آجیل عید شامل چیست؟

دو کیسه حاوی آجیل

آجیل عید را می توان یکی از مهم ترین و خوشمزه ترین خوراکی هایی دانست که در ایام عید مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع آجیل شامل ترکیبات متنوعی است و بر حسب سلیقه می توان تغییراتی در آن ایجاد کرد. تمام این مواد خواص بی نظیری برای فرد دارند و می توانند باعث سلامتی روز افزون فرد شوند. در این مقاله به بررسی انواع آجیل عید و نیز ترکیبات مهم آن می پردازیم.

آجیل عید شامل چیست؟

آجیل عید یکی از اصلی ترین اجزای سفره ی هفت سین می باشد و از گذشته به عنوان یک رسم باقی مانده است. آجیل انواع مختلفی دارد و ترکیبات آن بر حسب سلیقه ی فرد متفاوت است، اما وجود برخی مغز ها برای آجیل شب عید ضروری می باشد.

ترکیبات اصلی آجیل عید شامل پسته، بادام، فندق، کشمش سبز، نخودچی و غیره می باشد که بر حسب سلیقه می تواند به صورت بو داده یا خام تهیه شود. این آجیل همچنین می تواند شامل برخی از خشکبار مانند انجیر خشک و نیز نقل و آبنبات نیز باشد که باعث زیبایی هرچه بیشتر آجیل عید می شوند. آجیل عید می تواند در یک دسته بندی به آجیل شور و شیرین تقسیم شود که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

آجیل شور عید

آجیل شور یکی از پر مصرف ترین آجیل های مورد استفاده در ایام عید می باشد. این آجیل به دلیل طعم خوب و نیز ظاهر زیبا در ایام عید طرفداران بسیاری دارد. ترکیبات اصلی این آجیل شامل مغز بادام، پسته، فندق، بادام هندی، انواع تخمه های شور مانند تخمه کدو و تخمه ی ژاپنی است.

زمانی که مغز های خام و تازه را با نمک و سایر افزودنی ها طعم دار کنید آجیل شور به دست می آید. این آجیل در صورتی که در طول سال فقط چند بار استفاده شود مشکلی برای فرد به وجود نمی آورد، اما اگر فرد برای استفاده ی روزانه از آجیل شور استفاده کند ممکن است باعث مشکلاتی مانند فشار خون در فرد شود. بنابراین بهترین زمان استفاده از آن در ایام عید و به صورت محدود می باشد.

آجیل شیرین شب عید

دلیل نام گذاری این نوع آجیل به عنوان آجیل شیرین خام بودن آن و وجود ترکیبات متفاوت تری از آجیل شور در آن است. بر حسب سلیقه بسیاری از افراد در ایام عید از آجیل شیرین استفاده می کنند و از خوردن آن نهایت لذت را می برند. ترکیبات این آجیل عبارتند از: پسته، بادام درختی، بادام هندی، فندق و برخی خشکبار مانند کشمش و توت خشک؛ وجود برخی خشکبار شیرین در این نوع آجیل باعث افزایش خواص آن شده است.

در یک تقسیم بندی دیگر آجیل عید می تواند ترکیبی از معروف ترین و بهترین آجیل ها مانند آجیل چهار مغز و آجیل هفت مغز باشد. همانطور که از نام این آجیل ها پیداست اصلی ترین مغز ها در این نوع آجیل موجود می باشند. در ادامه به توضیح بیشتر این دو نوع آجیل پر طرفدار در ایام عید می پردازیم.

یک ظرف دارای آجیل به همراه یک قاشق حاوی بادام و یک قاشق دیگر حاوی پسته

 

آجیل هفت مغز

هفت مغز اصلی و مهم در آجیل هفت مغز موجود می باشند. بنابراین قیمت این نوع آجیل نسبت به سایر آجیل ها بیشتر است. انواع بادام، پسته، فندق، گردو، برخی از میوه های خشک و کشمش ترکیبات اصلی این نوع آجیل را تشکیل می دهند. این آجیل می تواند به صورت شیرین و شور باشد. سلیقه نقش مهمی در شور بودن یا شیرین بودن این نوع آجیل دارد.

آجیل چهار مغز

آجیل چهار مغز آجیل ساده تری نسبت به آجیل هفت مغز است. استفاده از این آجیل در ایام نوروز نیز بسیار پرکاربرد و رایج است. بادام درختی، بادام هندی، پسته و فندق اجزای اصلی آجیل چهار مغز می باشند. می توان برای بهتر کردن مزه این نوع آجیل را به صورت شور تهیه کرد. تمام مغز های این نوع آجیل دارای خاصیت بسیاری برای فرد هستند.

اهمیت تازه بودن آجیل عید

همانطور که اشاره شد آجیل عید انواع بسیاری دارد و ترکیبات آن متنوع است. از آنجا که این آجیل در ایام عید استفاده ی بسیاری دارد باید بسیار تازه و با کیفیت باشد. آجیل هایی که برای مدت های طولانی در انبار می مانند ظاهر نامناسب و نیز مزه ی بسیار بدی دارند و می توانند برای بدن مضر باشند. بنابراین استفاده از آجیل مانده و بی کیفیت ناخوشایند است.

مقاله مرتبط :”چگونه آجیل با کیفیت بخریم؟”

نتیجه گیری

آجیل عید شامل مواد تازه و خوشمزه ای است که خواص بسیاری دارند. این آجیل می تواند شور یا شیرین باشد. آجیل شور در این ایام طرفداران بسیاری دارد و افراد آن را به آجیل خام ترجیح می دهند. آجیل شیرین نیز طرفداران خاص خود را دارد، زیرا در آن از خشکبار تازه ای مانند توت خشک نیز استفاده می شود. این آجیل می تواند شامل آجیل هفت مغز و چهار مغز باشد که بر حسب سلیقه ی فرد متفاوت می باشد.

مقالات مرتبط