آشنایی با آجیل حاوی پتاسیم

انواع آجیل دارای پتاسیم

در این مقاله به بررسی آجیل حاوی پتاسیم می پردازیم، پس شما می توانید برای اطلاع بیشتر درمورد آجیل های پتاسیم دار همراه ما باشید.

پتاسیم چیست؟

همانطور که می دانید پتاسیم یکی از مهمترین مواد معدنی است که در بدن انسان نقش متعددی دارد. کمبود پتاسیم در بدن می تواند تاثیر منفی روی ریتم قلب، سیستم عصبی، ماهیچه های قلب و . . . بگذارد. بدن انسان خود به خود نمی تواند به شکل طبیعی پتاسیم تولید کند و باید به وسیله مواد مغذی خصوصا آجیل حاوی پتاسیم تامین شود.

بنابراین حتما برای دریافت پتاسیم باید مواد مغذی و آجیل های حاوی پتاسیم را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا دچار کمبود پتاسیم نشوید. قطعا مصرف مداوم و منظم آجیل پتاسیم دار این نوع کمبود را برطرف می کند. از نظر پزشکان طب سلامت یک رژیم غذایی حاوی پتاسیم می تواند فشارخون را کاهش دهد و به احتباس آب بدن انسان کمک کند. در نتیجه این رژیم باعث پیشگیری از بروز سکته مغزی و قلبی، سنگ کلیه و پوکی استخوان می شود.

برخی آجیل ها، گوشت و سبزیجات حاوی پتاسیم هستند. همانطور که می دانید در کشور ما مصرف گوشت و سبزیجات محدود است پس بهتر است آجیل حاوی پتاسیم را فراموش نکنیم. مصرف آجیل پتاسیم دار برای کودکان، ورزشکاران، نوجوانان در سن بلوغ، افراد مسن و بانوان باردار و شیرده بسیار توصیه شده است.

آیا می دانید آجیل حاوی پتاسیم کدامند؟

همانطور که در بالا ذکر کردیم برای این که پتاسیم مورد نیاز بدن تامین شود باید انواع آجیل حاوی پتاسیم را مورد استفاده قرار داد. خوردن صحیح و مرتب انواع آجیل پتاسیم دار به افراد در دستیابی به این هدف کمک می کند. پس دلایل بسیاری برای استفاده مرتب آجیل های پتاسیم دار وجود دارد. چرا که پتاسیم یکی از بهترین ماده های مغذی برای تعادل الکترولیت و حفظ مایع بدن است.

پتاسیم سومین عنصر ماده معدنی در بدن ما و ماده معدنی مورد نیاز برای کلیه، مغز، قلب و بافت های ماهیچه ای است. همچنین این عنصر نقش مهمی در همکاری با سدیم و هیدراته نگه داشتن بدن دارد. بنابراین با این همه اثرات مثبت پتاسیم برای بدن، لازم است مواد مغذی حاوی پتاسیم را فراموش نکنید. مهمترین آجیل های پتاسیم دار عبارتند از: مغز پسته کوهی( بنه)، کشمش، آلو خشک، پسته، خرما، برگه زردآلو، تخمه آفتابگردان، فندق و . . ..

مقداری پسته

پسته و پسته کوهی حاوی پتاسیم

یکی از بهترین آجیل حاوی پتاسیم پسته کوهی و پسته معمولی است. پسته دارای خواص ضدمیکروبی و ضدباکتری است. مصرف مرتب پسته کوهی علاوه بر تامین ویتامین های مورد نیاز بدن باعث تامین انرژی کامل بدن می شود. وجود پتاسیم در این نوع آجیل سبب می شود تا فشارخون پایین آید. پسته از محبوب ترین تنقلات در بین آجیل ها به حساب می آید. مطالعات و آزمایشات نشان داده که پسته حاوی چربی های تک اشباع نشده است. این نوع چربی به طور طبیعی در گیاهان وجود دارد.

کشمش از آجیل های پتاسیم دار

کشمش جزء انواع آجیل پتاسیم دار به حساب می آید. مصرف چند عدد کشمش در طول روز علاوه بر تامین پتاسیم سبب تقویت حافظه می شود. این نوع آجیل از آلزایمر پیشگیری می کند. وجود کلسیم و پتاسیم موجود در کشمش از پوکی استخوان جلوگیری می کند و سلامت استخوان ها را تضمین می کند. همچنین این نوع آجیل چون حاوی پتاسیم است فشارخون را تنظیم می کند. بنابراین به افرادی که به بیماری فشارخون مبتلا هستند خوردن منظم کشمش را توصیه می کنند. چهار فنجان آلو خشک ده درصد پتاسیم بدن را فراهم می کند.

خرما حاوی پتاسیم

خرما یک میوه بسیار شیرین است که سرشار از مواد معدنی و انواع ویتامین می باشد. این نوع آجیل حاوی پتاسیم فراوان، منیزیم، کلسیم، فیبر، آهن، پروتئین، منگنز و انواع ویتامین ها است. وجود پتاسیم و کلسیم در خرما باعث می شود تا سلامت استخوان و دندان ها حفظ شود. همچنین پتاسیم برای رشد عضلات بسیار ضروری و سودمند است. وجود پتاسیم در این نوع آجیل می تواند در مقابل سطح سدیم در بدن انسان تعادل ایجاد کند و درنتیجه باعث کاهش فشارخون می شود.

مطلب مرتبط:” آجیل طبع گرم کدامند؟”

نتیجه گیری

در پایان این مقاله نتیجه می گیریم که پتاسیم از مهمترین ماده ی معدنی باارزش است که برای بدن ضروری و لازم است. میزان پتاسیمی که در آجیل های گفته شده وجود دارد آنها را به عنوان آجیل های پتاسیم دار مطرح می کند. در واقع پسته، کشمش، آلو خشک، خرما و تخمه آفتابگردان مقادیر بالاتری از پتاسیم را نسبت به سایر آجیل ها دارند. حالا که پی برده اید که آجیل حاوی پتاسیم کدامند خوب است آنها را روزانه به طور مرتب مصرف کنید تا دچار کمبود پتاسیم نشوید. برای کودکان در حال رشد خود آجیل های پتاسیم دار را تهیه کرده تا بدنی سالم و قوی داشته باشند.

مقالات مرتبط