هر آنچه باید درباره چای سبز بدانیم

لیوان چای سبز به همراه برگ آن

یکی از نوشیدنی های سالم که طرفداران زیادی دارد چای سبز می باشد. این نوشیدنی بعد از آب یکی از بهترین و پرمصرف ترین نوشیدنی ها و چای های دنیا شناخته می شود. در اینجا مطالب زیادی را در مورد چای سبز بیان می کنیم.

درباره چای سبز

مردم کشور ژاپن و کشور چین از جمله کشورهای مهم مصرف کننده این نوشیدنی می باشند. مواد مغذی و آنتی اکسیدان های بسیار زیادی درون این نوشیدنی وجود دارد. هر یک از این مواد مغذی سهم زیادی در سلامت بدن دارند. شما باید به خوبی با مزیت های این نوشیدنی آشنایی داشته باشید تا به صورت روزانه از آن استفاده کنید.

خواص چای سبز

برخی از مهمترین و اصلی ترین خواصی که از این نوشیدنی دریافت می کنید عبارت می باشد از :

چای سبز برای لاغری

بسیاری از افراد با استفاده از این نوشیدنی قصد لاغری و کاهش وزن دارند. به عنوان یکی از سالم ترین نوشیدنی های روی کره زمین باید بدانید که این نوشیدنی مزیت زیادی برای لاغری خواهد داشت. برخی از افراد بر این باور هستند که این نوشیدنی شاید برای کاهش وزن مضرات زیادی داشته باشد. ولی باید به خوبی بدانید که این نوشیدنی ضرری برای بدن ندارد.

برگ‌ چای ترکیبات مفیدی درونش وجود دارد که یکی از این آنها کافئین می باشد. شما می توانید برای کاهش وزن خود از این نوشیدنی به صورت روزانه استفاده کنید. بدن برای از بین بردن چربی ها باید سلول‌های چربی را تجزیه کند و سپس آنها را به جریان خون بفرستد. با کنترل کردن آنزیم های بدن شما می توانید چربی سوزی بدن را افزایش دهید. به طور کلی بدن همیشه در حال کالری سوزی می باشد ولی اگر شما مواد مفیدی را برای کالری‌ سوزی به بدن برسانید لاغری سریع تری را تجربه می ‌کنید.

بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری

بهترین زمانی که برای نوشیدن این نوشیدنی به شما توصیه می شود صبح هنگام می‌ باشد. کافئین که درون این نوشیدنی وجود دارد انرژی لازم را جهت آغاز روز برای شما فراهم می نماید. برخلاف قهوه باید بدانید که این نوشیدنی آمینو اسید دارد و جلوگیری می کند که هرگز کافئین درون نوشیدنی از بین نرود. انرژی روزانه شما بعد از این نوشیدنی تا چند ساعت پایدار خواهد بود.

 به عبارت دیگر بهتر است بدانید که این نوشیدنی از خواب آلودگی جلوگیری می‌ کند. به همین دلیل شما در طول روز می توانید برای دریافت انرژی بیشتر از نوشیدنی استفاده کنید بهترین نمونه این نوشیدنی به عنوان یکی از نوشیدنی های صبحگاهی شناخته می‌ شود. این نوشیدنی را می توانید به عنوان عصرانه هم میل کنید. البته باید دقت داشته باشید که بیش از اندازه در مصرف آن زیاده‌ روی نکنید.

چای سبز و فشار خون

بسیاری از افرادی که فشار خون بالا دارند از این نوشیدنی به صورت روزانه استفاده می‌ کنند. مصرف یک الی دو فنجان از این نوشیدنی در طول روز از فشار خون بالا جلوگیری می کند. بسیاری از افرادی که از این نوشیدنی برای درمان فشار خون بالا استفاده کرده اند توانستند تا ۴۶ درصد فشار خون خود را کاهش دهند.

توجه داشته باشید که شما برای مصرف این نوشیدنی جهت کاهش فشار خون باید با پزشک مشورت کنید. مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی برای کاهش فشار خون ممکن است که عوارض زیادی برای سلامتی داشته باشد.

یک فنجان چای سبز

چای سبز و کم کاری تیروئید

شما باید به خوبی بدانید که با استفاده از این نوشیدنی می توانید کم کاری تیروئید خود را درمان نمایید. از هر ۱۰۰ نفر حدود دو نفر از افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند توانسته ‌اند با این نوشیدنی بیماری خود را درمان کنند.

کم کاری تیروئید با استفاده از انواع نوشیدنی های طبیعی میسر می شود. ارتباط این نوشیدنی با کم کاری تیروئید به کافئین درون آن بستگی دارد. به همین دلیل با وجود خواص بسیار زیادی که این نوشیدنی دارد آن دسته از افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند می‌ توانند از این نوشیدنی استفاده کنند.

 البته که باید بدانید زمان استفاده از این نوشیدنی برای درمان کم کاری تیروئید باید میزان آن را به خوبی بررسی کنید. شما برای درمان کردن کم کاری تیروئید با استفاده از این نوشیدنی بهتر است با پزشک مشورت نمایید.

سایر خواص

  1. یکی از مهمترین مزیت های این نوشیدنی در این است که از پیری زودرس جلوگیری می کند. این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که با رادیکال‌های آزاد در بدن مقابله می نماید.
  2. تمامی باکتری ها و عفونت های ویروسی با استفاده از این نوشیدنی درون بدن از بین می روند. شما باید به خوبی بدانید که این نوشیدنی ایمنی بدن را تا حد زیادی افزایش می دهد.
  3. انقباض ماهیچه ها و بافت استخوان ها با استفاده از این نوشیدنی به عنوان یکی دیگر از مزیت های آن شناخته می ‌شود.
  4. شما با استفاده روزانه از این نوشیدنی می توانید با سلول‌های سرطانی مبارزه کنید و از سرطان جلوگیری نمایید.
  5. این نوشیدنی به دلیل خاصیت قلیایی که دارد روی کاهش سطح کلسترول تاثیر زیادی می گذارد.
  6. ترکیبات ویژه این نوشیدنی از غلظت خون جلوگیری می نماید.
  7. اگر شما این نوشیدنی را میل کنید می‌ توانید با بیماری دیابت مقابله نمایید. این نوشیدنی سطح گلوکز خون را کاهش می دهد و همین مسئله برای درمان بیماری دیابت مزیت زیادی دارد.
  8. اگر شما به دنبال کاهش وزن سریع هستید باید بدانید که مصرف روزانه این نوشیدنی تاثیر زیادی داروی کاهش وزن دارد.
  9. برای بالا بردن استقامت و تحمل بدن از این نوشیدنی به صورت روزانه استفاده می کنند.
  • این نوشیدنی برای درمان کردن خستگی های شدید و رفع کردن سموم بدن مورد استفاده قرار می گیرد.
  • شما برای درمان جوش صورت می توانید این نوشیدنی را روزانه استفاده کنید.
  • افرادی که کبد چرب دارند می توانند برای بهبودی کبد خود این نوشیدنی را میل نمایند.

طبع

شما باید به خوبی بدانید که امروزه از این نوشیدنی در طب سنتی و علم پزشکی نام می برند. دلیل استفاده بسیار زیاد از این نوشیدنی این است که با طبع بدن انسان مطابقت دارد. بیماری ها و مشکلات بدن با استفاده از این نوشیدنی برطرف می ‌شود. به طور کلی باید به خوبی بدانید که طبع این نوشیدنی سرد و خشک می باشد.

شما هر یک از گیاهان دیگری که طبع گرم دارند را می توانید زمان دم کشیدن چای درونش بریزید تا طبع چای را گرم کنید. البته امکان دارد که برای برخی از افراد که دارای بیماری خاص می باشند مناسب نباشد. به همین دلیل شما پیش از استفاده از این نوشیدنی باید طبع خود را بشناسید و سپس آن را میل کنید.

مطلب پیشنهادی: “انواع چای و خواص آن کدامند؟ “

طرز تهیه

اگر شما می خواهید از این نوشیدنی استفاده کنید باید به صورت اصولی آن را دم کنید. بسیاری از افرادی که این نوشیدنی را میل می کننند شاید به روش اصولی آن را دم نکنند. شما این نوشیدنی را می توانید از طریق دم کردن برگ های چای آماده نمایید. شما باید آب را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید.

 بعد از آن زیر آب را خاموش کنید تا دما به ۸۰ درجه برسد. به ازای هر یک لیوان آب جوش باید یک قاشق غذاخوری برگ چای درون آب بریزید. بعد از آن به مدت ۱۰ دقیقه باید زمان دهید تا چای دم بکشد.

چای سبز را با چی بخوریم

اینکه شما با این نوشیدنی چه چیزی میل کنید به دلیل استفاده تان از چای باز می گردد. در صورتی که شما می خواهید برای کاهش وزن از این نوشیدنی استفاده کنید بهتر است که آن را بدون هیچ خوراکی دیگری میل کنید. شما می توانید با مصرف این نوشیدنی به تنهایی حجم زیادی از چربی ها را از بین ببرید.

اگر شما می خواهید به چای طعم بیشتری دهید و طبع آن را گرم کنید بهتر است که زمان دم کردن چای مقداری چوب دارچین درون چای بریزید. ویتامین ها و آنتی اکسیدان این چای بسیار زیاد است. اگر شما بخواهید از دیگر خوراکی ها در این چای استفاده کنید شاید ویتامین های آن را از بین ببرید.

تفاله و برگ چای سبز

چای سبز چند دقیقه دم بکشد

بعد از اینکه چای را دم کردید باید اجازه دهید تا در مدت زمان مشخص شده چای دم بکشد. برگ ‌های این چای با یکدیگر متفاوت هستند و هر یک از آنها مدت زمان مشخصی را برای دم کشیدن به خود اختصاص می ‌دهند. شما به طور کلی می توانید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان برای دم کشیدن چای صبر کنید.

البته که برخی از نمونه برگ های این نوشیدنی به سختی دم می‌ کشند و حدود ۲۰ دقیقه باید برای دم کشیدن آن صبر نمایید. بنابراین زمان دم کشیدن این چای به نوع برگ های آن بستگی دارد.

خواص چای سبز در طب سنتی

این چای به عنوان یکی از گیاهان مورد توجه در طب سنتی شناخته می ‌شود. امروزه به عنوان پر مصرف ترین نوشیدنی در دنیا معرفی می گردد. به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که این نوشیدنی در طب سنتی هندی و چینی برای درمان کردن بسیاری از بیماری ‌ها به کار برده می شود.

 بسیاری از افراد برای کنترل کردن خونریزی، بهبود عملکرد قلب، ترمیم زخم و به عنوان داروی ادرار آور از این نوشیدنی استفاده می‌ کنند. از کاربردهای دیگر این نوشیدنی در طب سنتی می‌ توانیم به تنظیم کردن درجه حرارت بدن، تقویت هضم، کاهش قند خون و همچنین بهبود فرایندهای ذهنی اشاره کنیم.

 با توجه به مزیت ‌هایی که این نوشیدنی دارد بسیاری از افرادی که به طب سنتی اعتقاد دارند از این نوشیدنی به صورت روزانه استفاده می کنند. تاثیر زیاد این نوشیدنی برای پیشگیری از سرطان موجب شده است که بسیاری از افراد این نوشیدنی را روزانه میل نمایند.

همچنین شما باید به خوبی بدانید که برای کاهش کلسترول خون و همچنین درمان سکته مغزی این نوشیدنی را می توانید میل کنید. افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید این نوشیدنی را جایگزین دیگر نوشیدنی ها کنند.

چرا چای سبز تلخ میشود

اگر شما به خوبی این چای را دم نکنید باید بدانید که مزه آن تلخ می شود. نحوه اصولی دم کردن چای تاثیر زیادی دارد که مزه آن خوشمزه شود. به همان طریقی که بیان کردیم شما باید این چای را دم کنید تا طعم تلخ نگیرد. به طور کلی افراد روش‌های متنوعی برای دم کردن این چای به کار می‌ گیرند. شما نباید این چای را با آب جوش تهیه کنید. اگر آب جوش را روی برگ  های چای بریزید امکان دارد که چای تلخ شود.

 آب جوش باید درجه پایین داشته باشد. سپس آن را روی برگ های چای بریزید تا دم بکشد. مدت زمانی که برای دم کشیدن چای در نظر می گیرید باید به خوبی بررسی شود تا چای مزه تلخ نگیرد. دمای آب جوش مورد استفاده برای دم کردن چای نباید بیشتر از ۸۰ درجه باشد.

چه کسانی چای سبز بخورند

اگر شما قصد نوشیدن چای سبز را دارید باید به خوبی بیماری های خود را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که با نوشیدن این چای بیماری های خود را تشدید نمی کنید.

برخی از خواصی که چای سبز دارد را در این مطلب بیان کردیم. شما برای درمان کردن آن بیماری ها می توانید از این نوشیدنی استفاده کنید. از همراهی شما در خواندن این مطلب سپاسگزاریم.

مقالات مرتبط

خواص چای سبز

۱۴ خواص چای سبز برای سلامتی

چای سبز، یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است که از برگ‌های گیاه Camellia sinensis استخراج می‌شود. این نوع چای در طول قرن‌ها به عنوان یکی از چای‌های محبوب و مفید شناخته شده است. برخلاف چای سیاه که بر اثر فرایند تخمیر بیشتری تولید می‌شود، چای سبز با حفظ خواص طبیعی برگ‌های گیاه تهیه می‌شود. این خصوصیت باعث می‌شود که چای سبز دارای مقداری بیشتری از ترکیبات فعال مانند پلی فنول‌، کاتچین‌ و فلاونوئیدها باشد.

مطالعه بیشتر »