طرز تهیه آجیل پلو با چاشنی زعفران

طرز تهیه آجیل پلو

احتمالاً با شنیدن نام آجیل به یاد مهمانی و مناسبت‌های مختلف یا اجزای آن می افتید. شاید کمتر از آن به عنوان یک خوراک اصلی استفاده کرده باشید. آجیل پلو یکی از غذاهایی است که در بسیاری از مناطق آذربایجان برای مهمانی‌های رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این یادداشت ما می‌خواهیم شما را با طرز تهیه آجیل پلو آن آشنا کنیم ما را تا انتهای این یادداشت همراهی کنید.

آجیل،‌ از تنقلات تا وعده اصلی

آجیل دسته‌ای از خشکبارها محسوب می‌شود که در بسیاری از مناسبت‌ها از جمله عید نوروز و شب یلدا در مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آجیل بسیار بین ایرانیان محبوب است و طرفداران زیادی دارد. با توجه به مناطق مختلف و سلایق، اجزای آن می‌تواند متنوع باشد؛ اما می‌توان گفت بادام، پسته، گردو و فندق پای ثابت تمام آجیل‌ها هستند.

آجیل خوراکی بسیار مغذی و پرانرژی است. از خواص آجیل در مقالات دیگر گفتیم؛ اما در این قسمت می‌خواهیم به یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین خوراکی‌ها بپردازیم. آجیل پلو یا جواهر پلو یکی از خوراکی‌هایی است که می‌توان با آجیل تدارک دید.

این خوراک مغذی و سرشار از رنگ با مرغ یا گوشت طبخ می‌شود و بسیار خوشمزه است. در این قسمت طرز تهیه آجیل پلو با زعفران را با شما در میان می‌گذاریم. مطالبی که در ادامه گفته می‌شود درباره طرز تهیه آجیل پلو مرغ است.

مواد لازم برای تهیه آجیل پلو

  • برنج ۵۰۰ گرم
  • پیاز دو عدد
  • مرغ بی استخوان ۵۰۰ گرم
  • برگه زردآلو یا قیسی ۸۰۰ گرم
  • خلال پسته ۲۰۰ گرم
  • خلال بادام ۲۰۰ گرم
  • زعفران یک قاشق چای‌خوری
  • کره به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه آجیل پلو با چاشنی زعفران

ابتدا تکه‌های مرغ خرد شده، برگ‌های زرد آلو و زرشک را به خوبی شسته و برنج را آبکش می‌کنیم.

در مرحله بعد برگ‌های زرد آلو را در کاسه آب حدود دو ساعت خیس می‌کنیم تا به خوبی نرم شود و قیسی‌ها را خوب می‌شوییم.

آن‌ها را نصف می‌کنیم سپس ماهی تابه را روی گاز قرار داده و کره را در آن آب می‌کنیم.

زعفران را آسیاب می‌کنیم و در کره می‌ریزیم و با قیسی کمی تفت می‌دهیم.

در مرحله بعد پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در ماهیتابه دیگری به همراه برگه زردآلو سرخ می‌کنیم.

سپس زرشک را هم به شکل جداگانه به صورت دلخواه با کمی روغن یا کره تفت داده و یک پیاز متوسط دیگر را هم پوست کنده و آن را به شکل خلالی خرد کرده و به همراه تکه‌های مرغ و ادویه‌های لازم و مقدار کمی زعفران تفت می‌دهیم.

در مرحله بعد کف قابلمه را کمی چرب کرده و زیر آن را روشن می‌کنیم. اگر از طرفدارن ته دیگ هستید، می‌توانید بسته به سلیقه‌تان سیب زمینی یا نان را در کف قابلمه قرار دهید.

در این مرحله از طرز تهیه آجیل پلو باید یک لایه از برنج آبکش شده را در قابلمه بریزیم و بعد از مخلوط برگها، خلال بادام و پسته و زرشک را لابلای برنج بریزیم؛ این کار را آنقدر ادامه می‌دهیم تا تمام مواد تمام شود.

چگونه آجیل پلو درست کنیم؟

البته دقت شود که با توجه به سلیقه افراد می‌توانند خلال‌های بادام و پسته جای خود را به اجزای دیگر آجیل بدهند و این بخش کاملاً سلیقه‌ای می‌باشد.

سپس در قابلمه را گذاشته و اجازه می‌دهیم تا پلو دم بکشد. هنگامی که برنج آماده سرو کردن شد، می‌توانید مقداری از تکه‌های مرغ را در کنار برنج گذاشته و بقیه را مانند مواد روی آن بریزید و نوش جان کنید.

با توجه به متنوع بودن رنگ‌ها و مزه‌ها در این خوراک می‌توان سلیقه خودتان را در تزیین کردن آن پیاده کرده و آن را به بهترین نحو ممکن تزیین کنید تا اشتهای شما و میهمانان را دو چندان کند.

پیشنهاد ما به شما این است که می‌توانید در اعیاد و مناسبت‌های مختلف به جای استفاده از آجیل از آجیل پلومجلسی استفاده کنید. توجه داشته باشید همانطور که در ابتدا گفتیم آجیل پلو را می‌توان با گوشت یا مرغ نیز طبخ کرد.

طرز تهیه آجیل پلو مجلسی تفاوتی با مراحل بالا ندارد، فقط به جای استفاده از مرغ از گوشت استفاده می‌کنیم. در برخی از مناطق برای تهیه آجیل پلو از کشمش هم استفاده می‌شود که این مورد کاملاً سلیقه‌ای بوده و می‌دانید که آشپزی دنیای بسیار متنوعی است.

چند نکته در تهیه آجیل پلو و سخن آخر

برای تهیه این غذای رنگارنگ باید میزان آجیل‌ها یکسان باشد؛ اگر آجیل‌ها خیلی بزرگ هستند باید آن‌ها را به شکل یک دست خرد کنید. نوع اجزا مصرفی هر یک از آجیل‌ها کاملاً سلیقه‌ای بوده و اگر از یک آجیل خوشتان نمی‌آید می‌توانید آجیل دیگری را جایگزین آن کنید.

دارچین یکی از خوش طعم ترین ادویه‌ها به شمار می‌رود. برای اینکه برنج طعم بهتری داشته باشد توصیه می‌شود از آن استفاده کنید. دقت کنید که طرز تهیه آجیل پلو ذکرشده برای ۴ نفر بوده و اگر برای افراد بیشتری می‌خواهید آجیل پلو درست کنید، به نسبت باید مواد اولیه‌تان را افزایش یابد.

چنانچه از گوشت قرمز در تهیه آجیل پلو استفاده می کنید زمان پخت آن هم طولانی‌تر خواهد شد. آجیل پلو را می‌توانید به عنوان ناهار یا شام سرو کنید. همچنین آجیل پلو مجلسی یکی از غذاهای فوری و بی دردسر است که آماده سازی مواد اولیه مایحتاج آن حدود نیم ساعت و زمان‌پخت آن نیز حدود نیم ساعت طول می‌کشد که در مجموع پس از یک ساعت شما آجیل پلو را تهیه می‌کنید. شاید برخی از افراد از خوردن مغزهای مختلف در پلو امتناع کنند. تزئین کردن یکی از روش‌های که می‌توانید آنها را به خوردن این خوراکی تشویق کند.

مقالات مرتبط