با برترین خواص خرما آشنا شوید

خواص خرما فراوان است.

یکی از میوه های شیرین و پرخاصیت که ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد خرما است. خرما میوه درختان نخل است که فیبر و ویتامین های بسیار زیادی را در خود جای داده است. خرما از جمله خشکبار بوده و خواص آن فراوان است .خرما در  حفظ سلامت بدن انسان بسیار موثر و مفید است. در اینجا در مورد خواص خرما صحبت می کنیم.

خرما میوه پرخاصیت

طعم و مزه بی نظیر خرما تقریبا با مزاج هر کسی سازگار می باشد. قند طبیعی و مزه شیرین خرما باعث می شود تا بسیاری از افراد این میوه خوشمزه و پرخاصیت را به عنوان شیرین کننده در کنار چای استفاده کنند.

شاید برایتان باور پذیر نباشد اما خرما در بدن ما انسان ها معجزه می کند. اگر شما با خواص فوق العاده خرما آشنا شوید هرگز آن را از برنامه غذایی خود حذف نمی کنید.

محققین درباره خرما چه می گویند؟

خرما غنی از انواع فیبر و مواد معدنی است، به طوری که اگر بخواهیم خواص خرما را نام ببریم، شاید به طور کامل نتوانیم به همه آن اشاره کنیم!

محققین معتقدند با مصرف روزانه ۳ عدد خرما می توانید بدن خود را از شر هرگونه بیماری نجات دهید. بله خرما از به وجود آمدن بسیاری از بیماری ها در بدن انسان جلوگیری می کند. همچنین طبق نظر محققین مصرف ۳ عدد خرما در روز می تواند تمام نیاز بدن شما به فیبر، مواد معدنی و ویتامین ها را برطرف کند.

فرقی ندارد که سن و سال شما چقدر است. جوان هستید یا میانسال، شما می توانید با مصرف خرما به بدن خود انرژی ببخشید. حتی مصرف خرما در کودکان نیز می تواند باعث تقویت بدن آنها و همچنین رشد و استحکام استخوان های آنها شود. ضمنا همانطور گفته شد خرما نوعی خشکبار است. بهتر است برای دانستن چگونگی نگهداری خرما، مقاله نکاتی درباره خشکبار،نگهداری و بسته بندی آن را بخوانید.

خرما نوعی خشکبار مفید است و خواص خرما زیاد است.

با توجه به این همه خواص بی نظیر خرما بهتر است تا مصرف آن را حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید و از مصرف روزانه آن هرگز غافل نشوید. همانطور که کمی پیش تر به آن اشاره کردیم، محققین معتقدند مصرف روزانه ۳ عدد خرما می تواند در بدن معجزه کند. بنابراین با ما همراه باشید تا خواص خرما و معجزه های این میوه شیرین و خوشمزه را بررسی کنیم.

برترین خواص خرما

خرما تقویت کننده و انرژی زا است

همانطور که میدانید خرما یک میوه شیرین است. طعم شیرین این میوه به دلیل وجود قندهای طبیعی از جمله ساکاروز، فروکتوز و گلوکز می باشد. این قندهای طبیعی باعث می شوند تا شما بعد از مصرف خرما بسیار پر انرژی و سرحال شوید.

یکی از خواص خرما این است که سرشار از فیبر می باشد؛ بنابراین اگر احساس کردید که کمی بی انرژی هستید بهتر است مصرف نوشیدنی های انرژی زا، شکلات و… را کنار بگذارید و چند عدد خرما میل کنید. فیبرها و قند طبیعی خرما علاوه بر تامین انرژی، شما را تا چند ساعت شاداب و سرحال نگه می دارد.

از خواص خرما برای دستگاه گوارش غافل نشوید!

دستگاه گوارش یکی از مهمترین قسمت های بدن است که بهبود عملکرد آن می تواند به سلامت اعضای بدن کمک بسیار بزرگی کند. خرما منبع غنی فیبرهای محلول است. فیبرهای محلول به شدت برای بهبود عملکرد و همچنین سلامت دستگاه گوارش مفید هستند.

نحوه عملکرد فیبرهای محلول در دستگاه گوارش به این صورت است که این فیبرها باعث جذب آب در دستگاه گوارش می شوند. این موضوع از یبوست و بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش جلوگیری می کند.

زمانی که روده های شما به درستی کار کنند و حرکات منظمی داشته باشند، شما از ابتلا به سرطان روده بزرگ، هموروئید و کولیت در امان خواهید بود.

خرما حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. تقریبا می توان گفت در هر ۱۰۰ گرم خرما ۶۵ میلی گرم پتاسیم وجود دارد. وجود پتاسیم در بدن باعث می شود تا از اسهال و انواع ناراحتی های معده جلوگیری شود.

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید مواد مغذی که رنگ قهوه ای دارند برای دستگاه گوارش بسیار مفید هستند و به بهبود عملکرد آن کمک می کنند. خرما یکی از میوه های قهوه ای رنگ است که مصرف آن باعث متعادل سازی دستگاه گوارش می شود. بنابراین هرگز از خواص خرما غافل نشوید و حتما برای سلامتی بدنتان روزانه ۳ عدد خرما میل نمایید.

 

با مصرف خرما دیگر دچار کم خونی نمی شوید

یکی از شایع ترین مشکلاتی که تقریبا می توان گفت بیشتر انسان ها با آن درگیر هستند، کم خونی است. کم خونی یکی از مشکلاتی است که به دنبال خود مشکلات بسیار زیادی از جمله ریزش مو، خستگی، خواب رفتگی دست و پا، سردرد و پرخاشگری  به وجود می آورد.

مشکل کم خونی در کودکان و به ویژه زنان به شدت دیده می شود. یکی از خواص خرما برای بدن جلوگیری از به وجود آمدن کم خونی است.

خرما منبع بسیار غنی از آهن می باشد. شما می توانید قبل از اینکه به کم خونی مبتلا شوید مصرف روزانه ۳ عدد خرما را در برنامه غذایی خود بگنجانید. با مصرف روزانه خرما سطح هموگلوبین خون شما افزایش می یابد و این موضوع از ابتلا به کم خونی و فقر آهن در بدن شما جلوگیری می کند.

اگر زایمان کرده اید و یا باردار هستید خواص خرما را نادیده نگیرید

زنانی که به تازگی زایمان کرده اند و یا خانم هایی که باردار هستند، باید بیشتر از هر شخص دیگر به کیفیت و ارزش مواد غذایی که مصرف می کنند دقت داشته باشند.

خواص خرما برای زنان باردار زیاد است.

طبق تحقیقاتی که بر روی خواص خرما انجام شده است، مصرف آن در بارداری به تقویت بدن مادر و جنین کمک بسیار زیادی می کند. همچنین اگر ۴ هفته قبل از زایمان به طور مرتب خرما مصرف کنید، زایمان بسیار راحت تری خواهید داشت.به  طور کلی روند زایمان با مصرف خرما مطلوب تر پیش خواهد رفت. بسیاری از خانم ها نگران دردهای شدید زایمان هستند. اگر در طول بارداری خود و به خصوص هفته های آخر بارداری مرتبا خرما مصرف کنید. دردهای زایمان را تا حدودی کاهش می دهید. خلاصه کلام این که در طول بارداری و پس از زایمان از خواص خرما غافل نشوید و حتما روزانه چند عدد خرما میل کنید.

با مصرف خرما به جنگ کرونا بروید!

امروزه و با توجه به شیوع بیماری کرونا بهتر است مواد غذایی مصرف کنیم که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. زمانی که سیستم دفاعی بدن شما قوی باشد، خطر ابتلا به بیماری ها و ویروس ها در بدن شما به شدت کاهش پیدا می کند.

یکی دیگر از خواص خرما برای بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت و استحکام استخوان های بدن است. خرما حاوی مقادیر بسیار زیادی از سلنیوم، منیزیم و منگنز است. این مواد معدنی علاوه بر اینکه باعث تقویت سیستم دفاعی بدن و استحکام استخوان ها می شود، بدن را از خطر ابتلا به چند نوع سرطان محفوظ نگه می دارد.

خرما دشمن سکته قلبی است!

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، خرما حاوی پتاسیم است. آیا می دانید پتاسیم در بدن چه کاری انجام می دهد؟ زمانی که شما به میزان مورد نیاز بدنتان پتاسیم مصرف کنید، سطح کلسترول (LDL) در بدن شما کاهش پیدا می کند. با کاهش سطح این کلسترول، خطر سکته قلبی در بدن به شدت کاهش پیدا می کند.

ال دی ال نوعی کلسترول بد بدن به حساب می آید . افزایش سطح آن در بدن باعث تجمع در دیواره رگ های خونی و مسدود شدن شریان ها می شود. با افزایش ال دی ال در خون، خطر ابتلا به سکته قلبی نیز افزایش می یابد. شما می توانید با مصرف خرما از ابتلا به سکته قلبی جلوگیری کنید.

با توجه به خواص گفته شده در بالا، حتما اکنون به این نتیجه رسیده اید که از آن استفاده کنید. حتی اگر خرما را دوست ندارید، حیف است که از این همه خواص بی بهره بمانید، پس حتما سعی کنید تا روزانه چند عدد ازآن مصرف نمایید تا از خواص خرما استفاده کنید. شاداب و سالم باشید.

مقالات مرتبط