طرز بو دادن پسته و خواص آن

 طرز بو دادن پسته و خواص آن

آیا تاکنون به خواص پسته بخصوص پسته خام اندیشیده اید؟ پسته خام هم مانند پسته بو داده دارای خواص خاص خودش است که برای سلامتی مفید هستند. در این مقاله می خواهیم در مورد بو دادن پسته و خواص آن صحبت کنیم.

پسته خام دارای باکتری است اما باکتری های آن بیماری زا  نیست، پسته بو داده ، آنتی اکسیدان و ویتامین کمتری دارد. در هنگام بو دادن پسته، چربی های مفید آسیب می‌بیند که  باز هم خطری ندارد و با شور و برشته کردن پسته طعم آن تغییر می‌کند.

 بو دادن پسته نه تنها روی طعم آن اثر می‌گذارد بلکه آنزیم های مخرب را از بین می‌برد و این یعنی از بین رفتن آلودگی.

طرز بو دادن پسته خام

علت اینکه پسته را بو می‌دهند این است که در طعم و عطر آن بهبودی به وجود آید و یک بافت ترد پیدا کند . بو دادن یعنی اینکه مواد در معرض حرارت قرار بگیرند . پسته را معمولا با پوستش بو می‌دهند.

 به دو روش پسته را بو می‌دهند. در روش اول روغن به کار نمی‌رود و در ماهیتابه روی شعله ملایم آن را بو می‌دهند. البته این کار در فر هم می‌توان انجام داد و این روش بو دادن به صورت خشک است . در روش دوم این کار با روغن انجام می‌شود که با کمک روغن پسته را بو می‌دهند و پسته درون ماهیتابه روی شعله ملایم باید به طور مرتب به هم زده شود .

نکات مهم در بو دادن پسته

در بو دادن پسته باید به دو نکته مهم توجه کرد که یکی دما و دیگری زمان است. چون دمای بالا و حرارت زیاد باعث سوخته شدن آن می‌شود و اگر مدت تفت دادن زیاد باشد کیفیت پسته را پایین می‌آورد.

 اما دمای مناسب باعث می‌شود که طعم و بافت پسته تغییر چندانی نکند بلکه بهتر هم شود. البته همه روغن ها برای بو دادن پسته مناسب نیستند و باید از روغن هایی مثل روغن نارگیل که در برابر حرارت مقاومت خوبی دارند استفاده شود .اگر دما و زمان در تفت دادن پسته کم باشد به چربی پسته آسیب نمی‌زند.

پسته با پوست

تاثیر بو دادن بر پسته خام

همان طور که تفت دادن غذا می‌تواند در طعم و مزه آن تغییر ایجاد کند بو دادن پسته هم در عطر و طعم پسته تغییراتی را به وجود می‌آورد که در فرایند بو دادن پسته بافت آن تغییر و باعث پف کردن پسته و ترد شدن آن می‌شود که طعم خوب و دلپذیری را به پسته می‌دهد .

در تفت یا همان بو دادن پسته با تغییراتی مواجه می‌شوید که اولین آن این است که رنگ پسته به قهوه‌ای تغییر می‌کند. نکته مهم این است که خانم ها باید با روش بو دادن پسته در خانه آشنا شوند چرا که پسته هایی که از بیرون تهیه می‌شود احتمال اینکه به مواد افزودنی و غیر مجاز و مضر آغشته باشند بسیار زیاد است.

روش مناسب بو دادن پسته خام

بهتر است که پسته خام را خریداری و خود در خانه آن را بو دهید . برای این کار بهتر است اول پسته را در کمی آب خیس کرده و بعد در صافی بریزید و حدود یک ساعت صبر کنید تا آب آن برود و بعد آن را داخل یک سینی نسوز ریخته و با حرارت ملایم تفت دهید.

 باید به صورت مدام پسته هارا بهم بزنید تا نسوزد و بعد مقداری نمک در آب حل کنید و برای مزه دار شدن آنها می‌توانید به آن نمک ، آب لیمو یا آبغوره و زعفران اضافه کنید و روی پسته ها بریزید و هم بزنید تا آب تبخیر شود و پسته ها سرخ شوند.

 بعد پسته را به مدت یک روز روی پارچه پهن کنید تا کاملا خشک شود و این کار یکی از بهترین روش های بو دادن پسته خام در خانه است .

خاصیت پسته خام

 مصرف پسته خام برای کودکان و بزرگسالان مفید است . فیبر و پروتئین موجود در پسته باعث می‌شود برای مدت طولانی احساس سیری کنید. فیبر موجود در پسته به باکتری های مفید کمک می‌کند تا روی عملکرد روده تاثیر مثبتی داشته باشد.

فیبر پسته خام برای لاغری بسیار مفید است. پسته کمک می‌کند تا وزن را مدیریت کنید و همچنین یک میان وعده مقوی و مغذی و سیر کننده است . مصرف آن باعث می‌شود در کل روز غذای کمتری مصرف کنید.

از خوردن پسته خام در دوران بارداری نباید غافل شد چرا که از تقویت سیستم ایمنی بدن گرفته تا بهبود رشد مغز جنین ، باعث جلوگیری از عفونت در دوران بارداری می‌شود و برای درمان یبوست و پیشگیری از کم خونی و …. از خواص پسته خام می‌باشد .

در دوران بارداری بهتر است از پسته خام استفاده شود چون پسته بو داده حاوی نمک زیاد است که سدیم را در خون افزایش می‌دهد و باعث فشار خون بالا می‌شود . خوردن پسته خام غلظت چربی خون و قند خون را کم می‌کند و عروق خونی را بهبود می‌بخشد .

بو دادن پسته

پسته ها اصولا به صورت خام ، شور، برشته و بو داده در  آجیل ها مصرف می‌شوند که بهترین شیوه مصرف آن به صورت خام است. بو دادن پسته ، ساختار ترکیب شیمیایی و رنگ آن را تغییر می‌دهد و میزان چربی ، پروتئین و کربوهیدرات موجود در پسته خام خیلی شبیه پسته بو داده است. هرچند چربی و کالری پسته بو داده بیشتر است ولی این تفاوت خیلی کم است. در طی فرایند بو دادن پسته بخشی از رطوبت آن از بین می‌رود، ولی در  وزن آن تغییر چندانی ایجاد نمی‌شود . شاید بسیاری از مردم تصور کنند که بو دادن پسته چربی آن را زیاد می‌کند . ولی این طور نیست زیرا پسته به طور طبیعی چربی بالایی دارد و نمی‌تواند چربی بیشتری را جذب کند.

 اگر احساس کسالت و کم شدن توان و قوای ذهنی دارید بهتر است که از پسته خام استفاده کنید تا هوشیار و با هوش‌تر شوید . اگر به هر دلیلی کم خونی دارید با کمک پسته خام می‌توانید به کاهش کم خونی و افزایش روند آهن رسانی به بدن کمک کنید. ضمنا خواص پسته برای کودکان نیز فراوان است.

در این مقاله در مورد بو دادن پسته و خواص آن صحبت کردیم.این میوه کوچک می‌تواند با ابر غذا هایی که تبلیغ بسیاری برای آنها می‌شود رقابت کند . بنابراین سعی کنید مصرف آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید. از همراهیتان سپاسگزاریم.

آجیل و خشکبار زربار

مجموعه تولیدی آجیل و خشکبار زربار از زیر مجموعه های شرکت گز آنی تک اصفهان به عنوان اولین و بزرگترین خط تولید آجیل و خشکبار در دید عموم بر آنست تا مسیر تازه ای را در صنعت آجیل و خشکبار زیر باز نماید. این مجموعه به عنوان اولین و بزرگترین خط تولید آجیل و خشکبار در دید عموم بر آنست تا مسیر تازه ای را در صنعت آجیل و خشکبار ایجاد نماید. فروشگاه آنلاین این مجموعه به آدرس اینترنتی www.zarbarnuts.com امکان ارسال به کلیه نقاط ایران (به صورت رایگان) و همچنین خارج از ایران را فراهم نموده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *