خواص و مضرات بادام تلخ

تعدادی بادام تلخ

آیا می دانید بادام تلخ برای چه چیزی خوب است؟ در این مقاله می خواهیم مصارف یکی از انواع آجیل، بادام تلخ، و ویژگی های آن را بررسی کنیم. آیا این بادام با بادام شیرین تفاوت دارد؟ این تفاوت ها در نحوه ی مصرف هریک چه تاثیراتی دارند. و در نهایت خواص هریک را ذکر کرده و به توضیح آن پرداخته ایم.

این ماده در حالت خام خود دارای نوعی ماده شیمیایی سمی به نام اسید هیدروسیانیک است. هیدروسیانیک محلول سیانید هیدروژن و آب است. این اسید یک سم شناخته شده مشابه سیانور است. این بادام ممکن است سمی باشد از بدترین علائم خوردن زیاد آن می توان به از کار افتادن سیستم عصبی و مشکلات تنفسی اشاره کرد. مصرف این بادام به مقدار زیاد، حتی می تواند کشنده باشد.

تفاوت های بادام تلخ و شیرین

بادام غالبا به عنوان آجیل در نظر گرفته می شود اگر چه به لحاظ دسته بندی میوه ای است که از درخت بادام بدست می آید که بسته به نوع درخت آن می تواند، شیرین یا تلخ باشد. این گیاه بومی افریقای  شمالی، آسیای غربی و مدیترانه است.

بادام شیرین را همه می شناسند، این مغز محبوب به صورت خام یا بو داده مصرف می شود. در انواع غذاها و دسر ها گنجانده می شود. بادام شیرین را در دستورالعمل های تهیه دسر، نان و سایر کیک های پخته شده و همچنین دسرها و میان وعده ها استفاده می کنند. مغز بادام تازه و شیرین یک میان وعده ی مفید است که حتی می تواند به عنوان غذا تلقی شود.

این بادام  نیز روی درختان رشد می کند و تفاوت زیادی با بادام شیرین ندارد. از لحاظ ظاهری بادام تلخ کمی کوچکتر است و انتهای آن باریکتر است و بوی قوی تر و قابل ملاحظه تری دارد. مصرف آن به صورت تازه مفهومی ندارد و اغلب از مشتقات آن استفاده می شود.

قاشق بادام تلخ

فواید

بادام تلخ معمولا به صورت تجاری و دارویی به فروش می رسد. این بادام به درمان سرفه، اسپاسم عضلات، درد، خارش و … کمک می کند. اغلب برای تهیه محصولات غیر خوراکی مانند صابون یا عطر از آن استفاده می شود. همچنین تهیه اسانس آن مصارف گوناگونی در صنعت دارویی و آرایشی دارد. روغن آن که از عصاره بادام تلخ فشرده شده گرفته می شود، نیز بسیار پر کاربرد است.

خواص درمانی

از نظر درمانی این بادام  موثر بر بیماری های تنفسی، مشکلات ریه، درد کلیه ها و از بین بردن ناراحتی های کلیوی است. دردرمان قولنج و پاکسازی کبد بسیار موثر است و به طور کلی در مصارف پزشکی بسیار پرکاربرد و کارآمد است.

خواص روغن بادام تلخ

اکنون که دریافتیم بادام تلخ برای چه چیزی خوب است. می خواهیم کمی به روغن بادام و ویژگی های آن بپردازیم. از روغن بادام تلخ معمولا به خاطر خاصیت روان کننده بودنی که دارد در ساخت عطر و ادکلن بکار می رود. همچنین برای تهیه لوسیون و صابون استفاده می شود. روغن بادام تلخ بیشتر برای ساخت مواد آرایشی و بهداشتی جهت مراقبت پوست و مو استفاده می شود.

بادام و پوست بادام تلخ

مضرات

بادام تلخ به طور طبیعی حاوی سمی است که بدن شما به صورت سیانید تجزیه می شود. ترکیبی که می تواند باعث مسمومیت و حتی مرگ شود. به همین دلیل خام نباید خورده شود. جوشاندن و یا بو دادن آن ممکن است به کاهش سم آنها کمک کرده و خوردن آن کم خطرتر شود. به همین خاطر معمولا آن را به صورت خام مصرف نمی کنند. معمولا از بادام تلخ برای تهیه دارو استفاده می کنند.

اکنون که دانستیم بادام تلخ برای چه چیزی خوب است، لازم است بدانیم که جایگاه ویژه ای در مصارف پزشکی و دارویی دارد. روغن آن با اسید های چرب غیر اشباع برای مصارف گوناگون بسیار کارآمد است.  توجه داشته باشید که در مصرف این ماده نباید زیاده روی شود.

مقالات مرتبط