آجیل چاق کننده یا لاغرکننده؟ آیا مصرف آجیل برای چاقی صورت موثر است؟

 آجیل چاق کننده یا لاغرکننده؟ آیا مصرف آجیل برای چاقی صورت موثر است؟

تناسب اندام همیشه یکی از مسائلی بوده که مورد توجه زیادی قرار گرفته است است و برای همه اهمیت زیادی دارد. می‌دانیم یکی از عوامل مؤثر بر چاقی و لاغری رژیم غذایی است که می‌توان با کنترل کردن آن به ایده‌آل خود رسید. انواع آجیل‌ یکی از تنقلات پرمصرف است است که برای چاقی یا حتی لاغری استفاده می‌شوند. ما در این یادداشت قصد داریم تا به این پرسش پاسخ دهیم که آیا آجیل چاق‌کننده وجود دارد؟ کدام آجیل‌ها را می‌توان به عنوان یک آجیل چاق کننده در نظر گرفت؟ ما را تا انتها همراهی کنید.

آجیل چیست؟

یکی از میان وعده‌ها و تنقلاتی که بسیار مورد توجه دنیا به خصوص ایرانیان قرار گرفته است، آجیل است. شما حتماً در مناسبت‌های مختلف از جمله یلدا و نوروز و مهمانی‌های مختلف از آن استفاده کرده‌اید.

این خشکبار محبوب که شامل بسیاری مواد مقوی با ارزش غذایی بالا آجیل است را می‌توان جایگزین بسیاری از تنقلات با ارزش غذایی پایین کرد. آجیل ترکیبی از مغزها و دانه‌ها است که با توجه به سلایق می‌تواند بسیار متنوع باشد.

بادام زمینی، گردو، پسته، فندق، سویا، کشمش و غیره از جمله آجیل‌هایی هستند که بسیار مورد توجه قرار گرفته است و طرفداران زیادی را دارند. اما آجیل دارای چه مواد مغذی است که مورد توجه پزشکان و متخصصین تغذیه قرار گرفته است؟

آجیل یکی از بهترین منابع فیبر و پروتئین محسوب می‌شود و این یعنی بخش مهم و ضروری از رژیم غذایی افراد هستند. همچنین به عنوان ماده غذایی که کالری بالا و چربی زیاد دارند. به نظر می‌رسد که اگر می‌خواهید وزن خود را کم کنید باید تا حد امکان از آجیل دوری کنید.

چربی یکی دیگر از از موادی است که در آجیل وجود دارد؛ اما حضور چربی خود به تنهایی موجب افزایش وزن نمی‌شود؛ چرا که بدن به طور طبیعی به چربی نیاز دارد تا به طور صحیح و بدون مشکل وظایف خود را انجام دهد.

در هر حال مصرف بیش از حد از کالری به طور منظم اضافه وزن را به همراه خواهد داشت و این اهمیتی ندارد که این کالری از چه طریقی وارد بدن شود. مصرف به اندازه و متعادل آجیل می‌تواند نه تنها برای بدن مفید باشد بلکه هیچ عوارضی هم نداشته باشد.

ما در ادامه می‌خواهیم ۳ مورد از انواع آجیل چاق کننده را به شما معرفی کنیم. پس اگر از لاغری صورت و یا بدن رنج می‌برید، می‌توانید با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب که در آن آجیل و خشکبار نیز گنجانده شده است به وزن ایده آل خود دست پیدا کنید.

آیا آجیل باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود؟

برخی از افراد معتقدند که آجیل باعث افزایش وزن می‌شود؛ در صورتی که بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد حتی خوردن این میان وعده می‌تواند به کاهش وزن افراد نیز کمک کند.

با وجود داشتن مقدار کالری بالا در آجیل‌ها، این میان وعده خوشمزه با داشتن مقدار فراوان از فیبر و پروتئین‌ها باعث می‌شود که فرد احساس سیری کرده و اشتهایی برای خوردن وعده‌های اصلی نداشته باشید.

آجیل های چاق کننده کدام هستند؟

بر اساس یکی از مطالعات انجام شده بر روی ۲۰۶ فرد سالم نشان داده که میزان مصرف روزانه کالری در افرادی که از بادام زمینی به عنوان میان وعده استفاده می‌کردند، نسبت به سایر افراد کمتر بوده به خصوص زمانی که بادام زمینی به عنوان میان وعده و نه داخل غذای اصلی مصرف شده است.

دانشمندان ثابت کردند که اثر کاهش اشتها به دلیل تولید هورمون‌های پپتید یا کلسی‌تونین رخ می‌دهد. هر دو هورمون نقش مهمی را در تنظیم اشتها ایفا می‌کند که به نظر می‌رسد پروتئین و چربی‌های غیراشباع مسئول آن هستند.

انواع آجیل‌ چاق کننده

میزان کالری موجود در اجزای مختلف آجیل تفاوت چندان ندارد؛ اما می‌توان گفت پسته و فندق کالری متفاوتی نسبت به سایر اجزای آجیل دارند که می‌توانند نقش چاق‌کنندگی را در فرد ایفا کند. به این آجیل‌ها لقب آجیل‌های چاق کننده را داد.

در هر صد گرم پسته چیزی در حدود ۵۸۰ کالری موجود است و این مقدار کالری در هر ۱۰۰ گرم فندق به ۶۲۰ کالری می‌رسد که به نسبت دیگر اجزای آجیل‌ها مقدار قابل توجهی است. در رتبه بعدی آجیل‌ چاق‌کننده هم می‌توان بادام زمینی را قرار داد.

فندق

فندق یکی از محبوب‌ترین بخش آجیل به شمار می‌رود که خواص بسیاری هم دارد. از این خواص می‌توان به جوانسازی پوست، تقویت عملکرد مغز و مبارزه با سرطان اشاره کرد.

این دانه آجیلی سرشار از چربی‌های سالم با اسیدهای چرب اشباع نشده است یعنی چربی‌های خوب که مصرف آن باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می‌شود و در نتیجه باعث بهبودی سلامت قلب می‌شود.

اسید اولئیک یکی از مواد موجود در روغن فندق به شمار می‌رود که از افزایش کلسترول خون جلوگیری می‌کند و در تنظیم قند خون مؤثر است. کسانی که قصد افزایش وزن دارند می‌توانند از این خوراکی خوشمزه بهره ببرند.

واضح است که دلیل مفید بودن این آجیل برای چاق‌شدن کالری بالای آن است. مصرف فندق مناسب است اما پیشنهاد می‌کنیم خود را به یک اجیل محدود نکنید.

پسته

پسته نیز یکی دیگر از انواع آجیل چاق کننده به شمار می‌رود که نیازی به معرفی ندارد و در مناسبت‌های مختلف مورد استفاده و پذیرایی قرار می‌گیرد. این دانه مغذی معده، کبد، مغز و ذهن را تقویت می‌کند. کسانی که از سرفه اسهال رنج می‌برند است. پسته می‌تواند برای آنها معجزه کند و همچنین برای آرامش قلب و اعصاب هیچ خوراکی دیگری قابل مقایسه با پسته نیست.

مقداری پسته تازه خندان

نوع خام این آجیل چاق کننده با دارا بودن ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوان مصرف آن برای کودکان، ورزشکاران و خانمهای باردار توصیه شده است؛ اما همانطور که گفتیم پسته کالری بالایی دارد و مصرف بی رویه آن می‌تواند مشکلات زیادی را برای بدن به وجود بیاورد که می‌توان به اضافه وزن اشاره کرد.

البته این مورد بستگی به میزان مصرف شما دارد که آیا بیشتر از حد نیاز خود استفاده کنید تا تناسب اندام به اضافه وزن تبدیل شود یا خیر. پس می‌توان گفت یکی دیگر از زمینه‌هایی که پسته می‌تواند بسیار در آن درخشان عمل کند، برای رفع کم خونی است. کسانی که از کم‌خونی رنج می‌برند می‌توانند به جای استفاده از قرص‌ها و تجویزهای پزشکان از پسته بهره ببرند.

بادام زمینی

بادام زمینی نیز یکی دیگر از انواع آجیل‌ چاق کننده به شمار می‌رود. مغزی پرطرفدار و محبوب که منبع خوبی از پروتئین و ویتامین ای است و ماده بسیار پر انرژی که برای کسانی که فعالیت بدنی زیادی دارند بسیار مفید است.

این خوراکی تا مدتها فرد را سیر نگه می‌دارد به طوری که اشتهایی برای وعده‌های اصلی نخواهد داشت. بادام زمینی چاق‌کننده است! آگه مقدار زیادی بادام زمینی در طی روز مصرف شود و فرد تحرک زیادی نداشته باشد قطعاً به چاقی منجر خواهد شد که می‌تواند برای فرد ناخوشایند باشد.

چاق شدن صورت با آجیل

اگر از آن دسته افرادی هستید که برای رسیدن به صورتی زیبا و چاق به فکر عمل‌های جراحی و بوتاکس افتاده‌اید، دست نگه دارید! چرا که ما کم خطرترین روش را برای رسیدن به این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چاقی صورت باعث جوان و زیبا به نظر رسیدن فرد می‌شود که بسیاری از افراد در رسیدن به این منظور ناتوان مانده‌اند. به گفته بسیاری از پزشکان و متخصصین طب سنتی مصرف آجیل به صورت متعادل و مشخص باعث زیبا، جوان‌سازی و چاق‌شدن صورت شده و موجب به وجود آمدن گونه در فرد می‌شود. آجیل‌ها و مغزها حاوی ویتامین‌ها و پروتئین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند که به چاقی صورت و گونه‌ها کمک می‌کند.

برای چاقی صورت می‌توانید چهار عدد از یک آجیل‌ چاق کننده (بادام، پسته و فندق) را با دو عدد خرما ترکیب کنید آن را به شکل خمیری نرم درآوریم. اگر علاقه‌ای به خوردن خرما ندارید می‌توانید از شیره خرما هم در آن استفاده کنید.

این خمیر را به شکل دانه‌های کوچک و گرد تهیه کنید و در طول روز حدود ۵ تا ۱۰ عدد از این دانه‌ها را میل کنید. بعد از آن به بعد شاهد تفاوت چشمگیری نسبت به روزهای قبل از مصرف در صورت خود باشید.

تاثیر آجیل در چربی سوزی و لاغری

براساس نتایجی که از تحقیقات دانشگاه لوما لیندا منتشر شده است، افرادی که به صورت روزانه از بادام  به عنوان یک میان وعده استفاده می‌کنند نصبت به کسانی که این مغز را مصرف نمی‌کنند ۶۲ درصد از وزن و ۵۲ درصد از چربی بیشتری از دست می‌دهند. فیبر موجود در مغزهای خوراکی از جذب چربی اضافی به بدن جلوگیری می‌کند. لازم به ذکر است دانه‌های بادام دارای ماده‌ای به نام آلفالینولئیک است که سرعت سوخ و ساز بدن را بالا می‌برد.

پیشنهاد می‌کنیم ۳۵ گرم بادام ساده یا بوداده را به صورت روزانه مصرف کنید.

کوچک شدن شکم

آجیل و انواع مغزهای روغنی با توجه به چربی‌های اشباع نشده‌ای در آن‌هاست، از انباشته شدن چربی‌های شکمی پیشگیری می‌کنند.

افزایش انرژی

سه مغز روغنی گردو،بادام و بادام زمینی حاوی چربی‌های انرژی زا، مقداری فیبر و پروتئین هستند. پیشنهاد می‌کنیم همیشه مقدار قابل توجهی از سه مغز را همراه خود داشته باشید.

فواید آجیل برای قلب و عروق

امروزه باتوجه به فشارهای اجتماعی و اقتصادی میزان استرس و تشنج در زندگی‌های روزمره زیاده شده است. در نتیجه درصد سالیانی درصد بالای از مرگ میر به بخش قلب مرتبت می‌شود. پزشکان مصرف روزانه حدود ۳۰گرم آجیل را پیشنهاد می‌کنند. این دانه‌های روغنی تا ۳۹ درصد خطر ابتدا به حملات قلبی را از شما دور می‌کند.

ویتامین E موجود در انواع خشکبار باعث شادابی و جوانی پوست صورت شده و تاثیر بسازی در شفافیت رنگ پوست دارد.

با مصرف آجیل اشتها خود را کاهش دهید

چربی اشباع نشده باعث کاهش احساس گرسنگی و القا حس سیری در مصرف کننده می‌شود. به نظر می‌رسد کاهش گرسنگی بعد از مصرف آجیل به دلیل افزایش تولید هورمون‌های پیتید و یا کلک سیتوکین در بند اتفاق می‌افتد. پروتئین و چربی‌های اشباع دخالت مستقیم در این موضوع دارند.

سخن آخر

در مقاله بالا سعی کردیم تا شما را با انواع آجیل‌ چاق‌کننده و خواص آن‌ها آشنا کنیم؛ اما همانطور که ذکر کردیم مصرف به اندازه و متعادل آجیل نه تنها موجب چاقی نمی‌شود، بلکه باعث تناسب اندام و لاغری هم می‌شود. پس چنانچه می‌خواهید اضافه وزن پیدا نکنید به شکل متعادل از این خشکبار استفاده کنید. البته ناگفته نماند که رژیم غذایی و ورزش جزو جدایی‌ناپذیر برای تناسب اندام است که نمی‌توان آن را انکار کرد.

آجیل و خشکبار زربار

مجموعه تولیدی آجیل و خشکبار زربار از زیر مجموعه های شرکت گز آنی تک اصفهان به عنوان اولین و بزرگترین خط تولید آجیل و خشکبار در دید عموم بر آنست تا مسیر تازه ای را در صنعت آجیل و خشکبار زیر باز نماید. این مجموعه به عنوان اولین و بزرگترین خط تولید آجیل و خشکبار در دید عموم بر آنست تا مسیر تازه ای را در صنعت آجیل و خشکبار ایجاد نماید. فروشگاه آنلاین این مجموعه به آدرس اینترنتی www.zarbarnuts.com امکان ارسال به کلیه نقاط ایران (به صورت رایگان) و همچنین خارج از ایران را فراهم نموده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *