بهترین شیرینی و کلوچه‌های گردویی برای تهیه در منزل

بهترین شیرینی و کلوچه‌های گردویی برای تهیه در منزل

با فرارسیدن ایام عید، آقایان و خانم‌هایی که به شیرینی‌پزی علاقه‌مند هستند دغدغه درست‌کردن انواع و اقسام شیرینی‌ها با طعم‌ها و رنگ‌های متنوع را پیدا می‌کنند. پخت شیرینی در منزل علاوه بر صرفه اقتصادی، به لحاظ بهداشتی نیز کاملاً ایمن است و اگر نکات گفته شده  در دستور پخت به طور کامل اجرا شود طعم آن نیز درست به‌اندازه شیرینی‌ها و کلوچه‌های قنادی خوشمزه و کامل می‌شود. در میان انواع کلوچه‌ها و شیرینی‌ها با طعم‌های متنوع و رنگارنگ، کلوچه و شیرینی‌های گردویی از محبوب‌ترین‌ها محسوب می‌شوند که به دلیل طعم خاصشان در هر گروه سنی علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده‌اند.

این خوراکی‌های خوشمزه نه‌تنها برای ایام عید بلکه برای میان‌وعده به‌ویژه در دوران مدرسه بهترین گزینه هستند؛ به‌این‌علت که علاوه بر قدرت بالا به لحاظ سیرکنندگی و طعم مطلوبشان از ارزش غذایی بسیار بالایی نیز برخوردارند و مصرف آنها سیل عظیمی از انواع مواد مغذی و مفید برای بدن را تأمین می‌کند. اگر به هنر شیرینی‌پزی علاقه دارید و به دنبال یک دستور پخت عالی و بی‌نقص برای تهیه بهترین شیرینی و کلوچه‌های گردویی (Sweets and walnut cookies) هستید در ادامه مطلب ما را دنبال کنید.

بهترین شیرینی و کلوچه‌های گردویی برای تهیه در منزل

مواد لازم برای پخت کلوچه گردویی 

کلوچه گردویی با دستورهای مختلفی قابل‌تهیه است. اما کلوچه‌هایی که با استفاده از این دستور تهیه می‌شوند طعمی عالی و بافتی نرم و لطیف دارند. برای تهیه کلوچه گردویی به مواد زیر نیاز دارید.

  • آرد گندم                   ۳۵۰ گرم

خمیر مایع                   ۱ قاشق غذاخوری

  • شکر                        ۳ قاشق غذاخوری
  • کره                       ۷۰ گرم
  • زرده تخم‌مرغ           ۱ عدد
  • نمک                       ۱.۲ قاشق چای‌خوری
  • شیر                        ۱.۲ پیمانه

مواد میانی

  • آرد گندم                 ۱۲۰ گرم
  • گردوی خرد شده       ۳۰ گرم

پیشنهاد ویژه: خرید گردو

  • کره                        ۱۰ گرم
  • شکر                    ۲۰۰ گرم
  • روغن صاف           ۴۵ گرم

روغن‌مایع             ۲۰ گرم

  • پودر دارچین         ۱ قاشق غذاخوری
  • اسانس وانیل         ۱.۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر هل              ۱.۲ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه شیرینی گردویی در منزل

بهترین شیرینی و کلوچه‌های گردویی برای تهیه در منزل

برای پخت بهترین شیرینی و کلوچه‌های گردویی به روش زیر عمل کنید.

مرحله اول

ابتدا همه مواد را نیم ساعت قبل از پخت از یخچال خارج کنید و اجازه دهید تا به دمای محیط برسند. سپس شیر را داخل شیرجوش بریزید و روی شعله قرار دهید. شیر را به مقداری گرم کنید که  وقتی انگشتتان را به آن می‌زنید انگشت گرم شود اما نسوزد. سپس یک قاشق غذاخوری شکر را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید زمانی که شکر به طور کامل در شیر حل شد خمیر مایه را بیفزایید و درب ظرف را ببندید. ظرف را به مدت ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا خمیر مایه به عمل بیاید.

مرحله دوم

دو قاشق غذاخوری شکر را به همراه کره ذوب شده درون یک‌کاسه بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس تخم‌مرغ را به مواد اضافه کنید و به‌هم‌زدن ادامه دهید. اکنون خمیرمایه به‌عمل‌آمده را نیز به ترکیب شکر، کره و تخم‌مرغ افزوده و مواد را خوب با هم ترکیب کنید.

مرحله سوم

در این مرحله از طرز تهیه بهترین شیرینی و کلوچه گردویی، آرد و نمک را با هم ترکیب کرده و سه مرتبه الک کنید. سپس آرد را به‌صورت مرحله‌ای به مخلوط بیفزایید. آرد باید به حدی به مخلوط اضافه شود که خمیری با بافت لطیف و نرم حاصل شود به‌طوری‌که خمیر به دست نچسبد. 

مرحله چهارم

در این مرحله روی یک سطح تمیز و بهداشتی آرد بپاشید و خمیر را به مدت ۵ تا ۷ دقیقه به طور کامل ورز دهید. ورز دادن خمیر در بافت نهایی کلوچه تأثیر ویژه‌ای دارد؛ بنابراین باید بادقت و مهارت بیشتری انجام شود. سعی کنید خمیر را چندین بار روی سطح بکوبید تا کاملاً هواگیری شود. در نهایت خمیر را درون یک‌کاسه تمیز قرار دهید و سطح آن را با دستمال یا سلفون بپوشانید و به مدت ۲ تا ۳ ساعت آن را کنار بگذارید تا در دمای محیط استراحت کند.

مرحله پنجم

زمانی که خمیر در حال استراحت است مواد میانی را آماده کنید. برای شروع قابلمه را روی حرارت گذاشته و آرد را به مدت ۵ تا ۶ دقیقه درون قابلمه تفت دهید. در این زمان آرد را مداوم هم بزنید تا تغییر رنگ ندهد.

مرحله ششم

کره، روغن‌مایع و روغن صاف را درون کاسه‌ای ترکیب کنید سپس شکر را اضافه کرده و خوب هم بزنید. در نهایت نیز هل، دارچین، آرد و وانیل را به مواد اضافه کنید تا بافتی منسجم و یکدست حاصل شود. برای اینکه از میزان انسجام بافت مواد میانی اطمینان حاصل کنید مقداری از آن را در دست گلوله کنید. اگر بافت مواد از هم نباشد انسجام مواد خوب است. در نهایت نیز گردوی خرد شده را با مواد اضافه کرده و ترکیب را کنار بگذارید.

مرحله هفتم

در این مرحله از روش پخت بهترین شیرینی و کلوچه‌های گردویی، خمیر را روی سطح کار قرار داده و رول کنید. سپس آن را به ۶ قسمت مساوی تقسیم کرده و دوباره روی آن را بکشید.

مرحله هشتم

یک‌تکه از خمیر را بردارید و به‌واسطه وردنه خمیر را روی سطح کار صاف کنید و مقداری از مواد میانی را در دل آن بگذارید. سپس خمیر را جمع کنید و کلوچه‌ها را با دست فرم بدهید. هم‌زمان که کلوچه‌ها را آماده می‌کنید فرو روشن و آن را روی دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار دهید.

مرحله نهم

روی سینی فر یک کاغذ روغنی بیندازید. کلوچه‌ها را بافاصله از هم کنار هم بچینید و هر طرح یا نقش یا قالبی که مدنظر دارید روی کلوچه‌ها مهر کنید. برای خوش‌رنگ شدن سطح کلوچه‌ها از مواد رومال استفاده کنید. برای تهیه مواد رومال یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده را به همراه زرده تخم‌مرغ مخلوط و با استفاده از قلمو روی سطح کلوچه‌ها بمالید.

مرحله دهم

برای جلوگیری از پف‌کردن کلوچه‌ها سطح آنها را چند شکاف ریز به‌واسطه چاقو ایجاد کنید. سپس  سینی را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون فر قرار دهید تا کلوچه‌ها به طور کامل بپزند. پس از گذشت این زمان، سینی را از فر خارج کنید و سطح سینی را با یک دستمال تمیز بپوشانید. با این کار کلوچه‌ها به‌آرامی خنک شده و خشک نمی‌شوند. اکنون کلوچه‌های گردویی شما آماده سرو هستند.

کلام آخر

بهترین شیرینی و کلوچه‌های گردویی برای عصرانه و میان‌وعده بهترین گزینه محسوب می‌شوند. همچنین برای پذیرایی از میهمان‌ها در کنار یک فنجان چای تازه‌دم طعمی دلچسب و خاطره‌انگیز ایجاد می‌کنند. شیرینی‌ها و کلوچه‌های گردویی به دلیل وجود گردو در ترکیباتشان ارزش غذایی زیادی دارند و مصرف آنها علاوه بر خاصیت سیرکنندگی خواص فراوانی را نیز در پی دارد. در این مقاله طرز تهیه کلوچه گردویی را به ساده ترین روش بیان کردیم.

مقالات مرتبط