آجیل حاوی چه ویتامین ها و مواد معدنی می باشد؟

آجیل حاوی چه ویتامینی است؟

آجیل ها یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی های طبیعی هستند که از خواص بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. همان‌طور که می‌دانید آجیل به دلیل داشتن طعمی بی‌نظیر همواره مورد استقبال قرار می‌گیرد و کمتر کسی پیدا می‌شود که این مغزیجات خوشمزه را دوست نداشته باشد. بدون شک می‌توان گفت که طعم لذیذ آجیل باعث جذب افراد به آن شده است؛ اما ما در این مطلب سعی داریم که به ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آجیل اشاره کنیم. با ما همراه باشید تا به پاسخی برای سوال «آجیل حاوی چه ویتامین ها و مواد معدنی می‌باشد؟» برسید.

در ادامه به بیان برخی عناصر و خاصیت های موجود در آجیل می‌پردازیم.

آجیل ها دارای چه مواد معدنی و ویتامینی می باشد؟

آنتی اکسیدان بالا

در دانه های موجود در انواع آجیل، مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان وجود دارد که از ابتلای انسان به بیماری های عفونی و سرطان جلوگیری می‌کند. مصرف مقدار معینی از آجیل در روز می‌تواند سلامت شما را در مقابل عوامل سرطان‌زا تضمین نماید؛ همچنین توجه داشته باشید که افزایش میزان آنتی اکسیدان در بدن می‌تواند برای سلامت قلب نیز مفید باشد.

آجیل حاوی کلسیم

با توجه به میزان کلسیم موجود در آجیل، مصرف روزانه این میان‌وعده خوشمزه به افرادی که از آرتروز رنج می‌برند یا از خرابی دندان های خود شاکی هستند بسیار توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که کلسیم موجود در دانه های آجیل برای استخوان‌بندی کودکان نیز بسیار مفید است و می‌تواند مانع از ایجاد پوکی استخوان در بزرگسالی شود.

آجیل حاوی پتاسیم

همان‌طور که می‌دانید پتاسیم نقش مهمی در سلامت قلب و عروق دارد؛ به عبارت دیگر باید گفت که مصرف پتاسیم برای سلامتی قلب ضروری است. دانه های آجیل، منبعی غنی از پتاسیم هستند و می‌توانند از بیماری های قلبی و حتی سکته های ناگهانی جلوگیری کنند.

آجیل حاوی چه مواد معدنی و ویتامینی می باشد؟

پروتئین فراوان

آجیل ها منبع خوبی از پروتئین هم هستند؛ در واقع پروتئین، یکی از اصلی‌ترین مواد معدنی موجود در آجیل محسوب می‌شود. با توجه به اهمیت پروتئین در بدن مصرف هر روزه آجیل برای تمامی افراد در هر سنی مناسب است. جالب است بدانید که میزان پروتئین موجود در آجیل با میزان پروتئین موجود در گوشت برابری می‌کند و به همین دلیل می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند. با توجه به اینکه پروتئین نقش قابل توجهی در عضله‌سازی دارد، اکثر ورزشکاران پس از تمرینات سخت از آجیل به عنوان یک میان‌وعده مقوی و پرانرژی استفاده می‌کنند.

فیبر بالا

با توجه به کالری بالای آجیل، اکثر افراد از مصرف آن وحشت دارند اما باید بدانید که مصرف میزان مشخصی از آجیل در طول روز نه تنها چاق‌کننده نیست بلکه می‌تواند اهرمی برای کاهش وزن و سلامت بدن باشد. فیبر موجود در آجیل، شما را برای مدتی طولانی سیر نگه می‌دارد و مانع پرخوری می‌شود؛ از همین رو افرادی که قصد کاهش وزن دارند از آجیل به عنوان یک میان‌وعده سالم و مغذی استفاده می‌کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده بادام درختی و بادام زمینی بهترین گزینه برای گنجاندن در رژیم های لاغری محسوب می‌شوند.

خواص آجیل چیست؟

افزایش هوش و تمرکز

فسفر موجود در مغزیجات آجیل، عاملی مؤثر در افزایش هوش و تمرکز محسوب می‌شود. از آجیل به عنوان غذای مغز نیز یاد می‌گردد؛ به همین دلیل بهتر است مصرف روزانه آجیل در برنامه غذایی کودکان گنجانده شود. البته باید توجه داشته باشید که فسفر نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالانی که دغدغه های فکری و شغلی بالایی دارند نیز بسیار حیاتی است و نقش مهمی در بهبود حافظه ایفا می‌کند.

افزایش سلامت پوست

با توجه به ویتامین های موجود در انواع مغزیجات، بهتر است مراقبت از پوست خود را به آجیل ها واگذار کنید. از آنجا که آجیل سرشار از ویتامین های A، C و E و دارای بالاترین حد از امگا ۳ و امگا ۶ می‌باشد، عمل کلاژن‌سازی پوست را تسریع می‌بخشد و پوست لطیف‌تری به شما هدیه می‌دهد؛ بنابراین مصرف آجیل را به همه خانم ها و به ویژه افرادی که بیش از حد نگران سلامت پوست خود هستند توصیه می‌کنیم.

خواص آجیل چیست؟

کنترل فشار خون

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آجیل، مانند منیزیم، نقش قابل توجهی در کنترل فشار خون و کلسترول دارند. بادام اصلی‌ترین تأمین‌کننده این ماده معدنی است؛ به طوری که شما می‌توانید تنها با مصرف ۸ عدد بادام در هر روز کلسترول و فشارخون خود را کنترل نمایید.

کنترل قند خون و دیابت

انواع مغزیجات آجیل به ویژه بادام ها تأثیر به‌سزایی در کنترل قند خون دارند؛ در واقع منیزیم موجود در بادام، قند خون شما را کنترل می‌کند و حتی می‌توان گفت که حدود ۲۰ درصد از سطح قند خون می‌کاهد؛ بنابراین مصرف آجیل برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار مفید است.

از بین برنده بوی بد دهان

کشمش ها و مویزها توانایی بالایی در مبارزه با باکتری های موجود در دهان و دندان دارند و محیط دهان را پاکیزه نگه می‌دارند؛ در نتیجه نقش زیادی در از بین بردن بوی بدن دهان ایفا می‌کنند و مانع از تجمع اجرام بر روی دندان ها می‌شوند. در واقع کشمش از ایجاد عفونت های دهان و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

پسته و بادام، مفیدترین دانه های آجیل

در میان مغزیجات آجیلی، پسته و بادام از بیشترین میزان پروتئین برخوردار می‌باشند و به همین دلیل، استفاده از این دو مغز به افرادی که دارای بیماری هستند یا رژیم های غذایی خاصی دارند بسیار توصیه می‌شود. ویتامین E، آهن، فسفر، کلسیم و منیزیم موجود در بادام از دیگر علل اهمیت آن محسوب می‌شود. در واقع بادام به تنهایی تأمین‌کننده بخش قابل توجهی از مواد معدنی موجود در آجیل ها می‌باشد. پسته نیز به دلیل اینکه سرشار از اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان هاست، تأثیر مثبتی بر عملکرد سلول های اِندوتِلیال دارد که منجر به کاهش بیماری های قلبی می‌گردد؛ همچنین اسیدهای چرب موجود در پسته نقش مؤثری در کنترل فشار خون ایفا می‌کنند.

موارد فوق تنها بخش کوچکی از خواص آجیل هستند که می‌توان در پاسخ به سوال «آجیل حاوی چه ویتامین ها و مواد معدنی می‌باشد؟» نام برد. شما می‌توانید جهت آشنایی بیشتر با خواص هر دانه موجود در آجیل به سایر مطالب موجود در سایت آجیل و خشکبار زربار مراجعه نمایید و نسبت به خرید از این فروشگاه معتبر اینترنتی اقدام کنید.

مقالات مرتبط