مضرات و عوارض چای سبز – مضرات چای سبز برای آقایان

عوارض و مضرات مصرف چای سبز

همیشه و همه‌جا راجع به چای سبز و خواص و فواید آن شنیده‌ایم. همه می‌دانیم که چای سبز یکی از نوشیدنی‌های سالم است و منبعی از انواع آنتی‌اکسیدان‌های ارزشمند برای مقابله با بیماری‌های قلبی، سرطان، اضافه‌وزن و… محسوب می‌شود. اما این موضوع به این معنا نیست که در مصرف این نوشیدنی زیاده‌روی کنیم. چرا که تحقیقات نشان داده‌اند مصرف بیش از حد چای سبز عوارض و مضراتی را در پی دارد. در این مقاله قرار است راجع به مضرات چای سبز صحبت کرده و میزان مجاز مصرف این نوشیدنی را به شما بیان کنیم. اگر از علاقه‌مندان به چای سبز هستید و همواره از آن استفاده می‌کنید بد نیست اگر تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

عوارض و مضرات مصرف چای سبز

عوارض و مضرات چای سبز برای سلامتی مردان

عوارض چای سبز در افراد مختلفی که از این نوشیدنی استفاده می‌کنند به اشکال مختلف بروز پیدا می‌کند. حتی ممکن است یک سری افراد اصلاً درگیر عوارض و مضرات این نوشیدنی نشوند و به‌راحتی از آن استفاده کنند. چای سبز یکی از نوشیدنی‌های بسیار سالم در جهان شناخته می‌شود و خواص و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. 

این چای از گیاهی به نام کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود، منبعی از آنتی‌اکسیدان‌های ضد سرطانی است و خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین برای کاهش وزن بسیار توصیه می‌شود. اما بااین‌حال، مصرف بیش از حد از این نوشیدنی برای سلامتی مضراتی به همراه دارد. به طور مثال یکی از عوارض چای سبز برای زنان، ایجاد پوکی‌استخوان یا خطر سقط‌جنین در دوران بارداری است. همچنین افزایش فشارخون مادر و احتمال ایجاد نقص‌های مادرزادی، از عوارض چای سبز برای زنان به شمار می‌رود. برخی دیگر از عوارض چای سبز عبارت‌اند از:

  • مسمومیت‌های کبدی
  • فقر آهن و کم‌خونی 
  • تشنج و هیپوکالمی
  • افزایش فشارخون
  • اختلال در عملکرد تیروئید 
  • ضعف استخوان
  • جلوگیری از انعقاد خون
  • سوزش سر معده
  • افزایش فشار در چشم
  • دل درد و مشکلات گوارشی

 مسمومیت‌های کبدی

 بسیاری از افراد برای کاهش وزن و لاغری از چای سبز استفاده می‌کنند. اما بر اساس یک سری مطالعات و تحقیقات گفته می‌شود که مصرف بیش از اندازه از این چای برای کبد مشکل ایجاد می‌کند. اپی گالوکاتچین که در ترکیبات چای سبز به میزان ۱۰ درصد وجود دارد، اگر به‌صورت روزانه و مرتب وارد بدن شود، مسمومیت میتوکندری و احتمال مسمومیت‌های کبدی را برای افراد در پی دارد. این موضوع یکی از مهم‌ترین مضرات چای سبز برای کبد است که باید جدی گرفته شود.

بسیاری از افراد مبتلا به کبد چرب برای دفع سموم و پاک‌سازی کبد از چای سبز استفاده می‌کنند. اما این نکته را باید در نظر گرفت که تجمع بیش از حد کافئین در کبد، با ایجاد فشار به این عضو حیاتی، باعث مسمومیت گیاهی کبد می‌شود؛ بنابراین در کنار مزایایی که مصرف چای سبز برای کبد دارد، مضرات چای سبز برای کبد چرب را هم باید در نظر بگیرید و به‌اندازه از این نوشیدنی استفاده کنید.

 فقر آهن و کم‌خونی

 یکی از عوارض مصرف روزانه چای سبز ایجاد کم‌خونی و کمبود آهن در بدن است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه این نوشیدنی، سطح آهن در خون را کم می‌کند و با کاهش تعداد گلبول‌های قرمز، باعث ایجاد کم‌خونی می‌شود؛ بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به بیماری التهابی روده از مصرف این نوشیدنی صرف‌نظر کنند.

 تشنج و هیپوکالمی 

همان‌طور که می‌دانید، وجود پتاسیم در بدن، برای انقباض عضلات و عملکرد پروتئین‌های بدن ضروری است. اما یکی از عوارض چای سبز در صورت استفاده بیش از حد، کاهش سطح پتاسیم در بدن است که منجر به ضعف عضلات یا هیپوکالمی می‌شود. در یک مطالعه، محققان از دو بیمار مبتلا به هیپوکالمی درخواست کردند که مصرف چای سبز را کاهش بدهند. بعد از گذشت چند روز از این موضوع، سطح پتاسیم خون در بدن دو بیمار به حالت عادی برگشت.

همچنین بر اساس مطالعات انجام شده، اگر افراد بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز چای سبز استفاده کنند، احتمال ابتلا به تشنج در آن‌ها افزایش می‌یابد. علاوه‌برآن، یکی از عوارض خوردن چای سبز در شب، به وجود کافئین بالای این نوشیدنی مربوط است که باعث بی‌خوابی شبانه و به‌هم‌ریختن نظم خواب می‌شود.

افزایش در این مقاله قرار است راجع به مضرات چای سبز صحبت کرده و میزان مجاز مصرف این نوشیدنی را به شما بیان کنیم. اگر از علاقه‌مندان به چای سبز هستید و همواره از آن استفاده می‌کنید بد نیست اگر تا انتهای این مقاله با ما همراه شویدفشارخون

 کافئین که در ترکیبات چای سبز به مقدار فراوان وجود دارد، غدد فوق‌کلیه را تحریک می‌کند و در نتیجه هورمون‌های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول را در بدن آزاد می‌کند. این موضوع باعث افزایش ضربان قلب و افزایش فشارخون، خصوصاً در ساعات ابتدایی روز می‌شود. به همین علت مصرف چای سبز با معده خالی اصلاً توصیه نمی‌شود و فرد را با عوارض خوردن چای سبز ناشتا روبه‌رو می‌کند.

اختلال در عملکرد تیروئید 

کاتچین‌های موجود در چای سبز باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان تیروئید می‌شوند؛ بنابراین مصرف چای سبز از این نظر بسیار مفید است. اما درصورتی‌که مصرف چای سبز بیش از حد ممکن باشد عملکرد تیروئید را با اختلال مواجه می‌کند. بر اساس یک مطالعه در مرکز ملی سرطان در کشور ژاپن، این موضوع به اثبات رسید که در صورت عدم توجه به مصرف به‌اندازه چای سبز، احتمال ابتلا به سرطان تیروئید به‌خصوص در خانم‌هایی که در دوران بعد از یائسگی به سر می‌برند افزایش پیدا می‌کند.

 ضعف استخوان

 یکی دیگر از عوارض مصرف چای سبز، خطر ابتلا به ضعف استخوان و پوکی‌استخوان است. بنیاد ملی پوکی‌استخوان هشدار می‌دهد که استفاده زیاد از چای سبز، جذب کلسیم در بدن را با اختلال مواجه می‌کند و با کاهش تراکم استخوان‌ها، باعث افزایش خطر شکستگی و پوکی‌استخوان می‌شود. همچنین مصرف چای سبز به رشد و تراکم استخوان‌ها آسیب می‌رساند؛ بنابراین مصرف آن برای کودکان و نوجوانان اصلاً توصیه نمی‌شود.

 جلوگیری از انعقاد خون

 فرایند انعقاد خون، فرایندی است که موجب ایجاد لخته در خون می‌شود و از خونریزی‌های شدید جلوگیری می‌کند. برای درمان لخته‌های ایجاد شده در خون، از داروی ضدانعقاد وارفارین استفاده می‌کنند تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی را پایین بیاورند. بر اساس مطالعه دانشمندان، کافئینی که در ترکیبات چای سبز وجود دارد باعث مسدودشدن فعالیت وارفارین می‌شود؛ بنابراین افرادی که وارفارین مصرف می‌کنند نباید در مصرف مواد غذای حاوی کافئین از جمله چای سبز زیاده‌روی کنند.

سوزش سر معده

عوارض و مضرات مصرف چای سبز

 سوزش سر معده یکی از مشکلات گوارشی است که به دلیل عادت‌های غذایی بد، چاقی، استعمال دخانیات و… اتفاق می‌افتد. همچنین یکی از عوارض چای سبز، ایجاد سوزش سر معده است. دانشمندان ژاپنی بر این باور هستند که داشتن یک سبک زندگی غیرفعال در کنار مصرف بیش از اندازه چای سبز باعث ابتلا به سوزش سر معده می‌شود. علاوه‌برآن، بر اساس یک سری مطالعات، گفته می‌شود که ماده تئوفیلین که در ترکیبات چای سبز وجود دارد، سبب رفلاکس اسید معده و سوزش سر معده می‌شود.

افزایش فشار در چشم

همان‌طور که در طول مقاله اشاره شد بسیاری از خطرات و مشکلات مصرف چای سبز به دلیل وجود کافئین در این نوشیدنی است؛ بنابراین با استفاده به‌اندازه از این نوشیدنی، نه‌تنها دچار عوارض چای سبز نمی‌شوید؛ بلکه از مزایای این محصول در جهت سلامتی بهره‌مند خواهید شد. تحقیقات نشان داده که مصرف بیش از اندازه از چای سبز باعث افزایش فشارخون می‌شود. احتمالاً شما هم‌نام بیماری آب‌سیاه چشم یا بیماری گلکوم را شنیده‌اید. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که فشار داخل چشم افزایش پیدا کند؛ بنابراین یکی از عوارض چای سبز برای چشم، ایجاد بیماری گلکوم و افزایش فشار داخل چشم است که ممکن است برای بینایی شما خطرآفرین باشد.

 دل درد و مشکلات گوارشی

افرادی که به تعادل در مصرف چای سبز اعتقادی ندارند و میزان قابل‌توجهی از این نوشیدنی را در طول روز استفاده می‌کنند، اغلب دچار عوارض چای سبز می‌شوند. یکی از عوارض استفاده از این نوشیدنی خصوصاً در ابتدای روز، ابتلا به مشکلات گوارشی، دل درد، اسهال و یبوست است؛ بنابراین اگر با این مشکلات مواجه هستید، اولین عاملی که باید به آن شک کنید چای سبز است. 

 ناباروری در مردان

 پلی‌فنول‌های تشکیل‌دهنده چای سبز، خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارند. اما درصورتی‌که در دوزهای بالا مورداستفاده قرار بگیرند، باعث ناباروری در آقایان می‌شوند. بر اساس مطالعات دانشمندان، یکی از عوارض چای سبز در صورت استفاده بیش از حد از این نوشیدنی، آسیب رساندن به اسپرم آقایان و تأثیر منفی بر سیستم تولیدمثل آن‌ها است.

چه مقدار چای سبز بنوشیم؟

برای اینکه به عوارض چای سبز مبتلا نشوید، بهتر است روزانه فقط دو تا سه فنجان از این نوشیدنی را میل کنید و از حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم در هر میلی‌لیتر کافئین، تجاوز نکنید. با رعایت این موضوع بدون هیچ مشکلی می‌توانید از خواص و فواید چای سبز این نوشیدنی ارزشمند برای سلامتی بهره ببرید.

 

مقاله مرتبط: هر آنچه باید درباره چای سبز بدانیم

سخن پایانی

در این مطلب راجع به عوارض چای سبز صحبت کردیم و با اثرات منفی این نوشیدنی و مضرات آن بر سلامتی، آشنا شدیم. بر اساس گفته‌ها، خطرات و عوارض مصرف این نوشیدنی تنها در صورتی بروز پیدا می‌کند که از حد اعتدال، پا را فراتر بگذارید و بیش از آنچه که توصیه شده، از این نوشیدنی استفاده کنید. اما در حالت عادی و در حالت اعتدال، مصرف چای سبز به‌عنوان یک نوشیدنی فوق‌العاده پرخاصیت، نه‌تنها خطری ندارد، بلکه خواص و فواید بی‌نظیری را برای سلامت بدن در پی دارد.

مقالات مرتبط