نکاتی درباره خشکبار،نگهداری و بسته بندی آن

بادام و بادام هندی بعنوان آجیل و خشکبار

از دیرباز تاکنون خشکبار پیوندی ناگسستنی با فرهنگ ایرانی دارد. ایرانیان از دوران باستان در مراسم های سنتی خود نظیر شب یلدا و عید نوروز از خشکبار استفاده می­کردند و ظرف های رنگی خشکبار عضو جدانشدنی سفره های مردم ایران بوده است.  در این مقاله در مورد نگهداری خشکبار، و همچنین انواع بسته بندی آن صحبت می کنیم.

 در عصر کنونی علاوه بر شب یلدا و ایام نوروز در مابقی ایام سال نیز مردم به طور مداوم از خشکبار استفاده می­کنند؛ چرا که همه با خواص منحصر به فرد آن آشنایی دارند. هرگاه صحبت از آجیل و خشکبار به میان می‌آید، اولین سوالی که ذهن افراد را مشغول می‌کند این است که «چگونه خشکبار باکیفیت بخریم؟» برای یافتن پاسخ این سوال مهم، با ما همراه باشید.

طرز خرید خشکبار با کیفیت

از آنجایی که در حال حاضر تمامی فروشگاه ها و مراکز خرید، خشکبار را به دو صورت فله و بسته‌بندی به فروش می‌رسانند خرید از مراکز معتبر، بسیار اهمیت دارد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که هیچ تجربه‌ای در خصوص خرید و نگهداری خشکبار ندارند، پیشنهاد می­کنیم خشکبار را به صورت فله خریداری کنید.

خشکبار فله

خرید خشکبار به صورت فله و خارج از بسته‌بندی این امکان را در اختیار مشتری قرار می­دهد تا با به‌کارگیری چند نکته اساسی خریدی باکیفیت را تجربه کند. این نکات شامل موارد زیر است:

  • در خرید خشکبار به صورت فله شما می­توانید چند مدل خشکبار بدون بسته‌بندی را با هم مقایسه کنید و در صورت نیاز با چشیدن آن از طعم و بوی مطلوب آن ­ها اطمینان حاصل کنید؛ همچنین اگر آجیلی کهنه یا به مدت طولانی مانده باشد، می­توانید به راحتی آن را تشخیص دهید.
  • در خرید خشکبار فله آن هایی که سالم، چاق و ترد هستند را انتخاب کنید، چرا که اگر شکسته یا خرد شده باشند به طور حتم از نظر کیفیت در درجه پایینی قرار دارند.
  • پیشنهاد می­کنیم از داخل ظرف خشکبار میوه یا مغزدانه ها چند دانه بردارید و با نصف کردن از سالم بودن داخل آن نیز مطمئن شوید؛ چرا که در بعضی موارد ممکن است آجیل از نظر شکل ظاهری کاملا سالم و بی‌نقص بوده اما از درون کرم‌خورده و پوسیده باشد.
  • اگر قصد خرید مغزدانه ­های تفت داده شده را دارید، دقت کنید بیش از حد بوداده نباشند؛ زیرا این عمل سبب تلخی آن ها می­شود. رنگِ دانه نشانگر میزان تفت آن است؛ هرچه رنگ مغزدانه تیره­تر باشد یعنی بیشتر تفت داده شده است.
  • در برخی از دانه ­ها مانند پسته که برای تفت دادن آن از زعفران و زردچوبه استفاده می­شود، افراد سودجو از رنگ مصنوعی استفاده می­کنند. متاسفانه هیچ روشی برای تمیز دادن آن وجود ندارد و تنها ملاک کیفیت در این موارد، فروشگاهی است که از آن خرید می­کنید؛ بنابراین هنگام خرید حتما از معتبر بودن فروشگاه اطمینان حاصل کنید.

انواع آجیل بعنوان انواع خشکبار

خشکبار بسته‌بندی

بسیاری از افراد ترجیح می­دهند خشکبار را به صورت بسته‌بندی شده خریداری کنند؛ زیرا معتقدند خشکبار فله ممکن است به مدت طولانی در انبار و فروشگاه باقی بماند و همین امر سبب جذب خاک و آلودگی شود اما خشکبار بسته‌بندی شده از نظر تمیزی و استرلیزه بودن مطمئن هستند. برای خرید خشکبار بسته‌بندی باید به چند نکته توجه کنید:

  • مهم­ترین نکته در خرید خشکبار بسته‌بندی شده انتخاب برندی معتبر و شناخته شده است. با انجام این کار می‌توانید تا هفتاد درصد اطمینان حاصل کنید که محصول خریداری شده از لحاظ کیفیت بسیار مطلوب می­باشد.
  • توجه به تاریخ تولید و تاریخ انقضای محصول نیز بسیار حائز اهمیت است. در بعضی موارد ممکن است در انتخاب برند، دقت لازم را به کار برده باشید اما به دلیل عدم توجه به تاریخ انقضا، محصولی تاریخ مصرف گذشته و بی‌کیفیت خریداری کنید.
  • یکی از مواردی که سبب برتری خشکبار بسته‌بندی نسبت به فله می­شود، طراوت و تازگی آن هاست. به عنوان مثال مغزدانه ها به دلیل روغن فراوانی که دارند، ممکن است در مجاورت هوا به سرعت خشک شوند و کیفیت خود را از دست بدهند؛ اما خشکبار بسته‌بندی شده، به دلیل همین بسته‌بندی، در زمان استفاده کاملا تازه و مطلوب هستند.

نکاتی کلیدی برای خرید و نگهداری خشکبار

  • هنگام خرید خشکبار حتما تاریخ انقضای محصول را چک کنید. برای مثال نگهداری طولانی مدت از دانه ها به صورت خام، هیچ مشکلی برای آن­ها ایجاد نمی‌کند، اما اگر دانه ها بوداده باشند، عمر مفید آن ها کاهش و سرعت فاسد شدنشان افزایش می­یابد.
  • در خرید خشکبار فله دقت داشته باشید که همه یک‌دست باشند، یعنی از نظر اندازه و شکل، یکنواخت باشند. تفاوت در شکل و اندازه خشکبار نشان‌دهنده سطح پایین کیفیت آن است.
  • خندان بودن پسته دلیل بر باکیفیت بودن آن نیست. برخی از تولیدکنندگان با روش شکستن و قرار دادن پسته در آب یخ و سپس حرارت دادن آن اقدام به تولید پسته خندان می­کنند؛ البته اگر این مراحل به صورت اصولی و بهداشتی انجام شود پسته از نظر سلامت و کیفیت مشکلی نخواهد داشت.
  • شما می توانید خشکبار را تا چند هفته در یخچال و تا یک سال در فریزر نگهداری کنید.
  • شاید شنیده باشید که استفاده از دستمال مرطوب باعث می­شود متوجه رنگ مصنوعی به کار برده شده در تفت دادن خشکبار شوید. باید بگوییم این روش به طور قطعی نمی­تواند نشانگر مصنوعی بودن رنگ خشکبار باشد.

بادام و بادام هندی بعنوان انواع آجیل

نگهداری خشکبار

مهم‌تر از خریداری خشکبار باکیفیت، شیوه نگهداری از آن است. خشکبار پوست‌کنده شده یا تفت داده شده، بسیار سریع­تر از دیگر خشکبارها در معرض فساد قرار دارند. به طور کلی باید خشکبار را دور از نور خورشید و درون ظرف دربسته نگهداری کنید. همچنین خشکبار باید کاملا از رطوبت دور باشند، زیرا رطوبت روند فساد آن ها را سرعت می­بخشد. نگهداری اصولی از خشکبار نه تنها به حفظ طراوت خشکبار کمک می­کند بلکه باعث می­شود این تنقلات خوشمزه و مقوی ارزش غذایی خود را نیز از دست ندهند.

در این مقاله در مورد نگهداری خشکبار و طرز بسته بندی و  آن  صحبت کردیم.با توجه به تمام نکات بیان شده برای خرید خشکبار باکیفیت باید گفت مهم­ترین اصل در خرید خوب، شناخت برند و آشنایی کامل با فروشگاه عرضه ­کننده خشکبار است.

مقالات مرتبط