خواص شکلات تلخ برای زنان کدامند؟

شکلات تلخ تخته ای

شکلات تلخ (dark chocolate) یکی از خوشمزه‌ترین  و جذاب‌ترین خوراکی‌هایی است که از بزرگ و کوچک به آن علاقه دارند. اما خوردن شکلات تلخ به‌ویژه برای زنان فواید بی‌شماری هم به همراه دارد. شاید شنیدن این نکته برای شما جالب باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص شکلات تلخ برای زنان بپردازیم. 

در تولید شکلات تلخ به‌جای استفاده از کره بر پایه شیر از کره کاکائو استفاده شده است؛ بنابراین به دلیل عدم وجود قند و شیر در ترکیبات شکلات تلخ افراد زیادی امکان استفاده از آن را دارند. این نوع شکلات‌ها اغلب بین ۶۰ تا ۹۹ درصد از کاکائو وجود دارد؛ بنابراین تلخ‌تر از انواع دیگر شکلات است. 

برخی از خواص شکلات تلخ برای زنان

این نوع شکلات از کاکائو، کره کاکائو و کمی شکر و برخی افزودنی‌ها مانند وانیل تشکیل شده است. هر یک از انواع شکلات تلخ باتوجه‌به درصد کاکائو موجود در ترکیباتش اندازه تلخی مشخصی دارد که هرکس بر اساس ذائقه شخصی خود می‌تواند نوع موردنظر خود را انتخاب کند. شکلات تلخ منبع خوبی برای انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است. به‌علاوه وجود آهن، فسفر، منیزیم، مس، کلسیم و ویتامین B6 و B3 آن را به یک منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید تبدیل کرده است. امروزه محققان بر خواص شکلات تلخ برای زنان تأکید زیادی می‌کنند. برخی از خواص این شکلات برای زنان به شرح زیر است:

  • بهبود عملکرد مغزی
  • افزایش سلامت قلب
  • بهبود سلامت پوست
  • تقویت استخوان‌ها
  • کاهش استرس و بهبود خلق‌وخو
  • بهبود کم‌خونی
  • تقویت رشد موها

بهبود عملکرد مغزی

مصرف شکلات کاکائویی تلخ باعث بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند آلزایمر می شود. در واقع وجود عواملی مانند فلاونوئیدها و کافئین در شکلات تلخ به بهبود جریان خون به مغز کمک می‌کند؛ بنابراین علاوه بر افزایش قدرت یادگیری به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پارکینسون و آلزایمر نیز کمک می‌کند.

تکه های شکلات

افزایش سلامت قلب

شکلات تلخ با کاهش فشار خون و کنترل جریان خون باعث افزایش سلامت قلب می‌شود. فلاونوئیدهای شکلات تلخ باعث تولید نیتریک اکسید می‌شود که این اکسید به گشادی عروق کمک می‌کند. همین امر باعث کاهش فشار خون و بهبود جریان خون به قلب می شود. به‌علاوه شکلات تلخ با افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد خون به کاهش ریسک گرفتگی عروق منجر می شود. 

بهبود سلامت پوست

معمولاً خانم‌ها بهترین مواد غذایی را برای سلامت پوست و موی خود انتخاب می‌کنند. یکی از مهم‌ترین خواص شکلات تلخ برای زنان این است که پوست آنها را تمیز و شفاف می‌سازد؛ خانم‌ها می‌توانند با مصرف متوسط شکلات تلخ در روز زیبایی و سلامت پوست و موی خود را افزایش دهند و همچنین از جوش، آفتاب‌سوختگی، آکنه لک و …. جلوگیری می‌کنند. این محصول باعث افزایش رطوبت و نرمی پوست می شود و از خشکی آن پیشگیری می‌کند.

کاهش استرس و بهبود خلق‌وخو

شکلات تلخ باعث ترشح هورمون اندورفین و سروتونین در بدن می شود. این دو هورمون به کاهش استرس کمک زیادی می‌کنند. سروتونین معروف به هورمون شادی است و دقیقاً همین هورمون عاملی برای بهبود خلق‌وخو به‌ویژه در دوران قاعدگی است. 

سلامت استخوان‌ها

عناصری مانند کلسیم، فسفر و منیزیم مهم‌ترین عناصری هستند که در سلامت و استحکام استخوان‌ها نقش دارند. شکلات تلخ با کیفیت حاوی مقادیر خوبی از این عناصر است و می‌تواند در این امر برای زنان بسیار مفید باشد.

بهبود کم‌خونی 

یکی دیگر از عناصر مهم موجود در شکلات دارک آهن است. همان‌طور که می‌دانید کم‌خونی یکی از بیماری‌های بسیار رایج در میان بانوان است که با مصرف شکلات تلخ و تأمین آهن موردنیاز بدن تا حد زیادی قابل‌کنترل است. 

تقویت رشد موها

آهن یکی از مواد معدنی است که روی رشد موها تاثیر زیادی دارد؛ در واقع این آهن با تأثیر روی فولیکول‌های مو باعث تقویت و استحکام آن‌ها و رشد بیشتر موها می‌شوند. وجود آهن از ریزش موها هم پیشگیری می‌کند.

خواص شکلات تلخ  برای زنان باردار

یکی دیگر از خواص شکلات تلخ برای زنان در دوران بارداری پیشگیری از زایمان زودرس است. البته رعایت میزان مجاز مصرف که توسط پزشک تایید شده بسیار مهم است. خانم‌ها با استفاده از این شکلات می‌توانند فشار خون خود را تنظیم نمایند. از دیگر خواص این شکلات در دوران بارداری جلوگیری از انسداد رگ‌های خونی است. به این ترتیب گردش خون به طور منظم در بافت‌های خون ایجاد می‌شود. به همین دلیل سیستم عصبی به بهترین نحو ممکن عملکرد خود را انجام می‌دهد. دقت داشته باشید که در دوران بارداری نباید بیش از اندازه شکلات تلخ استفاده کنید، چرا که روی ذهن نوزاد تأثیر می‌گذارد.

انواع شکلات تخته ای

 تأثیر شکلات تلخ روی کاهش وزن

شاید باورتان نشود که شکلات تلخ تأثیر زیادی روی کاهش وزن می‌گذارد. در واقع هر کدام از شکلات‌ها تأثیر زیادی روی افزایش وزن دارند، ولی این مسئله در مورد شکلات تلخ صدق نمی‌کند. شکلات تلخ میزان بسیار کمی قند دارد و به همین دلیل برای کاهش وزن گزینه مناسبی به شمار می‌رود. بسیاری از خانم‌هایی که در دوران رژیم هستند از این شکلات استفاده می‌کنند تا هم ترکیبات لازم را به بدن برسانند و هم بافت چربی را از بین ببرند.

دقت کنید که برای بهره‌مندی از خواص شکلات تلخ برای کاهش وزن، مقدار متعادلی از آن را باید مصرف کنید. در واقع مصرف بیش از اندازه شکلات تلخ ممکن است که بافت‌های چربی را تحریک کند؛ بنابراین با پزشک خود برای استفاده از شکلات تلخ جهت لاغری باید مشورت نمایید.

 

ضمنا شکلات تلخ خواص زیادی برای مردان نیز دارد که پیشنهاد می کنیم در این مقاله آن را بخوانید: “از خواص شکلات تلخ برای مردان چه می دانید؟”

سخن پایانی

شکلات تلخ محصولی است که علی‌رغم تصوری که از شکلات‌ها داریم، خواص فراوانی دارد. در این مطلب خواص شکلات تلخ برای زنان را مورد بررسی قرار دادیم. فراموش نکنید که مصرف شکلات تلخ تنها در صورتی مفید است که اولاً خالص و اصل باشد و دوم به‌اندازه و متعادل باشد. طبیعتاً شکلات تلخی که ترکیبات آن نامشخص و سلامت آن تأیید نشده باشد نه‌تنها فایده‌ای ندارد؛ بلکه مضر هم هست. 

 

مقالات مرتبط