمای فر را روی ۱۰۰ درجه سانتی گراد قرار دهید و سینی آجیل را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید. مهم ترین نکته این است که آجیل ها را تقریبا هر ۵ دقیقه یکبار هم زده و جا به جا کنید.
  • بعضی از مغز ها مثل فندق که پوست محکم قهوه ای دارد، برای باز شدن به دمایی بیشتر احتیاج دارند. برای فندق دمایی نزدیک به ۱۳۵ درجه سانتی گراد لازم است تا پوست آن ترک بخورد.
  • به علت تفاوت هایی که در دستگاه های خانگی وجود دارد بهتر است برای اولین بار با مقدار کمی آجیل این روش را امتحان کنید.
  • برای شور کردن بادام ها باید آن ها را کمی مرطوب کرده و سپس مزه دار کنید.
  • در ماکروفر نیز با استفاده از دکمه کانوکشن (conve) می توانید آن را برای بو دادن مغز ها آماده کنید.
  • چگونه آجیل را تفت دهیم؟

تفت دادن آجیل روی گاز:

یک ظرف مناسب مثل تابه نسوز انتخاب می کنید. مغز ها را که از قبل تهیه کرده اید را درون آن ریخته و از موادی همچون نمک، زعفران، آبلیمو یا انواعی از طعم دهنده ها مثل گشیز، فلفل، دارچین و زیره سبز استفاده کنید. تابه را به مدت ۱۰ الی ۱۲ دقیقه روی حرارت متوسط شعله گاز قرار دهید.

نکات مهم:

  • اگر تمایل دارید که مغز های شما یک نواخت بو داده شوند بهتر است که قبل از حرارت دیدن، پوست کنده شوند.
  • برای آن که نمک روی آجیل ها به صورت تبلوری قرار بگیرد بهتر است به همان اندازه که نمک به آب اضافه کرده اید، نشاسته نیز اضافه کنید و خوب هم بزنید که محلولی یک دست داشته باشید.
  • از یک کفگیر ترجیحا چوبی برای جا به جایی آجیل ها کمک بگیرید.

نکته طلایی:

این که چه زمانی آجیل شما آماده است بستگی به سلیقه شما، مقدار مواد استفاده شده و حرارت وسیله ی استفاده شده دارد. در این مقاله به روش های موجود برای تفت دادن آجیل پرداختیم و به این سوال پاسخ دادیم که چگونه آجیل را تفت دهیم؟

مقالات مرتبط