کدام خشکبار برای دیابت مفید است؟

تاثیر خشکبار بر دیابت

 

اگر شما هم به دنبال یک رژیم خوشمزه یا خشکبار برای دیابتی ها هستید این مقاله را تا انتها دنبال کنید. امروز قصد داریم در این مطلب به شناختی کامل از این بیماری دست پیدا کنیم و به معرفی محصولات خشکبار موثر در کنترل آن بپردازیم.

شناخت بیماری دیابت:

اگر بخواهیم درباره ی دیابت و خشکبار برای دیابتی ها صحبت کنیم باید اعلام کرد که یکی از بیماری های بسیار شایع در سر تا سر جهان است. به طوری که در کشور ایران بیش از یازده درصد از افراد بالای ۲۵ سال سن، دچار این عارضه هستند. در جهان بالغ بر ۴۰۰ میلیون بیمار دیابتی وجود دارند که با توجه به آمار ها، پیش بینی می شود تعداد آن ها در پانزده سال بعدی به بیش از ۶۴۰ میلیون نفر برسد که رقم بسیار قابل توجهی است.

تاثیر خشکبار بر دیابت

انسولین چیست:

از قسمت لوزالمعده یا پانکراس افراد ماده ای تحت عنوان انسولین ترشح می شود که با کمک جریان خون به تمامی سلول های بدن می رسد؛ در آن جا قند یا گلوکز کسب شده از طریق مواد غذایی را به انرژی لازم برای ادامه ی حیات یاخته تبدیل می کند. به زبان ساده تر انسولین ماده ای است که قند وارده به بدن را کاهش می دهد.

چگونه انسان به دیابت مبتلا می شود:

همان طور که در بالا توضیح داده شد انسولین دارای وظایفی است که شرایط زیستن را برای آدمی فراهم می کند؛ اما اگر به دلایلی که بعدتر توضیح خواهیم داد، میزان ساخت و ترشح انسولین در بدن کاسته شود فرد دچار بیماری دیابت خواهد شد. به دیگر سخن با افزایش قند در خون و ناتوانی بدن در تبدیل آن به انرژی مورد نیاز، بیماری دیابت گریبان گیر افراد می شود.

انواع دیابت:

حتما تا به امروز عبارتی چون خشکبار برای دیابتی ها نوع یک و نوع دو را شنیده اید. اما شاید تفاوت میان این دو را نمی دانید؛ با ما همراه شوید و آگاهی خود را نسبت به این بیماری فراگیر بالاتر ببرید.

مرض قند یا همان دیابت دو نوع متفاوت از یک دیگر دارد که ابتلا به نوع دو آن بسیار بیشتر است.

دیابت نوع یک:

دیابت نوع یک در واقع نوعی از بیماری است که فرد به تزریق مستقیم انسولین نیاز دارد و برای این کار با توجه به نظر پزشک معالج خود هر روز واحد مشخصی از انسولین را به بدن وارد می کند. اما تحت چه اتفاقاتی در بدن دیابت نوع یک به وجود می آید؟

یقینا نام گلبول سفید را شنیده اید، سلول هایی که به اصطلاح دیواره های محافظتی بدن هستند. ساز و کار گلبول های سفید به این شکل است که در مواجه با سلولی خارجی و ناشناخته به نبرد با آن می پردازند تا به طرق مختلف آن را نابود کنند. این کار برای حفظ سلامتی بدن انجام می شود. اما این سلول های محافظه کار با خطایی جبران ناپذیر سلول های ترشح کننده انسولین در لوزالمعده را نیز، یاخته ای بیگانه تلقی می کنند و آن را از بین می برند. در نهایت هیچ انسولینی در بدن تولید و ترشح نمی شود که قند خون را تنظیم کند. به دنبال این جنگ داخلی دیابت نوع یک بروز می دهد و فرد را مجبور به تزریق انسولین می کند. در این نوع مصرف خشکبار برای دیابتی ها توسط پزشکان توسیه می‌شود.

دیابت نوع دو:

دیابت نوع دو رویکردی کاملا متفاوت از نوع یک دارد. به طوری که بدن به اندازه ی کافی انسولین را ساخته و آن را به خون منتقل می کند؛ در حالی که دیگر سلول های بدن قادر به قبول انسولین نیستند و اصطلاحا می گویند که بدن در برابر دریافت انسولین مقاومت نشان می دهد. در نتیجه قند هایی که از طریق مواد غذایی به بدن وارد شده اند توانایی ورود به یاخته ها را ندارند و درون رگ های خونی انباشته می شوند.

علت این اتفاق هنوز به درستی بیان نشده است اما این اتفاق افراد بیشتری را جوامع مختلف به بیماری دیابت مبتلا کرده است. با توجه به تحقیقات گسترده ای که در این زمینه انجام شده است این بیماری به دنبال چاقی، عوامل ژنتیکی، بی تحرکی و نداشتن رژیم غذایی سالم اتفاق می افتد.

افراد مبتلا به این بیماری نیاز به تزریق انسولین ندارند و کنترل آن را باید در قرص های شیمیایی یا ورزش کردن و داشتن تغذیه مناسب مانند مصرف خشکبار برای دیابتی ها انجام می‌شود.

تاثیر خشکبار بر دیابت

خشکبار  موثر برای دیابتی ها:

از آنجایی که انتخاب های فرد مبتلا به دیابت در مصرف انواع خوراکی ها محدود می شود توصیه کارشناسان ما این است که از خشکبار برای دیابتی ها در کنترل قند خون خود بهره ببرید:

  • گردو: خوردن روزانه گردو باعث کاهش التهاب ها می شود. التهاب رابطه ی مستقیمی با دیابت و بیماری های قلبی عروقی دارد.
  • بادام درختی: این نوع بادام منیزیم مورد نیاز بدن یک فرد مبتلا به دیابت را به خوبی فراهم می کند و سطح قند خون او را کاهش می دهد.
  • پسته: متخصصان اعلام داشته اند نشانه هایی از کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت که مصرف پسته داشته اند، را با موفقیت ثبت کرده اند.
  • بادام زمینی: مقاله ای در مجله ی تغذیه بریتانیا ادعا داشته که کره بادام زمینی با کنترل اشتها و رساندن مواد مغذی به بدن تا حد زیادی قند خون در افراد چاق و مبتلا به بیماری را کنترل نموده است.

 

مقالات مرتبط